• טעימה מהתכנית המושקעת לשלוחות המלך

    הגדלה

    דיווח חי מימי העיון הגאולתיים והמושקעים שנערכו לשליחות הרבי שליט"א מה"מ בבית חיינו • נטעם מתכנית ימי העיון, משו"ת שליחות, נציץ לסדנת שפית חווייתית וסדנת זוגיות מעצימה, נתרשם מאירוע מלווה המלכה המפואר ונצדיע לשליחות שעזבו הכל כדי להתמקד בקבלת פני משיח השליחות העדכנית! • לקריאה

    מאת: חיה מושקא ס. 

    הביאו לדפוס: מלי קופצ’יק ואסתי לנצ'נר | צילום: שמואל עמית, עטרת חיה

    "בהתרגשות רבה, אנו מקדמות אותך בברכה לימי העיון לקבלת פני משיח צדקינו, המתקיימים בסמיכות לכ"ב שבט – שנת ה–30 להסתלקות הרבנית חי'ה מושקא ע"ה. יחד עם שאר אחיותייך השלוחות, הגעת אל המשלח – כ"ק אדמו"ר מה"מ, בכדי לצבור כוחות מחודשים להמשך עבודת השליחות. ההרצאות, הסדנאות, השיעורים וההתוועדויות מכוונים כולם למען מטרה זו: להעניק לך, השליחה, להט התקשרותי ואש חסידית, חיות פנימית בענייני משיח וגאולה, וכן כלים ורעיונות חדשים לשדרוג והעצמת עבודת השליחות – כרצונו הק' של המשלח. בשיחת כ"ב שבט ה'תשנ"ב מסביר הרבי מה"מ שהסתלקותה של הרבנית נועדה אך ורק להגיע לעליה הגדולה של הגאולה, ומזכיר גם את הברכות המאליפות שזוכות להן נשי ובנות ישראל המתנהגות בדוגמתה…"

    קטע זה לקוח מתוך תכניית ימי עיון שלוחות המלך, לקבלת פני משיח צדקינו. אני חושבת שזה מבהיר את המטרה והייחודיות שבתוכנית המדהימה בה השתתפתי ועליה אספר בשורות הבאות.

    כ"ב שבט: יום רביעי 

    משעות הצהריים המוקדמות נכנסנו אחת אחת למלון "אש"ל" – שליחות הרבי מה"מ מכל קצוות תבל. חלקנו מכירות מהעבר, מימי התיכון העליזים או מהמדיה החברתית וחלקנו גרות באותה יבשת וילדינו חולקים כיתה, וירטואלית. המשותף לכולנו הוא החיוך הקורן והשמחה בלפגוש אחיות למשימה. נשיקות, חיבוקים וקולות שיחה נרגשים. ואנחנו, כאחיות שלא נפגשו שנה שמחות לחלוק חוויות, רעיונות ואף מתכונים אחת עם רעותה.

    מיד בכניסה הבחנתי בהשקעה הרבה ובחשיבה שהושקעה – החל מהעיצוב וכלה בערכה המושקעת שקיבלתי בעמדת רישום שכללה חוברת לימוד, תוכניה, כוס טרמית ממותגת, מחברת ועט מעוצבים, טישו, אדוויל, קרם ידיים ושפתון.

    כל הסדנאות, ההרצאות והארוחות במהלך ימי העיון, נערכו בבניין אש"ל, לנוחיותנו המרבית. גם שירותי שמרטפיה היו זמינים כך שמיד יכולנו להתמקם ולפתוח בדבר מלכות של כ"ב שבט התשנ"ב.

    הרבנית חני ליברוב מפלטבוש לימדה בשפה קולחת את שיחת הרבי אודות כינוס השלוחות העולמי התשנ"ב, על הרבנית הצדקנית חיה מושקא והקשר המיוחד לשליחות נשי ישראל.

    אחר–כך הלכתי לתפילת מנחה במנין כ"ק אדמו"ר מה"מ, חוזרת לימי בחרותי אך הפעם בליווי חסיד מתוק ופיצפון בעגלה. לאחר ארוחת צהריים קלה עברנו למושב הראשון והמסקרן: אתגרי השליחות, הזוגיות ומה שביניהם.

    מאחורי כל בית חב"ד מצליח, עומד זוג שמח. הפעילות הענפה בשליחות, בנויה על בסיס איתן – הבית הפרטי שלי, והשראת השכינה בו. פה רכשתי כלים מעשיים להצמחת והעמקת הקשר ביני לבין בעלי. הגברת ציפורה וואגעל, יועצת זוגית, העצימה את תרומת השליחות לחיי הנישואין בעשייה המשותפת וסיפרה סיפור בשם ד"ר וייס שלרבי ולרבנית היה מנהג קבוע לשבת כל יום על כוס תה לרבע שעה. אז אם הרבי שליט"א בסדר יומו העמוס מפנה זמן לשבת עם הרבנית אנחנו וודאי יכולים למצוא זמן לבעל. יצאתי עם החלטה להקדיש זמן איכות זוגי בים המטלות והפעילויות הנעלות – כי אנחנו הבסיס של הבית חב"ד!

    מפגש שליחות והיכרות עשינו בזמן ארוחות הערב כי בשיעורים המרתקים פשוט לא דיברנו…

    בלילה התקיימה התוועדות "ברוכות הבאות" – תוך התמקדות בשליחותנו הנשית – טהרת המשפחה והאתגרים הכרוכים בהעמדת חופות יהודיות כשרות, על יסודי התורה והמצווה.

    הגב' שטערני קנלסקי, שליחה ומרצה בטהרת המשפחה נכנסה לאולם במשב רוח רענן. משהו באישיותה הכובשת ריתק. היא סיפרה בשפה קולחת על פעילותה העיקרית: סיוע למאות זוגות יהודים לקיים חופה יהודית אפילו לזוגות בשנות ה–80 לחייהם! מדהים.

    כ"ג שבט: יום חמישי 

    את הבוקר פתחתי בקפה ומאפה ואז… איזה כיף! חסידות לפני התפילה – למדנו את שיחת כינוס השלוחות הראשון – התנש"א – עם הרב שמעון טעוועל.

    מתי בפעם האחרונה התיישבתי ללמוד שיחה או מאמר? היום שלי כה עמוס ולפעמים אני מוצאת את עצמי חוזרת על שיחה מוכרת מהעבר. וזה קשה, הנפש האלוקית מתגעגעת לימים בהם ישבתי על הספסלים האהובים ב–770 ולמדתי עם חברות. והנה, שוב ניתנה לי ההזדמנות לשבת וללמוד, להתחמם, לחזור להיות הנערה של פעם שלא התחילה את היום בלי לימוד קצר.

    אחרי תפילת שחרית ב–770 במניין של הרבי. בלי לחץ. כשהריח המוכר של בית משיח מדגדג באפי והמון שלוחות נרגשות סביבי נושאות תפילה עבור מאות מקומות ואלפי אנשים! אני מסיימת וצופה מלמעלה בריקודי ה"יחי" ומרגישה בחלום. חברתי מזכירה לי שתיכף ארוחת הבוקר ואנו ממהרות למלון.

    ארוחת הבוקר הייתה מפנקת ממש. בכלל, כל הימים היה אוכל בשפע וערוך באופן יפה ואסתטי. ותחושה מתוקה שטרחו בשבילך! לפנק אותך! ומגיע לך לשבת בארוחה שלא את בישלת וטרחת… בארוחת הבוקר הראשונה, היינו בהלם. חדר האוכל הפך באחת למלון מפואר ועמוס בכל טוב. תרם אותה הרב קבקוב ממסעדת 'מוצרלה' שב'שכונה'. המון סוגי גבינות, פסטות מוקרמות, עוגות גבינה עם שוקולדים למעלה. היינו המומות. במקומות רבים בעולם אין אפשרות להשגת מצרכים להכנת ארוחה חלבית מפנקת וכשרה, לרבות מאיתנו אין חלב ישראל, גבינה או שמנת ופתאום כזה שפע – לא להאמין: סלטים, מוקרמים וקינוחים ברמה גבוהה הוגשו לנו, שאלנו בהתפעלות "האם כל זה בשבילנו?" השפע הרב והאוכל האיכותי היוו פינוק אמיתי לשליחה ששנה לא אכלה חלבי. לי שרגילה כל השנה לטרוח, לבשל, להגיש ולדאוג לכולם, פתאום יכולתי לשבת בנחת, לנוח ולהיטען ללא מסיחים והפרעות.

    וכשהבטן מלאה והעיניים שבעות פנינו למושב הראשון: "להתמקצע בפנים ובחוץ" – סדנת העצמה אישית, הכרה ביכולותיי המיוחדות, קפיצת מדריגה לחיים מלאי סיפוק ופעילות מוצלחת יותר.

    חני גינזבורג שליחת הרבי מלך המשיח בחיפה העבירה את הסדנה ונתנה כלים להתמודדות בימי השליחות העמוסים.

    סדנת "מלכה במטבח" הייתה ממש בשבילי, הרי המטבח הוא ממלכתי. מכאן יוצאות מנות כשרות ואיכותיות לכלל המבקרים בבית חב"ד. בסדנה המקצועית קבלתי טיפים לשדרוג סעודה ברמה גבוהה ובמינימום זמן ומאמץ. העבירה אותה הגב' שלומית סלפושניק שביתה בקראון הייטס פתוח לרווחה. באמתחתה מתכוני יש מאין, "עם תכנון נכון", אומרת שלומית, "ניתן להכין ארוחה נפלאה למאות סועדים ממוצרים בסיסיים בלבד". היא העניקה כללים לאירוח נכון, הנחתה להכנת ארוחות גדולות בקלות ומהירות. במהלך הסדנא התנסנו בהכנת סלטים עשירים ומפנקים. שלומית הדגישה שכשמבשלים טוב, גם האוכל הבריא הינו טעים. היה מדהים! היא הראתה איך עובדת, באילו כלים, היה מעניין מאוד, הרבה רעיונות חדשים נוספו לי משם, אני לא משתמשת כמעט בקטניות, וכאן ראיתי איזה דברים טובים אפשר להכין מהן.

    מעיסוק באוכל עברנו לארוחת צהריים קלה של מרקים טעימים ומחממי–לב בקור הניו–יורקי המקפיא.

    במושב השני, "בניך כשתילי זיתים" – הגב' נחמה דינה אביכזר העבירה סדנת הנחיית הורים מאלפת. כשליחה, אני חובשת כובעים רבים אך אמא הוא תפקידי העיקרי, המורכב והעצמתי ביותר. פה רכשתי כלים לחנך את ילדיי, השלוחים הצעירים, מתוך שמחה ואווירה נינוחה ורגועה.

    שאלות הלכתיות מלוות אותנו בכל צעד ושעל. חלקן מוכרות ונפוצות, וחלקן ייחודיות. הרבי מה"מ, מדגיש את האמון והאחריות העצומה שהפקידה התורה בידי האישה, שמנהלת את ביתה ביראת שמים והקפדה על קלה כבחמורה. בשו"ת הלכתי עם הרב יוסף ישעיה ברוין, מרא דאתרא דשכונת קראון הייטס, שמענו תשובות הלכתיות בהירות. אמנם, מספר הנושאים עליהם רצו השליחות לקבל תשובות הגיע ל–613… לכן הרב דיבר על הלכות אמירה לנכרי בשבת ועל תפילה לנשים – מה בדיוק מחובתנו להתפלל בשחרית ובמנחה ונתן קצת אפשרות לשאלות מהקהל.
    אחרי מעריב עם הרבי (כן, שלוש פעמים ביום עם מניין: גאולה!) התפנקנו בארוחת ערב טובה ממסעדת "מענדיס" וערכנו שיח פתוח בארוחת הערב.

    בלילה קינחנו בהתוועדות עם הרב לירז בניסטי, שאמר שלא הוגן שאצל הבנות התוועדות זו עוד הרצאה, ולכן עשה זאת בצורה מאד התוועדותית, כולם הקשיבו והתחזקו. הוא התוועד בנושא "בשכר נשים צדקניות" – בזכותנו, ישר לגאולה!

    בלי משכורת, עם חובות, והמון אתגרים מיוחדים. למה להיות שלוחות?… – הוא הרחיב אודות היוקר והזכות להיות שלוחות של מלך המשיח בדור השביעי, המפיצות את בשורת הגאולה והגואל. "זכיתן להיות ב'נבחרת', ולקיים בפועל בכל ה'מעת לעת' את שליחותו של הרבי מה"מ" אמר.

    כ"ד שבט: יום שישי 

    בבוקר לפני התפילה במניין הרבי מה"מ, למדנו את שיחת חיי שרה ה'תשנ"ב עם הרב שמעון טעוועל בה הרבי מחדד ומתווה את השער לכל ענייני השליחות – קבלת פני משיח.

    כהמשך ישיר לאחר ארוחת בוקר מפנקת, הייתה לנו סדנת "משיח – לחיות ולהחיות" עם השליחה הגב' צירל טורין משיקגו, אילינוי. משיח הרי בפתח, הגאולה כאן, ולי נותר "רק" לחיות כך. כאשר אצלי העניין חי ולוהט, הבית שונה לגמרי! בידיי התפקיד להכין את סביבתי לקבלת פני משיח צדקינו בפועל ממש. משיחות הקודש לפסים מעשיים – כיצד נחיה זאת בכל רגע? ואיך נחנך את ילדינו, להיות חדורים בנקודה העיקרית? גב' טורין מנתה רשימה של כעשרה דברים מעשיים ממש שאפשר לעשות עם עצמנו והילדים כדי לחיות משיח בבית. איך לענות לילדים על השאלות (- את אותה תשובה שאת עונה לעצמך), כמה חשוב להשמיע בבית שירי משיח, בלי לדבר, רק להשמיע ברקע. זה מכניס את זה לאווירה. ולראות ווידאו של הרבי, אפילו כרקע לארוחת ערב.

    אחר–כך עשינו תמונה קבוצתית בחזית 770, סבב קצר של קניות בשכונה של מוצרים שאין לנו במקום השליחות, מתנות קטנות וממתקים לבעל ולילדים ו…חוזרים למלון להתכונן לשבת.

    חשוב לציין שתוכנית מקבילה נערכה ביום שישי לשלוחות דוברות אנגלית המתמודדות בקרירות בעז ועומדות איתן באמונתן.

    כ"ה שבט: שבת אחיות גם יחד 

    הדלקנו נרות, אווירה חגיגית. כולן נראות יפה והרחוב מלא בשליחות הצועדות ל"קבלת שבת" וערבית במנין הרבי מה"מ. הרגשתי שאני חייבת, להציץ ולקבל כוחות מתפילה חגיגית כזו. הצלחתי לעזוב למשמרת קצרה את הקטנצ'יק ולרוץ לטעימה משירת 'לכה דודי' ו'יחי' ב–770, כל השנה אני נמצאת בשליחות והאנשים שואלים מה זו האמונה הזו שהרבי חי ואני שוב ושוב צריכה להסביר… פעם בשנה באה להתחזק. אני את הכוח קיבלתי בחלונות עזרת הנשים מול מעגלי הריקוד האינסופיים של ה'יחי' לאחר תפילת ה"לכה דודי". לא יכולתי לשבוע מלראות ולולי התינוק המחכה לי הייתי נותרת שם עוד ועוד. חזרתי טעונה ומאושרת על שזכיתי להיות משיחיסטית ולדעת את הענין העיקרי בשליחות ולפרסם אותו…

    כבר מזמן לא הגעתי לשבת כמו מלכה. סעודה חגיגית, ניגונים, ומעל הכל – התוועדות מיוחדת עם הרב סענדי װילשאנסקי, שפיו מפיק מרגליות, שליח הרבי מה"מ במילאנו, איטליה.

    בבוקר השכמתי לאמירת תהילים של שבת מברכים. הרבה שליחות הלכו לשחרית ב–770. את סעודת שבת ערכנו עם הרב שלום יעקב והרבנית איטי חזן שיצאו בעבר לשליחות בברזיל, 'ארץ לא זרועה' אז ופעלו שם גדולות ונצורות.

    מוצאי שבת קודש

    אולם ה'ליובאװיטשער ישיבה' לבש חג. "נחיה ונראה" – שם הכינוס.

    כשהרבי הריי"צ עזב את בריה"מ אמר לחסידים "עוד נתראה", והתוועדות אחת, הציע חסיד מתגעגע ליצור כעין 'רכבת' הנוסעת לרבי, והצטרפו אליו כמה חסידים, בעוד האחרים צוחקים על הרעיון, הם אמרו שהרבי לא בדיוק התכוון בגשמיות, אלא להתראות ברוחניות… סוף דבר, אלה שהאמינו ואמרו 'לא איכפת לנו שתסתכלו עלינו כמשוגעים', והתיישבו בכאילו רכבת ו"נסעו" לרבי, זכו בהמשך להתראות עם הרבי!

    ה'באנקעט' היה מאוד יפה. הוא נפתח ב"דבר מלכות" – שיחת קודש בווידיאו, באמירת פרק הרבי מה"מ והרבנית והדלקת נר לעילוי נשמתה. הרב אהרן יעקב שווי, מרא דאתרא דקראון הייטס בירך. את המשא המרכזי בעברית "לחיות ולהחיות" העביר ר' געצל רובשקין, בסיפור אביו ר' שלום מרדכי שהשתחרר מהכלא. סיפר על מסירות נפשו. הרגשנו כבזמן הרבי הריי"צ ברוסיה הסובייטית, כששמענו איך הוא צם שלושה ימים, וביום הרביעי היה שבת והביאו אוכל פתוח שחומם, ונאלץ להמתין עד למוצאי השבת… הדגש היה על כך שלא נשבר ולא התייאש בכל השנים הללו, אף כשהערעור האחרון נדחה.

    את המשא המרכזי באנגלית – "לחיות משיח למעשה" נשאה הגב' צירל טורין בטוב טעם.

    אחר–כך היה מיצג מולטימדיה "מצדיעים לשלוחות המלך" – מופע אומנותי מאוד חזק, שכלל קליפ עם שיר מרגש, שבסיומו עלתה הגב' חני כפלין שליחה במקסיקו ושרה שלושה שירים מרגשים שחוברו במיוחד. תלמידות "בית חיה מושקא" הצטרפו אליה במחול 'שלוחי אדוננו' קצבי.

    סעודת "מלווה מלכה" עשירה ויוקרתית הוגשה לנו. הוגרלה תמונה של הרבי ומפות בד לחלות עם שיבוץ ממפית הרבי והרבנית! היה מאוד מרגש בזכיות. התוועדנו ושרנו ניגוני נשמה עם המוזיקאית הגב' שרי לוילוב. קיבלנו החלטות טובות אישיות בצניעות, בחינוך חסידי לילדים, והוספה בענייני משיח. ולסיום, יצאנו בריקוד – "כי בשמחה תצאון", ההרקדה הייתה מאוד שמחה ומשחררת, ריקוד על חשבון כל החתונות והשמחות שאנו מפספסות… לרקוד עם שליחות מכל העולם, לא להאמין. לכבוש את העולם באמת, במעגל אחד.

    התשורה היפה הייתה נקודות ורעיונות משנה שעברה. ישבנו והתוועדנו עד אמצע הלילה.

    כ"ו שבט: יום ראשון 

    שיעור, קפה ומאפה וחסידות לפני התפילה – בשיחה על מעלת נשי ובנות ישראל מתשנ"ב.

    התפללנו שחרית במנין הרבי מה"מ, ארוחת בוקר מזינה ויצאנו ליום מעצים נוסף.

    המושב הראשון עסק בטהרת המשפחה – בבית ובחוץ. כשליחה את לא תמיד יכולה להשתתף בשיעור או ללמוד טהרה בקביעות. לכן התחזקנו בלימוד, דיוק והקפדה על ההלכות שמביאים בפועל שפע לבית.

    הגב' לאה הענדל חזרה בעניין על עיקרי ההלכות, כולל שאלון אמריקאי שענינו עליו ועברנו וחיזקנו לפי התוצאות.

    הגב' אסתי שניאורסאהן הציגה כלים מיוחדים לפעילות בנושא הטהרה, כמפיקת ערכת 'מים חיים לאהבה' – ספר ודיסק, והציגה איך ללמד ולתת פרספקטיבה רחבה למקורבות.

    הגב' רלה גרליק הנחתה כיצד להשפיע בענין הטהרה.

    קפצנו ל–770 למנחה עם הרבי. וחזרנו לשמוע ב'אשל' את הרב זלמן ליברוב, שליח הרבי מה"מ לפלטבוש, ניו–יורק שדיבר על אחדות החסידים לקבלת פני משיח. כיצד מתמודדים עם פערי השקפה עמוקים? עם תחרות על ליבות האנשים? ולימד איך לחזק את הכוח הנפשי של "ואהבת לרעך" – גם לזה שהוא "כמונו"… לא לדבר רע על האחר וזה פועל ומקרב.

    אחרי ארוחת ערב טעימה התקיימה התוועדות "צאתכם לשלום" עם הרב דוד שניאורסאהן מהשומרון, על חשיבות הכתיבה לרבי, ועל התשובות שמקבל. בהמשך היה סבב ניסי שליחות, כל אחת סיפרה משהו קטן.

    ביום שני היה יום מרוכז בנושא טהרה לאלו שעדיין לא טסו.

    המעשה הוא העיקר. 

    לאחר ימים מלאים וגדושים בכל השפע הגשמי והרוחני, זה הזמן להוריד את האורות לכלים. קשה לעזוב אך "חסידים לא נפרדים, בכל מקום שהם – הם משפחה אחת". יחד עם אחיותיי השלוחות אני יוצאת חזרה לבית חב"ד הפרטי שלי, להכין את סביבתי לקבלת פני משיח צדקינו בקרוב ממש. וכך, כשכולנו פועלות בשליחות היחידה בכוחות וחיות רעננים – אני מביטה על 770 מבט אחרון ואומרת למשלח: "עד מתי??? כל כך הרבה נשים צדקניות התאספו כאן, אנו דורשות 'בשכר נשים צדקניות שבאותו הדור' את הגאולה האמיתית והשלימה, בהתגלות הרבי שליט"א מה"מ תיכף ומיד ממש!"

    אי–אפשר שלא לציין את השליחות, המארגנות המסורות, שעומדות מאחורי ההצלחה האדירה של כינוס השלוחות תשע"ח הגב' חיה נוטיק מניירובי שבקניה–אפריקה, הגב' עינת רז, מצ'יאפס–מקסיקו, חיה קופצ'יק מבוליביה ותפארת לוי ממנילה–פיליפינים. כולן, לצד פעילות בבית חב"ד חברו יחד למען מטרה נעלת אחת, הקמת תחנת דלק מלאת עוצמה למען השליחות היחידה, קבלת פני משיח צדקנו.

    תודה!!!

    יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.