• אלף דולר לשידוך?! • טור סוער

    הגדלה

    חיה, גולשת האתר, בטור סוער: בציבור הדתי-לאומי למשל נהוג לשלם סכום סימלי לשדכנית ובכל זאת ישנן שם לא פחות שדכניות מבציבור החב"די או החרדי הכללי. משפחה שרוצה לפרגן לשדכנית ומשלמת לה אלף שקלים נחשבת משפחה מפרגנת שראויה להערכה. ואילו אצלנו התעריף רק עולה ועולה ועולה! • לטור המלא

    זה היה מתבקש ואפילו נדרש, וזה הגיע. הדיון על המחיר המוגזם – או לא – שמבקשות שדכניות. לאחרונה נפתח דיון בענין באחד מאשכולי התגובות באתר נשי ובנות חב"ד ורציתי להעלות את הנושא לדיון מעמיק יותר.

    אז ראשית אומר שכ-ל השדכניות, ללא יוצאות מין הכלל, עושות עבודת קודש ומגיע להן יישר כח! הן ראויות לכל ברכה והוקרה, על כך שהן מקדישות את זמנן ומרצן להרבות שידוכים בישראל. אכן קהילת חב"ד זקוקה לשדכניות אלו באופן נחוץ מאד.

    השאלה האם אין כאן איזה ניצול של מצב-מצוקה-נואשות של אמהות ובנות מסויימות. למשל שמעתי לאחרונה ששדכנית הציעה לרווקה בת 28 לטפל בשידוך שלה, א-ב-ל בתנאי שתשלם לה כפול! אפשרי אמנם לומר שהשדכנית לקחה לעצמה סיכון כשהחליטה להיכנס לשידוך של מישהי שעד גיל מבוגר כזה לא הצליחה לסגור עם אף אחד…. וד"ל. אבל האם לא הייתה יכולה השדכנית לעשות זאת סתם מתוך רצון טוב לעזור ולסייע לבחורה רווקה שזקוקה לשידוך?! האם אין כאן ניצול ציני של מצב רגיש שבחורה נקלעה אליה שלא מרצונה?! הרי היא לא בחרה להיות במצב הזה. היא לא תכננה להגיע לגיל 28 רווקה. ואם היא הגיעה למצב כזה, כנראה שיש צורך לעזור ולסייע לה. האם הכל הפך להיות מדוד במטבע הכסף?!

    בציבור הדתי-לאומי למשל (שלמען הגילוי הנאות אני מגיעה ממנו!) נהוג לשלם סכום סימלי לשדכנית ובכל זאת ישנם שם לא פחות שדכניות מבציבור החב"די או החרדי הכללי. משפחה שרוצה לפרגן לשדכנית ומשלמת לה אלף שקלים נחשבת משפחה מפרגנת שראויה להערכה. ואילו אצלנו התעריף רק עולה ועולה ועולה!

    פעם היה מדובר על 500 דולר מכל צד. השדכניות טענות (ואין ספק שבצדק) שהן צריכות לעבוד בזה. אף שידוך לא יקרה מעצמו. אז הבנו אותן וכיבדנו אותן וכל משפחה שמחה להעניק 500 דולר על כל שידוך. החישוב היה שביחד הסכום מגיע כמעט ל-4,000 שקלים, שזה כמעט משכורת על חודש עבודה מלא!

    אבל השדכניות היקרות (תרתי משמע…) העלו את התעריף. בתחילה העלתה רק אחת, ואחר כך עוד אחת ועוד אחת… והנה המחיר הגיע ל-770 דולר (מחיר סימלי כמובן…). 770 דולר מכל צד זו כבר משכורת מכובדת לכל הדעות. אבל גם זה לא הספיק לשדכניות שעושות עבודת קודש אך ורק מתוך רצון לקרב את הגאולה הפרטית של כל אחת מאיתנו. והנה לאחרונה הגיע התעריף לכדי 1,000 דולר לשידוך!!! אמנם לא אצל כל השדכניות ברוך ה', אבל ישנם כאלו שלא מתביישות לדרוש את הסכום הנאה הזה עבוד שידוך, שלפעמים נעשה לגמרי "על הדרך", כשהשדכנית "זרקה" שם ובהשגחה פרטית זה היה הבאשערט של הבחורה המוצעת.

    אני יודעת שיקומו עלי כעת המון נשים בתגובות ויגידו שהלוואי ואלו יהיו הבעיות והעיקר שיהיו שידוכים… אבל אסור לקלקל את השמחה למשפחות שכמעט ולא מצליחות להשיא את בנותיהן (ובניהם) בגלל העול הכלכלי העצום הכרוך גם כך בחתונה – ולו הפשוטה ביותר – והן נאלצות להוציא מכיסן עוד משכורת שלימה (!!!) לשדכנית שהועילה בטובה לסייע בשידוך…..

    וכמובן כל זה בתקווה שהדברים יהיו לתועלת ויתקבלו בהבנה ויפעלו פעולתם.

    בלב סוער, חיה

    תגיות: , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    35 תגובות

    1. בתי
      ג׳ בסיון ה׳תשע״ג (12/05/2013) בשעה 12:55

      בס"ד
      אני מוכנה לשלם2,000דולר,העיקר שיתנו יחס טוב ויתאמצו וישקיעו ויציעו הצעה נורמלית.

    2. דורית
      י״א באייר ה׳תשע״ג (21/04/2013) בשעה 13:46

      אני קוראת את הכתבה ואת התגובות, ישנן בנות צעירות ולעומתן נשים שחיתנו ומגיבת בהתאם, אני אמא שחיתנה ויש לי בת בשידוכים נכון לעכשיו, ואני מצהירה שאני מוכנה לשלם 1,000 $ ובלבד שאקבל הצעות הוגנות ומתאימות ולא "רשימת מכולת" שיש לשדכניות בפנקס , או לחילופין הבטחה לחזור אלי ואז כשאני חוזרת אליה כמובן היא לא זוכרת שום דבר… בגילוי לב אמיתי השדכניות בחב"ד לצערי לא עובדות עם הלב אלא רק עם הכיס. סליחה על החריפות אך זו תחושתי . כמובן שאנחנו מאמינים בני מאמינים וכשמגיע האמיתי והנכון הוא מוצא את דרכו בהשגחה פרטית ואישית, אבל יחד עם זה זוהי תקופה של הרבה מבחני אמונה…. !!!!

    3. שליחה
      ט׳ באייר ה׳תשע״ג (19/04/2013) בשעה 13:25

      אמנם באיחור אבל רק עתה אני רואה את הטור.
      אימי היקרה תחיי' לאורך תקופת שידוכי הנחה אותה סיפור שקראה.איני יודעת את פרטי הסיפור אך הקו המנחה היה שאחד הרבנים הגדולים היה משלם לשדכנים על כל הצעה!! שהיו מציעים לו כדי שלא יפסיקו לחזר אחריו.
      אימי תחיי' נהגה שעל כל שידוך שמתקדם לפגישה היא משלמת 50 ש"ח וכל פכישה נוספת עוד 50. ז"א שאם נפגשתי 3 פעמים ולא יצא כלום – כמו שאתן בטח מכירות השדכנית קבלה צ'יק ע"ס 150 ש"ח בדואר.
      בנות – אתן חייבות להבין שכדי להשיג לכן בחור יש טורח ועל טורח משלמים. ומי שלא רוצה לשלם שתתאם מראש סכום בלי להתבייש ואח"כ מתקדמים להצעה. אין חובה בחיפןש אחר אבידה אצל שדכנית מסוימת. מי שלא עונה לכן לציפיות תשחחררו לחץ ותחפשו שדכנית מסורה יותר.
      אני רוצה לנצל מעל במה זו להודות לשדכניות שסייעו לי בכללן ובפרט למורה חדווה סגל מעפולה ולשדכנית שזכתה לחתן אותי ורדה בריל. שכל מילה על מסירותן מיותרת. נשים מסורות ואכפתיות מאוד.

    4. ח.מ.
      ח׳ באייר ה׳תשע״ג (18/04/2013) בשעה 16:50

      נעמי
      צודקת ……..
      כל מילה בסלע

    5. עמור
      ח׳ באייר ה׳תשע״ג (18/04/2013) בשעה 10:48

      בעלי שדכן בחב"ד והוא לוקח 100 ש"ח דמי רישום ו- 770$ מכל צד, אבל אם הוא רואה שיש מצב כלכלי מסוים, הוא לא מחכה שיבקשו ממנו. לעומת זאת, הוא מאד רגיש וממש מדריך את בני הזוג המשודכים כיצד לדבר, להתנהג, השקפה, הכל. הלוואי שאנחנו היינו זוכים לזה. אצלי בשידוך עם בעלי (וגם בשידוכים שקדמו) לא הצלחתי לשמוע את השם של הממליץ השני, בהשגחה פרטית, אבל הייתי צריכה להתאמץ לחפש אפילו טלפון של הממליץ! את הברכה שלו הוא קיבל מהרבי מה"מ והוא הולך בעצצתו ובהדרכתו. לכן, שעיניכן לא תהי'ה צרה בעבודתו של השדכן, רק בגלל שהתרגלנו שזה יהי'ה בחינם, לפחות לחתכילה. תבחנו את זה לגופו, ותראו שזו השקעה משתלמת. זיווג הגון לכל בני ובנות ישראל תכף ומי"ד ממ"ש. יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

    6. נחמי
      ז׳ באייר ה׳תשע״ג (17/04/2013) בשעה 19:44

      צריך לזכור שהמחיר הוא לא על השידוך הזה, אלא על עוד כמה וכמה שידוכים שנפלו ולא הצליחו.
      השדכניות המוצלחות ביותר, העילילת שבעילית סוגרות מקסימום שידוך אחד או שניים בחודש.
      כמה שידוכים הם הציעו בזמן הזה? מאות.
      כמה נפגשו? עשרות.
      כמה השתדכו? אחד או שניים.

      המחיר הוא על העבודה הכוללת.

      מה גם שמדובר בעבודה שחוקת ותובענית, שדורשת כוחות נפש בל יאמנו. תנסו ותבינו.

      • רבקה ל
        י״ז באייר ה׳תשע״ג (27/04/2013) בשעה 23:04

        אני חוששת למקצועניות של שדכנית שמציעה מאות! קחי את הזמן, גם את תבררי את הפרטים הכי בסיסיים לפחות תהיו מעודכנים על שתי הצדדים. קח מה שאת יכולה לטפל ביעילות. עם אני לוקחת עו"ד אני מצפה שיהיו שעות קבועות שהטלפון עונה ולעולם לא אחכה יותר מיום-יומיים תשובה. אולי תסגור יותר שידוכים (ותקבל יותר תשלומים) עם את נותנת שירות איכותית לפחות קליינטים.

      • חיהלה
        י״ח בסיון ה׳תשע״ג (27/05/2013) בשעה 19:43

        אף שדכנית לא מציעה מאות שידוכים בחודש,זה נראה לי קצת מוגזם!

    7. chsa
      ז׳ באייר ה׳תשע״ג (17/04/2013) בשעה 15:42

      האם כל המדברות על מחיר גבוה גם לוקחות תקליטן פשוט או צלם לא מוכר????
      הרי על תסרוקת איפור, צלם, וכו
      מוכנים לשלם את הכי הכי.
      ורק לשדכנית שבעצם "גרמה" שכל זה יהיה מתלוננים על עבודתה??
      שכל המתלוננות ינסו להיות קודם שדכניות בעצמם. לנסות 12 שידוכים ולהצליח ב13.אין מה לעשות..
      זה דורש הרבה.זאת עבודה קשה.=אז צריך לשלם יקר

    8. מישהי
      ז׳ באייר ה׳תשע״ג (17/04/2013) בשעה 9:21

      אכן, התשלום הוא גבוה (אולי גבוה מדי), אך לדעתי יש בעיה רצינית יותר, כפי שכבר ציינו המגיבות שלפניי. יש שדכניות אחדות שאינן מקדישות תשומת לב ראויה לשידוכים (אולי רק לשידוכים מסוימים, אלו שנוצצים קצת פחות…), וזורקות שמות סתם (כי שניהם עולים מרוסיה/ משתייכים לעדה מסוימית/ ממשפחות חסרות יחוס או אמצעים/ בנים להורים גרושים וכד'), בלי לדעת מאומה על המועמדים עצמם, ובלי להקדיש מחשבה. לדעתי דווקא כשיש פחות ברק מסביב, דרושה רגישות רבה יותר, ולא יזיק להכיר קצת את המועמדים בטרם זורקים שמות.
      אצלנו, למשל, השדכנית סתם זרקה שם (האמת, זרקה ארבעה או חמישה שמות, פעם אחת בלבד, ורק אחד מהם היה רלוונטי), והשידוך בסוף בכלל לא עבר דרכה (כי הצד השני בכלל לא רצה לשמוע ממנה שידוכים ומיד ענה בשלילה, בגלל יחס פוגע מאוד מצד השדכנית הזו בעבר). לבסוף קרובי המשפחה שלי עשו את השידוך, מכיוון שהם הכירו את שני הצדדים היטב. והיא – כמובן גבתה תשלום מלא מהצד שלי…

    9. Хани
      ז׳ באייר ה׳תשע״ג (17/04/2013) בשעה 0:28

      תכל'ס! העיקר המטרה של הטור בוצעה? מישהו מוכן להוריד מחירים?? להביא את זה לשדכניות היקרניות?

    10. יונית
      ו׳ באייר ה׳תשע״ג (16/04/2013) בשעה 23:44

      יונית
      אפילו אם נסכים שזה מוגזם, הייתי מוכנה לשלם כל סכום רק לא לעבור את ההרגשה החוזרת ונישנית של זלזול מצד השדכניות,של חוסר התלהבות לעזור,של אי אכפתיות ברוב המקרים, במה שאני נתקלתי ברב המקרים. נדיר להיתקל בשדכנית שתתן לך הרגשה שהיא עושה ותעשה את מירב המאמצים עבורך. כך, שהבעייה היא לא כלכך הסכום, אלא הגישה הכללית לפנייה של המחפשות שידוך. אם רק היו השדכניות שמות את עצמן במקומן של האמהות והבנות, קצת היו שמות תבלין אהבה בעבודת הקדש הזו, אני בטוחה שגם התוצאות היו הרבה יותר טובות. אני מכירה גם שדכנית מפורסמת מאד שלקחה לפני 5 שנים דמי קדימה מהבת שלי שהיתה תמימה מאד אז ועד היום לא ראינו לא שידוך ולא כסף חזרה. שנזכה כולנו, בעזרת ה,למצא את הזיווג המתאים לנו במהרה ושנזכה במהרה לשלם דמי שידוך לשדכנית, ככל שיידרש!

    11. מור770
      ו׳ באייר ה׳תשע״ג (16/04/2013) בשעה 22:07

      מסכימה עם הכותבת במאה אחוז!!!
      ואולי יש מקום לשלם לפי המאמץ והזמן שדרש להוציא את השידוך לפועל!!
      ובאמת אולי כדאי שהרבנים יתערבו בעניין……….
      בע"ה שיהיו רק בשורות טובות!!

    12. ערבה
      ו׳ באייר ה׳תשע״ג (16/04/2013) בשעה 16:02

      אני מאוד אשמח למצוא שדכנית שתחתן אותוי ואשלם לה אי"ה

      • ח
        ט׳ באייר ה׳תשע״ג (19/04/2013) בשעה 0:28

        עדה ערבה??

    13. cw
      ו׳ באייר ה׳תשע״ג (16/04/2013) בשעה 13:41

      תעריף מוגזם!
      גם אם על פי הדיעה ש"זו משרה מלאה" שלהם
      אני יודעת על מספר רב של סיפורים ממקור ראשון (ממספר משפחות) שלהשיג את השדכנית בטלפון היה קריעת ים סוף בפני עצמו….ולמרות שהשאירו הודעה לבני משפחה/במשיבון, לא חזרה אל המשפחות, לאחר שסוף סוף השיגו אותה בטלפון, הגברת זרקה כמה שמות באויר, וכך חוזר חלילה.
      היה מקרה שזרקו שם – ולא הלך, לאחר שנה משהי אחרת הציעה את אותו שידוך ובעהי"ת נגמר בטוב, השדכנית הראשונה התקשרה לבקש דמי שדכנות!!!!

      וברוך ה' ובעזרת ה' באמת סגרו באופן הנ"ל כמה שידוכין, אבל!

      אלף דולר !!! על מה???????

    14. נחמי
      ו׳ באייר ה׳תשע״ג (16/04/2013) בשעה 12:20

      חברות!
      אתן מדברות על מחיר קודם כל שהשידוך עצמו יעשה בדסקרטיות גמורה וברגישות ואם יעשה כך אין בעיה לשלם את הסכום הנ"ל כי מגיע להן..

      אך לפעמים קורה לצערינו שאני מרגישה שלא מגיע לשדכניות את הסכום הנ"ל……(בגלל הדרך שנעשה השידוך)

    15. רחל
      ו׳ באייר ה׳תשע״ג (16/04/2013) בשעה 9:45

      שדכנית לא צריכה לבקש, אלא אם היא חושבת לעזור בשידוך תעשה זאת בגלל שהיא מרגישה צורך לעזור. זה השכר הגדול שתקבל. נושא השכר זה בא מהחוגים האשכנזים החרדים. שדכנית צריכה להיות אמיתית עם הבני זוג אם נמצא לנכון והשידוך הצליח אז השכר יבא במידה והזוג מרגיש צורך לתת מחווה של סכום כמתנת ידו ביכולת ללא החלטה מוקדמת של "אני דורש כך וכך סכום". השם ישלם פעולתך אני קוראת לכל הזוגות: תפסיקו לברור, נפגשתם אתה בחור טוב גם היא טובה לכו על זה יהיה בסדר גם סבתה וסבא הםגישו אותם ונשאו מבלי להתחיל האם היא עם תואר או למדן העיקר להקים משפחה והשם יתן לכם ילדים מבינים בתורה ומצוות וכן בכלכלה כולכם חמודים וכולכם נעימים.

    16. בת
      ו׳ באייר ה׳תשע״ג (16/04/2013) בשעה 9:40

      עד לפני כמה שנים גם אני הייתי בצד הזה וטענתי נגד המחיר המופרז ובפרט נוכח ההוצאות המרובות גם ככה והמצב הקשה אצל הרבה משפחות, עד שהתוודעתי לשדכנית קרובה והיא תיארה לי את העבודה הזאת, שנמשכת שעות על גבי שעות עם הטלפון שלפעמים כולל שיחות לחו"ל ואז מי משלם על המחיר היקר ועל השעות הלא נורמליות כדי ליצור קשר עם החו"לניקים? ומה עם כל ההצעות שלא באות לידי גמר, מי משלם עליהם? זאת אכן עבודה מאמצת ואם זה לא יהיה משתלם לעבוד בזה , נחכה ל"עושי טובות" …זו גם הדעה של הרבי שיש לשלם לשדכנית ובמיוחד בתקופה כל כך מכריעה וחשובה בחיים אצל בני הזוג שמשתדלים כל כך לא להשאיר אף אחד פגוע ולסגור את כל החורים השחורים כדי לפתוח דף לבן חלק ונקי…אז תחשבו על זה.

      • חיהלה
        י״ח בסיון ה׳תשע״ג (27/05/2013) בשעה 19:47

        נכון מאודדדדדדדדדד!!!

    17. חני
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 22:42

      אני ממש מסכימה עם הנאמר כאן , ולא תמיד השדכנית עושה את עבודתה נאמנה ודיי למבין.

    18. מרים
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 21:31

      שדכנות היא שליחות חשובה ביותר ויקרה מאוד (תרתי משמע ). יש מקום בהחלט לעשות סדר בנושא המחיר המופרז לכל הדיעות.בנוסף , יש מקום רב לשיפור השירות: ניהול רשום מדוייק ומסודר מצד השדכנית לגבי שמות ופרטי ההצעות. לא נעים לשמוע: "את מי הצעתי לך ,שכחתי " או "מה לא עדכנתי אותך שהצד השני נתן תשובה" . יש מקום לגלות רגישות לשני הצדדים, לא למתוח אותם במתן דווח לגבי המשך הפגישות.(מתכוונת למקרה שהיה-שני הצדדים היו מעוניינים בהמשך פגישות והמתינו במתח מספר ימים טובים לשדכנית שלא התפנתה לשוחח עם כל צד ולדווח). לפעמים המידע שנתן ע"י השדכנית התברר כרחוק מהמציאות ( על בחור שנמסר שיושב ולומד,התברר שעובד בחנות. או מקרה שנאמר שהבחור בגובה ממוצע וזה היה רחוק מהמציאות בלשון המעטה.הבחורה הגיעה לפגישה ונוכחה שהוא נמוך ממנה). בכל מקרה חובת הבדיקה על ההורים והכל בהשגחה פרטית ואין לעשות הכללות .מכל מקום, נדרשת זהירות ורגישות, בדיני נפשות עסקינן. יש למנוע עוגמות נפש.

    19. sh770
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 20:23

      לידעתך, בציבור הדתי לאומי לרוב, הזוג מכירים לבד דרת תנועת נוער וכד׳, לא בדרך המקובלת אצלנו.. ככה ששדכנים רבים אין שם.
      בכל אופן עפ״י תורה יש לשלם לשדכנית וגם סכום ראוי על שכר פעולתה- שאם אינך יודעת היא מאוד מתאמצת במציאת השידוך, עד כדי שלפעמים זה המקצוע הבלעדי שלה.
      מה עוד שאינך חייבת ללכת ללכת לשדכנית יקרה כלל. בדרך כלל השדכניות אומרות כמה צריך לתת להן מראש וגם אם לא את מוזמנת לשאול על מנת לא יהיו הפתעות..מבינה את כאבך, במיוחד שברוך ה׳ צריכים לחתח עמה וכמה ילדים,
      אבל דעי שזה רק בחירה שלך, יש מספיק שדכנים שלוקחים פחות.

      • dvora
        ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 23:31

        רוצה לתת כמה מספרי טלפון לדוגמה? (אם אפשר פחות מ 500 $)

    20. דיקלה
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 16:25

      צודקת 100%!!!
      אין סיבה וטעם לגזילת כסף רב כול כך מאנשים שלא מצליחים לסגור את החודש ועוד שעומדת להם חתונה של בן\בת

    21. רחלי
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 13:44

      צודקת ב100 אחוז!
      יחי המלך!

    22. חיה'לה
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 13:33

      צוודקת!

    23. חני 22
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 13:19

      אני מסכימה עם הכותבת מאה אחוז. ובואו לא נהיה תמימות, אין אף שדכנית שזה נטו העבודה שלה, אלא א"כ מדובר בנשים שאחרי גיל הפנסיה… כשאני שמעתי את הסכום שאלתי אם יש ביטוח? זאת אומרת במקרה והזוג חלילה מתגרש הכסף חוזר?? 🙂

      • רחל
        ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 20:32

        נכון מאד!!

      • chany
        ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 21:59

        זה ממש לא נכון
        אני מכירה באופן אישי כמה שדכניות שעובדות רק בזה ובכל זאת מצליחות לסגור 2-3 שידוכים בשנה(למרות שהן מציעות ומפגישות ומבררות ומציעות וכו זה הרבה הרבה פחות משכר מינימום,

      • חייקי
        ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 23:33

        כן ביטוח לפחות לשלש שנים חחח

    24. רבמ770
      ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 12:21

      נכון מאוד, אגב העליה במחיר לא עלתה לאחרונה אני השתדכתי לפני כמעט שלוש שנים ושילמנו כל צד 1000 $ שלדעתי זה יותר חסר פרופורציה ממחירי הדיור בארץ, העניין הוא שאת צריכה לשכנע רבנים לצאת בהצהרת הגבלת ממחיר לשידוך, וזה סיפור לא פשוט בכלל, לא שמעתי אף רב שמדבר בביקורתיות סביב ההוצאה הזאת.

    25. malkiti
      ד׳ באייר ה׳תשע״ג (14/04/2013) בשעה 21:46

      סתם בלי קשר, שאם נדבר על רווקים/ות אז בציבור הדתי הבעיה כפולה ומשולשת. סתם נקודה למחשבה.

      ובאמת תאמיני לי שהעיקר שיבוא השידוך.

      יש כאלו שמצהירות שהן לא פונות לשדכניות יקרות. אבל כבר כתוב" כמחזר אחר אבידתו" אז שזה יהיה החיזור שלנו…

    26. Nowשיח
      ד׳ באייר ה׳תשע״ג (14/04/2013) בשעה 21:26

      צ'ודקת………

      • נעמי
        ה׳ באייר ה׳תשע״ג (15/04/2013) בשעה 21:45

        צודקת מאוד בעיניין התשלום, וגם אם יש בחירה לאיזו שדכנית ללכת זה לא מתיר את עניין התשלום המופרז שדורשות שדכניות טובות ומצליחות.
        דבר כזה רק גורם לשדכניות אחרות גם להעלות את התשלום וכן גורם להורים אי חשק ליצור קשר עם שדכניות הדורשות סכום כזה.
        וכן דבר שהתחיל להיות נפוץ מאוד בחב"ד בעיקבות כך, החלו לעשות שידוכים לאו דווקא דרך מישהי שדכנית במקצועה, אלא דרך חברים או משפחה.
        ולדעתי זו מצווה חשובה לעסוק בכך, על כל אחד ואחת לראות ולבדוק מי בסביבתו זקוק לכך ולנסות לסייע גם ללא תשלום והקב"ה מחזיר בכפל כפליים בניי חיי מזוני וכולי רויחי.
        שנזכה לחתונת הקב"ה וכנסת ישראל מיד ממש!!!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.