• ליל שימורים כל השנה? • ילדים

    אילוסטרציה
    הגדלה

    ליל הסדר הוא אמנם ליל שימורים, אך מה עושים בשאר הלילות בהם הילד ממאן לתת תנומה לעפעפיו? • בואו ננסה לעזור לו (ולכם..) • לקריאת הטור

    הפחדים הם שלב טבעי בהתפתחות הילד, אבל לפעמים העוצמה והמגוון של הפחדים מתחילים כבר להפריע לתפקוד התקין של הילד. ילדים רגישים במיוחד עלולים אפילו לפתח פוביות בעקבות הפחדים האלה. הילדים מתחילים להתעורר בלילה ומתקשים להירדם, פוחדים ממקומות חדשים ומאנשים לא מוכרים… אי אפשר להתגבר על הפחדים של הילדים באמצעות שכנועים או גרוע מכך, ע"י עונשים. אבל סבלנות ויצירתיות הם כלים מעולים למאבק הזה.

    מקור הפחדים הוא בדמיון של הילדים, לכן גם כדאי להילחם בהם באמצעות הדמיון. גיבורים דמיוניים ו"שומרים" בצורת משחק אהוב יכולים לעזור מאוד בהתמודדות עם פחדי הלילה. המשחק הוא הדרך הנוחה יותר להבין מה מפחיד את הילד וכיצד ניתן להתמודד עם זה. כך למשל אם במהלך המשחק הגיבור הטוב גבר על כל האויבים באמצעות מילת קסם, ניתן לחשוב יחד עם הילד על מילת קסם משלו שתבריח את כל המפלצות מחדרו בלילה. גם מנורת לילה מיוחדת פעמים רבות עוזרת לפתור את הבעיה. אסור לנסות להכריח את הילדים "להיות אמיצים" ולהשאיר אותם להתמודד לבד עם הפחדים או לסרב לבקשתם הקשורה לעניין, למשל להשאיר אור בחדר במשך הלילה.

    לפעמים ההורים נמנעים מלשוחח עם הילדים על הפחדים שלהם כדי לא "לחזק" אותם. אבל בפועל דווקא השיחה על הפחדים הרבה פעמים עוזרת לילד לעקל את הפחדים האלה ולהתגבר עליהם. בדרך כלל הפחדים גם לא מתפתחים תוך יום אחד, ושיחה עניינית על כל החששות של הילד והחוויות הלא נעימות שלו לעיתים יכולה להפריך את הפחד עוד לפני שהוא התגבש. מומלץ מאוד גם להציע לילד ולעזור לו להמציא המשך לסיפורים המפחידים שלו ולתת להם סוף טוב.

    ילדים קצת גדולים יותר יכולים לשלוט בפחדים שלהם ע"י ידע. גם מבוגרים פוחדים מדברים לא מובנים ולא מוכרים. על אחת כמה וכמה הילדים פוחדים מתופעות שאין להן הסבר. לימוד חוויתי עם הורים וקריאת אנציקלופדיות לילדים יכולים הרבה פעמים להפריך פחד מפני תופעות טבע, בעלי מקצוע מסוימים וכו'. ואם ההורים יודעים שהילד שלהם רגיש, הם יותר מכל הורים אחרים צריכים להימנע מלהפחיד ולאיים עליהם, כי אצל ילדים כאלה המשפט כמו "השוטר ייקח אותך" יכול להוביל לסדרה של פחדים וים של דמעות.

    כמובן הביטחון העצמי של הילד הוא אחד הדברים החשובים ביותר בהתמודדות עם הפחדים. תחזקו את הילד, תפנו את תשומת לבו לצדדים החזקים שלו. תדגישו את כוחו וחכמתו שיכולים לעזור לו להתגבר על הכול. תשבחו את הילד על כל הישגיו, ולא משנה באיזה תחום. ילד שמרגיש בטוח וחזק פחות מתמקד בדברים שמפחידים אותו, וקל לו יותר לפתח אסטרטגיות להתמודדות אתם.

    באדיבות 'כיכר השבת'

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    תגובה אחת

    1. ר.מ 770
      כ״ב בניסן ה׳תשע״ד (22/04/2014) בשעה 15:38

      מה הקשר של התמונה ??????????
      למה סתם לגרות??????

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.