הרשתות החברתיות תופסות בחיינו יותר ויותר מקום, הפייסבוק, האינסטגרם, הסטטוס או, אם להיות כנות, כולן יחד, ויחד איתן "המשפיעניות", אותן יוצרות התוכן הוויראלי שמצליחות להשפיע על עשרות ומאות אלפי העוקבים שלהן ולהכתיב סדר יום.

למעשה, מאז ומעולם אנשים נעזרו בדמות מכוונת שמייעצת להם בתחומים שונים. במסכת אבות אף ישנה הוראה: "עשה לך רב", ולפני 45 שנה, משנת תשל"ז ואילך, הפך הרבי מליובאוויטש את ההוראה הזו לעניין בסיסי בלו"ז של כל חב"דניק. הרבי כינה זאת "בקשה נפשית" והפציר בכלל חסידיו למנות להם משפיע.

תפקידו של המשפיע אינו להורות הלכה, אלא מעין שילוב בין "עשה לך רב" ל"וקנה לך חבר". רב-חבר.

עניין המשפיע אמנם נפוץ בחסידויות נוספות, אך בחב"ד גם הנשים ממנות לעצמן משפיעה – תופעה מסקרנת לכשעצמה. מגיל תיכון, אחוזים גבוהים של נערות חב"דיות בוחרות נערה, בחורה או אישה שתהיה המשפיעה שלהן. הן מתייעצות איתה על מגוון תחומים, פורקות באוזניה דילמות ותהיות ונעזרות בה לחיזוק רוחני והתקדמות בעבודת השם. אך אל תטעו: המשפיעה אינה פסיכולוגית, אינה חברה, אינה יועצת זוגית, יועצת תעסוקה או מורת-הלכה, אלא מאיישת משבצת ייחודית.

"המשפיעה ממלאת תפקיד של 'משקיף'" אומרת הגב' יפה קדוש מכפר חב"ד, משפיעה בקרב נשי חב"ד. "היא מתבוננת מהצד בסיטואציה ללא מעורבות רגשית, ותפקידה להסב את תשומת הלב לנקודות שהמושפעת לא לקחה בחשבון, או לחזק עמדה או גישה שהמושפעת העלתה".

מה זה אומר להיות משפיעה?
"זו שליחות מאוד גדולה. הרבה פעמים אני מקבלת תגובות על עצות נהדרות שהענקתי, כאשר אני יודעת בוודאות שזו לא חכמתי, לא ניסיון חיי ולא הידע המקצועי שלי, אלא זו אך ורק הזכות להיות צינור למילוי "הבקשה הנפשית" של הרבי לנהל את החיים עם משפיעה".

אילו נושאי שיחה נידונים עם המשפיעה?
"הנושאים נעים מהתייעצות על התחזקות בענייני יראת שמיים, דרך הכרעות בנושא עבודה ועד לקבלת החלטות בעניינים כלכליים, תלוי בגיל וברקע האישי של כל מושפעת בנקודת הזמן המדוברת".

על מה את מסתמכת בתשובותייך למושפעת?
"בדרך כלל אני עונה מתוך עולם המושגים שלי שמשתדל להיות שרוי בגישה חסידית. אני מתפללת על המקום הזה ומתאמצת להיות במקום נייטרלי ולא אישי. מפעם לפעם מושפעות מתעקשות על הכוונה או הכרעה בעניינים שברור לי שאינם בתחום תפקידי, לדוגמה, כשיש קשיים בין הבעל והאישה, אני אפנה לייעוץ זוגי. בחורה שמשדרת קשיים מעבר לממוצע, אפנה לטיפול רגשי או אימון אישי. קושי עם אחד הילדים יצריך מעורבות של איש מקצוע".

לדברי הגב' קדוש, אין תדירות קבועה לאינטראקציה עם המשפיעה ומערכת היחסים ביניהן מוכתבת על פי הצרכים של המושפעת והזמינות של המשפיעה, אך המשפיעה מצידה לא תיזום שיחת התעניינות במצבה של המושפעת – מי שצריכה אותה, תיצור איתה קשר.

 (צילום: דבורה לאה כהן)

(צילום: דבורה לאה כהן)

להניח את עצמי בצד

"לפי הגישה החסידית, מי שיודעת א"ב, יכולה ללמד א"ב. כלומר, אם המושפעת בחרה בה, זהו סימן שהיא רואה בה סוג של סמכות שלפחות בתחום מסוים היא יכולה להדריך אותה. עקרונית, כל אחת יכולה להיות משפיעה" אומרת הגב' קדוש.

אפשר להחליף משפיעה?
"כן. לרוב הסיבה תהיה זמינות. המשפיעה הייתה בחורה רווקה ובהמשך היא מתחתנת ומקימה משפחה. בזמן הזה המושפעת גדלה ומגיעה לגיל שידוכים והיא עלולה להרגיש ללא מענה מה שיגרום לה להחליף משפיעה".

יש לך משפיעה?
"כמובן שגם לי יש משפיעה. היא הצילה אותי כמה פעמים מהחלטות שגויות. לקחת משפיעה זו למעשה היכולת להניח את עצמי בצד ולהיות מוכנה בענווה אמיתית לקבל את עמדת המשקיף שהיא תמיד יותר נקיה".

המשפיעה מקשיבה – אבל התשובות לא שלה

אשת התקשורת מירי שניאורסון עברה תהליך מורכב יותר עם הוראת ה"עשה לך רב": "יש לי משפיעה מאז שאני בת ארבעים, מזה ארבע עשרה שנה. מאז שהתחלתי להתחבר יותר לדרכו של הרבי. אמנם למדתי ב'בית רבקה', עשיתי בגרות בחסידות, גדלתי בבית חב"די, אבל רוב שנותיי הייתי בעולם העסקים, הייתי אישה משפיעה בעצמי ואף פעם לא באמת עמדה לנגד עיניי הבקשה הנפשית של הרבי, שלכל אישה תהיה משפיעה. לפני שמונה עשרה שנה למדתי קאוצ'ינג. הייתי מאמנת ומאומנת והבנתי את הרעיון מאחורי הצורך להתייעץ עם מישהי שמאמנת אותך, אך בניגוד למאמנת שמייעצת לפי הידע האישי שלה ובתשלום, המשפיעה מקשיבה לך, מתבוננת והתשובות שהיא עונה הן לא שלה, הן למעלה ממנה. היא פשוט מושכת את השפע מהשמיים".

מדוע בחרת בסופו של דבר כן לקחת משפיעה?
"נפל לי האסימון כשלמדתי בעיון את הבקשה של הרבי. באותו הזמן הייתי בשידוכים של אחד מילדיי, צץ קונפליקט שידעתי שאף אחד לא יוכל לעזור לי איתו, ובנוסף, נעלבתי מאוד כשהודיעו לנו ש"לא מתאים". בעלי ניסה ללבן איתי את הפגיעה, אבל רק כשעשיתי שיחה עם המשפיעה שלי, הבנתי לעומק כמה לכל דבר יש את ההתאמה המיוחדת שלו, בטח בשידוכים, ונרגעתי מהסערה שאחזה בי".

''המשפיעה מושכת שפע מהשמיים''. מירי שניאורסון

"המשפיעה מושכת שפע מהשמיים". מירי שניאורסון

לא להתבייש להיות אני

היום מירי עם המשפיעה השלישית שלה. "המשפיעה הראשונה שלי ייעצה לי בעניין מסוים וזה התנגד לדרך שבה בחרתי להוביל. לא יכולתי לפעול בניגוד לרצונה כי אז אני פועלת נגד השפע שהיא משפיעה עליי, ובחרתי להתייעץ עם משפיעה אחרת והבנתי שיתכן שמשהו השתנה באג'נדה שלי והחלפתי אותה".

מה החוויה האישית שלך כמושפעת מול המשפיעה?
"אני באמת לא מתביישת לספר לה את הדברים הכי אישיים, הכי אינטימיים, להיות אני, בפשטות שלי, באמת שמתחת לכל השקרים שלפעמים אני מספרת לעצמי או ממציאה על עצמי, כי אני יודעת שהיא לא נמצאת בעמדה של שיפוטיות וביקורת. היא נטו שם בשבילי".