• פ ס ח: שלוש אותיות בסך הכל? • דירה בתחתונים

    אילוסטרציה
    הגדלה

    בתוך כל הבלאגן של עבודה, שליחות, ואמהות לא מצאתי לעצמי אף רגע פנוי. כשאני משרכת את רגליי בתוך הבית בין הר של כביסה להר של בובות להר של טלפונים, הסוליה נדבקת לרצפה כי שטרני שפכה את הבקבוק.. • מושקא, אם עמוסה בטור שבועי נוסף

    פסח. סתם מילה קטנה. שלוש אותיות בסך הכל. אבל מה שהיא אומרת..  ניקיונות, קירצופים, שטיפות, וזה רק השלב המאוחר יותר. הקדם-ניקיון; קרי: המיונים, הסדר, התכנון ועוד ליל סדר ציבורי שמאיים בפתח גורמים לכל אישה חב"דית להיות עסוקה מעל לכל ראשה במשך כל שעות היממה. נכון. יש עוד שבועיים עד פסח וזה מ-ל-א זמן (כמובן תלוי למי… יש תמיד את רבקי שמתחילה יומיים לפני פסח אם לא בפסח עצמו ואת רינה שמוכרת את הבית ויוצאת לנפוש, את בת שבע שמתחילה כבר מסוכות ואת מרים שמתחילה ומסיימת בדיוק בזמן…) אבל בהתחשב בכל הרשימה שעשיתי למעלה שכל דבר כזה לוקח שעות- שעות של עבודה וכלול ממלא פריטים קטנים שאפילו אי אפשר לדמיין- מותר לי להתחיל כבר עכשיו.

    בתוך כל הבלאגן של עבודה, שליחות, ואמהות לא מצאתי לעצמי אף רגע פנוי. כשאני משרכת את רגליי בתוך הבית בין הר של כביסה להר של בובות להר של טלפונים, הסוליה נדבקת לרצפה כי שטרני שפכה את הבקבוק- ללמוד את פרשת השבוע שעבר לעומק יצא לי. כלומר, רק השבוע הזה, ולמרות הפתגם: "עבר זמנו בטל קרבנו" השיחה הזאת מתאימה ואקטואלית גם להשבוע. בעצם לכל התקופה הזאת. אפילו בד"כ תזריע מצורע מחוברות כך שאנחנו עדיין באותו נושא ולא מאבדות קשר לפרשת השבוע:

    ***

    בדיני הנגעים מופיע דבר תמוה: אם מתגלה באיבר מסוים בגוף צרעת- האדם נטמא אך אם "כיסתה הצרעת את כל בשרו" ההלכה היא שהנגע טהור! איך יתכן שכשהצרעת מופיעה רק בחלק אחד מעורו של האדם הוא טמא ואילו כשהצרעת מתפשטת בכל בשרו הוא טהור?

    ניתנו על כך שני נימוקים:

    א) זוהי גזרת הכתוב ואין להרהר אחריה

    ב) יש היגיון גם בהלכה זו. כאשר הצרעת מופיעה רק על חלק מהגוף אז ברור שזו מחלה אך כשהנגע מופיע על כל בשרו ברור שזהו טבעו הגופני של האדם

    הגמרא מביאה את ההלכה הזאת בקשר לגאולה. נגע רומז לעוונות ולחטאים. הגמרא אומרת: "אין בן דוד בא עד שתתהפך כל המלכות למינות"- כשמלכות הכפירה תהיה מוחלטת זה סימן לגאולה הקרובה. וההוכחה: "כולו הפך לבן (כל הבשר נגוע)- טהור הוא" גם כאן נשאלת השאלה: איך יתכן שאורו של משיח יפציע בכזה מצב רוחני ירוד?? דווקא כשהרע כל כך מתגבר תבוא הגאולה??

    גם על כך אפשר להשתמש, אומר הרבי, בשני הנימוקים:

    א) זוהי גזירת הכתוב ואין להרהר אחריה- כך רצה ה' שדווקא במצב הכי שפל ונחות יביא אותה ה' בכוחו האין סופי "למעני למעני אעשה"

    ב) אפשר לראות זאת גם מהצד החיובי: דווקא כשהרע מתפשט על כל העולם זה הוכחה שלא מדובר בסתם התגברות של הרע, שאם כן היו צריכים להישאר חלקים שבהם שולט הטוב. ההשתלטות המוחלטת של הרע מעידה שכל הכוחות השליליים יוצאים החוצה משום שבפנים אין להם מקום. מצב זה הוא חלק מהזיכוך הסופי של העולם כאשר הרע נפרד מהטוב ויוצא החוצה "אז אהפוך על עמים שפה ברורה לקרוא כולם בשם ה' ". במהרה בימינו ממש!!

    ***

    לא עשיתי הרבה הקדמות מראש כי בעצם כל המחשבות מגיעות אליי אחרי השיחה הזאת. כשאני חושבת על כל התקופה הזאת, שהחושך מתגבר כל כך וכל יום איבדנו עוד מישהו ועוד מישהי אני בטוחה שעכשיו ממש צריכה לבוא הגאולה. דווקא כשהחושך כל כך מתגבר וזה נראה שבחיים זה לא יגיע- דווקא אז- זה יגיע! ובגדול!

    תגיות: , , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    תגובה אחת

    1. מתגעגעת ל-770!!
      ב׳ בניסן ה׳תשע״ד (02/04/2014) בשעה 22:51

      יפה!!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.