• מאות יתומים ואלמנות בימי גיבוש ונופש • מיוחד

    9 | הצג גלריה

    מאות יתומים ואלמנות מהציבור הכללי והחרדי, התכנסו יחד בירושלים, לנופש ענק ומושקע של 'כולל חב"ד'. במקביל, נערך נופש לאלמנות ויתומים חב"דיים. אלמנה סיפרה: "העובדה שיש לנו את האפשרות לפגוש נשים במצב דומה, נותנת לנו את האפשרות להתעודד יחד, לקבל ולהעניק האחת לשנייה" • סיקור מקיף

    למעלה מארבע מאות יתומים וכמאה וחמישים אלמנות, מכל רחבי הארץ, השתתפו בנופש חנוכה ענק בירושלים, של מוסד החסד הוותיק 'כולל חב"ד'. הנופש נמשך כשלושה ימים ובמהלכו נערכו שרשרת חוויות שמחות ומעצימות, עם מיטב האמנים, שהאירו ושימחו את המשתתפים. השנה, הנופש היה חשוב ונחוץ יותר מכל שנה אחרת, מכיוון שבמשך השנתיים האחרונות הצורך להתמודד עם מגיפת הקורונה גרם לכך, שאי אפשר היה לקיים פעילות ציבורית באיכות הנאותה.

    הנופש המושקע כלל ארוחות מלאות, הדלקות חנוכה מידי ערב, טיולים חוויתיים ותכניות הווי לילדים ובני הנוער היתומים. עבור אותם משפחות, האלמנות והיתומים, לא מדובר בנופש, אלא בצורך חיוני, לו מחכים מידי שנה. אלנה, אם לשתי בנות צעירות, סיפרה: "כשבעלי נפטר באופן פתאומי בתאונה לפני כמה שנים, הייתי ללא רשת תמיכה, מכיוון שמשפחתי נמצאת בארה"ב. כולל חב"ד היו עבורי מקור כוח, עבורי ועבור בנותיי, לאחר מותו הטראגי של בעלי".

    אחת האלמנות סיפרה כי "העובדה שיש לנו את האפשרות לפגוש נשים במצב דומה, נותנת לנו את האפשרות להתעודד יחד, לקבל ולהעניק האחת לשנייה. גם הילדים שלנו, היתומים, נהנים לשחק ולשוחח בפתיחות עם חברים במצב זהה, בלי להרגיש במחסור כלשהו".

    הצוות המסור של 'חסד מנחם מענדל', זרוע הפעילות הייעודית של ה'כולל' עם משפחות האלמנות והיתומים, הופקד על ההפקה והארגון המוקפד. הנופש הוא נדבך אחד מתוך שרשרת פעילות של 'חסד מנחם מענדל' לרווחתם של האלמנות והיתומים במעגל השנה, הכוללת בר ובת מצווה ליתומים וליתומות, ליווי ותמיכה, דירבון בלימודים, ועוד. כלל המשפחות המשתתפות בימי הגיבוש קשורות לפעילות זו בכל ימות בשנה.

    לא בכדי נבחרו ימי החנוכה לנופש המיוחד. "דווקא בחגים, תחושת האובדן והשכול צפה ועולה כל פעם מחדש", אמר מנהל ה'כולל' הרב שלום דוכמן, "הנופש הזה  – שיותר נכון להגדירו כצורך חיוני-נפשי ראשון במעלה – נועד להקל על אותם משפחות, לסייע במצוקה הנפשית, ולהשכיח מהם, ולו לזמן מה, את הכאב שלא מרפה. חנוכה הוא זמן של אור ושמחה, ולראות את המשפחות הנפלאות הללו, שעברו כל כך הרבה, נרגעות, שמחות משגרת החיים, ומתחברות עם אלו שחוו מצבים דומים, זו באמת ברכה מיוחדת. תודתנו למשפחת פינגר ולקרן מרומים על תמיכתם המתמשכת בפרויקט זה".

    מאחורי כל פעילות וחוויה בנופש האיכותי הושקעה מחשבה רבה, בכדי למקסם את שמחתם של המשתתפים. היו הרבה רגעים של שמחה, דמעות, התרגשות עוצמה ובעיקר הרפייה חיונית משגרת החיים המאתגרת. ימי הגיבוש כולם נערכו בסיוע קרן פינגר.

    ימי הנופש למשפחות חב"ד

    במקביל לנופש לאלמנות ויתומים מהציבור החרדי והכללי, נערך נופש נפרד של ה'כולל' לאלמנות ויתומים ממשפחות חב"דיות במלון רמדה (רויאל) בירושלים, ובאדיבות קרן 'אי"ש ישראל' – הפועלת לעילוי נשמת הרה"ג הרב אברהם-יצחק שלוסברג זצ"ל.

    צוות חסד מנחם מענדל הכין לכל משפחה ערכה מפנקת עבור החדרים. הערכה כללה: שישיית בקבוקי מים-מינרליים בגודל אישי; קופסה גדולה של "מזונות", תכניה מודפסת מפורטת; דף מהודר של "קריאת שמע שעל המטה" ו"ברכות השחר"; צעצועים לילדים, עטופים באריזת מתנה, בהתאמה מדוקדקת לכל משפחה לפי הגילאים של הילדים.

    בנוסף, לקראת הנופש הודספו קובץ לימוד מיוחד, שכלל את כל השיעורים היומיים, שיחות של הרבי ומאמרים וכן חולקו חוברת מהודרת של "תפילות השבת" והחוברות השבועיות של ועד הנחות בלה"ק ועוד. את הנופש ליוו קבוצת מדריכים מסורה, מטובי התמימים; ארבעה מרכזים – שהופקדה בידיהם תכנית פרטנית עם ציוד והסברה לכל שעת-פעילות (תוכנית שהוכנה בעמל רב במיוחד) ועוד צוות מדריכים מקרב התמימים המבוגרים יותר ממשפחות חסד מנחם מענדל.

    קצרה היריעה מלפרט את ההשקעה האדירה, לאורך כל שעות יום הגיבוש. כך, למשל, התקיימה מסיבת חנוכה מושקעת, התקיימה במתכונת כנס "פרסומי ניסא" וראלי צבאות השם. כל המשפחה התקבצה לאולם ענק. על הבמה התייצב DJ חסידי מקצועי. לאחר דברי פתיחה, ותודה למשפחת שלוסברג ולכולל חב"ד על הזכות לקיים פעילות זו – נאמרו י"ב הפסוקים, דבר תורה מהרבי, והדלקת נרות בחנוכיית ענק על ידי ילדים ממשפחות חסד מנחם מענדל. כל ילד הדליק נר אחד. מיד לאחר הנרות, התפרצה שמחה עצומה, ריקודים בליווי הנגינה, עם אורות צבעוניים ושמחה סוחפת. לאחר מכן, נהנו כולם מפעילות מקצועית של סדנת תיפוף על דרבוקות, ע"י מפעיל מקצועי שעשה זאת במיומנות ובאופן שמח ומלהיב.

    ביומן שכתב אחד המשתתפים, הוא תיאר את האווירה המיוחדת במינה שהייתה בשבת: "בבית הכנסת – התקבצו כל תלמידי התמימים; אלו אומרים "שנים מקרא ואחד תרגום"; אלו יושבים ולומדים בצוותא מאמר חסידות; קול התורה והלימוד נשמע ברמה, והתחושה היתה ממש כמו של שבת בישיבת תומכי תמימים ליובאוויטש; המיוחד מאוד הוא – האחווה, האחדות, הנוכחות של כל סגנונות וסוגי משפחות אנ"ש. כולם כולם בלי יוצא מן הכלל נמנים על מיטב המשפחות החב"דיות היקרות והאיכותיות. כולם יחד, כולם מלוכדים בשבת חנוכה של כולל חב"ד בשיא האחדות והחיבה ההדדית, וללא כל הגזמה".

    סעודות השבת – התקיימו בליווי הזמר החסידי ר' שמחה פרידמן, שגם ניהל את "זמירות" השבת, גם יצר מקהלת ילדים ספונטנית ענקית מכל ילדי המשפחות, וגם הנעים בקולו בבית הכנסת בתפילות ובהלל, לשמחת המשפחות. ובליווי האורח הרב יואב אקריש, שנשא דברי תורה מאלפים, בכישרון רב, גם בסעודות וגם במהלך הפעילויות.

    המשתתפים נפרדו בידיעה ש"חסידים אינם נפרדים" – והקשר רק העמיק וממשיך מעתה אל פעילות מעמיקה בלימודים ותמיכה רגשית וחינוכית לכל הילדים והמשפחות. יצויין כי קרן מרומים וקרן לטיסיה ואדוארדו אזר – פרשו את חסותם על היוזמה המרגשת, כחלק מהסיוע המקיף שלהם ל'קרן חסד מנחם מענדל'.

    (צילומים: חוה רוזנר)

















     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.