• ברכת אחים!

    הגדלה

    סיפר חמי ע"ה שבהיותו ילד, כשהיו רבים בין האחים והיו קוראים "שמות" האחד לשני אמם למדה אותם לומר "זיי געזונט" וכך היו צועקים ביניהם בעת כעס ומריבה. גם היום אנו שומעות משפטים כמו "השכנה הזאת שתהיה בריאה רוצה לעזור ורק מקלקלת" כשה"שתהיה בריאה" בא להחליף משפט הפוך במהותו. זו יכולה להיות בהחלט התחלה טובה • טלי גלויברמן

     כמו בכל שנה בעז"ה אתקשר להורי הגרים בארגנטינה לברך אותם לקראת השנה החדשה ולהתברך מפיהם. גם כשהזמן לא מאפשר שיחה ארוכה אינני מוותרת על הברכות הנאמרות בלב גדוש אהבה.

    לכל אחד מאתנו יש כח מיוחד מאת ה' לברך. כולנו רוצים שהרבי יברך אותנו כי כשרבי מברך זה בבחינת "צדיק גוזר והקב"ה מקיים", יחד עם זאת חשוב שלא נשכח את הנאמר בגמרא (מסכת מגילה) "אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך" גם כדי לקבל ברכות מכל יהודי וגם – בל נשכח – לברך את השני.

     

    הרגילי את עצמך לברך

    כדאי לנו להרגיל את עצמנו לברך כל אדם באשר הוא ולזה יש כמה סיבות טובות:

    בל תשחית: אם ה' נתן לנו כשרון מסוים ואנחנו לא משתמשות בו, תגידי זה לא בל תשחית מהכישרון? כנ"ל עם הברכות, ה' נתן לנו כח לברך ואם לא נשתמש בו אנחנו פשוט עושות בל תשחית. רוצה לנצל את כל הטוב שה' נתן לך? הרגילי את עצמך לברך.

    שליחות בדרגה גבוהה: כשאנחנו מברכים את הזולת וברכתנו משפיעה עליו שפע גשמי או רוחני, סימן שהיינו שליחות של הקב"ה לשפע הזה. רוצה להיות שליחה ישירה מבורא עולם? הרגילי את עצמך לברך.

    תקשורת בין אישית טובה: כשאנחנו רוצות לברך מישהו, אנו חושבות על מה הוא צריך או רוצה כדי שהברכה תהיה "לעניין" וזה עוזר לנו לחשוב על השני ולא להתמקד רק ברצונות, בשאיפות ובצרכים שלנו. רוצה להיות יותר חברותית ונעימה לסביבה? הרגילי את עצמך לברך.

    המברך מתברך: כשאנחנו מוכנות לחשוב על השני ועוזרות לו לקבל שפע משמים, אנו גורמות נחת רוח לה' שנהנה לראות את בניו אוהבים זה את זה ומשפיע גם עלינו מידו הפתוחה. רוצה להרוויח שפע לעצמך? הרגילי את עצמך לברך.

    בואי נתחיל

    סיפר חמי ע"ה שבהיותו ילד, כשהיו רבים בין האחים והיו קוראים "שמות" האחד לשני אמם למדה אותם לומר "זיי געזונט" וכך היו צועקים ביניהם בעת כעס ומריבה. גם היום אנו שומעות משפטים כמו "השכנה הזאת שתהיה בריאה רוצה לעזור ורק מקלקלת" כשה"שתהיה בריאה" בא להחליף משפט הפוך במהותו. זו יכולה להיות בהחלט התחלה טובה, להרגיל את עצמנו לברך כל אחד ובכל מצב, גם כשבאמת היינו רוצים לומר משפט הפוך ולא באמת מתכוונים לברכה הנאמרת.

     גם לברכות קטנות יש משמעות לנו ולשני, אם ארגיל את עצמי לברך ב"יום נעים" אפילו פקידה שאינני מכירה וכרגע סיימתי איתה שיחה, יהיה לזה כל היתרונות שמנינו מקודם.

    אני – למשל – הרגלתי את עצמי לברך כל ילד שיוצא מהבית ב"בהצלחה" או ב"יום מוצלח" ואם יש משהו מיוחד כמו מבחן, יש ברכה כפולה. אח"כ התחלתי לברך גם את בעלי ב"בהצלחה" אפילו כשהוא יוצא לתפילה כי גם בזה צריך סייעתא דשמיא כדי להתרכז ולדעת על מה ואיך להתפלל. וכשמתרגלים, יותר קל ויותר זורם ויודעים במה לברך כל אחד.

    איך לברך

    את הפתגם הידוע ש"תפילה ללא כוונה, כגוף ללא נשמה" אפשר להמיר אותו גם לברכות. בנשיאת כפיים הכהנים מברכים "אשר קדשנו במצוותיו וצוונו לברך את עמו ישראל באהבה". כשברכה נאמרת מתוך אהבה יש לה נשמה. גם כשמברכים אותנו מכל הלב יש לנו תחושה נעימה ויותר מאמינים שבעז"ה הברכה תתקיים. הכל טוב ויפה, אבל איך מגיעים לזה? כדי להגיעה לדרגה שמברכים מתוך אהבה צריך לעבור תהליך פנימי כלשהו כדי לאהוב כל יהודי. הדרך – כך אומר לנו אדמו"ר הזקן – היא "קלה" והיא כתובה בפרק ל"ב בספר התניא: להסתכל על כל יהודי כמות שהוא, לראות בו שיש לו נשמה יהודית קדושה וטהורה ולא לשים לב למה שקורה סביבו, כי אלו אינם דברים שתלויים בו, וגם אצלנו בחיים קורה שיש פער בין הרצון והמאמצים שלנו לבין מה "שקורה בפועל" ולא היינו רוצים שיסתכלו עלינו כעל התוצאות של מעשינו. לאהוב כי ככה, כי הוא יהודי, כי הנשמה שלו א-לוקית.

    ונסיים בסיפור אמיתי  על כח הברכה מאהבה דווקא.

    לפני כמה שנים הייתי מארגנת התוועדויות ראש חודש, וכמארגנת תמיד נשארתי לסדר את המקום. באותה התוועדות ר"ח אלול נשארו כמה נשים לעזור. היינו 10 במספר. מישהי אמרה בואו נתאחד וכל אחת תבקש ברכה למה שהיא צריכה ונברך אחת את השנייה. זה היה מיוחד, כל אחת בקשה וכולנו ברכנו. אחת הנשים כמה שנים לאחר נישואיה בקשה שנברך אותה בזרע של קיימא. זו הייתה הברכה שנתנה הכי מכל הלב שהיה אפשר, אולי זה היה כי האישה "בקשה חזק", מה שבטוח הוא שזה היה ממש מכל הלב. בטח את כבר יודעת מה סוף הסיפור, נכון! מיד לאחר ההתוועדות היא נפקדה וב"ה ילדה ועוד לפני שלתינוק מהסיפור עשו אפשערניש (תספורת), כבר ילדה את בנה השלישי ב"ה.

    וכשאנחנו מתאחדים ומברכים האחד את השני, ה' יברך אותנו כולנו כאחד ויגאל אותנו תיכף ומיד ממש!

    לסיכום   

    –    אפשר לחנך /להרגיל את עצמנו לברך

    –     מתוך שלא לשמה בא לשמה, אפשר להתחיל בצורה "טכנית"

    –     עם מחשבה עמוקה נצליח לברך באהבה

    –     כשמברכים אנחנו המרוויחים הראשיים

    –     נברך את כולנו בגאולה שלימה מיד

    –     בהצלחה!

    טלי גלויברמן

    מאמנת אישית ברוח החסידות, מתמחה ביחסים בין אישיים ומנחת נישואין מוסמכת. סדנאות, הרצאות ופרטני  052-3760922

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    3 תגובות

    1. חני
      כ״ו באלול ה׳תשע״ד (21/09/2014) בשעה 19:33

      יפה שלא נשאר בעולם האצילות אלא הסברת איך להוריד את זה למעשה. תודה.
      לחצתי על ה"תגיות" וראיתי כמה מאמרים מטלי גלויברמן. ממתי?

    2. משיח-נאו
      כ״ג באלול ה׳תשע״ד (18/09/2014) בשעה 7:37

      וואי יפה…

    3. משיח עכשיו!
      כ״ב באלול ה׳תשע״ד (17/09/2014) בשעה 17:28

      חזק!!!
      משיח now!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.