• לדעת להקשיב – חיה אמיתי

    הגדלה

    הקשבה נטולת "רעשי רקע". 'רעשים' יכולים להיות מחשבות על מה לענות למי שמדבר איתי, מתן עצות ופרשנויות בלי להקשיב עד הסוף, שיפוטיות וביקורת, חוסר סבלנות, מוסחות, עייפות ועוד. לפעמים אנחנו שומעים סיפור מבן שיחנו ואז נזכרים "כן גם לי זה קרה" ומיד רוצים לשתף...• לטור המלא

    לדעת להקשיב – אימון רגשי/חיה אמיתי
    מחקר מעניין שבוצע בארץ ישראל בדק ומצא שאדם ממוצע מקשיב לחברו עד המילה השביעית…. ואז כבר יש לו מה להגיד, ומיד… > הטור הבא יעורר אצלך את המודעות להבנה כמה תוכלי לשפר את איכות חייך אם תתבונני בצורת ההקשבה שלך

    מהי הקשבה איכותית?
    הקשבה בה נותנים מקום לזולת ושמים את עצמנו בצד.
    הקשבה של פניות ומיקוד במי שאיתי.
    הקשבה שמשודרת גם בשפת הגוף ובקשר עין עם הזולת.
    הקשבה עד הסוף. כן, זה לא תמיד קל לתת את הבמה…
    הקשבה נטולת "רעשי רקע". 'רעשים' יכולים להיות מחשבות על מה לענות למי שמדבר איתי, מתן עצות ופרשנויות בלי להקשיב עד הסוף, שיפוטיות וביקורת, חוסר סבלנות, מוסחות, עייפות ועוד.
    לפעמים אנחנו שומעים סיפור מבן שיחנו ואז נזכרים "כן גם לי זה קרה" ומיד רוצים לשתף… אבל יתכן שהאדם מולנו מחכה להבנה, אמפתיה, שנהיה איתו לגמרי, ולשתף על עצמנו אפשר לאחר מכן.
    'לנקות' את עצמנו מרעשים זו עבודה עצמית, והיא מתגמלת כל כך כי היא משחררת אותנו מן הצורך להיות חכמים, להיות בכוננות לענות, או להיות עסוקים בכמה מטלות בו זמנית.
    להקשיב באמת זה להיות רגועה, בשקט פנימי, לקבל וכל כך להיות שם בשביל השני.
    הקשבה אמיתית בהחלט מגבירה את איכות הקשרים שלנו עם סביבתנו והופכת אותם למשמעותיים במיוחד. זו נתינה מסוג ייחודי מאוד – לא ממון אלא השקעה פנימית של הזמן ותשומת הלב שלנו.
    וזה אפשרי. אני מאמינה בך שאת יכולה ומזמינה אותך לתרגל הקשבה מלאה לפחות פעם ביום עם ילד, חברה, שכנה וכדומה. את תגלי דברים מפתיעים על עצמך ועל סביבתך.

    הקשבה מחוללת
    מה הקשבה אמיתית מחוללת אצל האדם המוקשב?
    קודם כל, חיבור לעצמו, לשמוע את הקול שלו פותח אצלו משהו שלא קורה בדרכים אחרות. דיבור הוא הוצאה מן הכוח אל הפועל (ממחשבה פנימית לדיבור שנשמע) ויש בכוחו לגלות דברים חדשים.
    לפעמים המחשבות מתערבלות בתוכנו ללא התחלה וסוף, וכאשר פותחים ומדברים וזוכים להקשבה – פתאום נהיה סדר, נוצרת בהירות, שלווה, מבצבצת תקווה שדברים יסתדרו ואפשר לפעול כדי שזה יקרה.
    מחקרים מדהימים מראים שהקשבה יוצרת שינוי ממשי אצל האדם המוקשב, זה נותן לו כוחות לשנות את החיים שלו לטובה!
    הקשבה היא כמובן הבסיס גם בתהליכי אימון לשינוי.

    שיקןף מהו?
    כאן המקום להכיר את המושג "שיקוף", זו בעצם תגובה מהדהדת ובונה שלנו לאחר שהקשבנו. כמו הצבת מראה אנחנו משקפים ואומרים מה שמענו והבנו. אסייג ואומר שבחיי היום־יום זה לא מתאים תמיד וצריך לתרגל את זה כדי לדעת מתי ועד כמה זה נכון למי שמולנו. ישנן עשר רמות הקשבה באימון ואני אזכיר כאן שתיים מהן:
    שיקוף של הכוונה – עובד מאוד טוב גם עם ילדים. להוציא מתוך הדברים ששמענו את הכוונה, הרצון, החלום של האדם מולנו ולומר את זה. לדוגמא, אם שמענו תלונה, התמרמרות, חוסר, אז לומר: "אני מבינה שהיית רוצה ש"… לחבר למקום החיובי והבונה בלי לשלול או לבקר את מה ששמענו.
    שיקוף נוסף הוא שיקוף רגשות – לזהות את הרגש שהאדם מביע, להכיל ולומר אותו, זה נותן לאדם תחושה עמוקה שמבינים אותו באמת. ואולי גם הוא נרגע ומבין את עצמו עכשיו יותר.

    ההקשבה שריפאה
    לסיום, סיפור מיוחד על כוחה של הקשבה מרפאת של הרבי מלך המשיח.
    מספר איש צבא – הלום קרב לשעבר – שעבר חוויות קשות במלחמות ישראל. הוא היה בפגישה אישית עם הרבי מה"מ, ולאחר מספר שנים בהן לא פתח את סגור ליבו על מה שחווה, הוא הרגיש בחדר הרבי שכאן הוא יכול לדבר. הוא גולל את כל שעבר עליו במשך שעה ארוכה, חש את עיניו הטובות והרכות של הרבי שהכילו את כל מה שאמר, את התחושה המקבלת והעוטפת, את השאלות של הרבי, המתעניינות באמת, את הלב של הרבי שהיה מרוכז בו לגמרי. את המינוף של כל מה שעבר כדי לצמוח.
    הוא יצא מחדרו של הרבי אדם אחר, השיל מעליו את הכאב והסבל ויצא משוחרר ושליו.
    ההקשבה של הרבי ריפאה אותו!

    חיה אמיתי הינה מאמנת אישית להצלחה ולצמיחה:
    0529-577043

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.