• מה הטעם לאפות השבת "חלת מפתח"?

    הגדלה

    לשבת שלאחר הפסח, שבה מברכים את חודש אייר, יש שנהגו להכין חלות בצורת מפתח • הטעם לכך הוא, שממחרת הפסח פסק המן ובני ישראל החלו לאכול מעבור הארץ ולהזדקק לפרנסה טבעית. המפתח מרמז על תפילתנו שה' יתברך יפתח לנו שערי פרנסה, שהרי מפתח הפרנסה נתון בידיו • לסיפור המלא

    לשבת שלאחר הפסח, שבה מברכים את חודש אייר, יש שנהגו להכין חלות בצורת מפתח.

    הטעם לכך הוא, שממחרת הפסח פסק המן ובני ישראל החלו לאכול מעבור הארץ ולהזדקק לפרנסה טבעית. המפתח מרמז על תפילתנו שה' יתברך יפתח לנו שערי פרנסה, שהרי מפתח הפרנסה נתון בידיו.

    טעם נוסף, על דרך הסוד:

    בליל הסדר בחצות מסתלקים האורות והמוחין העליונים מהעולמות, ואנו בעבודתנו בימי ספירת העומר מחזירים אותם בהדרגתיות. המפתח מסמל את העבודה שהאדם עושה מצידו, בבחינת "פתחו לי פתח כחודו של מחט ואני אפתח לכם כפתחו של אולם". אנו פותחים על ידי מצוות השבת, ומקווים כי ה' יתברך יפתח לנו את אוצרו הטוב, "ויצו שחקים ממעל ודלתי שמים פתח".

    בתפילה שהקב"ה יפתח לנו את שערי הפרנסה, ואת כל השערים האחרים!

    (הערך באדיבות אתר הספר "לקראת חלה")

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    2 תגובות

    1. einav
      כ״ח בניסן ה׳תשע״ח (13/04/2018) בשעה 8:31

      אין מנהגנו בעשיית חלה זו

    2. חני
      כ״ז בניסן ה׳תשע״ג (07/04/2013) בשעה 21:41

      בספר אוצר מנהגי חב"ד כתוב שאין זה מנהגנו "לנעוץ מפתח בחלות",זה היה המנהג המקורי, לנעוץ מפתח בחלות בשבת שלאחר הפסח. חלק אופים חלה בצורת מפתח וחלק מחביאים מפתח בתוך החלה ויש תמונות של אדמו"רים מחסידויות אחרות שנועצים מפתח (איך ומי בדיוק צילם? אין לי מוסג!).
      קורה שדברים שלאט נוהגים בחב"דו או סגולות כאלו ואחרות נכנסו לחב"ד בטענה ש"בטח זה לא יזיק" או אולי אפי' יעזור לי למרות "שאין זה מנהגנו". נקודה למחשבה.

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.