• לרגל יום הולדתה של הרבנית: פימיניזם חסידי • תמר שור

    הרבנית חיה מושקא (משמאל) בשמחה משפחתית
    הגדלה

    לרגל יום ההולדת של הרבנית הצדקנית חיה מושקא שניאורסאהן שזכותה תגן עלינו ותנחה אותנו תמיד באורה לדרכי חסידות, צניעות, אהבה ושלום, מוקדש טור מאיר ומעורר לכל אישה באשר היא להתנתק מכבלי השיעבוד הפמיניסטים ולהירתם לעול התורה ובכך לגלות את החופש האמיתי שלה להיות אישה אמיתית • לטור המלא

    לרגל יום ההולדת של הרבנית הצדקנית חיה מושקא שניאורסאהן שזכותה תגן עלינו ותנחה אותנו תמיד באורה לדרכי חסידות, צניעות, אהבה ושלום, מוקדש טור מאיר ומעורר לכל אישה באשר היא להתנתק מכבלי השיעבוד הפמיניסטים ולהירתם לעול התורה ובכך לגלות את החופש האמיתי שלה להיות אישה אמיתית • אשה — גרסת הדור השביעי

    מאת: תמר שור, עטרת חיה

    לפני שחזרתי בתשובה הייתי פמיניסטית, רציתי להיות "מי שאני באמת" מבלי שאף אחד יאמר לי מה לעשות, הכי טובה, יותר טובה מכל גבר בסביבתי, והכי חשוב לא ליפול למלכודת המיושנת הזאת ששמה את האישה בבית, מאחורי סינר מרובב בכתמי בישול, ועמוסה במטלות משמימות וילדים. לא רציתי להתחתן לא חשבתי שאהיה אי פעם אמא, בקיצור הכי חופשייה שיש, הכי לא אישה שיש.

    אחרי החזרה בתשובה שקרתה תוך כדי נישואים לגבר חרדי ירא שמיים, עזבתי את כל הפמיניזם ונכנסתי הביתה. לשקט, למטבח, לתפקיד האישה "המיושן" שממנו כה פחדתי, לבישולים, לאירוח, לבניית בית וגם — ולא ברור לי עד היום מי נתן לי רשיון לזה — להפוך לאמא לארבעה ילדים חסידיים ומקסימים כן ירבו, שיהיו בריאים. הכי הכי אישה שיש.

    מה קרה פה?!? כל מה שסלדתי ממנו כל מה שלימדו אותי שהוא מחניק, מנמיך ומשפיל — הוא הדבר בדיוק שעזר לי לגלות כמה אני אישה —  דווקא ובעיקר ואך ורק — כשאני נצמדת להוראות היצרן ועושה בדיוק מה שאישה אמורה לעשות.

    אני לא מחדשת כאן שום דבר, רק חוזרת ומנסה להאיר את מה שהרבי שליט"א מה"מ, הפמיניסט החסידי הגדול מכולם, אמר כבר לפני שנים, ותודה לברכה גברא (אשה גדולה בפני עצמה) שהאירה את עיניי בהתוועדות נשית במיוחד והפנתה אותי ישירות לרבי שאומר כך: "(תנועת הפמיניזם) ביטלה לחלוטין את חשיבותה של האישה כאישה ואת ערכם של תפקידיה המיוחדים" (ו' תשרי תשמ"ה). אוקיי, למה הכוונה?

    הרבי עשה מהפכה בתפיסות העולם החיצוני ועזר לי לעשות סדר בראש. לא ייתכן שתנועה שלמה, רבבות נשים (וגם כמה גברים על הדרך) יחשבו שכדי לתת לאישה לבטא את עצמה במלואה צריך להפוך אותה לגבר הכי טוב בסביבה. "מה יכול להיות משפיל יותר מאשר מצב שבו אומרים לאדם שאסור לו לחיות ולפעול בהתאם לאישיותו ולתכונותיו המיוחדות?!" (שם)

    המקום בו הייתי ושרבות מאחיותיי עדיין נמצאות בו, הוא מקום שגדל על חורבנם של אחרים, מקום של שנאה, מקום של השוואה, של תיעוב לכל מה שטבעי ונכון לנו. שנים רבות והרבה אנרגיה הוצאתי על ניסיון ומלחמה ומאבק להידמות למישהו אחר, להיות יותר טובה מהגברים שלידי ולמחוק ביד גסה כל פינה נשית באישיותי. רק מראייה חיצונית היה ניתן לדעת עדיין שמדובר באישה, אך מבפנים לא נשארה חלקה טובה ורכה אחת. הגברים עובדים משרה מלאה ומרוויחים הרבה?!? גם אני יכולה ועשיתי ויכולתי והגעתי, אבל לא ממקום של מנוחה ואהבה עצמית רק מנסיון להוכיח שהייעוד שלי הוא כמו שלהם ויהיה מה שיהיה אותי לא יתפסו מכינה ארוחת ערב לגבר ששב הביתה, או מחזיקה תינוק ומרגישה שבזה קיימתי את ייעודי. יש לי הרי כל כך הרבה להציע, כוח וגבורה, שכל וחוזק, אני החזקה שבנשים ואף גבר לא יגיד לי שאני לא ראויה לעשות את מה שהוא עושה.

    אך הרי אם התנועה הפמיניסטית הייתה כל כך מודאגת ממצב האישה, איך היא יכולה להשכיח ממנה בכוונת מכוון, את כל מהותה?! אם היא כל כך דואגת לשיוויון, איך היא לא יוצאת בתנועה נוספת שמלמדת את הגברים להיות כמו נשים וללדת ולהיות עקרי בית טובים… המחיקה שם היא טוטאלית והיא בעצם הופכת את כל האמירות הנבובות של הדרך הזו לאחת התנועות השוביניסטיות ביותר בעולם! לפיהן מודל הגבר הוא מודל החיקוי האולטימטיבי ועל כולם להיות כמותו. מה שיויוני בזה?

    על דרך המשל הפשטני ביותר, אם יש לך תפוח ויש לך קישוא, האם יש איזשהו סיכוי או צורך להפוך אותם לשווים?!?! כל אחד וטעמיו, אפשרויות הבישול שלו וכל ניסיון להפגיש ביניהם הוא עקר.

    וחזרה אלינו, הנשים. כמו (להבדיל) פלאפונים שמשתדרגים חדשות לבקרים, אנחנו הופכות למודל משופר מדור לדור, יותר חזקות, יותר נבונות, יותר למדניות, ובגרסת הדור השביעי שייצר הרבי שליט"א, גם הרבה יותר נשיות. וכל זה, לא בהשוואה לאף אחד אחר, הגברים כבודם במקומם מונח ויש להם את התפקיד שלהם לעשות. הנשיות שלנו יוצאת רק מתוך החיבור הנכון והנבון אל עצמינו, אל מהותנו ותפקידינו האמיתי. כן אשה יכולה לעשות הכל! ויכולה לעשות את זה טוב וכמובן ובוודאי שכל אישה שרוצה להוסיף בהפצת המעיינות דרך מקום עבודה ומימוש עצמי בחוץ יכולה לעשות גם זאת בהצלחה רבה ובצניעות. אבל זהו רק רובד נוסף על ייעודה האמיתי. ומה הוא ייעודה האמיתי? ניחשתן נכון: להוליד ילדים!

    כן, כן, הרבי אומר זאת בריש גלי מבלי להתבייש, אז מדוע אני צריכה להתבייש מלומר זאת? האם אחרי שאני כותבת את המשפט הזה, אני באופן אוטומטי צריכה גם לכתוב, שחוץ מזה יש עוד הרבה דברים שאת יכולה לעשות ולא כל אחת חייבת לשבת בבית ולגדל ילדים ולראות בזה את עולמה? בבושה הזאת אני לא פחות גרועה מהפמיניסטיות (הל"ת). אפשר לומר שתפקידה העיקרי של האישה הוא להוליד את הדור הבא בעולם, להעמיד דור ישרים מבורך ולחנך אותם בדרך התורה והמצוות מבלי להתבייש בזה! אין צורך להתנצל, אין צורך להסביר, אין צורך לנחם סבתות מודאגות ודודים תוקפניים. הכל בסדר. אני אישה, הרבי נתן לי אישור וחותמת, יש לי תעודה שמוכיחה זאת ויש לי ילדים ובעל שמזכירים לי את זה יום יום. אני אישה, מחוברת, עקרת בית גאה ומלכותית, שמנהלת ביד רמה ואוהבת את ממלכתה המתפתחת. אני ברוך ה' ממלאת את ייעודי המקורי, האלוקי, אני מורידה נשמות לעולם, אני אשת חיל. איזה כייף! איזו זכות!

    הנשים הכי חזקות ועוצמתיות שפגשתי בחיים שלי היו בשמונה השנים האחרונות מאז שחזרתי בתשובה. נשים יפות, חזקות, בנאיות אציליות שיכולות לנהל בית עם עשרה ילדים ולא להתמוטט רק מהמחשבה על זה. אני עושה אתכפייא כתיבתית ולא מוסיפה פה את המשפט שהנשים האלו גם עובדות ומפרנסות וממשות את עצמן בחוץ כי זו לא הנקודה. הנקודה היא להיצמד להוראות היצרן כפי שאומר הרבי: "שוויון זכויות אמיתי הוא כאשר כל אחד מגיע לשלמותו בהתאם לכישרונות ולאפשריות שניתנו לו מאת הקב"ה"

    יש לנו אפשרות להיות צינור לדבר הקדוש ביותר והנשגב ביותר בעולם, בואו נתמקד בזה ונראה את היופי שלנו מתממש ויוצא לאור בנשיות הכי חזקה ויפה וטהורה שיכולה להיות. להיות אישה, אם, רעיה, חסידה ומקושרת. הולכת באורה של האמא הגדולה מכולם שזכתה לממש את הייעוד שלה בדוגמא ומופת שנתנה לדורות רבות של בנות שהולכות לאורה.

    הרבנית חיה מושקא, תודה.

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    תגובה אחת

    1. פנינה
      כ״ו באדר ה׳תשע״ה (17/03/2015) בשעה 13:28

      וואווו מרגש !!!!!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.