• מרתק: "הרגע שראיתי את הרבי שינה את חיי"

    הגדלה

    סיפורה המרגש של הגב' יעלה בן ארויה · הילדות בכפר הניצחון, הנערות בתל–אביב, הטיול אחרי הצבא, לימודי הקולנוע והתפנית מאז גילתה את הרבי בחייה • לקריאה

    הרגע שראיתי את הרבי שינה את חיי / / מגזין עטרת חיה

     

    סיפורה המרגש של הגב' יעלה בן ארויה > הילדות בכפר הניצחון, הנערות בתל–אביב, הטיול אחרי הצבא, לימודי הקולנוע והתפנית מאז גילתה את הרבי בחייה · ויחי מתוך מצרים

    שרה יוטא גופין

    כאשר אני מתבוננת בשיעורים שמעבירה יעלה בן ארויה בקונטרס "אהבת ישראל" לנשות חב"ד ברחובות, עיר מגוריה, אני נזכרת באימרה: "כל אחד מישראל, בין איש ובין אישה, יש בו די כוח מוסרי ורוחני להשפיע להעמיד את מכיריו ומיודעיו בקרן אורה". ("היום יום", ה' חשון)

     נשמה בחיפוש

    יעלה גדלה בתל אביב, כבת בכורה לחמישה אחים ועוד מילדותה חיפשה אחר סוד הבריאה. "נולדתי במקום שנקרא 'כפר הניצחון', כפר קטן בשרון, שהיה מוקף שדות, פרדסים ויערות. טבע ירוק ושוקק חיים שמאז שאני זוכרת את עצמי, עורר בי התפעלות ושאלה גדולה – מה זה העולם הזה? איך זה עובד?

    "לקראת כיתה ו' עברו הוריי לשכונה בעיר הגדולה, תל אביב, שם נחשפתי להיכרות עם רבדיה השונים של החברה, בין השאר נוער תועה בשכונות מצוקה, עבריינות ופשע, דבר שעורר בי פחד, חמלה ותהייה לגבי התסריט המוזר הזה של נשמות מתגלגלות בתוך נהר הכאב והרוע. המשיכה שלי לקולנוע, עיתונות ותקשורת, נבעה מאישיותי מלאת הסקרנות לגבי העולם" יעלה פותחת את הראיון שלנו. "התפעלתי מכל מה שקורה סביבי ושאלתי הרבה שאלות. רצון עז בער בתוכי לדעת מה הייעוד שלי ולאיזו מטרה נשמתי הגיעה לעולם. תמיד חיפשתי תוכן אמיתי וחיים של משמעות". היא עוצרת לרגע, וממשיכה: "למרות שלמדתי בתיכון דתי, התגייסתי לצה"ל ובתום השירות נסעתי לחו"ל לראות את העולם, בתקווה ששם אגלה את ה'אוצר החבוי'. לאחר חמש שנות חיפושים בחו"ל, לא הצלחתי לגלות שום מציאות בעלת ערך ששווה את החיים. חיים ללא ערכים, חורבן והרס של מוסד הנישואין, חוסר מוסר, בלבול ושעבוד לסגידה העצמית – אני מרכז העולם! בכל זאת, גיליתי שאין יפה, טובה, אוהבת ואהובה כארץ מולדתי, ואין כעם ישראל, עם קדושים.

    "השאלות שלי לא נפתרו, התמונה כאן בארץ ישראל לא הייתה שונה. 'הקש ששבר את גב הגמל' היה דווקא בתקופת לימודיי בחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, שם השתתפתי, במסגרת הלימודים, בהפקות סרטים. העדר הצניעות, הערכים, כבוד הגוף וכבוד האדם שהיו קרקע 'טבעית' לסרטים שנעשו, ובנוסף, הביטול הטוטאלי הנדרש לסדרי הצילומים וההפקה – כל זמנך וכל כולך בטל לצרכי העבודה, כמה ימים ולילות במקום אחד ושוב מספר ימים במקום צילומים אחר כו', לא מותיר לך בתקופה זו שום זמן פרטי לעצמך… לחייך הפרטיים. 'איך אוכל לבנות בית ולנהל משפחה בתנאי עבודה כאלה?' שאלתי את עצמי. 'ובכלל איפה אמצא אדם איכותי וערכי אתו אוכל לבנות בית נאמן, בחברה שכזאת? האכזבה והתסכול גברו ומקירות ליבי זעקתי לבורא עולם: 'אם זה כל מה שיש לעולם שלך להציע לי, עצור את העולם, אני רוצה לרדת!'".

    הארה שמימית

    "קרוב השם לכל קוראיו", אומר דוד המלך בתהילים; וברגע של חסד, לקראת הפציע השחר, תוך שהיא ממלמלת בתחינה את פסוקי התהילים ועיניה יורדות נחלי מים, יעלה זכתה להארה רוחנית מלמעלה. "חוויתי מעמד הר סיני פרטי", היא משתפת, "גילוי אלוקי מדהים של 'אין עוד מלבדו'!

    "לא יודעת איך הגיע לידי ספר התהילים. משהו שנשאר לי מהעבר כנראה… ישבתי במיטה דבוקה באותיות התהילים, שוחה בדמעות ולא רואה דבר. קולות, ברקים ורעמים פילחו לפתע את אוויר הקיץ היבש וגשם עז ניתך ארצה, מעלה ניחוחות אדמה מגרים. בו ברגע, חודר אור מתוק ואינסופי וממלא את החלל כולו, חובק וממיס כל מציאות בדרכו, עוטף אותי ברכות, אור של אהבה כובש ומותיר בי רק נקודה אחת של מודעות אותה אני חווה: כל העולם – אין!!! חווית אמת שמעלה בי – 'אז ימלא שחוק פינו! אין עוד מלבדו!' ידיעה שאינה בשכל כי אם בהוויה. סוף סוף, לאחר חיפושים עקשניים ומסעות מטלטלים, זכיתי להתחבר למקור החיים…

    "היום אני מבינה טוב יותר מה זה 'ותחי רוח יעקב', כשאור הנשמה שלי שהייתה בשבי, שב ומתנוצץ, זהו ה'ותחי רוח יעקב' הפרטי שלי".

    נשמתא דאורייתא

    הגיע הזמן לשינוי והשגחה פרטית הובילה את יעלה לשיעורים בחסידות חב"ד אצל הרב יצחק גינזבורג שי', ולהבחל"ח הרב מוטי גל ע"ה. "שניהם היו המורים הרוחניים שלי בתחילת דרכי. נשאבתי פנימה לעולם חדש בו לראשונה נגעתי ב'עצם' האמת". מילותיה זורמות כשהיא ממשיכה: "חסידות חב"ד, 'נשמתא דאורייתא' אליה התחברתי, דורשת עבודה פנימית. הייתי שקועה לגמרי בכל דבר שלמדתי ועשיתי, וברוך השם התחברתי לנשמתי".

    השלב הבא במסע הרוחני של יעלה החל כשנסעה ל"בית חיינו" בתשמ"ז. "הרגע שראיתי את הרבי מלך המשיח שינה את חיי באחת. הבנתי שכל חיי חיפשתי את הרבי, שיסתכל בי, יקרב אותי ויחבר אותי חזרה. לאחר ג' תמוז, כשנסעתי שוב ל–770, הרגשתי שם שזו הפעם הראשונה בחיי שהגעתי הביתה".

    "הרחיב ה' לנו"

    יעלה התחתנה, בנתה את ביתה החדש ברחובות ותורמת מכישוריה הרבים לקהילת חב"ד. בין השאר, היא הקימה וניהלה, כשתיים עשרה שנים, את מדרשת "טל חי"מ" (ע"ש הרבנית חיה מושקא), לקירוב נשים ובנות לאור החסידות. "הגעתי לקהילה הכי מדהימה שיש, 'כי הרחיב השם לנו'. אני מודה להקב"ה שהביא אותי לאן שהביא אותי, ברוחניות ובגשמיות".

    בתחילת דרכה החדשה יעלה למדה הוראה ב"בית רבקה" בכפר חב"ד. במשך יותר מעשרים שנה היא מלמדת חסידות, ובמיוחד שיעורים בגאולה ומשיח, בחיות ובחום החסידי המאפיין אותה. בנוסף, כבר שבע עשרה שנה יעלה עובדת ב"מרכז לאגרות קודש" העולמי ברחובות, שבו לקחה חלק חשוב בהקמת האתר של המרכז. יעלה מטפלת בפניות של אנשים מכל העולם המבקשים עצה וברכה מהרבי מה"מ בעניינים אישיים ובכל נושא בחיים. "זו התעסקות עם נשמות כל הזמן", היא מספרת, "וגם סגירת מעגל. מאז שאני זוכרת את עצמי אהבתי לעזור לאנשים. 'אספתי נשמות', כמו שאומרים, וליוויתי אותן. אין נחת גדולה יותר מלראות ישועות שמקבלים בזכות מענות הקודש של הרבי מה"מ!".

    בנוסף, יעלה הינה מאמנת אישית ברוח החסידות. "למדתי אימון אישי קלאסי ב'בית רבקה', אצל 'הגאון החסידי' הגב' אסתר מייזליש תחי', ואני תמיד מחפשת איך לשפר ולייעל את האימון הרגשי".

    לאחרונה יעלה משלבת את שיטת ה"תדר" בעבודתה באימון. שוש מניקס פיתחה שיטה זו מתוך מודעות שבתקופתנו ישנו צורך דחוף בכלי אימון חדשים הנוגעים בכל מישורי מהות האדם – הרגשי, השכלי והרוחני. יעלה מסבירה: "הבדלי אישיות מתבטאים גם בחושי האדם. אנו מאבחנים אחת עשרה 'מהויות' (טיפוסים) בנפש, באמצעות אחת עשרה תמציות ריח המגלות את ה'תדר' (הטיפוס) האישי המולד של האדם. המטרה הינה להכיר בכוחות ובעוצמות שלנו, לשחרר מחסומים מתוך חמלה והכלה, וליצור חיבור אמיתי למהות שלך, לזולת ולעולם כולו".

    יעלה מציינת את ה"דבר מלכות" מפרשת שלח ה'תנש"א: "אומר הרבי מה"מ שעניין אהבת ישראל בא לידי ביטוי גם בשילוח המרגלים לתור את הארץ באופן המדגיש את העובדה שלמרות היותנו חלוקים לשנים עשר שבטים, הרי אנו קומה אחת שלימה! ביחד נלמד לאהוב את עצמנו ואת הזולת, כפי שהקב"ה ברא אותנו. אנחנו דור שצריך להבין שכולנו אחד, וכשנותנים לשני, בעצם נותנים לעצמנו. "ואהבת לרעך כמוך" זהו גם המוטו המרכזי של שיטת 'התדר'. כולנו בדרך להביא אחדות ואהבה לבריאה כולה בביאת משיח צדקנו, תיכף ומיד ממש!" יעלה עוצרת לרגע, לוקחת נשימה ומסיימת: "גלי את המהות הייחודית שלך, העולם מחכה לאור שלך!".

     

     

     

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.