• מאחורי כל נס הצלה עומדת אישה

    הגדלה

    הייתה מלחמה. היו קרבות עקובים מדם והיה מעמד מרגש ומלא הוד מול פני המנורה בהיכל, המקום אליו נכנסו מתי מעט מקרב הכוהנים. נשים לא נמנו עליהם. גם סתם כוהנים לא. אז היכן הן היו באותו הנס? בסיפורה מעורר ההשראה של האישה שאיבדה את כל שבעת ילדיה והעדיפה למסור את נפשה ולא להיכנע לעבודה זרה? היכן הוא הנס? • מירי שניאורסון

    כבר נכתב רבות על פועלה ומסירות נפשה של אסתר המלכה ובמעלתם של הנשים הצדקניות שבזכותן נגאלו אבותינו ממצרים והפעם נשלים את הפאזל עם דמותה של יהודית שבמסירות נפשה גרמה להתעוררות בקרב החשמונאים מה שהביא אותם למרוד ביוונים ובסופו של דבר לנס חנוכה.

    החוט המשולש השזור בשלושת הסיפורים הללו מכיל בתוכו מוטיב אחד ברור לאורך כל הדרך. סיפור על אישה נחושה, אכפתית ואמיצת לב החדורה ביראת שמיים זכה וטהורה כמו גם בתחושת אחריות עצומה לבני עמה, עד כדי מסירות נפש, אשר כתוצאה ממעשיה הנועזים מחולל הקב"ה את נס ההצלה.

    ההצלה באה כתוצאה מהמעשים של אותן נשים גדולות ופורצות דרך, שבמבט שטחי נראה היה, אפילו בקרב חלק מחכמי דורם, שעשו מעשה פרוץ, ושנוי במחלוקת.

    הנשים הללו פרצו, כביכול, את גדרי ההלכה וכלליה, רק כביכול. עובדה היא שהן גרמו לחכמים לצאת מגדרם, ובאופן יוצא דופן, אך רצוף תמימות דעים לקבוע  "נשים חייבות…שאף הן היו באותו הנס".

    – – –

    מידי שנה, בחנוכה, אני נזכרת "בהן" שהיו באותו הנס. מה בעצם היה לנו בחג הזה שנקבע לדורות, גם לאחר שכל המועדים יתבטלו לעתיד לבוא?

    הייתה מלחמה. היו קרבות עקובים מדם והיה מעמד מרגש ומלא הוד מול פני המנורה בהיכל, המקום אליו נכנסו מתי מעט מקרב הכוהנים. נשים לא נמנו עליהם. גם סתם כוהנים לא. אז היכן הן היו באותו הנס?

    בסיפורה מעורר ההשראה של האישה שאיבדה את כל שבעת ילדיה והעדיפה למסור את נפשה ולא להיכנע לעבודה זרה? היכן הוא הנס?

    רגע. אני יודעת בדיוק מה חולף לכן בראש ברגע הזה. חכו עם המחשבה הזו, עוד נחזור אליה בהמשך. ועכשיו קצת לחוויות החנוכה שלי. לנס החנוכה הפרטי שלי ושל משפחתי. לפני כ"ח שנים בלילה שלפני נר ראשון של חנוכה ילדתי את ילדתי הראשונה, בכורתי שתחי'. באותו היום נעשו לי שני ניסים. הנס הראשון נעוץ בעובדה שנותרתי בחיים והנס השני שילדתי זכתה לצאת אל העולם הזה למרות הלידה הסבוכה והמסוכנת.

    מתוך אדי משככי הכאבים החזקים שניתנו לי שמעתי במטושטש את קולו של בעלי שיחי'. מאוחר יותר הבנתי שהוא סיפר לי שמחר, כאשר יעלה לתורה, יהיה עליו לתת שם לילדה. הייתי עדיין מטושטשת אך למרות הכל הגבתי ובקול לוחש הגיתי את השם אסתר. דווקא אסתר בערב חנוכה? מזל שלא בחרתי ביהודית – כן. יהודית מ"גם הן היו באותו הנס". זוכרים את המחשבה שלכן מקודם. זו שביקשתי אתכן לשמור עליה…

    יהודית שערפה את ראשה של ההגמון, אלפונסו והכריעה את הקרב. אך בשבילי, בערב חנוכה, אני נזכרת במלכה שההינה לסכן את כל אשר לה, לא רק את מעמדה ועושרה, אלא גם את ראשה, על מנת להציל את אחיה היהודים מכליה.

    זהו נס החנוכה האישי שלי. הנס שמזכיר לי את פורים בחנוכה.

    ועכשיו בואו נחזור לרגע קט לשאלה היכן היו הנשים באותו הנס? פרט ליהודית שהכניעה את האויב בחכמתה הרבה ובאומץ לבה, היו שם עוד מאות אלפי נשים שהקריבו את עצמן להצלחתה של המערכה. מאחורי כל גבר מצליח עומדת אישה, אומרת הקלישאה העממית, ומי בדיוק עמד מאחורי מתתיהו הצדיק אם לא אשתו הצדקת. מי גידלה משפחת כוהנים מפוארת בעלת מסירות נפש אם לא היא. מי חינכה את ילדיו של יהודה המכבי בעת שנלחם בעמק איילון. ומי הן הנשים שהסכימו לישון בבתים פרוצים לגנבים ושודדים ובלבד שלא ייכתב על דלת ביתן שאין להן חלק ונחלה בה' אלוקי ישראל.

    כן. הנשים היו באותו הנס וגם היום הן שותפות פעילות ומלאות לנס השליחות שמלווה אותנו בדור האחרון. לא לחינם דיבר הרבי מליובאוויטש רבות על תפקידן של הנשים ולא לחינם ייקר אותן ואף ייסד את ארגון נשי ובנות חב"ד עבורן. הנשים היו ועודן באותו הנס.

    – – –

    ומהנשים הצדקניות הללו, אומר הרבי, אנחנו נוטלות מסר והוראת דרך לדורות.

    כוחה של האישה היהודייה כה גדול ואני עדה לכך יום יום. מידי יום אני פוגשת נשים רבות במהלך הסדנאות וההרצאות שאני מעבירה. אני רואה שם נשים דעתניות, חכמות, אחראיות, יזמיות ובעיקר אמיצות. נשים שלוקחות אחריות על חייהן ועל חיי משפחתן וחינוך ילדיהן. נשים שנמצאות בקשר יומיומי ישיר ובלתי אמצעי עם הקב"ה באמונה תמימה וביראת שמים שלא נותר אלא לקנא בה.

    בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים ומאז בכל דור ודור אנו נגאלים בזכותן. גם תיכף ומיד ממש, בגאולה האמיתית והשלימה שאין אחריה גלות, יהיו אלו הנשים שבזכות תפילתן, עבודתן המסורה והתמימה והיותן באותו הנס, נזכה כולנו לראות בהתגלות מלכנו משיחנו ובבניין בית המקדש השלישי שם יועלו נרות החנוכה ויתאחדו עם נרות המנורה הטהורה אל מול פני קודש הקודשים.

    נשים. גם אתן תהיינה באותו הנס שעומד ומחכה מאחורי כתלנו. נצלו את אור החנוכה על מנת להוסיף אור בעולם ולעשות אותו מוכן וראוי יותר להתגלותו של משיח צדקנו. תיכף ומיד. חנוכה שמח!

    מאחורי כל נס הצלה עומדת אישה.

    __

    פרק מתוך הספר 'פרשה באהבה' שיצא לאור אי"ה בדידן נצח הקרוב

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.