• מורשת אבות יקרה

    3 | הצג גלריה

    טמה חורושוכין מגישה לנו תיעוד מיוחד על סביה וסבתה זכרונם לברכה, מדמויות ההוד בדור הקודם, הרב שלמה אידלסון ורעייתו ז"ל. זאת לרגל היארצייט של הסבתא שחל בי"ט אב ושל הסבא שחל בכ"ב אב • מעורר השראה

    אחת מדמויות ההוד של חסידי חב"ד בדור הקודם  בארצנו הקדושה, היה סבי  הרה"ח הרה"ת ר' שלמה אידלסון ז"ל.(שעלה ארצה מרוסיה לפני כמאה שנים). נצר למשפחה חב"דית שורשית  מדורי דורות ברוסיה. בכל מהותו   הוא היה  "בית חב"ד מהלך" ,  עוד לפני שהרבי יזם את המושג של בית חב"ד.
    עסק בהתמדה ובמסירות במבצעים הקדושים של הרבי מליובאוויטש. כתת רגליו יום יום,  לביקור חולים בשני בתי רפואה בתל אביב, איכילוב והדסה.
    בראש השנה זיכה את החולים בתקיעות שופר ובסוכות בנטילת לולב. כמו כן עזר לחולים ולנדכאים וביחד עם סבתי  מרת אסתר ז"ל ערכו  חתונות ליתומים ולמוכי יום בביתם. בימי שישי חילק חלות ואוכל לשבת לחולים ולבני משפחותיהם, הרבה לפני שהוקמו אירגוני החסד למיניהם.
    זכה להקים את בית האינוולידים בתל אביב עבור נכים. לחולים שאין ידם משגת דאג,  שיטופלו ללא תמורה כספית ע"י פרו"פ לבונטין ז"ל. ולעומת זאת חולים ממכריו שהיו בעלי יכולת הפנה אליו, כדי  שלא תקופח פרנסתו…
    כשזכיתי להשתדך עם בעלי שיחי', נאם ב"ווארט" (שניבדל לחיים טובים ארוכים ולשלום), הרה"ג הרב  החסיד, הרב משה אשכנזי ז"ל, רבם של חסידי חב"ד בת"א. המשתתפים תמהו, שכן היה ידוע ומפורסם ברבים, שהרב אשכנזי לא נהג לנאום באירועים. כשנשאל במה זכו החתן והכלה, שהרב שינה ממנהגו, ענה הרב: "אני הכרתי את הסבא של הכלה ר' שלמה ז"ל".
    לאחר שנים רבות זכיתי, (שניבדל לחיים טובים) לספר על כך לבנו  הרה"ג  הרב החסיד הרב מרדכי אשכנזי ז"ל, רבה של כפר חב"ד. למשמע הדברים נענה בתמיהה:"אבא שלי דיבר"?
    כשסיפרתי על כך לנכדו, הרה"ג הרב החסיד הרב  מאיר אשכנזי שליט"א,  (הרב ממשיך דרכו של אביו הרב מרדכי ז"ל)  רבה של כפר חב"ד, ענה:
    "סבא שלי, אפילו בשמחות של הנכדים לא דיבר!".
    בהיותי נערה, סיפר לי סבי ז"ל במשפט קצר; "סבתא ז"ל הייתה שוברת את הקרח ברוסיה וטובלת. באחת הפעמים  ראתה סוס ממרחק רב,  וכך היא הצליחה  להגיע חזרה לביתה. היא ראתה בכך אות משמים להצלתה ממות מהקור  העז".
    אני שמעתי את המשפטים הללו, אך לא עיכלתי את מלוא המשמעות של  מסירות  הנפש המופלאה והנדירה,  שמסתתרת בסיפור ה"פשוט" הזה. עברו מאז שנים רבות.
    באחת השנים לאחרונה, בהסתיים  חג הפסח,  הפשרתי בביתי מקפיא  מהדגם הישן שעובד על קרח. למחרת,  נשארו על המדפים כמה גושי קרח. אספתי אותם בידי והתקדמתי למטבח כדי להשליכם לכיור. בדרך התחלתי להרגיש כאב עז  בכפות ידי מהקור, אבל לא "נישברתי", ולא זרקתי אותם על הרצפה. הכאב  העז התפשט והתעצם  בזרועותי . בקושי החזקתי מעמד עד  שהגעתי לכיור וזרקתי לשם את חלקי הקרח.  לפתע היכה בי זיכרון השיחה עם סבא ז"ל,  שנערכה עשרות שנים קודם לכן.  "סבתא הייתה שוברת את הקרח ברוסיה וטובלת". הדהד  שוב קולו  באזני.
    לחשוב, איך סבתי ז"ל שרדה את הקור המקפיא של מי הקרח, שתקף  את כל גופה – נישגב מבינתי. היא לא נשברה ברוחה, ולא ויתרה לעצמה וקיימה את המצוה של טהרת המשפחה במסירות נפש, בגבורה יהודית מופלאה.
    פתחתי את ברז המים החמים שבמטבח. שפשפתי את ידי הקפואות בזרם המים החמים. ובקושי חזרתי לעצמי.
    סבא ז"ל  היווה דמות נערצת ומוערכת, ויהודים רבים היו משחרים לפתח ביתו כשהיה  ביניהם דין ודברים. מה שהיה ביכולתו היה פותר בעצמו. ובמקרים קשים היה נוסע לירושלים להיוועץ עם הרב קוק זצ"ל.
    כש"החזון איש" היה חולה הגיע סבי לבקרו. באותו הזמן  לא הורשו מבקרים להכנס לחדרו, אך לסבי ז"ל ניתנה הרשות. כששאלו את "החזון איש", מדוע הוא אישר ליהודי הזה  להכנס ענה: "אנחנו מחותנים"!
    אך ל"חזון איש" לא היו ילדים, כיצד נהיה מחותן לפתע?  ענה "החזון איש"  אנחנו "מחותנים" לדבר מצוה. (עושים מצוות ביחד).
    סבא היה חתנו של הרב החסיד הרב התמים ר' יעקב בלשנוב ז"ל מהומל. תלמיד חכם מובהק, מהחסידים המקושרים ובעלי הצדקה הגדולים של הרבי הרש"ב מליובאוויטש נ"ע.
    בשנת תשט"ו (לפני 66 שנים), סבי ז"ל היה צריך לעבור ניתוח וביקש  את ברכת הרבי. הרבי ענה לו, שיזכיר אותו על הציון (יתפלל עבורו על ציונו הקדוש של הרבי הריי"צ נ"ע). וביחד עם זה כתב לו הוראות מעשיות, שהפכו עם השנים לנחלת כלל עם ישראל.
    "הנה בענינים כמו אלו, ובפרט בזמן האחרון שמתחדשים תרופות שונות ואופני הרפואה מיום ליום, אין כדאי לסמוך על חוות דעת הרופא משך זמן לפני זמן ההווה, אלא לשאול דעתם מחדש עוד הפעם. ובאופן שיהי' לו חוות דעת לכל הפחות משני רופאים מומחים ולא אחד, ולעשות כהוראתם, כיון שהתורה נתנה רשות לרופא לרפאות."
    "בטח ידוע לו משלושת השיעורים השוים לכל נפש מתקנת כ"ק מו"ח אדמו"ר ושומר אותם"…
    הוראות אלו  הן הוראות אקטואליות ניצחיות לכולנו. עצות זהב,  שמצילות את כולנו כאן ועכשיו, למרות שניתנו לאדם פרטי לפי עשרות שנים . להתייעץ עם *שני רופאים מומחים*  ולהגיד את שיעורי החת"ת היומי. (שיעורי הלימוד היומי ב- חומש, תהילים, תניא).
    זכה לאריכות ימים והגיע לגיל מאה שנים. עד שנה לפני הסתלקותו, זכה להמשיך ולעסוק במבצעי הקודש של הרבי.
    טוב שם משמן טוב. יהי רצון,  שניזכה בקרוב ל"הקיצו ורננו שוכני עפר" בתחיית המתים בגאולה האמיתית והשלמה, והוא והסבתא בתוכם ובראשם. ת.נ.צ.ב.ה.
    בתמונה המצורפת – הסבא הרב שלמה אידלסון והמכתב שקיבל מהרבי.

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.