• נגיעה נשית • פרשת תולדות

    הגדלה

    שיחת טלפון ממספר בלתי מוכר הפרה את שלוות הנסיעה בחזרה משיעור נפלאו״ת בירושלים. הקול שמעבר לקו הסגיר עישון ומוצא אוקראיני כבד. "מירה אמרה שתעזרי לי עם הבת שלי, יש לה שני ילדים ואין לה בעל״. המצוקה שבקולה והבהילות להיפגש כבר מחר בשמונה בבוקר הבהירו לי כמה היא להוטה לפתור את הבעיות בבית פנימה. • לכתבה המלאה

    ב"ה

     

    נגיעה נשית לפרשת תולדות

    שיחת טלפון ממספר בלתי מוכר הפרה את שלוות הנסיעה בחזרה משיעור נפלאו״ת בירושלים. הקול שמעבר לקו הסגיר עישון ומוצא אוקראיני כבד. "מירה אמרה שתעזרי לי עם הבת שלי, יש לה שני ילדים ואין לה בעל״. המצוקה שבקולה והבהילות להיפגש כבר מחר בשמונה בבוקר הבהירו לי כמה היא להוטה לפתור את הבעיות בבית פנימה.

    בשמונה בדיוק נכנסה סווטה למשרד הקטן שבביתי בצעד נחוש שחיפה על עייפות רבה. תהיתי אם לחייה סמוקות מקור הבוקר של תחילת כסלו או משתייה חריפה. מהר מאוד גיליתי שהיא מוצאת נחמה בטיפה המרה.

    סווטה לא מרוצה מחייה. היא עובדת כקופאית בסופר השכונתי 23 שנים – כמחצית משנות חייה. היא גרושה כבר עשור והדבר שהיא רוצה יותר מכול הוא שלבת שלה יהיה טוב בחיים. שהיא תסתדר, שיהיה לה נוח, שילדיה (נכדיה של סווטה) לא יסבלו ממצבי הרוח שלה. סווטה מספרת על הבת: ״הבת שלי שומעת הרצאות, אוכלת כשר, והיא חושבת שיש עליה קללה. אפשר לבדוק את זה?״

    "מה משמח אותך, סווטה?״ אני מנסה בעדינות.

    ״חצי יום אין לי מה להיות שמחה. עם מה אני אשמח? עם הקופה בסופר? עם מוצרי ניקיון והבגטים?" סווטה כמעט לא מחייכת במהלך השיחה.

    אני מבינה כמה גדולה ההשפעה שלה על בתה ונכדיה הקטנים. "תסכימי לעשות תרגיל?" אני שואלת. "תרגילים אני אוהבת" היא מתרצה לבסוף, וכשאני מבקשת ממנה למנות חמישה דברים שטובים לה בעבודה וחמישה בחיים של הבת שלה, היא מונה. בעבודה: ותק, פנסיה, חברות, משכורת, יציבות.

    ואצל בתה: ילדים, עזרה של אבא, אימא, סבא וסבתא, ומוסיפה באנחה: "בסך הכול היא ילדה טובה".

    על פתק קטן היא רושמת באותיות קיריליות עגולות את המעלות שמנתה ומבטיחה שבכל פעם שתפגוש משהו רע סביבה היא תציץ בפתק ותמשיך לחפש משהו טוב. ״אני לא מתעסקת עם הרוע, רק עם הטוב בעולם״ היא מסכמת וחיוכה מאיר לרגע כמו שמש את פניה היפות.

     

    גן עדן והפכו אינם מקום בעולם אלא מצב או מציאות. יעקב ועשיו שמתרוצצים בקרבה של רבקה מסמלים את שני הכוחות הנאבקים בכל אחד ואחת מאיתנו – לכולנו יש יעקב ועשיו פנימיים. ככל שגובר כוחה של הנפש האלוקית נחלש הדחף האנוכי שמקורו בנפש הבהמית.

    יעקב נטה אחר לימוד החוכמה ועבודת המידות ועשיו נמשך להנאות הגוף, ובמלחמה בין יעקב לעשיו – יעקב הצעיר מנצח את עשיו השעיר

    בפתחו של חודש הגאולה, חודש האור – כסלו, נזכור שחושך לא מגרשים במקלות, אלא מדליקים את האור. כאשר האור הטוב של הנפש האלוקית מאיר בלב באמצעות לימוד תורה, מצוות ומעשי חסד, מתמעט ונסוג החושך של הנפש הבהמית.

     

    לעיתים עלינו לקחת אחריות על שינוי אצל מישהו אחר. איך עושים את זה נכון? שמים גבולות…לעצמנו!. מותר לפעול מתוך התעניינות ואכפתיות, אך לא לקחת גרם של אחריות על המציאות של השני.

    אין לי ספק שכאשר סווטה תשכיל להוביל את חייה כאישה מנהלת ולא מנוהלת על ידי השתייה, הקורבנות, הכאב, הבעל לשעבר ואפילו ההורים היקרים שלה – היא תוכל להביא לביתה ולבתה את הרוגע המיוחל ותתמלא באהבה.

    וגם את יכולה. ערכי בכל יום רשימה של חמישה דברים טובים שקרו לך, הביטי בה במשך היום והפכי את החושך לאור גדול.

     

    הכותבת: מירי שניאורסון-מנטורית ברוח יהודית, מייסדת נפלאו"ת.

    מרצה מנחה ושליחה בתקשורת  לכניסה לאתר לרכישת הספרים "פרשה באהבה" לחצו כאן    mail: [email protected]   טלפון 054-9292901

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.