• שינה חלומית • דבר המומחה

    הגדלה

    גם את חולמת על לילה טוב לך ולילדייך?  מדור לאמהות טריות, ייעוץ שינה עם הילה שקד • לקריאה

    דמייני לעצמך אותך, בשעה שבע בערב, בסתם יום של חול, יושבת על הספה וקוראת בעניין כתבה ב'עטרת חיה'. באמצע הקריאה את חולמת על כך שכל הילדים יתארגנו בעצמם, יאכלו ארוחת ערב, יתקלחו, יתארגנו לשינה וייכנסו מעצמם למיטות, ואת רק תבואי לנשק וללטף רגע לפני שהם עוצמים את העיניים עם חיוך שלוו… איך היית מרגישה עם זה?

    נושא השינה הוא נושא רחב עמו מתמודדות אמהות רבות, כל אחת עם מגוון רחב של גילאים. הפעם בחרנו לפתוח בנושא תינוקות ופעוטות – התמודדות שכרוכה אצל לא מעט הורים בתסכול רב.

    שוחחנו עם הילה שקד, מדריכת הכנה ללידה, מדריכת הנקה ויועצת שינה, מצויה כבר 17 שנים בתחום. בעלת גישה שמתמקדת בהבנה – 'מה התינוק שלי מרגיש?' ו'מהם הצרכים האישיים שלו?'

    מה הביא אותך לתחום של ייעוץ שינה?

    "הילדים שלי. אצל הבן הבכור שלי חשבתי שלהיות אמא זה קל. מגיל חודש וחצי הוא ידע לישון לילה שלם לבד. כשנולדה בתי השנייה, אורי, הבנתי שזה לא ממש כך…
    התינוקת שלי לא נרדמה בלעדיי. ההנקה שמשה לה כדרך הרגעה. ישנתי יחד איתה. המציאות הזו, שהיא תלויה רק בי, יצרה אצל כולנו תסכול גדול. הייתי חייבת ללכת לישון יחד איתה בשמונה בערב, ואם הייתי צריכה לצאת להעביר סדנה ובעלי היה מנסה להרדים אותה, היא הייתה מתנגדת וצורחת. הייתי מגיעה ללילות ממש עם פחד.

    היו שנים בהן השיטה הייתה נוקשה: כדי ללמד תינוק לישון, צריך לתת לו לבכות בחדר עד שהוא יתייאש וירדם. בתחושה האימהית שלי הרגשתי שהשיטה הזו לא הגיונית ואני לא יכולה לעשות דבר כזה לילדיי. אבל מה כן?

    בשלב מסוים התוודעתי לשיטת 'לילה טוב'. שיטה שסוברת שיש דרך אחרת ללמד את התינוק להירדם. הוקסמתי, הגעתי לקורס. ולאחר כמה חודשים הפכתי ליועצת שינה".

    וזה עזר לך?

    "מאוד! מכיוון שלאחר הקושי שחוויתי הגעתי עם מוטיבציה ללמוד וליישם. הייתי שלמה עם הדרך והייתי עקבית. ברגע שהורים מגיעים עם מסר ברור ועקבי, והם שלמים עם עצמם ומאמינים במה שהם עושים, זה פשוט עובד. הילד מפנים את השינוי.

    צריך להבין שהצורך בשינה הוא צורך הישרדותי. כמו הצורך לאכול ולשתות. כולנו רוצים לישון, גם התינוק. כשאמא מבולבלת ולא יודעת מה לעשות, גם התינוק שלה מבולבל. התפקיד שלי כאמא הוא להיות המנטורית שלו וללמד אותו איך לישון".

    איך השיטה עובדת?

    "הרעיון של השיטה הוא: (א) להבין את נקודת המבט של הילד. (ב) על בסיס זה להקנות לו בהדרגה הרגלי שינה נכונים. נחלק את ההתנהלות שלי כאמא מול התינוק לשתי תקופות בחיים שלו:

    לידה עד גיל 5 חודשים: בשלב הזה אני ממליצה לקחת נשימה עמוקה. התקופה הזו היא תקופת הסתגלות של התינוק לעולם. הוא מגיע מהרחם שם הוא עטוף כל הזמן, לעולם גדול כל כך, והוא באמת זקוק הרבה למגע שלי. יש לו גזים וכואבת לו הבטן. לא כדאי לצפות לשנת לילה מלאה ובוודאי לא לפתח כללים בשלב זה. נסי לקבל כמה שיותר עזרה כדי להצליח לתפקד בצורה שפויה.

    גיל 5 חודשים ומעלה: השאיפה שלי כאמא היא לעזור לתינוק להבין שהמיטה שלו היא מקום בטוח ולהצליח להירדם בלי תלות בעזרים חיצוניים כמו הנקה, בקבוק או נדנוד על הידיים. כל אמא וכל תינוק מגיעים מנקודת מוצא שונה, והתהליך שיעבור עליהם עד להשגת הירדמות עצמאית ושנת לילה רציפה יהיה קצת אחר. אך לצורך העניין ניתן כאן דוגמה:

    הבת שלי, בת שנתיים וחצי, נרדמת רק עם בקבוק. מתעוררת כל כמה שעות בלילה לבקש בקבוק נוסף. אני רוצה לעזור לה לא להיות תלויה בבקבוק ולישון לילה שלם ברצף.

    נתחיל עם טקס שינה: נקבע רצף פעולות קבוע שלאחריו היא הולכת לישון.

    הצעה לרצף פעולות:

    ארוחת ערב

    פרידה: משכיבים את הבקבוק לישון– "להתראות לבקבוקי, עכשיו הוא הולך לישון".

    מקלחת, נשיקה למזוזה, קריאת שמע, שינה.

    טקס שינה נותן לילד ביטחון, הוא יודע למה לצפות. הילד לא רוצה להיות מופתע, בדיוק כמו שאנחנו המבוגרים לא רוצים שיעצרו אותנו באמצע משהו וינחיתו למיטה ללא הכנה.

    אשכיב את הילדה בחושך ולא באור, החושך גורם לשחרור הורמון המלטונין, זהו הורמון השינה.

    הילדה שלי רגילה לקבל בקבוק כמניע לשינה. עכשיו היא לא תקבל אותו וזה יחסר לה. אני אהיה לידה עם מענה לקושי שלה, עם לטיפה וחיבוק. הנוכחות שלי לידה חשובה להסתגלות שלה לרעיון של הירדמות ללא בקבוק.

    חשובה כאן מאוד ההדרגתיות. קשה מאוד להיגמל בפעם אחת. אבין שמדובר כאן בתהליך שבסופו יגיע ניתוק מלא של ההקשר בין בקבוק לבין שינה.

    תוכלי להתייעץ עם יועצת שינה כדי להתאים תהליך מדויק עבורך ועבור הילד.

    בסבלנות ובדבקות במטרות שלנו, נוכל בעזרת השם להצליח להביא את ילדינו לשנת לילה טובה!

    הילה שקד 0546-554433

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.