• זוגיות מסונוורת ומה שמעבר…

    רוב הזוגות הנשואים חווים את ראשית הקשר בעוצמות גבוהות של רגשות. הם מלאי התפעלות אחד מהשניה ומהקשר שנרקם, נהנים זה מחברתו של זו, התקשורת זורמת, שניהם נכונים לוותר אחד לשני ולהימנע ככל האפשר מקונפליקטים ואי הסכמות. כשרואים את הזוג הצעיר מבחוץ, לעיתים נראה לנו שהם חיים במין בועה המכילה את שניהם בלבד. אכן הזוג הצעיר בונה את גן העדן הפרטי שלו, בו נמצאים רק "אני" ו"את" כשכל אחד רואה בעיקר את מעלותיו של השני ומתעלם כמעט לחלוטין ממגרעותיו • לקריאת הטור

    עם קידושי החתן את הכלה נוצרת בריאה חדשה בעולם: ברית הזוגיות של שניהם. הזוגיות, כמו ישות המתהווה, עוברת שלבים ומתפתחת בהתאם למעגל החיים. שלב ראשית הקשר מסמל את היוולדה של הזוגיות, שכמו תינוק שאך הגיח לאוויר העולם וכל ישותו תלויה באימו, גם בני הזוג הצעירים מתחילים את דרכם בסימביוזה ואחדות מלאה.

    רוב הזוגות הנשואים חווים את ראשית הקשר בעוצמות גבוהות של רגשות. הם מלאי התפעלות אחד מהשניה ומהקשר שנרקם, נהנים זה מחברתו של זו, התקשורת זורמת, שניהם נכונים לוותר אחד לשני ולהימנע ככל האפשר מקונפליקטים ואי הסכמות. כשרואים את הזוג הצעיר מבחוץ, לעיתים נראה לנו שהם חיים במין בועה המכילה את שניהם בלבד. אכן הזוג הצעיר בונה את גן העדן הפרטי שלו, בו נמצאים רק "אני" ו"את" כשכל אחד רואה בעיקר את מעלותיו של השני ומתעלם כמעט לחלוטין ממגרעותיו.

    זהו שלב הכרחי וחשוב לבניית חיי הנישואין מאחר והוא שייתן לנו את הכוח להמשך הדרך המשותפת וההתמודדויות שעוד נכונו לנו. בשלב זה, כשיש לבני הזוג בעיקר האחד את השניה, הם ישתיתו ויבססו את אדני הבית שלהם עליהם יבואו וייבנו כל יתר שלבי החיים.

    לאחר האופוריה שהולכת ודועכת, וככל שהחיים חוזרים למסלולם, מתחיל תהליך של התפכחות. בדומה לתינוק שרוצה ללכת ולחקור את העולם, ונפרד מאימו בזחילה, בצעדים ראשונים, כך בני הזוג מחפשים את עצמאותם, ייחודיותם ותפקידם בעולם. זהו תהליך טבעי ונורמאלי שנכון שייעשה בין בני הזוג, אך טמונים בו לא מעט אתגרים שאם נצלח אותם, צפוי לנו בסיס זוגי איתן.

    מחקרים מעידים כי שמונים אחוז ממקרי הגירושין מתרחשים בשנים הראשונות לחיי הנישואין. נתון מעציב זה מעיד כי "הנחיתה" לחיים האמיתיים קשה מנשוא עד כדי פירוק ואיבוד הקשר. אחת הסיבות לכך היא הציפיות הרבות שממלאות אותנו, החלומות הרבים שאנו טווים סביב טבעת הנישואין שמצד אחד מהווים סימני דרך לחיים אותם נרצה לחיות, אך מצד שני כאשר הם נשארים בגדר של חלום עלום אנו מתעוררים למציאות כואבת.

    על מנת להצליח בחיי הנישואין עלינו לחלום, לשאוף ולצפות אך בהחלט לא להסתפק בכך. יש להפוך כל חלום וכל ציפייה ליעדים שעלינו להגשים מתוך עבודה אינטנסיבית ומחייבת. כל זוג שעומד להינשא צריך לדעת שחיי הנישואין מחייבים השקעה ולימוד. כמו בכל תחום בחיים, הסבירות להצלחה כשאין ידע היא כמעט אפסית. ובחיי הנישואין שלנו, שגורליים כל כך לאושר שלנו ושל ילדינו, לא היינו רוצים לסמוך על המזל האקראי.

    הלימוד הזוגי יכלול פיתוח מיומנויות לניהול קונפליקטים ויישוב חילוקי דעות, בניית תקשורת נכונה, כנה ופתוחה, דרך נכונה להבעת צרכים בצורה ברורה מבלי לצפות שבן הזוג ידע מה אנו חושבים וצריכים מבלי שנבקש וכדומה. בשלב ההתפכחות, כשמתחילים סימני העצמאות ומתעוררות מחלוקות בין בני הזוג, זוהי בדיוק שעת הכושר להתחיל בתהליך של לימוד. כל קונפליקט הוא הזדמנות ללמוד מה חשוב לבן הזוג ומה מהותי לו. כל אי הסכמה היא השיעור שנלמד ביחד במציאת פתרונות אלטרנטיביים שיהיו מקובלים על השניים. וכך ננצל את השלב המכריע במעבר מראשית הקשר לראשית החיים האמיתיים תוך שאנו בונים בזהירות, בבטחה וביסודיות את אבני התשתית של הבית שלנו.

    כיום, בעולם הכמעט בלתי מוגבל מבחינת שפע הידע והנגישות אליו, ניתן לקבל אינספור כלים מספרות תורנית ומקצועית, מהרצאות מוקלטות ומשודרות או כאלו שאפשר להיות נוכחים בהן פיזית באולם הקרוב לנו ובכך אף ליהנות מיציאה ובילוי משותף. ראוי לשני בני הזוג לקבוע זמן ללימוד – בו צופים יחד בהרצאה או לומדים פרק מספר. לאחר מכן בוחנים כיצד הידע שלמדנו משפיע ומתיישם בחיים שלנו. תהליך הלימוד ילווה בדוגמאות שכל אחד יעלה והנה קיבלנו חברותא אמיתית שתסייע לנו בבניית גן העדן הפרטי שלנו, עוד בעולם הזה.

    במקרים בהם אנו לא מצליחים להתגבר לבד על הקשיים, ראוי וצריך לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי. ייעוץ בראשית הדרך אינו דומה לייעוץ שניתן לאחר משא כבד של תסכול, מרירות וכעס שנצברו במשך שנים. ייעוץ נכון יתווה לבני הזוג את הדרך הנכונה, יחליק את המהמורות ויסלול את הדרך הנכונה לחיים שמחים ומאושרים.

    בהצלחה.

    [email protected] – יועץ נישואין

    באדיבות כיכר השבת

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    3 תגובות

    1. bjnv
      י״ב באדר ב׳ ה׳תשע״ד (14/03/2014) בשעה 10:24

      אבל אולי האתר הזה לא מיועד רק לנשים נשואות, ולכן לא כל כתבה בנושא זוגיות צריך להעלות לכאן בגלל שזה אתר לנשים???

    2. רחל
      י״א באדר ב׳ ה׳תשע״ד (13/03/2014) בשעה 15:55

      תמונה לא לעניין. הבחורה לא לגמרי צנועה ובטח שלא לאתרכם..

    3. אורלי
      י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (12/03/2014) בשעה 18:51

      ב"ה
      למה שרק מי שיש לו בעיות ילך יעוץ זוגי?
      לדעתי כל זוג שמתחתן צריך ללכת לייעוץ זוגי אחרי כמה חודשים שילמד אותם איך עושים את כל הדברים הנפלאים שכתובים בכתבה הזו. זה צריך להיות נורמה, חלק מהמערכת, לא רק למי שיש בעיות (אלא למי שרוצה למנוע בעיות) זה יציל משפחות שלימות.

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.