• לכבוד מזג האוויר • מרקים עשירים ומפנקים

    2 | הצג גלריה

    סודו של המאכל המופלא החם והמזמין הזה שיתקבל בשמחה בכל התוועדות חסידית. והפעם: כל הסודות של הבעלבוסטע לעיבוי, אחסון והגשת מרקים שמעוררים רגשות חמים ומפנקים של בית  • לקריאה

     מינדי רפלוביץ

    מבחינה פסיכולוגית, למאכל כמו מרק יש משמעות עמוקה יותר ממה שהיינו רוצים להודות. הרבה מזיכרונותנו העזים ביותר קשורים לאוכל והשפעתם נמשכת שנים ארוכות. אם רק תחשבו על זוג מילים תמים כמו "מרק עוף" למשל, תבחנו מה עומד מאחורי מושג זה ומה הוא מעורר בנו – אין ספק שזה מהווה טריגר של זכרונות ילדות חמים ונעימים הקשורים לסעודות שבת ויום טוב בחיק המשפחה.

    וזה לא פלא. כחלק בלתי נפרד של השבת והחגים, אנחנו מתענגים על מנת מרק לא רק לגוף אלא גם לנפש. מנה מהבילה אחת של מרק עוף מסוגלת להוביל אותנו למסע נעים אל בית הסבתא הזכורה לנו בגעגועים. מנת מרק עוף מחבקת הייתה דרכה של הסבתא להראות את אהבתה כלפינו. אקט זה של חיבה העוטף כשמיכה חמימה, הופך את מרק העוף לתערובת רפואית-רגשית החזקה ביותר שידעה האנושות והוא קרוי בשם העם "האנטיביוטיקה של הסבתות".

    המעניין ביותר הוא שבשביל מרק עוף בריא ומזין אין צורך בחומרים יקרים או קשים להשגה. אין צורך גם במרשם מדויק וכמובן אין צורך באבקות מרק מסוג כל שהוא. מספיק מספר ירקות מהמקרר ומעט עצמות של עוף כדי לבשל סיר של מרק עוף הראוי לשמו.

    מנת מרק בריאה גם לנשמה. כאמהות יהודיות, אנו מביעות את אהבתנו למשפחה על ידי הכנת ארוחות בקפידה. וכשמתאספים כולם סביב שולחנות עמוסים בכל טוב ומקושטים בשפע של מנות מעוררי תיאבון, אנו מחזקים את הקשר שלנו עם הקב"ה. כאשר הסעודות מתובלות בדברי תורה ובזמירות, אנו מעלים את הגשמי לרובד רוחני וחווים תחושה של שייכות לעם היהודי מראשית הדורות.

    בגדול, מנת מרק מתקבלת בחום בכל זמן ובכל הזדמנות. האפשרויות בלתי מוגבלות וניתן כמעט מכל דבר להכין מרק ערב ומשביע. מרק מירקות או מפירות המוגש חם או קר, כמנה ראשונה או עיקרית, בסטטוס של בשרי, פרווה או חלבי. בכל מצב ובכל עת, תמיד יהיה מרק שיתאים את עצמו לאירוע ולאירוח.

    עיבוי מרקים

    ישנן מספר שיטות להכנת מרק סמיך במרקם חלק וקטיפתי. המוכר ביותר הוא לרסק את המרק כולו בעזרת בלנדר-מוט ישירות בתוך הסיר בו הוא התבשל. במרק שמתבשלים בו תפוחי אדמה או קטניות, המרק שיתקבל יהיה סמיך באופן טבעי. אם את מעדיפה מרק סמיך עם ירקות חתוכים ולא במרקם של אוכל לתינוקות, הוציאי רק חלק מן הירקות לתוך כלי ורסקי בבלנדר מקל. אחר כך החזירי לסיר וערבבי עם שאר הירקות והרי לך מרק עם ירקות בסמיכות הרצויה.

    למי שתוספת קלוריות לא מפריעה, אפשר לעבות את המרק בהוספת קמח לבן או קמח מלא למרקים חמים וקורנפלור למרקים קרים. אם מדובר במרק פסחי, תוכלי להשתמש בקמח תפוחי אדמה כתחליף מוצלח. כדי שלא יווצרו גושים במרק, יש להוסיף את חומר העיבוי בשיטה הבאה: בקערה קטנה, ערבבי את הקמח או הקורנפלור או קמח התפוחי-אדמה עם מספר כפות של מים קרים עד לקבלת מרקם חלק. הוסיפי תערובת זו למרק החם והביאי לרתיחה. הנמיכי את האש ובשלי תוך כדי ערבוב עד שהמרק מסמיך ולא נשאר טעם של קמח.

    ביצים גם יכולות להוות מרכיב להסמכת מרקים. טרפי ביצה שלימה או את החלמון בלבד בקערית קטנה והוסיפי לתוך קערית זו 2-3 כפות מהמרק החם וערבבי. (אין לשפוך את הביצים הטרופות ישירות לתוך המרק הרותח, זה עלול לגרום להן להפוך לחביתה). שפכי את תערובת הביצה עם המרק לתוך הסיר וערבבי היטב. אם המרק חם מספיק, הביצה אמורה לעבות את המרק בלי צורך להשאיר אותו על האש. ואם לא, אפשר לערבב את תערובת הביצה במרק – על אש נמוכה – עד שהוא מסמיך אך אין להביא את המרק לרתיחה!

    אחסון מרקים

    ניתן לשמור מרק מוכן בקופסא סגורה במקרר עד יומיים-שלושה. אפשר גם להקפיא מרקים, אך אם את מקפיאה אותו לזמן ממושך (יותר משבוע) אזי יש לקחת בחשבון שתבלינים מסוימים מתחזקים בהקפאה ואחרים נחלשים. לשם כך, כדאי להשאיר את התיבול הסופי ליום ההגשה.

    תפוחי אדמה לא טובים בהקפאה לכן כדאי לבשלם בנפרד ולהוסיף למרק המופשר אחרי החימום. מרקים עם קמח לא ישמרו לאורך זמן בהקפאה בגלל התפרקותו של הקמח.

    כדי להקפיא מרק לאורך זמן, יש לקררו היטב ולהעביר לקופסת אחסון מתאימה. אין למלאות את הקופסא עד למעלה כדי לאפשר מקום להתפשטות הנוזל בעת ההקפאה. סגרי את הקופסא היטב והקפיאי. בצורה זו, מרקים מחזיקים מעמד עד שלושה חודשים בהקפאה רגילה.

    ביום ההגשה, הוציאי את המרק הקפוא וחממי בהדרגה על אש נמוכה כשאת מוודאת שהוא לא נשרף טרם הפשרתו. או לחילופין, הוציאי למקרר לילה קודם להפשרה. לפני ההגשה חממי בסיר על אש נמוכה או במיקרוגל.

    הגשה מעוררת עניין

    כשם שדירה נאה מרחיבה את דעתו של האדם כך גם הגשה נאה מרחיבה את תאבונו. אין עוררין שמנה המוגשת בצורה מושכת על צלחת יפה (הנקראת צילחות) מעוררת עניין פי אלף מזו המוגשת על צלחת חד-פעמית פשוטה.

    ולא בכדי. מרק המוגש באלגנטיות מתוך מרקיה מעוצבת אל תוך צלחות מרק תואמות מוסיף לטעם ולאווירה החגיגית.

    בנוסף, אפשר לקשט את מנות המרק בתוספות שונות ומעניינות. חוץ משקדי מרק משעממים או קרוטונים מוכרים, בחרי באחת מהאפשרויות הבאות לקישוט מנת המרק שלך: פטרוזיליה או שמיר קצוצים דק, פרחי ברוקולי או כרובית מעט מאודה, מקלות דקות של גזר וסלרי, פרוסות דקיקות של מלפפון (למרק קר), שמנת מתוקה או חמוצה (למרק חלבי), גרעיני דלעת או חמנייה קלויים, אגוזים או שקדים פרוסים ומולבנים.

    למנת מרק מעוצבת, הכלל הוא התאמת הקישוט לצבע ולמרקם של המרק. לדוגמא, בשביל מרק חלק בצבע כתום, הוסיפי קישוט ירוק וקראנצ'י כדי ליצור קונטרסט של צבע ושל מרקם. במקרה שלנו, גרעיני דלעת יענו על הדרישה בצורה מושלמת.

    להגשת מרקים בשני צבעים באותה הצלחת שלבי באחד מן האופנים הבאים: 

    1. חצי ירוק (מרק ברוקולי) וחצי כתום (מרק דלורית). כדי שהצבעים לא יתערבבו ביניהם, היעזרי בדף שקף – העמידי אותו בצורה אנכית באמצע הצלחת ומזגי צבע אחד בכל צד. הסירי את השקף והמשיכי לעצב את המנה הבאה.

    2. מזגי בעזרת מצקת, עיגול כתום באמצע הצלחת ועיגול ירוק באמצע המרק הכתום.

    פינטיפ

    המרק יצא מדי מלוח? אם תוסיפי תפוח אדמה לא מבושל לסיר, הוא יספוג את עודף המלח בזמן הבישול.

    טיפ בריאות

    אם המרק שלך שומני מדי (כמו שקורה לעתים קרובות עם מרק עוף או בקר), הטילי שלוש, ארבע קוביות קרח לתוך הסיר. השומן יתלכד סביב הקוביות וכך תוכלי להסיר אותו בכפית בקלות.

    image.png

    יכול להיות שעדיין, בכל יום מחדש, את שוברת את הראש מה להגיש לילדים?

    לחצי כאן https://lp.vp4.me/cwpt וקבלי במשך חמישה ימים רעיונות מהירים לארוחות מזינות שהילדים שלך יאהבו

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.