• מה חשוב שנדע בחינוך כשיוצאים לחופש?

    הגדלה

    הרגשתם פעם, ביום חופשי ברגעים מסוימים של חוסר מעש, ריקנות, בזבוז זמן או אפילו דכדוך במצב הרוח, ובמקרים קיצוניים יותר, משיכה לדברים שהם הפך הקדושה? התחושות הללו לא היו במקרה, תופעה זאת בהחלט מוכרת בציבור היהודי והיא עוד יותר שכיחה לצערנו בימות הקיץ בחופש • לקריאה

    חיה גילר

    הרגשתם פעם, ביום חופשי ברגעים מסוימים של חוסר מעש, ריקנות, בזבוז זמן או אפילו דכדוך במצב הרוח, ובמקרים קיצוניים יותר, משיכה לדברים שהם הפך הקדושה? התחושות הללו לא היו במקרה, תופעה זאת בהחלט מוכרת בציבור היהודי והיא עוד יותר שכיחה לצערנו בימות הקיץ בחופש, כלשון הרבי – תכסיס היצר הרע.

    במאמר זה אני רוצה להעלות עניינים חשובים שעלינו כהורים צריכים להיות מודעים אליהם כאשר אנחנו מחנכים את ילדינו באווירת ימות הקיץ.

    1. ניזהר מה אנחנו משדרים!

    אנחנו עלולים לחשוב שהילדים התייגעו ועליהם לנוח ולהתאוורר מהלימודים, אך עלינו להיזהר שח"ו לא לשדר לילד שמושג חופש הוא פטור מלימוד תורה, אלא ההפך הוא הנכון התורה היא חיינו! ולכן גם בימות החופש חשוב לקבוע סדר יום לילדים שיכלול  שעות לימוד תורה בצורה מותאמת ליכולתיו של הילד הן באיכות ובכמות.

    2. לימוד דרך חוויה והנאה

    אני בטוחה שכולכם תסכימו איתי שהדרך שבה עניינים קדושים כמו לדוגמא, מצוות אהבת ישראל, יקלטו יותר טוב אצל הילד דווקא בזמן טיול או שיחה מאשר דרך שיעור דינים בצורה פרונטלית. מסרים שמועברים דרך חוויה נעימה רב חושית, ללא ספק, נקלטים טוב ובקלות יותר אצל הילד. ולכן יש לנצל את ימות החופש, כאשר הילדים אינם לומדים לימודי חול, לגרום להם להנאה דרך תחרותיות, פרסים וטיולים ולהטמיע בהם דרכם את לימוד תורה ומידות טובות. לדוג': לנסוע לכותל, שריד בית מקדשינו וללמד על ענייני גאולה ומשיח או אפילו דרך שיט בסירת פדלים ניתן ללמד על העניין של שיתוף פעולה ואהבת ישראל, לשלוח ילדים ל'קעמפ' חסידי וכו'

    3. הוקרה בערך הזמן

    לא פעם שמעתי מאימהות בזמן החופש, "הילדים משועממים" , "הם לא מפסיקים לריב ביניהם", "הם כבר מטפסים על הקירות"- מצבים אלו לא קורים כך סתם. דווקא בזמן החופש, שיש פתאום הרבה זמן פנוי, אנחנו צריכים ללמד את הילדים שלנו למלא את הזמן שלהם בדברים חיוביים: לשחק בפאזל, לגו, יציאה לגינה, שמיעת סיפורים והכל ברוח יהודית חסידית, כך ילמדו להעריך את הזמן וזה בטח ימנע הרבה דברים לא נעימים. סדר יום ברור הקבוע מראש עם הילדים יכול מאוד לעזור לא להתפזר, להיות ממוקדים ולהשרות ביטחון.

    4. הכלי לקבלת כל הברכות

    נקודה מעניינת שהייתי רוצה להעלות מתוך דברי הרבי בהקשר ללימוד תורה. בתורה כתוב "אם בחוקותי תלכו (לימודי תורה) ומצותי תשמרו גו' נתתי גשמיכם בעתם"- מפסוק זה אנו למדים שהתורה ניתנה כדי שיהיה לנו טוב גם בחיים הגשמיים,  והכלי לקבלת הברכות בבני חיי מזוניי רוויחא (ילדים, חיים ופרנסה ברווח) היא הוספה בלימוד תורה, ובאופן מפתיע הרבי מסביר שהסיבה שמונעת מאתנו שפע גשמי, היא דווקא משום שהחסרנו מלימוד תורה.

    לסיכום, בימות הקיץ , נכין סדר יום ברור ומסודר שיכלול לימוד תורה והטמעת מידות טובות דרך חוויות הנאה כמו טיולים, משחקים ותחרויות, ננצל כל רגע לדברים חיוביים וכך נגרום נחת רוח לרבי, נשיא הדור, ונקרב את הגאולה האמיתית והשלימה תכף ומיד ממש.

    קיץ בריא בגשמיות וברוחניות!

    (המאמר מבוסס על מכתבי הרבי, שערי חינוך)

    כתבה חיה גילר, מנחת הורים, בוגרת מרכז ינר, בעלת תואר BE.D במתמטיקה וחינוך מיוחד.

    להרצאות, סדנאות וייעוץ אישי: 054-9404776 לתגובות: [email protected]

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.