• שבט אחים ואחיות • פרשת חיי שרה

    הגדלה

    ״במבצע 'שומר החומות' החלטנו לאמץ את לוחמי ולוחמות "כיפת ברזל". זה היה תוך כדי הלחימה. ארגנתי להם משלוח ענק שיחגגו את ערב חג השבועות בבסיס תחת הטילים המאיימים עלינו, ויתרחב ליבם. כאשר הגיעו לביתי חיילים לקחת את המשלוח ובירכו אותי בברכה "ישמור עליכם אלוקים ואנחנו גם שומרים עליכם" מאוד התרגשתי... • לטור המלא

    מירי שניאורסון

    נפלאות בפרשת חיי שרה

    את חלי הכרתי כשנה לפני פרוץ הקורונה, אבל את השפה של נפלאו"ת היא חיה ונושמת ולכן בחרתי בה לתוכנית הראשונה של ׳נפלאה שכזו׳. רציתי להבין איפה היא מרגישה כמייצגת את היהדות שלה וזה מה שסיפרה לי. ״במבצע 'שומר החומות' החלטנו לאמץ את לוחמי ולוחמות "כיפת ברזל". זה היה תוך כדי הלחימה. ארגנתי להם משלוח ענק שיחגגו את ערב חג השבועות בבסיס תחת הטילים המאיימים עלינו, ויתרחב ליבם. כאשר הגיעו לביתי חיילים לקחת את המשלוח ובירכו אותי בברכה "ישמור עליכם אלוקים ואנחנו גם שומרים עליכם" מאוד התרגשתי. כך בכל המשלחות שלנו כעמותת "פני"ם חדשות" (פרלמנט נשים ישראליות מנהיגות) התרגשתי מאוד לחלוק עם אנשי הקהילות היהודיות את הצורך לשמור על זהותם ועל היהדות, ואני מוטרדת מאוד מעניין ההתבוללות.

    לימדו אותנו שאנחנו עם משוסע ומפולג. בכל מסע בחירות לכנסת אנחנו נאלצות לבחור מי אנחנו ובעיקר מי אנחנו לא, התרגלנו לראות את השונה בעין זהירה ומרוחקת, ויש כל כך הרבה ניכור ברחוב הישראלי, זרמים ומחלוקות… מה קרה לנו?

    החזון שלי בתוכנית נפלאה שכזו הוא לתת את תשובת המשקל למצב העגום הזה. להסתכל בעין טובה וקרובה לאחות שלנו, שאולי מגיעה מקצה אחר של החברה הישראלית, אבל הנשמה היהודית שלה מחוברת כמו כולנו לשרשרת החזקה ביותר שקיימת לאורך האנושות – שרשרת העם היהודי!

    יעקב אבינו דואג לבניו שיצאו לרעות בשכם וטרם חזרו, ומבקש מיוסף לחפש אותם ולראות מה שלומם.

    יוסף מוכן ומזומן לעשות שליחות זו בשמחה ובטוב לבב, מתוך כיבוד אב ומתוך אהבת ישראל – אהבת אחיו, במיוחד שזוהי הזדמנות עבורו לפגוש את אחיו ולפייס אותם. יוסף רק בן שבע עשרה שנה ויוצא לדרך שאינו מכיר כדי לחפש את אחיו ששונאים אותו. הוא מגיע לשדה רחוק מיישוב של אנשים ותועה בדרך. אולם לפתע בהשגחה פרטית מיחדת מגיע לעזרתו מלאך. "וימצאהו איש" הוא המלאך גבריאל. המלאך פונה אל יוסף ושואל אותו: מה תבקש? מה מטריד אותך? יוסף עונה: את אחיי אנכי מבקש, הגידה נא לי איפה הם רועים. רק דבר אחד מענין את יוסף, שלומם של אחיו וקרבתם אליו. האחים עצמם מקנאים בו על חלומותיו ועל יחסו המיוחד של יעקב אליו ולכן שונאים אותו. והמלאך מזהיר אותו: "נסעו מזה, כי שמעתי אומרים נלכה דותינה", כלומר אחיך הסיעו עצמם מן האחווה, ומחפשים דרך להיפטר ממך. אולם יוסף דבק במטרה. הוא רוצה את אחיו שהם עצמו ובשרו – הוא חפץ באהבה ואחווה שלהם, והולך לדותן בתקווה למצוא אותם, לפייס אותם ולהשלים עימהם.

    כאשר יוסף מוצא את אחיו הם זורקים אותו לבור. לאחר מכן מצפונם אינו שקט והם מוכרים אותו לישמעאלים ומאז אין הם רואים אותו. אחים בטבעם אוהבים זה את זה, אולם כאשר האהבה נעלמת בתוך רגש הקנאה, נדרשת עבודה קשה כדי לזכך ולטהר את הנפש עד שתתגלה האהבה הטבעית המסתתרת.

    אחי יוסף זכו לגלות את אהבתם ליוסף רק אחרי שנים רבות של עמל וייסורים. כל סיפור בתורה הוא הוראה בעבודת השם. צריך להבין שאחים לעולם נשארים אחים וכל ישראל אחים הם. צריך לאהוב כל יהודי כי הוא אחינו ממש. ואפילו ובמיוחד מי שלא נהג עימנו כשורה, אסור להתנקם בו ולא לכעוס עליו, אלא דווקא להתנהג עימו בחיבה יתרה ולהשיב לו טובה כדי לעורר את אהבתו אלינו; כי אם נותנים לאדם אהבה הוא מחזיר אהבה, "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם" (משלי כז, יט) כפי שמסביר אדמו"ר הזקן בספר התניא (סוף פרק יב).

    הכותבת: מירי שניאורסון-מנטורית ברוח יהודית, נשיאת נפלאו"ת.
    מרצה מנחה ושליחה בתקשורת  לכניסה לאתר לרכישת הספרים "פרשה באהבה" לחצו כאן    mail: [email protected]   טלפון 054-9292901

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.