• שאני אשים פאה על הראש?! לא בא בחשבון

    הגדלה

    'תגיד לי השתגעת?? שאני אשים פאה על הראש? מה זה פורים?? אני אראה מגוחך לגמרי. וחוצמיזה, אני חובבת נוחות ידועה. איך אני אסתובב עם זה יום שלם? אתה יודע כמה זה לוחץ?? לא בא בחשבון!' • נעמה טוכפלד בטורה השבועי • לקריאה

    'תגיד לי השתגעת?? שאני אשים פאה על הראש? מה זה פורים?? אני אראה מגוחך לגמרי. וחוצמיזה, אני חובבת נוחות ידועה. איך אני אסתובב עם זה יום שלם? אתה יודע כמה זה לוחץ?? לא בא בחשבון!'

    סיכמתי את הדיון החד צדדי ומילמלתי לקינוח 'פאה נו באמת.. כשאתה תשים פאה אז גם אני אשים..'

    נו טוב. אני עוד מחכה שהוא ישים כי אני את שלי כבר מזמן שמתי.

    ***

    במסגרת עבודתי אני נפגשת הרבה עם אנשי פרסום, יח"צ, מדיה ותקשורת ושמתי לב לתופעה מרגיזה: מבטם של 'אנשי הברנז'ה' נמשך כמגנט למטפחת שעל ראשי ומעין מסך שקוף ובלתי נראה יורד על עיניהם: 'או, יש לנו עסק עם דוסית'. יש כאלה שאפילו לא מבינים מה פשר הסמרטוט הכרוך על ראשי ובתקופות שחבשתי בנדנה, כי חשבתי שזה מגניב, הם ראו ילדה בי שנתקעה במחנה קיץ של בני עקיבא. אכן, סוגיית כיסוי הראש במגזר הדתי לאומי היא מורכבת. חייבת להיות פשרה או במראה או בהלכה. לדאבון הלב, האחרונה הולכת ומפסידה לראשונה. וכך היה גם אצלי. השיער בצבץ מכל כיוון: פוני, שוונצים, צמה. טוב – זה לא נראה. לא עליי. אבל פאה?? מי בכלל חשב. אפילו לא בהרהור. פאה זה לאימא שלי. כך שכשבעלי העלה בעדינות את הרעיון צחקתי מכל לב. פאה. נו באמת. רק אני.

    לפאה צריך אופי, כך חשבתי. מסודר. מהוגן. רציני. כל מה שהפוך ממני. אז זה לא בא בחשבון.

    יום אחד, לאחר פגישה לא מוצלחת פלוס הערה נבזית של קולגה על 'החתול שיש לך על הראש' (חבשתי כובע שעיר במיוחד): נכנסתי לשירותים והבטתי במראה. לא אהבתי את מה שראיתי. נזכרתי במה שהרבי שליט"א אמר על אישה שלובשת פאה, שגם אם הנשיא איזנהאואר יכנס פתאום לחדר היא תרגיש בנוח ולא תחוש שכיסוי הראש שלה בוער על ראשה. גם הדיבור על חלקיות הכיסוי והעובדה שהוא 'נושר' מהראש, מבחירה או בטעות הדהד בי פתאום. 'יכול להיות שהוא צודק?' הרהרתי וברחתי משם מהר. לא בא בחשבון, כאמור.

    ***

    "בקרוב אני חוגגת 30 ", סחתי לחברתי בשבת בבית הכנסת. "חשבתי על 'התוועדות'. לא יודעת בדיוק מה זה אבל נראה לי מגניב. תבואי?"

    החברה מביטה בחיוך ערמומי ואומרת: "בטח אני אבוא. גם יש לי מתנה לתת לך."

     "מה?" אני מסתקרנת

    "אני אתן לך דולר של הרבי!" היא מפגיזה "אבל, רק אם את לוקחת על עצמך לשים פאה", היא מוסיפה ללא בושה. "מה?? דולר של הרבי? וואו. זה כבר סיפור אחר… רציני?" אני אומרת לה, "הכי רציני", היא עונה. שימי פאה, קבלי דולר מהרבי.

    ***

    "אבל אם זה ילחץ לי אני מורידה!" אני מתרה בו. "ואם אני אראה מגוחך חבל על הזמן!" מוסיפה. "וזה גם צריך להלום את האופי שלי", אני מקנחת ברשימת הדרישות הסבירה שלי. "יאללה בואי", הוא אומר ושנינו דוהרים על הטוסטוס לסלון הפיאות במהירות לא חוקית, שמא אתחרט לרגע.

    "תנו לי משהו צעיר, שובב, קופץ", אני מבקשת מהפאנית. היא מנסה נואשות להתאים לי משהו. לא. זה יפה מידי. זה ארוך. זה ממש לוחץ וחם. פה הצבע לא מתאים.. "עזוב, בוא נלך". אני אומרת לבעלי שבדיוק מדד על עצמו פאה בלונדית ששיוותה לו מראה של רוקר מזדקן. אני נקרעת מצחוק. הלחץ קצת יורד. "יודעת מה? יש לי משהו בול בשבילך". נזכרת הפאנית ורצה למחסן. חוזרת עם פיאה חומה בידיה. "שבי", היא פוקדת. "נסדר לך. סיגי!!!" היא שואגת לעבר בחורה צעירה. "בואי תעשי עיצוב רגע!!!"

    רגע? מה רגע? זה צריך לקחת שעות! להשקיע! לא כל יום אני מחליפה פרצוף!

    סיגי באה, זריזה כשד. ידיה רצות עם המספריים על ראשי וכמעט אי אפשר לעקוב. "חכי רגע", אני מתחננת. "תני לראות איך זה". "לא. עכשיו אין מה לראות גיברת. תני לסיים ותראי שזה יהיה יפה". "אבל… מה שגזרת זהו, הלך…", אני מנסה שוב. אבל סיגי בשלה: סניפ-סניפ-סניפ גוזרת ומתעלמת ממני באכזריות.

    "טוב, עכשיו חפיפה ופן. לכי ותחזרי עוד 45 דקות" היא מגרשת אותי.

    "תשמע." אני אומרת לבעלי מודאגת בתחתית הקניון. אם זה לא מתאים אני משאירה את זה שם. לא'כפת לי הכסף. אני לא אתבזה." הוא מהנהן בשתיקה.

     45 דקות עוברות בעצלתיים. גורסים פיצה דלוחה וממתינים. יאללה, הגיע הרגע.

    מתיישבת בדחילו ורחימו על הכסא, סיגי באה כולה חיוכים: "חבלך על הזמן איזה יפה יצא", היא מודיעה: "לא תורידי אותה גם בשינה!" "פסדר…" אני מגחכת. הגיע הרגע. עוטה את ה'שייטל' על ראשי מרימה אחורה ומסתכלת בראי. וואו. יפה! קצר! שובב! כמו שרציתי! עשתה עבודה טובה סיגי. בעלי מתפעל: "אה!? אמרתי לך! הרבי לא פראייר"

    חח לא?? אני צוהלת בליבי. גם נראית מדהים וגם מקבלת על זה דולר!

    בסוף סיגי גם מבינה שזו פאה ראשונה ומפרגנת לי אביזרים בחינם. יוצאים לאוויר הירושלמי הקר. נו, לוחץ לך? שואל בעלי. בטח לוחץ!! למי אכפת! אני צועקת דרך הקסדה, כולי מאושרת. בכל זאת, לא כל יום משדרגים פרצוף.

    יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

    מוקדש להדס יהודית בת חי'ה ולרחל בת חנה לרפואה שלמה תיכף ומיד ממש בתוך כלל ישראל!

    לפניות ותגובות: [email protected]

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    15 תגובות

    1. אורו של משיח לבבית
      כ״א באב ה׳תשע״ד (17/08/2014) בשעה 10:43

      מרגש 🙂

    2. אתי
      כ״ז בניסן ה׳תשע״ד (27/04/2014) בשעה 23:51

      בין אם יש נשים צדיקות שלובשות מטפחת וזה 'ממש ממש' מכסה להם, אך כיוון שהרבי הורה ללבוש פאה, וודאי שאין זה ענין של מה בכך! נשיא ישראל יודע טוב טוב מה חשוב בשביל העם שלו.
      מעניין לציין שאני גרה במקום של חרדים 'דויסים' כמו שאתם קוראות להם, ובפירוש באוטובוס אני רואה נשים צדיקות מאוד עם 200 דנייר בגרביונים וחולצה סגורה עם ג'קט- הכי מהודר שיש, ועובדה! רואים להן שערות. זה לא חייב להיות חלקים נרחבים מהשיער, מספיק קבוצת שערות שלא שמו לב אליה או שערה אחת או שתיים וכבר כתוב בתורה הקדושה: "שיער באישה ערווה" באופן הכי ברור ומפורש!
      לעומת זאת, בפאה צ נ ו ע ה לא יראו ולו שערה אחת!!!

      • מושקא
        ט׳ באייר ה׳תשע״ד (09/05/2014) בשעה 14:08

        קצת כבוד בסדר?!
        מה זה הזלזול הזה?
        הן לבושות לפי המסורת המשפחתית והחסידית שלהן. אולי לא הכי צנוע אבל את בטח לא אמורה לזלזל ככה
        באהבת ישראל נביא את הגואל!
        יחי נמלך המשיח!

    3. אתי
      כ״ז בניסן ה׳תשע״ד (27/04/2014) בשעה 23:48

      בין אם יש נשים צדיקות שלובשות מטפחת וזה 'ממש ממש' מכסה להם, כיוון שהרבי הורה ללבוש פאה אין זה ענין של מה בכך! נשיא ישראל יודע טוב טוב מה חשוב בשביל בעם שלו.
      מעניין לציין שאני גרה במקום של חרדים 'דויסים' כמו שאתם קוראות להם, ובפירוש באוטובוס אני רואה נשים צדיקות מאוד עם 200 דנייר בגרביונים וחולצה סגורה עם ג'קט- הכי מהודר שיש, ועובדה! רואים להן שערות. זה לא חייב להיות חלקים נרחבים מהשיער, מספיק קבוצת שערות שלא שמו לב אליה או שערה אחת או שתיים.
      בפאה צ נ ו ע ה לא יראו ולו שערה אחת!!!

    4. חיהלה
      י״א בניסן ה׳תשע״ד (11/04/2014) בשעה 16:03

      חחח אהבתי!!! :-}

    5. shlicha
      כ״ד באדר ב׳ ה׳תשע״ד (26/03/2014) בשעה 17:41

      נעמה …את כותבת מקסים!!

    6. מתגעגעת ל-770!!
      כ״ד באדר ב׳ ה׳תשע״ד (26/03/2014) בשעה 10:57

      ואאו!! חזק!! כל הכבוד!

    7. 770
      כ״ד באדר ב׳ ה׳תשע״ד (26/03/2014) בשעה 1:02

      אבל יש מטפחת כמו של הספרדיות הצדיקות שכן מכסה את כל הראש והשערות?

      • חיהלה
        כ״ד באדר ב׳ ה׳תשע״ד (26/03/2014) בשעה 20:00

        נ.ב כל הכבוד לנשים האלה!!!!!!! אלו שבאמת שומרות על הצניעות ולא כמו הכובעים שהיא הזכירה למעלה…
        אבל בכל מקרה תמיד עדיף פאה… 😉

      • מיכל הרשקוביץ
        כ״ה באדר ב׳ ה׳תשע״ד (27/03/2014) בשעה 19:34

        רוב "הספרדיות הצדיקות" נכשלות בענין הזה, ומתגלה השיער שלהם שזהו איסור חמור! הרבי שלל את זה מכל וכל! רק פאה!!!

        מדברי הרבי שאפשר למצוא המון באינטרנט:

        ◄ "לא להסתפק בכובע ומטפחת"

        "בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול, וכהפסק דין בשו"ע או"ח סי' ע"ה" (אגרות קודש להרה"ק מליובאוויטש זצ"ל, חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה).

        ◄ כל נשי חב"ד, ללא יוצא מן הכלל, צריכות ללבוש פאה

        "מבלי להיכנס לסיבות שמנעו עד עתה את ההנהגה של דברים מסויימים בבתי אנ"ש, בלבושים ובחינוך הבנים, רצוני להדגיש לכן שוב, שמהיום ואילך על כולן, ללא יוצא מן הכלל, להתאחד עם נשות אנ"ש הלובשות פאה" (אגרות קודש חלק י', איגרת ב'תתק"ע. מאידיש: "אגרות קודש מתורגמות" חלק ב'. הובא גם בליקוטי שיחות חלק כ"ג עמ' שמ"ט. איגרת זו נשלחה לכמה ארגוני נשים).

        ◄ לשכנע את חברותיה ללבוש פאה

        "במענה למכתבה מד' תצוה בנוגע לפאה, בו כותבת שאינה מבינה בדיוק מה הכוונה בזה, ענין הפאה הוא, שהשערות תהיינה מכוסות לגמרי, ובמילא אם מכסים רק חלק, אין זה כפי שהכוונה בזה היא. גם היתה צריכה להשתדל שגם אחרות יעשו כן, ולבאר להן שזוהי הדרך וסגולה לבריאות, פרנסה ונחת אמיתי מהילדים, והשי"ת יעזור לבשר בשורות בזה" (אגרות קודש חלק ח', איגרת ב'תס"ג. מאידיש: "אגרות קודש מתורגמות" חלק ב').

        ◄ גם אם מישהי תבטיח לכסות היטב עם מטפחת, יש להורות לה ללבוש פאה

        "ובפרט שכאמור זהו נוגע לרבים, שאפילו אם פלונית אומרת שבהנוגע אליה אין נפקא מינה באיזה אופן תכסה ראשה, כיון שבכל אופן יהיה הכיסוי כדבעי, מובן שאינה יכולה להבטיח בהנוגע לאחרות" (אגרות קודש חלק ט"ו, איגרת ה'תקי"ג).

        ◄ להדר וללכת עם פאה, גם אם האמא הלכה עם מטפחת

        "יש מקום לומר שמי שהוא יטעון על דבר הנהגת האמהות שלאו דוקא בפאה. אבל כבר מילתי אמורה, שהרי זה מברכות עקבתא דמשיחא, אשר בת קמה באמה להוסיף עליה בשמירת התורה והמצוה" (שם).

        ◄ יש לבחור את הפאה היפה ביותר

        "ובפרט בזמננו, שאפשר להשיג פאה נכרית בכל הצבעים, והיא נראית יפה עוד יותר מהשיער שלה עצמה, תתבונן האישה בעצמה (ואין צורך לשם כך בהתבוננות גדולה של שעה או מחצית השעה) מהי הסיבה האמיתית לכך שהיא אינה רוצה לחבוש פאה נכרית אלא מטפחת…" (תורת מנחם חלק י"ב עמ' קפ"ח, שיחת ר"ח אלול תשי"ד. שיחה זו הובאה גם בספר "ליקוטי שיחות" חלק י"ג עמ' קפ"ח ואילך).

        "את הדברים דלהלן שמעתי בטלפון מפי הגברת זלדה נעמעס [ז"ל, אשת חינוך ידועה מחסידי חב"ד] מברוקלין ניו יורק. "כשהגענו לארה"ב מאירופה בשנת תשי"ח לאחר נישואינו, נכנסנו אל הרבי ליחידות. אני לבשתי כובע וחצי פאה, ולא ראו לי אף שערה אחת משערותי. במהלך היחידות וכו' אמר הרבי: "צריך ללבוש פאה"! אני עדיין לא קלטתי אז מה זה "רבי" ונסיתי להתווכח, ואמרתי: "כל השערות שלי מכוסות, והשערות שרואים זה חצי פאה". והרבי ענה: אבל צריך ללבוש פאה! חצי פאה זה כמו חצי בריאות". והמשיך: "עבור לבישת פאה מובטח בריאות, פרנסה ונחת מהילדים ומהנכדים… ומה עוד את רוצה"? עניתי לרבי: "זה מספיק". ואז אמר הרבי: "תמצאי כאן מישהי שהיא מבינה בזה, והיא תלך איתך לקנות פאה יפה, שמי שתראה את זה תרצה גם היא ללבוש פאה". ובפנותו לבעלי אמר הרבי: "לך לרב חדקוב, הוא ילווה לך כסף לפאה יפה עבור אשתך". כמובן שאחרי ברכות כאלו, אין אני יוצאת מפתח ביתי עם מטפחת. אפילו כשאני יורדת להוציא את הזבל החוצה, גם אז אני לובשת את הפאה" (לקט שכחת הפאה, ס"ג).

        ◄ הגר"מ אשכנזי: "אין לתושבת הכפר לצאת מביתה ללא חבישת פאה"

        "ב"ה, ערב ראש השנה תשס"ח. אל אנ"ש שיחיו תושבי הכפר. בקשר לכיסוי הראש של נשים נשואות, אשר לאחרונה נהייתה בזה פירצה נוראה – הנני להודיע: א. מובן ופשוט אשר בחבישת מטפחת או כובע, כשאפי' רק מקצת מהשערות מגולות – הרי זה היפך השולחן ערוך! ב. ע"פ הוראות כ"ק אדמו"ר, על האשה לחבוש אך ורק פאה נכרית! הדברים מחייבים את כל אחת ואחת ללא יוצאת מן הכלל. אי לכך: אין לתושבת הכפר לצאת מביתה ללא חבישת פאה, והנני רואה בהוראה זו חלק מתקנון הכפר! ונזכה לכתיבה וחתימה טובה, כהבטחותיו הקדושות של הרבי שע"י חבישת הפאה זוכים לבני חיי ומזוני ולפרנסה".

      • rinat95
        כ״ח באדר ב׳ ה׳תשע״ד (30/03/2014) בשעה 10:16

        מיכל הרשקוביץ היקרה דעי לך שאין כמו הספרדיות בעניין הצניעות וזה ברור לכולם!! ובזה אסיים כי אחרת תגובתי לא תתפרסם.

      • גליה
        כ״ח באדר ב׳ ה׳תשע״ד (30/03/2014) בשעה 16:25

        כולם צדיקות לא להוציא לעז על בנות ישראל

      • חיהלה
        י״א בניסן ה׳תשע״ד (11/04/2014) בשעה 15:59

        מ ה א ת א ו מ ר ת!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        למיכל הרשקוביץ היקרה!
        כל כך רואים שאינך מתמצאת בתחום זה,אז תבררי ותראי נשים ספרדיות (וצדיקות מאוד, אפילו ניראלי שקצת יותר ממך בלי להעליב) ואז תחזרי אלי ותתלונני על הנשים הצנועות והמכובדות האלו!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        אז לא לדבר בלי ידע!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    8. שליחה
      כ״ג באדר ב׳ ה׳תשע״ד (25/03/2014) בשעה 23:54

      כל הכבוד!! אהבתי

    9. חיהלה
      כ״ג באדר ב׳ ה׳תשע״ד (25/03/2014) בשעה 18:07

      חחח ענקקקק!!!!!!!!!!
      אהבתי! 😉

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.