• בשמחות משמחות • בין הצלחת לבנק

    הגדלה

    התקופה שלפני החתונה מכונה 'יקר מכל יקר' במובן הרוחני אך לא פחות גם בפן הגשמי... יצאנו לבדוק וחזרנו עם ממצאים מהשטח: כך משפחות ברוכות מחתנות ילדים. לחיות בצניעות, לחתן בכבוד! • לכתבה המלאה

     

    ב"ה

     

    התקופה שלפני החתונה מכונה 'יקר מכל יקר' במובן הרוחני אך לא פחות גם בפן הגשמי… • יצאנו לבדוק וחזרנו עם ממצאים מהשטח: כך משפחות ברוכות מחתנות ילדים

     

    לחיות בצניעות, לחתן בכבוד!

    דליה כהן, גננת אהובה, משתפת אותנו בהשקפת חייה: "כל הורה מודע לכך שבעתיד הוא יצטרך לעמוד בהוצאות חתונות ילדיו ושעליו להיערך לכך כלכלית במשך השנים שלפני כן! תמיד לנגד עיניי עומדים הצרכים של כל אחד מילדיי, ובמיוחד הרצון לממן לימודים ולהוביל אותם לחופה בצורה מכובדת. כשהבית מתנהל בצניעות, בלי בזבוזים והוצאות מיותרות, החתן והכלה משתפים פעולה מתוך רצון והבנה.

    "בנות המשפחה שלנו קיבלו ב'ירושה' מאמי תחי' כישרון בתפירת בגדים. לפני החתונות של ילדיי אני קונה גליל גדול מאד, שיש בו כמה מטרים של בד חגיגי שיספיק לתפירת שמלות לכולנו. החיסכון בכסף משמעותי והחוויה של סבתא, בנות ונכדות לבושות בשמלות 'תאומות' היא נפלאה ביותר!" (כאן המקום לציין את כישרונותיה הרבים של בתה של דליה, אורית, המעצבת ותופרת מבחר רב של שמלות צנועות יפהפיות!).

    "אנו משפחה שמעריכה אוכל ביתי, שהוא הרבה יותר טרי, טעים ובריא ממה שקונים בחוץ. הכנת אוכל ביתי ל'שבע ברכות' ול'ווארט' חוסכת הוצאות רבות ומיותרות. בעלי אליהו הוא בשלן מעולה, וכל בני משפחתי מחלקים את התפקידים ובוחרים מה ברצונם להכין מתוך הקינוחים, התוספות, הסלטים וכו'. המטבח שלי מצויד בכל הנדרש לבישול בכמויות והכנת האוכל כמה שבועות קודם וכך נערכים מראש ומקפיאים".

    דליה מסכמת את דבריה: "כעיקרון, בכדי לצלוח את כל המשימות בלי לחץ ובאווירה שמחה, חשוב לתכנן את הכל מראש, כולל העיקר, הטמעת ערכים חינוכיים נכונים לילדינו".

    להפסיק להתחשב ב'מה יגידו'!

    ח. לויוב מספרת: "בתקופה שמחתנים את הילד הראשון לומדים כל מיני כללים חשובים. למשל, כשבני הבכור השתדך נכנסתי לחנות תכשיטים יחד עם כלתי בכדי שתבחר תכשיטים לפי טעמה האישי. המוכר קרא לי הצידה והסביר לי שכדאי לקחת בחשבון שאצטרך לקנות תכשיטים באותה רמה לכל הכלות הבאות שייכנסו למשפחתי. מאז התחלתי להבין את חובותיי להעניק לכל החתנים והכלות במידה שווה, אחרת עלולות להיות לכך השלכות במשך הזמן.

    "בנוסף, רציתי להתייחס ללחץ החברתי על החתן והכלה שקשה לבטל את השפעתו. למשל, הכלה מרגישה שהיא חייבת לעדכן את חברותיה על כל קניותיה – מאיזה סלון היא שוכרת את שמלת הכלולות וקונה את הפאה וכדו'. מניסיוני הרב למדתי שאפשר להשיג את אותה איכות, במקומות פחות יוקרתיים ובמחירים הרבה יותר סבירים. פעמים רבות התווית והמותג מנפחים את המחיר ותו לא. אחת מבנותיי ויתרה על חוויית השירות בסלון שמלות יוקרתי ונכנסנו לגמ"ח ביתי פרטי. ב"ה, הצלחנו להשיג שמלת כלה מדהימה ביופייה ששכרנו בשליש מהמחיר המקובל בשוק מכיוון שהיא נלבשה פעמיים. אני מאמינה שבעבודה משותפת אפשר למתן את המחירים המופרזים המקובלים היום בשוק.

    "רציתי להוסיף שראוי לשבח את הקהילה שלנו. כחב"דניקים לכולנו יש אפשרות כלכלית לחתן את ילדינו בכפר חב"ד (ב'מאהל' וב'בית רבקה'), 'עשירים ועניים כאחד', וליהנות מקייטרינג ואולם מפוארים ביותר. בקהילות אחרות הענין של יוקרה חיצונית (של האולם וכו') תופס הרבה יותר מקום בחברה.

    "המוטו שלי הוא: 'את צריכה לשלוט על ההוצאות – ושההוצאות לא ישלטו עלייך!'. חייבים להפסיק להתחשב ב'מה יגידו' ולתת את הדין וחשבון רק להקב"ה".

     

    סידור פרחים מרהיב
    או סעודת עניים?

    ר. חן משתפת אותנו בהוראות מהרבי מה"מ מהיחידות לחתנים ולכלות שהיא זכתה להיות נוכחת בה (בסיון תשמ"ג): "הרבי מה"מ הדגיש את חשיבות האיזון בין הגשמיות והרוחניות בהכנות לנישואין. לפעמים אנו שקועים בכל מיני עניינים טפלים וחיצוניים של רושם וכו', שהם ההיפך מהצניעות, ושוכחים ששמחה אמתית נובעת מהשקעה רוחנית ופנימית.

    "לפי מה שאת בוחרת להשקיע בו כוחות וממון, את משדרת לחתן ולכלה את הערכים האמתיים שלך. האם את מעדיפה לשלם עבור סידור פרחים ראוותני באולם השמחות או לממן סעודת עניים ביום החתונה לזכות החתן והכלה? – לאחר כמה שעות את כבר לא תצטרכי את הפרחים, ובתמונות אי אפשר להריח את ריחם המשכר… אם תהווי דוגמה להורה הממעט במותרות ובזבוזים ומבחין בין עיקר וטפל, המסר ילווה את החתן והכלה לכל חייהם".

    לחנך לאחריות בשמחה

    ד. מעטוף מדגישה את חשיבות שותפות החתן והכלה בהחלטות לקראת נישואיהם, כולל בתחום הכלכלי: "התוצאות תלויות בביצועים, והתקופה הזו הינה עיתוי לחנך ללקיחת אחריות על החלטותינו. אנו יושבים יחד ואני משתדלת להתחשב בבקשות של החתן והכלה, ובד בבד להסביר להם את האפשרויות הכלכליות שלנו כהוריהם. למשל, אם הם יגידו שהכי חשוב להם להביא זמר מוכר ופופולרי לשיר בחתונה, עליהם להבין שזה כרוך בויתור על צלם יוקרתי ומתקדם. זאת ההחלטה שלהם, וכך במקום להתלונן הם ילמדו להעריך.

    "למרות העומס הרגשי אני מצליחה להציב גבולות ולפעול בקור רוח. כשאין באפשרותי לספק את כל בקשות ילדיי, אני מבטאת את הכאב ומשתדלת לרפד את ה'לא' בחיוך. אסור לנו לתת ללחץ הכלכלי להפר את אווירת השמחה לקראת החתונה. כשהחלטות כלכליות מתנהלות בהסכמה ובהבנה הדדית אני מצליחה להעניק לחתן ולכלה בלב שלם, כמו שכתוב בגמרא: 'כל הנותן, בעין יפה נותן' (בבא בתרא נג, א)".

    משקיעים לטווח הארוך

    לסיום, מ. קליין משתפת אותנו בעצותיה: "זכיתי לחתן את כל ילדיי ואני מלאת רגשי תודה להקב"ה על ה'ניצחון'. במקום לשלם על מותרות כמו כיסאות מכוסים בבד סטן באולם החתונה, תמיד העדפתי להשקיע בצרכי הזוג הצעיר לטווח הארוך, כמו מכשירי חשמל שייקלו על חייהם.

    "לא תמיד אני ובעלי היינו באותה הדעה, אבל מול החתן והכלה השתדלנו להציג דעה אחידה ולהגביל סכומים מראש, בהתאם ליכולותינו. כך החתן והכלה הבינו שזכותנו כהורים לתת את המילה האחרונה. ('בעל המאה הוא בעל הדעה', נכון?).

    "אמי תחי' היוותה דוגמה לאשת חיל צנועה. כשהיא השתדכה הציעו לה לבחור כמתנה טבעת יהלום מבין שלוש טבעות מכובדות. אמי הצהירה באופן חד משמעי שכולן אינן מתאימות לה, ובסוף בחרה טבעת אחרת צנועה יותר. דוגמה אישית זו לפשטות חסידית מלווה אותי ואת כל בני ביתי. היהלומים האמתיים  הם הערכים שאנו מעבירים לדורות הבאים, וזו גאוותנו".

     

    באדיבות מוסף 'עטרת חיה'

    שרה יוטא גופין

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.