• לישון בלי תנאים • דבר המומחה

    הגדלה

    "גם התינוק שלך נרדם רק על הידיים?" "אצלי היא נרדמת רק בהנקה" - "ושלי... נרדם עצמאי!", יועצת השינה ציבי פרקל בטור נפלא שייתן לך את הכלים לעזור לילד שלך להירדם לבד • לקריאה

    ציבי פרקל

    ניטרול התניות הדרגתי – איך עושים את זה בפועל?

    מזכירה שוב את הכללים: רק תינוק ש: א.מרגיש טוב, ב. שכבר ישן היטב והשינה איכותית. בניטרול התניות הדרגתי ננתק כל פעם התניה אחת ונלמד את המוח התניה חדשה קלה יותר, ואלה השלבים: מהנקה- להרדמה בידיים, מהרדמה בידיים- להרדמה במגע, מהרדמה במגע- להרדמה בנוכחות, מהרדמה בנוכחות להירדמות עצמאית.

    וכך עושים את זה:

    שלב ראשון- להכין את התינוק. לספר לו על השינוי שעומד לבוא: "עד היום היית נרדם תוך כדי הנקה. מהיום אתה תלך לישון כמו שאתה רגיל בהנקה אבל תירדם על הידיים"

    שלב שני- מזהים סימני עייפות, הדרגה וטקס שינה כרגיל. מרדימים את התינוק כמו שהוא רגיל ובשנייה שבה הוא כמעט נרדם, העיניים כמעט נעצמות אבל הוא עדיין ער- מנתקים מהנקה ומשאירים את התינוק על הידיים עד למצב שבו טונוס השרירים והגוף רפוי לחלוטין, הנשימה שטוחה ועמוקה.

    לשנייה הזאת קוראים שניית הקסם. לשנייה הזאת יש חשיבות כי כל עוד התינוק עדיין לא ישן המוח ילמד שיש פה התניה חדשה להירדמות והתינוק ילמד להירדם על הידיים. יש לשים לב לשנייה המדוייקת, כי אם התינוק כבר נרדם – אין למידה חדשה, וניתוק מוקדם מהנקה (לפני שניית הקסם) – יקשה על התינוק ועל התהליך. על הניתוק בשניית הקסם חוזרים בכל ההרדמות, גם ביום וגם בלילה.

    אורך השלבים הנ"ל – כמה ימים עד שבוע. ברגע שהגענו למצב שהתינוק נרדם על הידיים אפשר לעבור לשלב הבא: ניתוק מהרדמה על הידיים והרדמה במגע – כמו בפעם הקודמת- הכנה. ואחר כך הרדמה כרגיל על הידיים ובשניית הקסם מניחים את התינוק במיטה ומשאירים עליו את היד עד שהגוף רפוי והתינוק ישן. כך שוב כל ההרדמות כמה ימים עד שהתינוק נרדם במגע.

    השלבים הבאים דומים- מרדימים במיטה עם מגע ובשניית הקסם מרימים את היד ונשארים בנוכחות. כשהשלב הזה נטמע- מרדימים בנוכחות ובשניית הקסם יוצאים מהחדר- התינוק נרדם עצמאית. שוב- לפני כל שלב חשובה ההכנה, כל שלב אורך כמה ימים עד שבוע.

    חשוב: אם במהלך התהליך התינוק לא מרגיש טוב, מוציא שיניים או שיש התפתחות חדשה או כל שינוי משמעותי אחר ומרגישים רגרסיה בשינה- לא ממשיכים בתהליך! במצב כזה התינוק סימפטטי ואין למידה. ניקח צעד אחד אחורה לכמה ימים עד שהרגרסיה תעבור ואז נמשיך מאיפה שהפסקנו. (אם הוא כבר נרדם במגע- אפשר לחזור להרדמה על הידיים)

    בהצלחה!

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.