• ארבעת היסודות • דבר המומחה

    הגדלה

    "דיבור או מגע טמאים נחשבים "פשע" ואילו כשהם נעשים בקדושה הם מהווים מקור ל"שפע". בהתאמה, את ארבעת היסודות (אש, מים, רוח, אדמה) אנחנו פוגשים בהבדלה בין שבת קודש לימות החול, ובנוסף האדמו"ר הזקן בספר התניא מסביר שהמידות הרעות נחלקות לארבעה יסודות..." • לקריאה

    שירה פולון 

    פתיחה

    פרשת תזריע מספרת על נגע הצרעת ועל טהרת האישה. מגע אסור או דיבור נגוע מובילים לנגע ואילו דיבור ומגע בקדושה וטהרה מובילים לעונג (אותם אותיות). דיבור או מגע טמאים נחשבים פשע ואילו שהם נעשים בקדושה הם מהווים מקור לשפע. בהתאמה, את ארבעת היסודות (אש, מים, רוח, אדמה) אנחנו פוגשים בהבדלה בין שבת קודש לימות החול (אשר מקבילים להבדלה בין פשע לשפע, נגע ועונג), בקדושה המתבטאת כיום בקידוש בשבת, ובעבר בקודש שבמקדש. בטהרת האישה, עליה מדברים בפרשה, והיא אחת משלושת המצוות בהם מחויבת האישה כפי שיפורט. בנוסף האדמו"ר הזקן בספר התניא מסביר שהמידות הרעות נחלקות לארבעה יסודות. ברמה טיפולית נדבר על מודל יסודי הנקרא אפר"ת ונעזר במודל כדי לנהל כעסים קונפליקטים ולהוביל לשליטה עצמית בזוגיות בפרט ובחיים בכלל.

    ארבעה יסודות

    בהבדלה- אש: נר הבדלה. מים: יין שעליו מבדילים . רוח: ריח הבשמים. חול: מבדלים בין "קודש לחול".

    במצוות האישה- אש: הדלקת נרות שבת.  מים: מקווה.  רוח: השכינה שהאישה מביאה לבית בשמירה על קיום המצוות האלו. חול: הפרשת חלה. הסבר, בברכה על הפרשת חלה כתוב שבקיום מצוות הפרשת חלה מהעיסה מתקנים את חטא עץ הדעת. שאדם הראשון מכונה "עיסתו של עולם". האדם נוצר עפר מהאדמה. וכך ישנו קשר הדוק בין מצוות הפרשת חלה לממד האדמה.

    בקידוש- אש: נרות שבת. מים: יין שעליו מקדשים. רוח: מלאכים שמגעים מבית הכנסת. חול: משנה לחם, עליו מברכים "המוציא לחם מן הארץ".

    בקודש במקדש- אש: נרות המנורה. מים: הזיית הדם על הפרוכת . רוח: ריח הקטורת במזבח הזהב. חול: לחם הפנים. (הערה: בכל הכלים האלו היו ניסים. במנורה- אש התמיד, בקטורת- הריח הגיע לכל ירושלים, לחם הפנים- נשאר חם וטרי כל השבוע, וכן מעט ממנו היה משביע. הפרוכת- הצליחה להכיל את כל הדם שהיזו עליה, והוא לא הסריח).

    בספר התניא- בפרק א כתוב שהמידות הרעות נחלקות לפי ארבעת היסודות. אש: כעס וגאווה (שאדם כועס הוא בוער כמו אש). מים: תאווה והרצון לתענוג (המאכלים שיוצרים תענוג גדלים בעזרת מים). אדמה- עצלות וכבדות. רוח: דיבורים בטלים, ליצנות והתפארות.

    מודל אפר"ת בCBT- יש ארבעה יסודות, 4 אלמנטים בסיסים שעליהם מושטת המודל הקוגניטיבי התנהגותי (CBT), ונקרא בקיצור גם מוד"ל אפרת. א-אירוע. פ- פרשנות (מתרחש בשכל ולכן זהו החלק קוגניטיבי) ר- רגש (כולל גם תחושות פיזיולוגיות)  ת-תגובה (החלק ההתנהגותי).

    אישה ותיקון עולם

    בפרשה מדובר על טהרת האישה, שזוהי אחת המצוות בהן האישה חייבת. העולם מורכב מארבעת היסודות. אש- שמש. מים- גשם, מעיינות נחלים וימיים. אדמה ורוח. בקיום כל אחת המצוות בהן האישה חייבת, היא מתקנת יסוד אחר ומביאה על ידן ברכה ושכינה לבית ולמעשה מתקנת בעזרתן את היסודות של העולם כולו.

    כוח הדיבור

    בפרשה מדובר גם על נגע הצרעת אשר מגיע דווקא על דיבור נגוע. לא על מעשים אסורים (כגון גזל או רצח), ולא על מחשבות אסורות. מכאן לומדים את הכוח של מילים. ניתן לראות זאת גם בכך שהעולם נברא דווקא בדיבור "ויאמר אלוקים יהי אור..". בקבלה מובא שיש עשרה מאמרות (אימרות-דיבורים) שבעזרתם נברא העולם. וכן יש עשרה ספירות (מלשון סיפור- שנעשה בדיבור), שהן עשרה כוחות או צינורות שבעזרתן ה' מביא שפע לעולם ועליהם נדבר בהרחבה בספירת העומר (להצטרפות לקבוצה בנושא לחצי על הלינק: https://chat.whatsapp.com/Kmnxe8P9hKMFhYlk2VevxE). גם בהר סיני עמ"י קיבלו את "עשרת הדיברות". למרות שמדובר בעשרה חוקי יסוד. ה' בחר לקרוא להם דווקא "דיברות" מלשון דיבור.

    כוח הדיבור ומודל אפר"ת

    לפי מודל אפר"ת (אירוע > פרשנות> רגש> תגובה), סיטואציה מתחילה עם אירוע כלשהו. לדוגמא בזוגיות, אירוע: האישה מצפה שבעלה ישטוף את הכלים. אך הוא לא עושה זאת. > פרשנות: "לא אכפת לו ממני, רק אני צריכה לנקות בבית הזה" או "הוא חושב שאני המשרתת שלו" > רגש: כעס, אכזבה או תסכול. תגובה: מתעצבת, צועקת על בעלה או בכלל לא מדברת איתו, מסתגרת. הבעל לא מבין מאיפה זה בכלל בא. ואז יש את הפרשנות שלו לאירוע: איזה אישה, כל היום רק מתעצבנת וכועסת, עדיף לא להיות בקרבתה. > רגש: כעס, חוסר רוגע, אפילו אולי גורם לו להיות עצבני בעצמו. תגובה: מקלל, נותן אגרוף לחפץ, מעדיף להתרחק. וככה נוצר מעגל בו הדברים רק מחריפים. למעשה חסר כאן שיח ודיבור. אם האישה הייתה מבקשת ממנו לשטוף כלים או מסבירה מדוע היא במצב רוח רע, האיש היה יכול להבין ולהגיב לזה. אבל שהוא נתקל בפנים זועפות ללא הסבר מילולי, הוא מפרש זאת בצורה שגורמת לו להתרחק ולמעשה לסייע לאשתו פחות. מה שגורם לה לכעוס יותר.

    דוגמא נוספת עם ילדים. אירוע: ילדי הכיתה לא מזמינים את הילד להשתתף במשחק כדורגל בהפסקה בחצר. פרשנות: הילד מרגיש עוינות מצד החברים "הם שונאים אותי". רגש: כעס. תגובה: פיסית או מילולית – קללות, בעיטות, צעקות או בכי. גם במקרה הזה אם הילד היה משתמש בכוח הדיבור פונה למורה ומסביר לו מה הבעיה, ייתכן שהיה ניתן לפתור את הבעיה בצורה רגועה יותר.

    ארבעת היסודות- כלים ביצירת שליטה עצמית וניהול כעסים וקונפליקטים

    כלי ראשון- כוח הדיבור: המסקנה שעולה מהדוגמאות לעיל היא שראשית בניהול כעסים וקונפליקטים יש להשתמש בדיבור. אשר את החשיבות שלו ראינו בהסבר על עשרת המאמרות, עשרת הדיברות ועשר הספירות שהם התשית לבריאה וקיום העולם.

    כלי שני- אסור לצפות: במקום לצפות מהבעל או מהחברים בכיתה שיעשו דברים, צריך ליזום ולבקש. אני מבקשת מבעלי כמו שהייתי מבקשת מחברה. מתוך מודעות שמותר לו לסרב. אם יבצע אני יעריך את זה מאוד אבל לא מצפה ממנו לכלום. הוא לא חייב לי. אני מנקה את הבית שיהיה לי נעים. לא עושה את זה בשבילו. אם הוא ירצה לעזור לי זה יבורך.

    אם אני לא מצפה, אז גם לא מתאכזבת או נעלבת או מתעצבנת. צורת החשיבה החדשה הופכת אותי להיות יותר שמחה. יותר נעים להיות בקרבתי. ובאופן כללי צורת החשיבה הזו יוצרת קרבה ומעורר תשוקה בזוגיות.

    כלי שלישי-סיוע חיצוני: "קשה לי לבצע את כל המטלות הבית לבד", "אני מבקשת בלי לצפות אבל הוא לא מעוניין לסייע". משפטים שאני שומעת. בדיוק בשביל זה יש עוזרת בית/ מנקה / בייביסיטר. נכון, לא הכול צריך ליפול רק על הגב שלך. מותר להסתייע בעזרה חיצונית. תצרכי לעשות סדר עדיפויות, מה יותר חשוב לך שלווה נפשית או להשקיע כסף במנקה. יש לך כאן כוח בחירה.

    כלי רבעי- לא להאשים: כמובן שאם החלטת להביא עזרה, תסבירי לבעלך את ההחלטה בצורה שלא מאשימה אותו. לציין את העובדות ולהשתמש במילה "אני". לדוגמא: "יש הרבה מטלות לבצע בבית. לי קשה לבצע את כולן בעצמי (לא להגיד אתה לא עוזר- זוכרים אנחנו לא מצפים מהזולת). לכן החלטתי לקחת סיוע בתשלום".

    סיכום

    ראינו שארבעת היסודות קשורים לממדים רבים בחיים שלנו. מצוות האישה, קידוש בשבת והבדלה, הקודש שבמקדש, המקור למידות הרעות וגם בCBT ישנו מודל בסיסי בשם אפר"ת שמחולק לארבעה חלקים. למדנו על כוח הדיבור וכיצד ניתן בעזרתו לפתור קונפליקטים ולהימנע מכעסים מיותרים. הכרנו ארבעה כלים יסודיים ביצירת שליטה עצמית וניהול כעסים.

    בהצלחה!

     

    שירה פולון |M.A.

    מתמחה בטיפול

    קוגניטיבי-התנהגותי(CBT)

    050-652-4599

    [email protected]

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.