• הדרך הישרה: המיזמים שמובילים לגאולה

    הגדלה

    ימים מספר אחרי ג' תמוז. התאריך שמלבה בנו מחדש את התשוקה לעשות הכל לפעול את התגלותו השלימה של הרבי, מחזיר אותנו לשיחותיו הקדושות בהן התווה לנו את הדרך; הוספה בלימוד התורה בענייני משיח והגאולה היא ה"דרך ישרה" לפעול התגלות וביאת המשיח והגאולה בפועל ממש. יצאנו לסיור ברחבי הארץ, להכיר מקרוב את המהפכה הנשית במיזמי לימוד גאולה ומשיח, שוחחנו עם מנהלות מדרשות חב"דיות וחזרנו עם גלויה מרשימה על אופי הלימוד הייחודי וההשפעה האדירה שלימוד מעמיק בתורת הגאולה מותיר על מאות נשים ונערות בחיי היום–יום · כה תאמר לבית יעקב • מוסי ג'רופי באדיבות מגזין עטרת חיה • לקריאה

    ידועים דברי הרבי בנוגע ללימוד ענייני משיח וגאולה, הפנמתם והפצתם – אחת הפעולות הידועות לקירוב הגאולה השלימה – וכמעט שאין יהודי שלא נגע בנושא או לפחות נחשף אליו:

    כדי לפעול התגלות וביאת המשיח תיכף ומיד – על כל–אחד–ואחת מישראל (האנשים – הן יושבי אוהל (ישכר) והן בעלי עסק (זבולון), וכן הנשים והטף, כל חד וחד לפום שיעורא דילי') להוסיף בלימוד התורה (במיוחד) בעניני משיח וגאולה.

    ומה טוב – שהלימוד יהי' (ברבים) בעשרה, כי, נוסף על המעלה ד"עשרה שיושבים ועוסקים בתורה שכינה שרוי' ביניהם", יש מעלה מיוחדת כשלומדים עניני משיח והגאולה ברבים בנוגע להתפעלות והשמחה ברגש הלב, שעל–ידי–זה הולכת וגדלה ההשתוקקות והצפי' לביאת המשיח.

    מיזמי לימוד ענייני גאולה ומשיח ברחבי העולם, שהפכו לתופעה תדירה ומוכרת, קיבלו תאוצה גם במדרשות שקמות ונבנות בזו אחר זו עבור נשים ובנות חב"דיות וכאלו שאינן. שוחחתי עם מספר נשים שעומדות בראש המיזמים הללו ופועלות למענם. הן משתפות בתהליך ההקמה ובאפקט שנוצר בעקבות המיזם הגאולתי.

    ***

    ההתחלה

    "מידי יום רביעי מתקיימים אצלנו שני שיעורים בשעות הבוקר" פותחת הגב' נחמה פרידמן שליחת הרבי באור יהודה "שיעור 'דבר מלכות' – שיחות הרבי משנות תנש"א ותשנ"ב – עם הרב ויצהנדלר ושיעור תניא שכמובן חדור בגאולה ומשיח עם הרב זיו קצבי. המדרשה לנשים, שפועלת כשנתיים, מונה כעשרים וחמש משתתפות חלקן חב"דיות, חלקן מקורבות. "מי שרוצה באה השיעור פתוח לכולן" אומרת הגב' פרידמן. "בנוסף ישנה מדרשה לבנות שפועלת פעם–פעמיים בשבוע בין הפעילויות ישנם שיעורים, טיולים, שבתונים ועוד".

    מה הוביל להקמת המיזם שלכן?

    "האמת, ששרי וינגרובסקי, אחת מנשות הקהילה שלנו, הייתה 'משוגעת' לדבר והיא יזמה אותו. במשך שנה שלימה היא עבדה על זה ותחזקה את השיעור ואנחנו רק נתנו את המקום ועזרנו פה ושם. אך לאחר תקופה היא עזבה את אור יהודה ולקחנו את העניין תחת חסותנו, פירסמנו יותר, זה התבסס, והתחילו להגיע נשים נוספות".

    לא הרחק משם, ברמת אביב, מתקיימת מערכת שיעורים ופעילויות ענפה במדרשת "פנימיות" שכוללת גם שיעור ייחודי במינו. מיה זמורסקי מנהלת הפעילויות ושיעורי הערב ב"פנימיות" נתנה לי הצצה לשיעור המיוחד. "שיעור הדגל שלנו הוא שיעור ה'דבר מלכות' שמוסר הרב יוסי גינזבורג, ראש המדרשה ומנהל מוסדות חב"ד ברמת אביב. השיעור שמתקיים בימי חמישי מתחיל בשעות הערב המאוחרות וממשיך לעיתים עד לפנות בוקר. לא מדובר בעוד שיעור, אלא שיעור בסגנון התוועדותי יותר, ממש חוויה חסידית. לא פעם גולשים מנושא השיעור לנושאים שאקטואליים לחיי הבנות כי ניתנת להן הזדמנות לשאול שאלות ולהגיע להוראה למעשה מהשיעור לחייהן.

    בעקבות השיעור הזה פתחנו שיעור נוסף עם הרב גינזבורג של שאלות ותשובות. שזה המקום לבנות לשאול, דבר שלא תמיד מתאפשר בשיעור רגיל. ושיעור נוסף ב'דבר מלכות' שמוסר הרב שנייבלג בימי שני במתכונת מצומצמת עבור משתתפות שלא יכולות להחזיק ראש בשיעור כה ארוך ורוצות אותו בתמצות, קצר יחסית ובצורה פחות מעמיקה".

    גם ביישוב יצהר הקימה הגב' נחמה סנדרוי את מדרשת "חיות פנימית" עבור נשות היישוב והסביבה. מידי יום ראשון בשעות הבוקר מתאספות להן כמעט שני מניינים של נשים, רובן מהזרם הדתי לאומי ומשתתפות בשיעור ה"דבר מלכות". "המדרשה פועלת בספריה ששייכת לאחת המשפחות ביישוב" מספרת נחמה "וכוללת שלושה שיעורים – 'דבר מלכות', הלכה ומאמרים – כשהשיעור עם הביקוש הרב ביותר הוא ה"דבר מלכות" שמוסר הרב נואמה, תושב היישוב הסמוך, איתמר. המשתתפות מאוד אוהבות לשמוע אותו בגלל התוכן המעניין וכתוצאה מכך שהוא מבין את הראש שלהן, הוא מהאזור פה".

    "יש המון אש בשיעורים"

    מה ייחודי במיזם שלכן?

    "בשיעורים ישנם מרצים מעולים" אומרת גב' פרידמן "ניכרת השקעה מצידם ונשים אוהבות מאוד לשמוע אותם. במהלך השיעורים המשתתפות מעלות שאלות וזה הופך לסוג של התוועדות, אפשר לומר, כל אחת מוסיפה וזה מעניין. בנוסף, ישנה אוירה חמה בין המשתתפות, כל אחת מתקבלת בלבביות. בימים אלה" היא משתפת "אני נמצאת אצל הרבי לרגל אירוע משפחתי, אך השיעורים ממשיכים  כרגיל ומשתתפות השיעור עצמן דואגות להכל. כולן מרגישות כמו משפחה וכל אחת מוזמנת להיכנס למשפחה הזו".

    מיה מספרת שהשיעור שהחל כשיעור רגיל קיבל תפנית לפני מספר שנים כשאחד השיעורים של פרשת "תזריע–מצורע", שיעור שהיה אמור להיערך כשעתיים, נמשך עד שעות הבוקר המוקדמות "הרב המשיך ללמד ולהסביר ואף אחת לא קמה, אף אחת לא רצתה שהקסם יגמר. כך משיעור לשיעור התחילו לגלוש לשעות נוספות וזה הגיע לזמנים של מעל הטבע. מעניין שזה התחיל בשיעור לפרשת 'תזריע מצורע' – שיא העניינים של גאולה ומשיח. יש המון אש בשיעורים הללו והמון על מה לדבר". היא מוסיפה שעל השיעור הזה לא מוותרים והוא מתקיים תמיד "אם בערב שיעורים רגיל יש חתונה לאחת הבנות אני מבטלת את השיעורים וכולנו בחתונה. רק בערב חמישי זה בחיים לא יקרה, השיעור אולי ידחה לשעה מאוחרת יותר, אבל יהיה שיעור! זו התקשרות חזקה של ציבור הלומדות לרבי. השיעור לא נשאר מנותק ממך, זה חודר" מסבירה מיה בהתלהבות וחיות ניכרת "זו החיות שלנו במדרשה – מקבלים חיות לחיות עם הרבי, לחיות דרכו".

    היא מספרת שישנה משתתפת קבועה בשיעור שהעובדה שהיא נשואה ואם לשניים לא מונעת ממנה להגיע. "כששאלתי אותה כיצד היא מתכוננת לשבת ומצליחה לתפקד למחרת, היא ענתה שהיא נערכת מראש כל השבוע כדי שתצליח להיות בשיעור הזה, והיא באמת לא מפספסת. ויש לא מעט כאלה".

    מדרשת "חיות פנימית" ביצהר קמה בעקבות פטירת אימה של הגב' סנדרוי, לאחר שחשבה עם אחיה מה לעשות לעילוי נשמתה "לפני פטירת אימי מסרתי שיעור תניא בקביעות, שיעור שנעצר מכיוון שהיה עליי לטפל בה כשחלתה, אך ב'שבעה' אמרו לי הרבה שצריך לפתוח מחדש את השיעור ובנוסף חברות שלה סיפרו שהחלום שלה היה לפתוח מדרשה כ"אור חיה" ביישוב בו התגוררה. וגם אני מאוד רציתי להשתתף בשיעורים שמתקיימים בערים השונות אך עבורי לצאת מיצהר זה כמו לצאת לחו"ל… לא תמיד מתאפשר, וזו הייתה הזדמנות עבורי להרים את הפרויקט הזה. כשהצעתי להוסיף גם שיעור "דבר מלכות" החב"דניקיות לא חשבו שזה יצליח, אבל דווקא לשיעור הזה מגיעות הכי הרבה(!) נשים לעומת שאר השיעורים שלנו ושיעורים נוספים שמתקיימים ביישוב. העובדה שמדובר בנשים שנמצאות על המסלול הדתי ומחוברות לזרם מסוים ולכאורה אינן צריכות קירוב השפיע קצת והיה קשה לי לשכנע אותן לצאת אבל עבדתי ממש קשה עבור זה, אפילו למדתי פרסום כדי להפוך את זה לאפקטיבי יותר… בסופו של דבר, משיח, זה מה שהדור צריך וצריך ללמוד לעשות את זה ולחבר אותם בצורה הטובה ביותר, סוג וגובה המטפחת לא משנה".

    שיעור לחיים

    עד כמה משפיע הלימוד על ציבור הלומדות?

    "אני יכולה להגיד לך רק עליי" צוחקת הגב' פרידמן "אותי זה מאוד חיזק, גם בנושא חינוך הילדים וגם באופן ההסתכלות על העולם, על הניסיונות. אני ממש שואבת מזה כוחות לכל השבוע. הרבי אומר שניתן לחיות ולנשום את התקופה על ידי הלימוד הזה. ה'דבר מלכות', זה באמת מה שנותן כוחות. לאחת ממשתתפות השיעור הייתה קריסת מערכות" משחזרת הגב' פרידמן "היא הייתה מונשמת ומורדמת למעלה משבוע ימים. התפללנו עליה והקדשנו לזכותה את השיעורים וברוך ה' ראינו ניסים ונפלאות, היא הבריאה לגמרי".

    "השיעורים שלנו כל כך מגוונים ופונים לקהל מאוד רחב" מוסיפה מיה "כך שכל אחת מוצאת את המקום אליו היא מתחברת. גם חב"דיות וגם מקורבות. כל שיעור מונה שלושים משתתפות בממוצע, ולעיתים גם חמישים משתתפות, ורובן בכלל לא חב"דיות. הפתיע אותי שההשפעה מתפרסת על מגוון נשים כל כך רחב". היא מסבירה שההשפעה מתבטאת בתהליך הפנימי שעוברת כל משתתפת – עבודה פנימית שמקדמת כל אחת מהנקודה בה היא נמצאת: "ראיתי לא מעט בנות שהשיעור בנה אותן. גם מקורבות שזכו לבנות בתים חסידיים, וחלקן אף יצאו לשליחות במקומות שונים בעולם, וגם חב"דיות שאמנם עברו את המסלול החבד"י והן מכירות ויודעות את השיחות אך בשיעורים הן מתחברות למעשה בפועל, זה נוגע להן לחיים" היא מסיימת.

    "זה משפיע להן על כל החיים" מוסיפה הגב' סנדרוי "השיעור מלמד לחיות גאולה ולא משנה מאיזה מגזר דתי כל אחת מגיעה. אחת המשתתפות הלא חבד"יות סיפרה לי שחברות הציעו לה להצטרף לשיעור מסוים בירושלים והיא אמרה שהיא 'הולכת רק לשיעורים של חב"ד, היא צריכה את השיחות של הרבי'. משתתפת נוספת שלמדה באחד משיעורי ה'דבר מלכות' כל כך התחברה לנלמד, בשיעור דובר על הנשים שעוד קודם הגאולה מאמינות ובוטחות כמו נשות מצרים שהכינו תופים בגלות, אותה אישה קנתה מלא תופי–מרים ועשתה סדנת תופים לנשות היישוב וכמובן סיפרה שההשראה לדבר הייתה בעקבות השיעור שלנו. בזכותה כולן מוכנות עם תופים! זו הייתה התעקשות לעשות פה שיעורים של הרבי, כי תניא הם בעצמם מלמדים, אבל להביא שיעור 'דבר מלכות' זו כבר עליית מדרגה. ותכל'ס הן מצביעות ברגלים לשיעור הזה דווקא".

    ולסיכום, היא מוסיפה מסר לקוראות "אסור לפחד לתת לעם ישראל את השיחות 'הכי הכי' של הרבי. הם מחפשים את זה וזה לא הוגן לשמור את האוצרות של ה'דבר מלכות' רק לעצמנו. ואם את חושבת שלא יילך לך השיעור ולא יגיעו כי זה 'יותר מידי' פשוט תלמדי לשווק כמו שצריך והן ינהו בהמוניהן" היא מסיימת.

    שנזכה שהפעולות הללו ישפיעו ויקרבו את הגאולה השלימה כהבטחת הרבי: "וההוספה בלימוד התורה בעניני משיח והגאולה ("מלכות שבתפארת") היא ה"דרך ישרה" לפעול התגלות וביאת המשיח והגאולה בפועל ממש" (מש"פ תזריע מצורע תנש"א).

    תגיות: , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.