• דוגרי: אנחנו רוצות להיות יפות! • תגובה

    הגדלה

    לאחרונה עלה באתר טור כואב של אמא לבנות בגיל העשרה, בו גוללה את המורכבות סביב נושא הצניעות של בנותיה. פ. גולשת מגיל העשרה כותבת לאתר - "אל תקראו לנו "טיפש-עשרה" - "רוצות צניעות? תעשו לנושא כבוד" • לתגובה המלאה

    תודה שהעלית את הנושא. בתור בת עשרה -(ולא "טיפש עשרה":)) יש לי עוד נקודה להעלות, אומרים לנו תמיד שצניעות זה חשוב. אבל לא מספיק מוכיחים שצניעות זה באמת דבר חשוב, ואני רוצה לתת דוגמה קונקרטית לא שמעתי שיש בי"ס שבמערכת ישנו גם שיעור צניעות. יש מתמטיקה כמה שעות, יש תורה, תניא. אנגלית, נביא, ספרות הכל טוב ויפה קודש וחול אבל המצווה שאומרים שהיא אחת מההשלוש של נשים נשארת מוצנעת חסרת התייחסות – מלבד כמה הרצאות ארוכות, משעממות ומייגעות.

    נו, באמת. מה רציתם?

    אם למישהו זה היה מספיק חשוב כנראה שהוא היה מוצא זמן ללמד גם לזה.
    אם אתם האחראים על החינוך לא מוכנים להקריב, שאנחנו נקריב?

    צניעות זה נושא ארוך ורחב רק בתורה בפשט של הכתובים הוא מופיע לא פעם, וכדוגמה אני אקח את פרשתינו הסיפור עם דינה אף פעם לא לימדו אותו אותנו ברצינות, את ההשלכות הנוגעות לחיי המעשה ודינה ככל הנראה הייתה "טיפש עשרה" באותו זמן לכאורה היא התמודדה כמונו, אני לא באמת יודעת אבל מן הסתם התורה לא חיפשה סתם ללכלך על משפחת יעקב, לאה ודינה.

    לדעתי בכל הקטע של צניעות ואולי צריך סוף סוף להגיד את זה פעם אחת בקול, כן אנחנו רוצות להיות יפות! לא נראה שיש הרבה יוצאות דופן בעניין הזה גם מכל אלו שקוראות את זה ומתכחשות לעצמן ואומרות יו איזה שטיות כותבים פה…

    כולן רוצות להיות מושכות, יפות, סטייליסטיות, רזות ולזה אני בוחרת לספר לכן על האימהות שלנו שכתוב עליהן שהן היו יפות מאוד ועל לאה כתוב שהיא הייתה בכיינית וכתוצאה מיזה לא יפה כל כך ושרה הייתר אישה מהממת כזאת שלכל מקום שהיא הלכה היא סחבה עיניים עד שהיה צריך להחביא אותה בקופסה ואלימלך נתן לה כסות עיניים שהמדרש אומר שזה היה בגד יפה כל כך שאנשים יסתכלו עליו "ויספסו" את הדבר באמיתי וכו' התורה הקדושה פעמים רבות מקדישה פרשיותלנוש היופי של כל מיני נשים עד כמב יפות הן היו מה זה גרם להן, הנשים של מי הן היו בהחלט משתמע שיעקב רצה גם אישה יפה, שאברהם היה גאה ביופי של אישתו. שמשה לקח כושית מהממת ועוד ועוד,

    סתם נקודה למחשבה, אומרים לנו תלבשו צנוע, מה טוב מכופתר ארוך או אמצע לא מידי אופנתי, תהיו שקטות וצנועות תחכי לבעל שלכן בסבלנות ותהמרו על זה שהוא חיכה כמוכן שהוא יאהב אתכן גם שבועים אחרי החתונה- סלחו לי על חריפות ההתבטאות אבל בהרגשה שלי שהדברים האלה צריכים להיאמר, שמישהו מתי שהוא יעשה עם זה משהו.

    וכאן לדעתי המקום להצדיע!!! לכל הנשים והבנות הצנועות ואני הקטנה בתוכן שלמרות כל מה שכתבתי לעייל לובשות בצניעות מיתוך קבלת עול ואמונה שזה הדבר הנכון.

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    51 תגובות

    1. מישהי
      ט״ז באדר א׳ ה׳תשע״ד (16/02/2014) בשעה 23:30

      אישית, אני לא חושבת שסטייליסטיות הן יפות. אני חושבת שהסטייליסטיות מכוערת. באמת – אם הסטיילים האחרונים הם דבר כל כך חשוב לך, אז מי את? סטייליסטית? יפה – אבל זה אומר שהפנימיות כמעט חסרה לך. אי אפשר להיות גם וגם. או שזה חשוב לך, זה מס' 1 או 2 בסדר העדיפוות שלך – או שזה מס' 3, 4, 5 ואת לא משקיעה להיות סטייליסטית אלא משקיעה בדברים אחרים.

      לא יודעת, קשה לי להתחבר לבנות שהדבר הראשון שרואים אצלן זה כמה הן לבושות יפה. ואני אשה. אז עאכו"כ גבר…
      לא שאני מזניחה את עצמי – אני כן מתלבשת בצורה מכובדת – אבל זה אותו סגנון פשוט כבר כמה שנים ואני לא קונה דברים שאי אפשר יהיה ללבוש אותם בעוד 5 שנים. כי חבל לי על הכסף, חבל לי על הזמן…
      כל כך שמחתי כשהגעתי למכללה וראיתי בנות כמוני, שלא מתאפרות ומתלבשות בסגנון פשוט…

      כן אמא שלי אמרה כשהייתי כלה, שאני צריכה להתחיל להתאפר ולשים תכשיטים ולהתלבש יפה. שנינו חשבנו שהיא משוגעת ועדיין חושבים כך. כשאת שמה דגש על החיצוניות, הבחור שתתחתני איתו יימשך אלייך בגלל החיצוניות. כשאת שמה דגש על הפנימיות, הבחור יבחר בך בגלל הפנימיות. מה את מעדיפה?
      תחליטי את.

      לא אומרת שאי אפשר לשים תכשיטים ולהתאפר, אבל הכל במידה. בלי לבלוט. בלי לצעוק. בצורה עדינה.
      ואף אחד, אבל אף אחד, לא צריך לראות את זה חוץ מבעלך.

      ולמה לא להקדיש לזה שעות?
      צודקת, אם כבר מרצים על זה בצורה שליליתת כן כדאי לדבר על זה בשיעורים, בצורה חיובית.
      אבל בעקרון זה אמור להיות משהו טבעי, שסופגים מהנשים מסביבינו.

      מה המקור להלכות האלו? דת יהודית. נא לא לחפש בשולחן ערוך. זה דת יהודית ולדת יהודית יש השלכות כבדות, אבל לא תמצאי את המקור לאורך החצאית והשרוולים בשולחן ערוך אז נא לא לחפש ונא לא להגיד שזה שם. דת יהודית, משמעותה, נשות ישראל במשך הדורות קיבלו את זה על עצמן ולכן אנחנו חייבות בזה. בדיוק כמו שאנחנו חייבות לעמוד בדת משה. ומי שלא – יש לזה השכלות רבות ואין כאן המקום להאריך בזה.

    2. 770
      ז׳ בטבת ה׳תשע״ד (10/12/2013) בשעה 6:25

      *יאושרו רק תגובות מכובדות בלשון נקייה

      ?????

      זאת בושה לאתר , בושה לחב"ד , ובושה לרבי, התגובות המזעזעות שעולות כאן. יש דברים שגם אם הם צריכים להיאמר – הם לא צריכים להיכתב, ובטח שלא כאן !!! (המילה : "ערומה" , זה… ואם הרבנית ע"ה הייתה קוראת את הדברים?)

    3. מושקי
      כ״ה בכסלו ה׳תשע״ד (28/11/2013) בשעה 22:58

      בקשר לעניין הזה של הדוגמא:פעם היה חסיד, שבמקצועו היה רוכל שדופק בבתים ומציע את סחורתו. הוא פיתח טכניקה מיוחדת, שכאשר הוא עומד לפני אישה לא צנועה, הוא מוריד מיד על משקפיו שתי פקקי בירה שדרכם הוא לא יכול לראות שום דבר, וכך לא היה נכשל. פעם הביאו אותו לדבר לבחורים בהתוועדות, הוא דיבר על העניין הזה של שמירת עיניים. קם בחור אחד ואמר: "היי אתה! מה אתה מדבר?! כמה נשים לא צנועות וחשופות כמעט לגמרי אתה רואה מידי יום?? אתה מטיף לנו מוסר"???!!!!! אותו רוכל לא התחיל להסביר מה הוא עושה כדי לא להיכשל, וכו, הוא אמר לו משפט אחד: "ילד, מטעויות של הגדולים, אתה לא תגדל". ואני רוצה לומר לכם: נכון, זה באמת קשה ומקומם לראות את המורות והמרצות שיש שלצערינו מתלבשות לא לפי גדרי הצניעות, מאוד קשה גם לא לקחת מהן דוגמא אישית, אבל צריך לזכור, מטעיות של אחרים אנחנו לא נגדל!!!!

      • חני
        כ״ז בכסלו ה׳תשע״ד (30/11/2013) בשעה 22:55

        יפה!!!

      • דבורי
        כ״ח בכסלו ה׳תשע״ד (01/12/2013) בשעה 22:39

        מושקי, ירבו כמוך!
        ואני דווקא מורה, ובטוחה שעל אף המאמץ שלי ישנן בנות ואמהות שיטענו ש" היא לא דוגמא ואין לה זכות להטיף" …
        קודם כל, אותן אלו המתלהמות שהמורות של היום, איך הן נראות וכו'… צר לי מאד, אבל בואו תכנסו פנימה לבית שלכן.
        בבקשה. לכמה מכן יש בבית אינטנרט שאינו חסום? לכמה מכן תכנים שאינם "מהדרין"?
        כמה מכן בכלל יודעות מה הילדה עושה בזמנה הפנוי? כמה ישבו ודיברו עם הבת שלהן על החיים והנסיונות בצורה פתוחה?
        אמהות, בית הספר אינו השעיר לעזאזל שלכן! בית הספר אינו, בשום אופן, תחליף לעבודת החינוך שלכן!!!!!!!!!!!!!
        נכון, עלינו כמורות מוטל לעשות הכל, ולהיות דוגמא ראויה לבנות! ואל תשכחו גם אתן אמהות יקרות, את חלקכן!

    4. חוי
      כ״ה בכסלו ה׳תשע״ד (28/11/2013) בשעה 12:57

      לנו כ יש שיעור צניעות שהוא לא חובה והרבה בנות משתתפות בו
      אבל למען ה'
      מורה יקרה,
      שמעצתי אותך אומרת לי לסגור כפתור אחד
      אבל תסתכלי על עצמך!!!
      כמעט ערומה
      איך את רוצה שאני יאמין לך???
      זה לא שאני מתלבשת לא צנוע
      יחסית לחברות שלי הן קוראות לי "הצנועה"!!!!
      אבל ממי יש לנו דוגמא????

      • אורלי
        כ״ח בכסלו ה׳תשע״ד (01/12/2013) בשעה 22:50

        נכון גם הבת שלי אומרת אותו דבר . שמעירים לה על כפתור . והמורות הולכות בחצאית קצרה ואפילו המנהלת …..

      • מושקי
        כ״ט בכסלו ה׳תשע״ד (02/12/2013) בשעה 17:34

        את לא מגזימה קצת?

      • מישהי
        ט״ז באדר א׳ ה׳תשע״ד (16/02/2014) בשעה 23:32

        לצערינו מאד יכול להיות שאת צודקת.
        אוי לנו מה היה לנו.
        מה יהיה איתנו.

    5. פנינה
      כ״ב בכסלו ה׳תשע״ד (25/11/2013) בשעה 23:57

      הבעיה העיקרית היא דמויות החיקוי האדם מתנהג על פי חיקוי קשה להיות שונה ללכת נגד הזרם המורות בחבד פשוט מזעזעות בחינוך עצמאי מחתימים מורות על תקנון צניעות שמחייב גם אחה"צ ומי שלא עומדת בתקנון אין לה משרה ואין עבודה רוצות משרה של מורה לא מספיק רק תעודה חובה התנהגות הולמת חדורה בצניעות אישיות לא מסוגלת שתעבוד בתחום אחר מביאים לכנס נשי חבד שהוא ראוותני ונוצץ ועושה רושם אדיר זמרות שמופיעות על הבמה ונראות ממש לא דתיות עם הפאות הגולשות והארוכות אין קשר ביניהן לתורה כלל למה נותנים להם במה ואחכ מתפלאים על הבנות למה אישה צנועה שבאה לכנס נשות חבד צריכה להרגיש מכוערת בין אלפי פרוצות חצאיות קצרות צמודות שכבר עדיף מכנסיים מבחינת פשטות הלבוש מה העניין להוציא עיניים כל ה\זמן זה זול ומראה על חוסר צומת לב כאילו מחפשים צומת לב ברחוב עלוב נורא קחו דוגמא מבעלות תשובה שזנחו הרגלים של שנים ומשנים את כל אורח החיים בחורה מושכת היא חלשה אומללה ומסכנה ועצוב על כל המורות שככ חלשות ומביכות את עצמן יום יום בפני הבנות מתחרות כביכול למי גרדרובה יותר יפה ככ ילדותי להדגיש את העיסוק בבגדים במשקל יתר מעבר לכל פרופורציה תסתכל כל אחת על עצמה מהצד ותחשוב מה רואים אחרים כשמסתכלים עליה

      • דבורי
        כ״ד בכסלו ה׳תשע״ד (27/11/2013) בשעה 21:03

        פנינה,
        המרמור שלך זועק…
        אני מציעה לך להסתכל בפרופורציות הנכונות על הדברים,
        כך אולי לא יראה לך שאין קשר ביו הזמרות על הבמה לתורה, למשל………

      • אורלי
        כ״ח בכסלו ה׳תשע״ד (01/12/2013) בשעה 22:53

        זמרות על הבמה זה בסדר רק שיהיו צנועות לא בחצאיות קצרות או בול בברך . והפאות….

    6. Debora
      כ״א בכסלו ה׳תשע״ד (24/11/2013) בשעה 3:13

      קראתי את שני הכתבות ואני באמת מאוד השתדלתי להבין את שני הצדדים. אך אני בתור בת ישראל באותו גיל אומרת לכן שזה נסיון מאוד גדול להיות צנועות למרות ובגלל הכל. אני מספרת מתוך נסיון שמזלזלים בקהילה החסידית בה אני נמצאת את הבנות הלבושות בצניעות ומקפידות על כך המון. המורות ניסו תמיד לשנות אותי שאקצר את החצאיות ולא אלך מכופתרת עד הסוף שיהיה קצת פתוח למעלה. וזאת בבי״ס חב״ד ובקהילה חב״דית וצריכים הרבה גבורה כדי לא להכנע ללחצים. לצערי המון בנות שהקפידו על צניעותן כבר לא מקפידות יותר וזאת כי צוות המורות אינן דוגמא חיה ודוגמא חסידית בעניין זה. ובאשר לנוגע ללימוד נושא צניעות כל בת מבחינתי צריכה לקחת את עצמה בידיים וללמוד על כך! יש המון חומר ב״ה יגעת ומצאת תאמין!!! אני לכבוד הבת מצווה שלי לפני כשש שנים חיברתי קובץ מיוחד אשר כתוב שם כל הדוגמאות של צניעות במשך ההסטוריה והמקורות בתורה!!!
      מאחלת ברכה והצלחה לכולם!!!
      א גוט יום טוב!!

    7. טראכט גוט
      י״ז בכסלו ה׳תשע״ד (20/11/2013) בשעה 15:42

      ישנו סיפור, אני לא זוכרת על מי. יתכן אפילו שעל אחר מגדולי המוסר. שאמר שכשהיה צעיר רצה לתקן את כל העולם, אחר כך שהתבגר יותר החליט שהוא רוצה לתקן רק את עירו, אח"כ רק את משפחתו. ורק כשהיה זקן הבין שעליו מוטל ואפשרי לתקן אך ורק את עצמו.

      אני לא מדייקת בפרטים, אבל המסר ברור, ואני רוצה להשליך אותו לגבי נושא הצניעות.

      אנו כשליחות וחסידות של הרבי יודעות שעלינו להפוך את העולם, הרי זה מה שהרבי אמר – 'קער א וועלט היינט'. אך הדרך שלנו להפוך את העולם בעניין הצניעות היא על ידי דוגמא אישית נטו וברוטו כאחד!

      ולכן, לא יעזרו התגובות והזעקות שהמערכת צריכה לשנות ולהשתנות, כי לא אנחנו אלו שנשנה את המערכת (הבית ספרית, המורתית, החבדי"ת, הנשית ועוד…) ולכן, בת שבאמת רוצה לחולל שינוי בנושא הצניעות – שתתלבש היא בעצמה צנוע ו-י-פ-ה-! (דגש שהצנוע יהיה יפה, כי אחרת הוא לא יעורר שום חשק בסובבות אותה להתלבש כמוה.)
      ועל ידי דוגמא חיה זו היא יכולה להפוך את העולם בצניעות.

      אני יכולה להעיד על עצמי ששיניתי פרטי וסגנון לבוש לאחר שראיתי כמה בנות שלבושות יפה וצנוע. וגם מתנהגות בהתאם לכך. (להזכירכן שהצניעות היא גם ובעיקר בהתנהגות ובמחשבה, ואלו משפיעים על אלו וכו').
      יישר כח על העלאת הנושא החשוב הזה, מי ייתן ואכן תהיה לכך השפעה מעשית בפוע"מ, (ולא רק בכמות התגובות).

      • חייקי
        י״ח בכסלו ה׳תשע״ד (21/11/2013) בשעה 15:55

        אהבתי

      • אורלי
        כ״ח בכסלו ה׳תשע״ד (01/12/2013) בשעה 22:55

        בצניעות זה משפיע על פי רוב מבחוץ לבפנים . בחבד יש לנו ערך שנקרא
        קבלת עול

    8. דבורה
      ט״ז בכסלו ה׳תשע״ד (19/11/2013) בשעה 17:07

      הי בנות אולי ניפתח פו באתר קבוצת בנות שתדבר על צניעות , כשהיה את זה באתר זה ממש נתן לי הרבה….
      נראה לי שזה ממש חשוב….

    9. bhnh
      ט״ו בכסלו ה׳תשע״ד (18/11/2013) בשעה 23:58

      אבל איך הנוער ילך בצניעות כאשר המבוגרות, האמהות והמורת בתיכונים, שצריכות לשמש דוגמא,אינן מתלבשות מספיק צנוע??

      • דבורה
        ט״ז בכסלו ה׳תשע״ד (19/11/2013) בשעה 8:12

        צודקת! זה ממש כואב! ויש הרבה בנות שלומדות מהן..וחבל…

      • חיהלה
        ט״ז בכסלו ה׳תשע״ד (19/11/2013) בשעה 14:09

        נכון!!!!!!

      • רחל
        י״ח בכסלו ה׳תשע״ד (21/11/2013) בשעה 20:14

        ממש נכון!!!! כמה הן השפיעו עליי עד שהתבגרתי והבנתי שהן לא בסדר! וחזרתי לעצמי (עם הרבה עבודה ונפילות)להיות צנועה ולהיות יפה!

      • מושקי
        כ״ט בכסלו ה׳תשע״ד (02/12/2013) בשעה 17:37

        פעם היה חסיד, שבמקצועו היה רוכל שדופק בבתים ומציע את סחורתו. הוא פיתח טכניקה מיוחדת, שכאשר הוא עומד לפני אישה לא צנועה, הוא מוריד מיד על משקפיו שתי פקקי בירה שדרכם הוא לא יכול לראות שום דבר, וכך לא היה נכשל. פעם הביאו אותו לדבר לבחורים בהתוועדות, הוא דיבר על העניין הזה של שמירת עיניים. קם בחור אחד ואמר: "היי אתה! מה אתה מדבר?! כמה נשים לא צנועות וחשופות כמעט לגמרי אתה רואה מידי יום?? אתה מטיף לנו מוסר"???!!!!! אותו רוכל לא התחיל להסביר מה הוא עושה כדי לא להיכשל, וכו, הוא אמר לו משפט אחד: "ילד, מטעויות של הגדולים, אתה לא תגדל". ואני רוצה לומר לכם: נכון, זה באמת קשה ומקומם לראות את המורות והמרצות שיש שלצערינו מתלבשות לא לפי גדרי הצניעות, מאוד קשה גם לא לקחת מהן דוגמא אישית, אבל צריך לזכור, מטעיות של אחרים אנחנו לא נגדל!!!!

      • ש.
        ח׳ באייר ה׳תשע״ו (16/05/2016) בשעה 15:36

        אני מכירה הרבה בנות שירדו בגלל זה – מסבירים לנו שפתח הצוואר צריך להיות סגור ושאסור שיהיה שסע בחצאית בזמן שהולכים עם זה.
        והפרדוקס הכי גדול לדעתי זה שאומרים לנו שאנו צריכות לשמש דוגמה אישי, בזמן שהמורות נותנות דוגמה למה אסור לעשות….

      • 770
        י״ט בסיון ה׳תש״פ (11/06/2020) בשעה 22:00

        אני לא מבינה איך כותבים כאלו מילים על המורות?????
        זה שמידי פעם יש כזו מורה זה לא אומר שכולם!!!

    10. מרים
      ט״ו בכסלו ה׳תשע״ד (18/11/2013) בשעה 20:50

      אם את מוכנה להקריב בשביל זה, אז אפשר לפתוח קבוצה שהיא אחרי בית הספר שמדברת על הלכות בצניעות, ושם משתפים ומעלים דיונים כל אחת ושאלותיה ובעיותיה… (וכשזה בקבוצה זה ממש משפיע…) יש כזה דבר בבית ספר שלנו ואני חושבת שזה דיי הולך 🙂

      • דבורה
        ט״ז בכסלו ה׳תשע״ד (19/11/2013) בשעה 8:13

        אולי נפתח פו באתר?

    11. רחלי
      ט״ו בכסלו ה׳תשע״ד (18/11/2013) בשעה 20:24

      יפה שאת מעלה את מה שקשה לך, אך גם כשהדברים מציקים יש לשים לב לכמה עניינים
      א. כל דבר ניתן להאמר אך השאלה היא הצורה שהוא יאמר, ובנוגע לדבריך – בהקשר לאימותינו הצדקניות לדינה (שרק לה היה אםשרות לתקן את עשיו ולכן היה זה עונש ליעקב…) הדברים יאמרו מתוך כבוד וקדושה. ובכלל ביטויים זולים משרתים רמות נמוכות בנפשותינו שאין לנו רצון באמת לשרתם.
      ב. לא כל דבר חשוב הדרך לייקרו הוא בשיעור במערכת (ודווקא לא כשם שאין לנו בהתקשרות , באהבת ישראל, כיבוד הורים ועוד….) הדרך לייקר דבר הוא בנתינת מקום הראוי לו, כשניתן את המקום הראוי לפנימיות שלנו לא נצטרך להזעיק החוצה את החיצוניות. כאישה ממה שנקרא "הדור הקודם" היה בולט שהצורך להעמיד בנות על מקומן, להעיר ,להעניש רק לבנות שלא כ"כ היו "סגורות על עצמן" מבפנים. האחרות פשוט לא התעסקו עם זה תמיד היו נאות מסודרות נעימות למראה אך אף פעם לא ניסו לבדוק איך נראה הגבול או מחוצה לו, כי מי בכלל רוצה להיות סוג ב'. וכך זה היה נראה בעינינו.
      נכון כ\שהדברים באים האילוץ הם מייגעים ארוכים ומשעממים . אך אם הם יבואו מכיוון אחר. מי אני וממה אני מורכבת ? מדוע אני כאן ולשם מה ישנם קשיים? מה מניע אותי לעשות מה שאני עושה ואיך שולטים בכך? מהי הגאולה הפרטית שלי וכיצד אגיע אליה.
      נכון היום בעידן המתוקשב ,כשהכל מהיר מיידי וחיצוני קשה להיות אני.אך זה אפשרי וכדאי, כשאני מחפשת גירויים ומחמאות חיצוניים לא אוכל לשלוט על כך ולא אבוא אף פעם על סיפוקי.
      ולסיום -כל הכבוד לך על הדרישה לעסוק ביתר רצינות בנושא -המשיכי לתבוע למה יגרע… אך זכרי שיש דברים שדווקא עיסוק פחות בנושא גורם לו לתפוס פחות נוכחות. מכירה את אלו שביום שמדברים על דייאטה הן רצות למקרר או לקיוסק?

    12. ר'
      ט״ו בכסלו ה׳תשע״ד (18/11/2013) בשעה 20:21

      כותבת יקרה,
      כון, אנחנו, בתור נשים- ולא רק בתור בנות עשרה- רוצות להיראות יפות! זהו צורך נשי מאוד! זה לא מתנגש עם הצניעות. ממש לא. צניעות, כמה שזה נשמע משפט נדוש, מוסיפה לחן של בנות ישראל.
      שרה, רבקה רחל ולאה וכל הנשים בתנ"ך היו יפות שהרי "בנות ישראל יפות המה"! ועם זאת- הן היו צ-נ-ו-ע-ו-ת ! ! ! ואם לוקחים מהן דוג' ליופי ומהבעלים שלהן- אבותינו הקדושים, לוקחים דוג' שרצו נשים יפות, צריך לקחת מהן גם את הדוג' שהן היא צנועות במלוא מובן המילה. נכון, אומרים שעד מעשה שרה אימנו ופרעה אברהם לא הכיר את יופיה של שרה מפני צניעות שבה אך עובדה שאין זה מנע ממנה בסופו של דבר לגלות את היופי הזה.
      לגבי דינה, הבת של לאה, קראתי פעם בבית משיח שע"פ החסידות מוסבר שדינה "יצאנית הייתה כאימה" זאת אומרת שהיא השפיעה על הבנות שבסביבתה. ככה גם לאה הייתה- משפיעה החוצה. עניינה של רחל היה להשפיע בתוך הבית כמו עניינו של יעקב שהיה עניינו עבודה עם הבית ואילו של עשיו- עבודה עם החוץ, כמו לאה. לכן נועדו יעקב ורחל- שעבודותיהם דומות, ולאה ועשיו- שעבודיתהם דומות. אך כשקיבל יעקב את הברכות במקום עשיו- קיבל גם את כוחות להשפיע לבחוץ. לכן התחתן בסוף גם עם רחל וגם עם לאה. דינה- הייתה כאמא שלה- יצאה החוצה להשפיע אל העולם. אחרי שהשפיעה במקום מגוריה- יצאה החוצה, אל שכם. זה הסיפור בראי החסידות…
      לדעתי, כן! אפשר להראות יפה וצנועה.
      עם מכופתר, עם חצאית ארוכה, עם איפור עדין, עם פאה צנועה. זה אפשרי.
      זה שהנושא הפך למקום מרכזי ב"הרצאות משעממות ומייגעות" זה פשוט כואב! כי זה באמת נושא חשוב!
      לדעתי, אנשי ונשות חינוך כן נותנים לצניעות מקום- אך מה לעשות שהיצה"ר גובר על כולם?? כולן אומרות שזה נושא משעמם. למה? חלקן כי זה לא מדבר אליהן כי הן צנועות כבר (לפחות בנושא הביגוד) וחלקן כי הן לא רוצות לשמוע כמה זה חשוב, כי הן עושות ההיפך! זה נושא מאוד חשוב, נותנים לו מקום, השאלה איך כל אחת מקבלת את זה. תמיד יש לאיפה להתקדם בנושא הזה, ותמיד מעניין לשמוע. כל עוד רוצים.
      המון הצלחה בכל התחומים!

      • טראכט גוט
        י״ז בכסלו ה׳תשע״ד (20/11/2013) בשעה 15:32

        התגובה שלך יפה ונכונה, אבל:

        כתבת:
        'עם מכופתר, עם חצאית ארוכה'..
        אני חושבת שזה לא מד או שם מקביל צניעות, ניתן ללכת עם חצאית לא ארוכה (אבל גם בפירוש לא קצרה), ועם עליונית או סריג לא מכופתרים, ועדיין להיות צנועה בדיוק כמו, ואולי אף יותר מהבנות שהולכות רק עם ארוך ומכופתר.

        ראי ערך בנות – יעקב בבני, שחלקן לבושות מאוד יפה ומכובד וצ-נ-ו-ע-! ואינן לובשות רק ארוך ומכופתר.

    13. חסי
      ט״ו בכסלו ה׳תשע״ד (18/11/2013) בשעה 16:51

      את כותבת דברים מאוד נכונים!!!
      אבל תסלחי לי ותרשי לי לומר שלדעתי, נהגו בחוכמה גדולים מאיתנו שלא עשו מקצוע בשם 'צניעות'..
      תארי לעצמך שבנוסף למטמתיקה, אנגלית, משנה, נביא ותניא – היה מופיע גם 'צניעות'…! למה מי מאיתנו (בנות התיכון) היתה מסתקלת על זה בלי לעקם את העף??? צניעות זה לא מקצוע! צניעות-זה תכונה. זה דרך חיים. ואת זה צריך להעביר לבנות…!

      • חייקי
        ט״ז בכסלו ה׳תשע״ד (19/11/2013) בשעה 2:26

        אני חושבת שצריך להוסיף גם בבית הספר בנוסף למקצועות שאמרת גם לשון/עברית. 🙂

      • חיהלה
        ט״ז בכסלו ה׳תשע״ד (19/11/2013) בשעה 14:11

        חייקי,אהבתי!!!!!!!!!!!
        חחח 🙂

      • רחל
        י״ח בכסלו ה׳תשע״ד (21/11/2013) בשעה 20:16

        חייקי- לעגנית!

    14. esther
      ט״ו בכסלו ה׳תשע״ד (18/11/2013) בשעה 12:16

      לא מתאים להזכיר דמויות מן התורה בצרוף הגדרות מהסלנג העכשוי. כדאי ללמוד שיחות של הרבי להבנת ההנהגה של דמויות מן התורה, וכן למשמעות היופי.
      בטוח את לא רוצה שכאשר יבררו עלייך בשידוכים אנשים יתארו אותך כ'מושכת'. וודאי שלא. כל אחת צריכה לא להזניח, לטפח ולהישאר צנועה

      • חייקי
        ט״ז בכסלו ה׳תשע״ד (19/11/2013) בשעה 2:26

        אין מקרא יוצא מידי פשוטו!!!

      • טובה
        י״ב בשבט ה׳תשע״ד (13/01/2014) בשעה 21:42

        לא קלעת לנקודה..

    15. דבורי1
      ט״ו בכסלו ה׳תשע״ד (18/11/2013) בשעה 1:09

      חמדתי,גדולים וטובים מאיתנו קבעו על מה לא צריך ללמד(כמו הסיפור עם דינה)ותאמיני לי שזה צעד חכם..

      זה ממש לא מה שיעזור לבת להיות צנועה יותר.
      הדבר היחיד הוא לחזק את היראת שמים וקבלת עול.

      • שירה
        ט״ו בכסלו ה׳תשע״ד (18/11/2013) בשעה 20:53

        מצטערת, אבל אני ממש לא מסכימה איתך.
        תורה היא מלשון הוראה- כן, כולל גם הסיפור של דינה!
        הרבי בפירוש אומר ללמד גם את הסיפורים האלו, כמובן בצורה מתאימה ולהתמקד מה אנו לומדים מהם ולהזהר מאד לא להכניס את הפרשנות האנושית הצרה שלנו אלא רק על פי המקורות ובפרט הביאורים הנפלאים שיש על כך בחסידות.

    16. חיה'לה
      י״ד בכסלו ה׳תשע״ד (17/11/2013) בשעה 19:07

      לא הייתי משתמשת במילה "מושכת" מכל הבחינות, ולא כאן המקום לפרטם. כולן כבר מבינות בעצמן מדוע אין זה המקום להתבטא במילה זו!

      • חיהלה
        ט״ז בכסלו ה׳תשע״ד (19/11/2013) בשעה 14:12

        נכון

    17. חיה'לה
      י״ד בכסלו ה׳תשע״ד (17/11/2013) בשעה 19:06

      ישר כוח עצום! את צודקת מכל הבחינות…

    18. רחל
      י״ד בכסלו ה׳תשע״ד (17/11/2013) בשעה 17:43

      יפה

    19. חני
      י״ד בכסלו ה׳תשע״ד (17/11/2013) בשעה 16:49

      איזו בת עשרה עוצמתית את! מקסימה!

      מצטרפת לדעתך, שלצניעות יש להקדיש זמן והתייחסות איכותית, הרבה מעבר לאורך, רוחב וצבע הבגדים. לצניעות יש משמעות עמוקה ולא רק ביחס ללבוש, זו הנהגה איכותית וכתוצאה מכך איכות חיים.
      צניעות פנימית היא עבודת המידות לא פשוטה, ומשם הכל מתחיל. וכמו שכתבת בצדק, שיעורים רבים מוקדשים למקצועות מגוונים ויש מקום לפתוח ולהרחיב את המודעות לנשיות האישית אצל בנות העשרה. לאפשר לשאול שאלות יפות כמו שלך, ולהשקיע זמן ומחשבה במציאת תשובות או מקורות מידע בנושאים אלו.

      יש מקום לחזק אמהות ונשות חינוך: תהיו אמיצות בשבילנו, דברו איתנו על מה שלא מקובל לדבר עליו (כמובן שבדרכים המתאימות ולא בסמפוזיון מול מאות נשים. אבל בכיתה ובבית אפשר לדבר, או לתת אפשרות לגשת באופן אישי לשאול שאלות בלי להיראות "מוזרה" או "נועזת"). תנו לנו הרגשה שאתן חזקות ומוכנות לשמוע הכל, ולהתמודד עם האתגרים שאנו מציבות לכן. אנו נאמין בכן.
      והרי אתן יודעות לאיזה דור נולדנו, הנסיונות שלנו גדולים פי כמה. תנו כלים! שתפו אותנו בנסיונכן!

      נ.ב. ליופי יש בהחלט התיחסות חיובית במקורותינו, אך יש לזכור שבמקומות רבים ההדגשה היא על הפנימיות, כי משם כאמור הכל מתחיל. שימו לב כמה נשים שאינן נחשבות יפות על פי סטנדרטים מקובלים, ובכל זאת כ"כ נעים לראות אותן, בזכות נעימות ההליכות והטיפוח הסולידי.
      ולגבי יופי חיצוני – טיפוח הוא תמיד חשוב, ואיכשהו כנראה, שאין כאן סתירה עם הלכות צניעות. אין שום מצווה ללכת מרושל, לא מגוהץ, בלי התאמת צבעים, בלי איפור. זו אינה צניעות, זו מוזנחות.
      יש כן מקום לתת את הדעת לא להיראות כמו האור האדום ברמזור – שמושך עיניים גם בלי שמתכוונים להסתכל עלייך. על האמהות היפות שלנו נאמר שהיו יפות – למי שהסתכל עליהן, והדבר בלט במיוחד במקומות שבהן היו נשים לא יפות. את שרה היה צריך לסגור בקופסה, כאשר הגיעה למקום שבו חיו אנשים חסרי גבולות ומלאי חטאים. כל אחת מאיתנו היתה מעדיפה להיכנס לקופסה ולהישאר מוגנת בסיטואציה כזו…
      ואחרי הכל, השבח של האמהות היפות שלנו היה אכן, שהיו באוהל…

      • טובה
        י״ב בשבט ה׳תשע״ד (13/01/2014) בשעה 22:18

        הדברים שכתבת נכונים ולעניין … באמת לא פותחים ופוחדים לדבר על הנושאים ה 'לא נעימים' בצורה גלויה . זה גורם לחוסר הבנה ואפילו למרד מצד הבנות שמרגישות שכופים עליהן להתהלך בצורה שנוגדת את ההבנות שלהן.. במיוחד בגיל שהחכמה גוברת ומתחילים לחפש את הנתיב בחיים (ויש לציין שזה לא טיפשי החיפוש ,כי זה מביא להחלטות הפנימיות הגורליות מתוך הבנה לגבי המשך הדרך…) דווקא נתינת הסיבות הכי משמעותית בשלב הזה, והבנות והבוגרות שחורה להם כל העניין מה גורם לבנות להתלבש בחוסר צניעות צריכות להבין שלפעמים אין הסבר מספק לחוסר צניעות אלא זה ניסיון, שכאשר את לא חווה אותו את לא תוכלי לגמרי להבין ולשפוט. זה כמו שפעם בתקופת ביהמ"ק היה ניסיון שרבים וצדיקים נפלו בו- עבודה זרה….ולנו זה נראה כל כך אבסורדי ותמוה, מה כל כך פיתה את אבותינו הגדולים ממנו ביראת שמים וחכמה לסור בצורה כזו מדרך ה'….כך היום יכול להיות שהצניעות זה הניסיון הקשה והקצת לא מובן שעובדה שרבות טובות לא עומדות בו, ברור שזה לא מצדיק את ההתנהגות אבל זה יכול אולי להסביר קצת….אני מקווה שכולנו נקיים את כל המצוות מתוך הבנה ורצון אמתי בעזרת ה'.. ונזכור לדון את כולם לכף זכות.

    20. חייקי
      י״ד בכסלו ה׳תשע״ד (17/11/2013) בשעה 13:42

      חינוך זה מהבית…
      אבל זה נכון, צריך לזעזע את המערכת על צניעות!!!
      ולפי דעתי זה לא רק לדבר על זה אלא גם להעניש על זה בחומרה רבה, לא רק בזמן שנמצאות במסגרת!!!

    21. חיה מושקא
      י״ד בכסלו ה׳תשע״ד (17/11/2013) בשעה 11:44

      כתיבה יפה! אך יש הבדל עצום בין להיות יפה, לבין מושכת! לא חושבת שיש אי מישהי שרוצה להיות "מושכת" בכל המובנים של המילה! ולא כאן המקום לפרט…

      בהצלחה לכולנו בקיום המצוות המוטלות עלינו! 🙂

      • ההיתי רוצה להתעקש?
        י״ח בכסלו ה׳תשע״ד (21/11/2013) בשעה 21:53

        למה לא?
        על יצר הרע שמעת? בהחלט כן מתחשק לי להיות מושכת…

      • חני
        י״ט בכסלו ה׳תשע״ד (22/11/2013) בשעה 9:34

        אנסה להמחיש לך במשל:
        גם מנורה שמפיצה אור היא מושכת
        אבל אין לה שליטה ובחירה מי יגיע ויימשך לאורה
        יגיעו אנשים הגונים על מנת להשתמש באור וליהנות ממנו
        אבל יגיעו גם זבובים, יתושים ושאר יבחושים….

        זה לא נשמע נורא כשמדובר במנורה
        אבל אם את היא זו ה"מושכת", זה כבר הופך להיות מסוכן ומטריד
        אם תביני, תראי שזה לא קשור ליצר הרע. גם הנפש הבהמית שלך לא תאהב את זה.

    22. rochi
      י״ד בכסלו ה׳תשע״ד (17/11/2013) בשעה 4:43

      אני מסכימה איתך מאה אחוז. מותר לנו להיות יפות ואנחנו צריכות להיות יפות לבעלים שלנו. אבל חשוב לזכור לשם מה אנחנו יפות בשביל למצוא חן בעיני הבעל ולא להראות כמו דוגמניות… כל אחד צריך לעשות את החשבון נפש עם עצמו…

      • דבורה
        י״ז בכסלו ה׳תשע״ד (20/11/2013) בשעה 20:56

        אבל אין לנו עדין בעל להזכירך….
        אבל זה לא אומר שאנחנו לא צריכות להיות יפות…

    23. טלי
      י״ד בכסלו ה׳תשע״ד (17/11/2013) בשעה 3:40

      לא רק רוצות אלא גם צריכות.
      נהדר יהיה אם יהיו נשים חסידיות ואיכותיות באמת שידעו להעביר את המסר היסודי והעדין הזה.

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.