• ראש השנה של הזוגיות שלנו • מרתק

    הגדלה

    "הם צריכים לקבל החלטה מחודשת להתחתן. זה לא מספיק שלפני כך וכך שנים הם החליטו שהם רוצים להתחתן. הנישואין דומים בעניין הזה למעשה שמים וארץ. בורא העולם מחדש אותם מאז כל שנה מחדש, וכל יום מחדש, וכל רגע מחדש. כך גם אנחנו צריכים ״לחדש״ את הנישואין שלנו..." • לטור המלא

    זאב קרומבי

    באדיבות מוסף ״עטרת חיה״ של שבועון ״בית משיח״

    מוסבר בחסידות, שהעולם לא נברא באופן כזה, שאחרי שהוא נברא הוא ממשיך הלאה ללא שינוי לאורך כל השנים, אלא שבורא העולם מחדש את העולם מחדש כל שנה מחדש, ובכל יום ויום ובכל רגע. כל שנה, בערב ראש השנה, העולם נמצא ב-״התעלפות״ עד למחרת בתקיעת שופר, שאז חוזרת החיות לעולם. הרבי ביאר עניין זה: ״לפי שבראש השנה הוא חידוש מעשה בראשית. כמו שאומרים: ׳זה היום תחילת מעשיך׳, שבכל ראש השנה מתהווים כל העולמות מחדש כמו שהיה בפעם הראשונה. והעניין הוא, דהתהוות כל העולמות היא ממידת מלכותו יתברך. והמשכת המלכות שבכל ראש השנה (כולל גם ראש השנה הראשון שבתחילת הבריאה) היא רק על שנה אחת, ובערב ראש השנה עם חשיכה היא חוזרת ועולה ונכללת במקורה״. (מאמר ׳יבחר לנו את נחלתנו׳, יום השני של ראש השנה תשכ״ג). ובמקום אחר מסביר הרבי שחידוש העולם אינו רק פעם בשנה בראש השנה, אלא כל יום ויום: ״…כמו בהתחדשות הבריאה על כל השנה כולה, ומהתחדשות כללית זו נמשכת ההתחדשות הפרטית בכל יום״ (שבת פרשת נשא י״ב סיוון). וכן אנו אומרים בתפילה: ״המחדש בטובו בכל יום מעשה בראשית״.

    כאשר מגיע ״ראש השנה לנישואין שלנו״ זו הזדמנות ״לחדש״ את הנישואין שלנו באופן שדומה – כביכול – ל-״חידוש״ שבורא העולם מחדש את עולמו. איך מחדשים את הנישואין ב-״ראש השנה לנישואין שלנו״? כדי לחדש את הנישואין שלנו כל שנה מחדש וכל יום מחדש, צריך לגייס את מסכת ״גיטין״… כאשר מדברים עם זוגות שמגיעים לטיפול על גירושין הם מאד מופתעים. הניסיון מראה שדווקא העלאת האפשרות לגירושין היא שיכולה לחדש את הנישואין שלנו. עצם האפשרות של גירושין משמעותה, שבכל יום אני יכולה להחליט כביכול האם ״להתחתן״ או ״להתגרש״ מבעלי (וכן גם הוא). נבהיר, באופן חד-משמעי, שאנו בעד לעשות כל מאמץ אפשרי, וגם יותר מכך, כדי לשקם כל יחסי נישואין, וזאת לאור הוראתו של הרבי בנושא זה בריבוי מכתבים. גם נבהיר, שלעניות דעתנו, אפשר, כמעט ללא יוצא מהכלל, לשקם כל נישואין, אם רק בני הזוג ירצו בכך. הניסיון מראה שלא מעט זוגות, שכבר פתחו תיק ברבנות, הצליחו לשקם את הנישואין שלהם. אלא, שכדי לשקם נישואין צריך לזכור שאפשר גם להתגרש.

    למה אנו מדברים על גירושין? כי כאשר יש לבני זוג אופציה להתגרש הם יכולים (וצריכים) לשאול את עצמם, למה בעצם שלא יתגרשו? כפי שציינתי לעיל, זוגות מופתעים כאשר מעלים את השאלה הזו. מסבירים להם, שאנו בעד שהם ישקמו את הנישואין שלהם, אולם בשביל לשקם את הנישואין צריכים בעצם ״לחדש״ אותם. הם צריכים לקבל החלטה מחודשת להתחתן. זה לא מספיק שלפני כך וכך שנים הם החליטו שהם רוצים להתחתן. הנישואין דומים בעניין הזה למעשה שמים וארץ. זה לא מספיק שבורא העולם ברא אותם לפני תשפ״ב שנים. בורא העולם מחדש אותם מאז כל שנה מחדש, וכל יום מחדש, וכל רגע מחדש. כך גם אנחנו צריכים ״לחדש״ את הנישואין שלנו. כל יום מחדש אנו יכולים לבחור שאנו מעוניינים ״להתחתן״ ולא ״להתגרש״, כפי מסופר על בעל אחד, שמביא כל פרחים לאשתו, ואומר לה: ״הרי את מחודשת לי״.

    מסופר בבדיחות על גבר שהמטפל שאל אותו אם הוא אומר לאשתו שהוא אוהב אותה. אותו בעל ענה למטפל: ״כבר אמרתי לאשתי שאני אוהב אותה ביום חתונתנו, ואם יהיה שינוי אני אודיע לה…״. כמובן שזה לא מספיק. כמו שהעולם מתחדש בכל יום ובכל רגע ורגע, כך גם אנו צריכים לחדש כל הזמן את חיי הנישואין שלנו, ובפרט ב-״ראש השנה לנישואין שלנו״. צריך להיזכר כל יום מחדש למה אנו התחתנו, וצריך להיזכר כל יום מחדש באהבה שלנו. כדאי מאד שבעל יגיד לאשתו מספר פעמים בכל יום (בכל מיני אופנים) שהוא אוהב אותה. בקליניקה אני מציע למטופלים להתחיל עם עשר פעמים ביום, ובהמשך להעלות את מספר הפעמים… וכמובן שכל הנ״ל נכון באותה מידה גם לגבי האישה.

    הסוד לנישואין מוצלחים, ולחיים מוצלחים, הוא להגיע להבנה (כפי שאומרים המכורים הנקיים) ש-״שום דבר לא מובן מאיליו, ואף אחד לא חייב לי שום דבר״. כאשר נראה כך את הנישואין שלנו ואת החיים שלנו, הנישואין והחיים שלנו יהיו הרבה יותר טובים.
    __
    זאב קרומבי הוא עובד סוציאלי ומטפל זוגי (MSW), מומחה להתמכרויות התנהגותיות (MA), ודוקטורנט בטיפול זוגי באוניברסיטת חיפה. להערות ושאלות 0547-822686 או [email protected]

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.