• כשמשפחה חב"דית יוצאת לטייל…

    הגדלה

    כיצד להתכונן נכון לטיול עם הילדים? האם גם בטיול תמים בנחל או בפארק, ניתן להוסיף נדבך חסידי? ולאיזה אתרי טיול לא כדאי להתקרב? ר' אוהד מרציאנו, חסיד חב"ד ומדריך טיולים ותיק, והגב' אילת אורן, שמובילה מאות ואלפי מטיילים בסיורים מאורגנים בירושלים ובסביבתה – משיבים • באדיבות מגזין 'בית משיח' • לקריאה

    מאת נתן אברהם, בית משיח

    כשמשפחה חב"דית יוצאת לטייל בארץ ישראל, אין זה טיול כמו של משפחה ארצישראלית 'רגילה'. עבור משפחה חסידית, לא כל מקום מתאים לטיול, ולא כל זמן הוא אפשרי וראוי. בנוסף לכך, חב"דניק, גם כשהוא יוצא לטיול, הוא שליח נודד שלוקח עמו את התפילין ומחפש הזדמנות…

    ימי 'בין הזמנים' הללו הם ימים שבהם הילדים בבית ומבקשים לנצל את הזמן לטייל.

    יחסו של הרבי לימי החופש, ידוע זה מכבר. דעתו מובאת באינספור התבטאויות ומכתבים ברורה ונהירה – בדעה נחרצת נגד ימי החופש הארוכים הפוגעים בעשייה החינוכית הנבנית בעמל רב בשאר ימות השנה. הילד שרגיל לזמנים מסודרים של קימה ושינה, של לימוד וחוויה, מוצא את עצמו תוהה ומבולבל נוכח ימים שלמים של חיפוש אחר תוכן.

    וכך כותב הרבי מלך המשיח במכתב להנהלת צא"ח בירושלים בעיצומו של קיץ תשט"ו: "מוסגר פה העתקה אודות ניצול ימי החופש, אף שבכלל ידועה השקפתי שאין הזמן עתה לימי חופש כלל, ואדרבה – ומכמה טעמים, ולו איישר חילי הייתי מבטלו בעבר ועל אחת כמה וכמה בהווה ובעתיד".

    אנשי החינוך עושים פעילות ענפה למלא את ימי החופש בפעילות חינוכית מתאימה, כמו קייטנות ומחנות קיץ שזוכים לעדנה בשנים האחרונות, אך נראה שעדיין יש ימים רבים בהם ניתן לנו ההורים המרחב לקחת אחריות הורית.

    משפחות רבות מנצלות את הימים הללו ליציאה לטיול ונופש. מי שיבקר למשל בצפת בימים אלו, יתפעם נוכח אלפי הנופשים הפוקדים אותה ואת היישובים החרדיים מסביב. ביקשנו לשמוע מהמומחים בתחום כיצד להתכונן נכון לטיול עם הילדים? מהם האתגרים הניצבים בפנינו? האם גם בטיול תמים בנחל או בפארק, ניתן להוסיף נדבך חסידי? ולאיזה אתרי טיול לא כדאי להתקרב?

    את השאלות הללו הפנינו לשני מרואיינים הלא הם ר' אוהד מרציאנו והגב' אילת אורן, אותם נציג לפניכם בשורות הבאות.

    ר' אוהד מרציאנו הוא חבר בקהילת חב"ד בצפת המשמש כמדריך טיולים, וזה שנים ארוכות חי ונושם את השטח. הטבע הוא חלק בלתי נפרד מסדר יומו. בשנים האחרונות הוא מתמקד בהדרכת בתי ספר בטיולים באזור הצפון. בשנה האחרונה, בנוסף על עבודתו כמדריך טיולים, עבד כרכז טיולים בתנועת 'מבראשית' הלוקחת בני נוער ותלמידים שאינם שומרי מצוות למסעות הנמשכים על פני שבוע שלם בטבע, שם מעבירים להם סדנאות ותוכניות להעמקת הזהות היהודית.

    הגב' איילת אורן היא שליחה של הרבי מלך המשיח ב'מרכז משיח' במדרחוב הירושלמי. זה אחת עשרה שנים שהיא מובילה מאות ואלפי מטיילים בסיורים מאורגנים בירושלים וסביבתה במסגרת ארגון שיסדה – 'ירושלים של מעלה'. "פתחנו את המיזם הזה בעקבות תשובה ברורה של הרבי ב'אגרות קודש'. שמנו לב שישנה הצפה בתחום הזה של מדריכים וארגונים, אך אף אחד מהם לא נותן את הפן החסידי. מיד עם ראשית הפעילות הגינו פורמט שבו הקבוצה נכנסת לבית חסידי או בית חב"ד, בית כנסת או ישיבה, וחווה את המסרים דרך המציאות שבה הם נמצאים".

    המלצות וטיולים

    אנו נמצאים כעת בחופשת הקיץ או כפי שהיא קרויה בעגה הישיבתית 'בין הזמנים'. הבה נתחיל מהמלצה שלכם על פעילויות לימי הקיץ.

    "אזור הצפון שופע מקומות תיירות וטיול", אומר אוהד, ומציע לפני היציאה לטיול, לבחור שעות מתאימות. "מעיינות ונחלים בתקופה הזו של השנה היא לא דבר מומלץ ליהודים חרדים, בשל בעיות צניעות. זאת ועוד: מקומות של נביעות מים עמוסים במטיילים בתקופה הזו, ומי שרוצה להפיק הנאה מושלמת מהטיול, כדאי לו להתרחק ממקומות הומי אדם. מי שבכל זאת רוצה לצאת למקומות עם מים, כדאי לתזמן כך שיגיע לשם בשעת בוקר מוקדמת או בשעת ערב".

    פטור בלי כלום אי אפשר, ואוהד מסכים בכל זאת לתת כמה רעיונות לטיולים במקומות של מים. "לא אמליץ לך על נחל הקיבוצים או על הבניאס, אבל כן כדאי להגיע לנחל הזוויתן ברמת הגולן בשעת בוקר מוקדמת. המקום מלא בבריכות מים, ותמיד אפשר לדלג מבריכה לבריכה, ולמצוא מקום שקט. יש גם את 'עין קדם' הנמצא סמוך לטירת הכרמל. המסלול בדרך אליו לא כזה אטרקטיבי ,אך המעיין עצמו הוא מיוחד. מדובר בנקבת מים של עשרות מטרים יפים שנכנסים אליה דרך חלון מבנה עתיק מבטון. זהו מקום לא מוכר, רק מעטים נחשפו אליו ולכן אני ממליץ עליו.

    "יש כמובן עוד כמה מקומות, כמו: עינות סלוקיה, עין שוקו, עין עלמין – כולם מעיינות ברמת הגולן, מקומות מהנים, אך כאמור, כדאי להגיע בשעות מוקדמות מפאת בעיות של צניעות שיכולות להיות שם".

    מאזור הצפון אנחנו עוברים לאזור ירושלים והסביבה ומפנים את השאלה לגברת איילת אורן:

    "לחב"דניקים שמגיעים לירושלים, לא הייתי ממליצה להגיע עם בני המשפחה לסיור במרכז העיר או במדרחוב. אמנם מתקיימים באזורים הללו הרבה מופעי במה ואירועים, אך הם לגמרי לא לרוחנו ולא כדאי לחשוף את ילדנו להווי החיים במקומות הללו. במקום זאת כן הייתי ממליצה להגיע לסיור בעיר העתיקה. אפשר לעצור בבית הכנסת 'צמח צדק', שם יסיימו ממש בקרוב לכתוב את ספר התורה לילדי ישראל. ניתן להכין מבעוד מועד סיפורים על הצמח צדק ועל המקום, ולספר זאת לילדים. כמובן שאפשר לשלב זאת בסיפורים ובחידות מההיסטוריה החב"דית.

    "בכלל, בעיר העתיקה יש עוד מקומות יפים ומיוחדים כמו מנהרות הכותל, או 'עיר דוד'. מומלץ להגיע לביקור ב'מכון המקדש', ובקברו של דוד המלך. בכל אתר שציינתי יש נקודות השקה חב"דיות שאפשר לשתף בהן את הילדים. בציונו של דוד המלך, למשל, הרבי הריי"צ ביקר ויסד שם את חברת התהילים הנמצאת שם מדי יום. אפשר כמובן להרחיב בכלל על תקנת אמירת תהלים היומית וכו'. למשפחה עם ילדים גדולים, לא פחות מגיל עשר, הייתי מציעה לעשות טיול חומות. המראות והנופים הנשקפים משם, הם מדהימים. ארבעים וחמש דקות של טיול שבמהלכם ניתן לחזות בנופה המדהים של ירושלים".

    הטיפ לטיול מוצלח: הכנה נאותה

    ר' אוהד מרציאנו מציין שוב את נושא הצניעות, אך מבקש לחדד את הצורך להתכונן היטב לפני היציאה לטיול. "משפחה צריכה לדעת היטב לאן היא הולכת ומה מצפה לה וכיצד להתכונן נכון. לא כדאי להסתפק בחיפוש ב'גוגל', אלא לשאול כאלה שטיילו שם לפניכם. לא כל מסלול מתאים לכל גיל. ישנו מסלול שביקשתי לבדוק שהיה רשום עליו שמתאים למשפחות עם עגלות, וכשהגעתי אליו עם רעייתי והתינוק, חשכו עינינו. לא מיניה ולא מקצתיה".

    התכנון המדוקדק, לדבריו של אוהד, יקבע את מידת ההנאה מהטיול. "בארצנו הקטנטונת ישנה בעיה עם כמויות המשקעים. יכול להיות שאחרי פסח יהיו נחלים שישצפו, וכמה שבועות לאחר מכן לא תזרום שם טיפת מים. בתחילת הקיץ הנוכחי למשל, הייתי בנחל 'השופט' הסמוך ליוקנעם, וזרמו שם מים זכים. שבועיים אחר כך, חבר, מדריך טיולים שהיה שם סיפר, כי לא זרמה במקום אף טיפת מים. כדאי לשים לב".

    כשמדברים על אתגרים בטיולי ירושלים, למשל, העלנו בפני הגב' אורן את המצב הביטחוני, אך היא ביטלה זאת במחי יד. לדבריה החיים בירושלים גם בימים אלו, מתנהלים כתיקונם. "ההצעה הכי אפקטיבית שלי נוגעת לעצם ארגון הטיול. כשיוצאת כל המשפחה, כדאי לשלב עם היציאה לאתרים היסטוריים ולימודיים, גם זמן לישיבה בפארק או בגן שעשועים; פשוט כדי לשבת ביחד וליהנות ביחד.

    "ניתן לשלב עם הביקור בעיר העתיקה גם ביקור בגן העץ בקרית יובל. זה מקום גדול וקסום שכולו מתקני משחקים העשויים מעץ. ניתן להעביר שם בכיף שעות ארוכות. אפשר לבקר גם בגן סאקר הנמצא בכניסה לעיר. בימים אלו הציבור החרדי ממלא את הפארק. אפשר לבקר גם בקבר שמואל הנביא הנמצא בסמיכות לשכונת רמות. אחרי התפילה המרגשת תוכלו לצפות בנוף המהמם".

    אתגר נוסף לדבריה של הגב' אורן הוא המסעדות. "אם אתם משפחה המקפידה על בשר ליובאוויטש, אז לא נמצאת מסעדה בשרית כזו בירושלים. אם מספיקה לכם תעודה של בד"ץ העדה החרדית, אזי יש כמה מסעדות כאלו באזור החרדי של העיר, בעיקר בשכונת 'גאולה'. לעומתן, מסעדות חלביות ופיצות בכשרות מהודרת – יש הרבה.

    "בכלל כדאי להגיע בערבים לשכונות החרדיות הוותיקות, 'מאה שערים' ו'גאולה'. ניתן להסתובב שם ברגל, להריח את הניחוחות. ישנם שם הרבה ישיבות ובתי כנסת, וחצרות של חסידויות שונות. מי שמגיע מעיר בעלת צביון לא–דתי, זה בהחלט יכול לעניין אותו. ניתן לקנח יום כזה ביקור בפיצה או סיור בשעות ערב בין הסמטאות של הרובע היהודי".

    עולם הגאולה בירושלים

    האם יש לכם רעיונות לפעילות פחות מורכבת, כמו פעילות במרחב הביתי והקרוב?

    "מי שגר במרכז הארץ וחפץ לטייל, לא חייב לנסוע ולנדוד עד הצפון הרחוק", מבהיר אוהד. "יש אזורים מאוד טובים לטיול גם באזור הצפון הקרוב. לדוגמה, נחל קדם שנמצא ליד טירת הכרמל, שהוא מקום מקסים. גני הנדיב על שם הנדיב רוטשילד שנמצא דרומית לזיכרון יעקב. באזור חיפה יש מקומות רבים לטיול, כמו החי–בר, מערת אליהו, וכן רכס אצבע ליד עתלית. גם פארק נשר נמצא באזור הזה. כל האתרים שציינתי, הם טובים ויפים, ונמצאים מקסימום שעה מאזור המרכז כך שלא חייבים להצפין עד הגליל ורמת הגולן".

    בפיו של אוהד עוד הצעה מיוחדת. "הייתי ממליץ למשפחות מאנ"ש לפקוד את יהודה ושומרון. בשנים האחרונות אתרי התיירות שם מאוד הותאמו לציבור החרדי. הם מתאימים את עצמם מכל הבחינות. בכל אתר היסטורי הם משלבים גם הפעלות עם ילדים, והכול בצניעות, כך שביקור באתר אחד ממלא למשפחה יום שלם של פעילות מהנה – זאת בנוסף לחיזוק מתיישבי יהודה ושומרון. יש את פארק שילה, המעיינות בגוש עציון, וכמובן המקומות הקדושים. כל פיסת אדמה שם נושאת בשורה ארכיאולוגית והיסטורית. ניתן בהחלט לשתף את הילדים במידע על עברנו ההיסטורי".

    לדבריו של אוהד, תמיד יהיה ניתן גם לצאת לפארק השכונתי הקרוב. "אם מדובר בילדים קטנים, ההנאה הכי גדולה שלהם נעוצה בכך שאנחנו המבוגרים נמצאים איתם, משוחחים ומקשיבים להם, כך שלא תמיד המרחק מודד את ההנאה".

    הגב' אורן משתפת אותנו באינספור מקומות בילוי שניתן ללכת עם הילדים בירושלים ובסביבתה. "לאחרונה ייסדנו ב'מרכז משיח' גלריה שקראנו לה – 'עולם הגאולה', יש שם תמונות, וויטרז'ים, וקטעי וידיאו על הגאולה שיצרו אמנים מפורסמים. עמלנו על זה עם אנשי מקצוע במשך שנתיים. כל הקבוצות שאנחנו מדריכים, עוברים דרך הגלריה. היא מתאימה לקבוצות של אנשים בוגרים יותר, ואני מזמינה את אנ"ש שפוקדים את עיר הקודש, לבקר בתערוכה".

    כשחב"דניקים מטיילים…

    לא הרי טיול של משפחה חב"דית כטיול משפחתי סתם. בפני משפחה חב"דית ישנם אתגרים ומשימות נוספות מעבר להנאה הרגילה מן המקום. ביקשתי אפוא לברר מה הערך המוסף שלנו כחסידים במהלך הטיולים והיציאה לנופש?

    ר' אוהד שחזותו מסגירה בבירור את היותו חב"דניק מספר, שכמעט בכל הדרכה לקבוצות חרדיות או דתיות הוא נשאל על חב"ד ועל הרבי. לשאלתנו מה בדיוק הוא נשאל, הוא מחייך ועונה: "לרבי יש מה לומר בכל נושא שבעולם, תלוי עד כמה מתכנן הטיול עושה הכנות מתאימות".

    בפיו של ר' אוהד יש גם דוגמה: "לאחרונה יצאתי עם קבוצה של אחת מישיבות חב"ד. במהלך הטיול התפתח דיון מעניין על גיל העולם ותהליכים גאולוגיים שעוברים על העולם. הדיון התפתח כשביקרנו בעמק החולה ובחרמון, שם הם שמעו דברי הסבר מ"המדע המודרני" על גיל העולם. אז נכון שאפשר לפתור זאת באמירה של 'אנחנו לא סוברים כך', אך ניתן גם להכיר לעומק את דעתו של הרבי, וכיוון שכבר הופנתה שאלה מאותם צעירים, עניתי עליה תשובה מספקת וממצה.

    "דוגמא נוספת שהתרחשה באותו טיול בבריכות המשושים בנחל זוויתן. הבריכות שם הן בצורת שש, וזו תופעה מדהימה שקיימת באבני בזלת. בהחלט זה המקום לציין שזה מזכיר לנו את מחזוריות העולם על פי התורה הקדושה. בששה ימים נברא העולם ובשביעי הקב"ה כביכול נח, וזה מסתמל בעיגול שבאמצע. דוגמאות כאלה יש רבות. מי שמתבונן בטבע נדהם מההלימה המוחלטת לערכים בתורת החסידות.

    "ולעצם שאלתך, חסיד גם בטיול נשאר עדיין חסיד. הוא לוקח איתו תפילין, וכשהוא מוצא הזדמנות להשפיע על הזולת, הוא עושה זאת".

    גם פעילות הסיורים והטיולים של 'מרכז משיח' בירושלים, היא מכוונת מטרה – לחשוף בפני המטייל הלא–דתי, או הדתי אך הוא לא מתמצא בעומק המסורת היהודית והערכים החסידיים. "יש לנו פעילות מרתקת של סיור חסידי במהלכו המבקרים משתתפים בהתוועדות חסידית", מספרת גב' אורן. יש לנו סיורים גם לשאינם יהודים, ובעבורם התאמנו במיוחד פעילות הקשורה עם שבע מצוות בני נח. המדריכים שלנו הם חסידים, והמסרים הם בהתאם".

    הגב' אורן מנצלת את הבמה הזאת להזמין את הקהל הרב שיבוא בשבוע הבא לירושלים לטקס סיום כתיבת ספר תורה לילדי ישראל, לשלב זאת עם ביקור במרכז משיח. "באותו לילה נקיים גם אנחנו הכנסת ספר תורה במדרחוב. הורים יכולים לנצל את העלייה לירושלים לטיול עם הילדים בשעות הבוקר, ובצהריים להגיע לעיר העתיקה, ולחתום את היום בחגיגת הכנסת ספר תורה אצלנו, נשמח לראותכם".

    5 טיפים להתנהלות נכונה בימי החופש

    בימים אלו, הורים רבים מוצאים את עצמם מתקשים להעביר את הזמן בצוותא עם ילדיהם בהנאה. אין זה סוד שהורים רבים מצפים בקוצר רוח לפתיחת שנת הלימודים וחזרה למסלול הרגיל של החיים. המצב אצל הבנות מורכב הרבה יותר; בעוד הבנים יצאו לחופשת הקיץ זה עתה, הרי שהבנות וילדי הגנים יצאו לחופשת הקיץ כבר לפני חודש ויותר. קייטנה רודפת קייטנה, ונראה שהזמן לא זז.

    מרבית ההורים לא עובדים במערכת החינוכית, ונאלצים לעבוד כרגיל תוך כדי שילדיהם נמצאים בבית, ותרים נואשות אחר פעילות שתפיג את שעמומם. משפטים כמו 'אימא משעמם לי' או 'אבא אין לי מה לעשות', נשמעים מדי יום, ובינינו, לא תמיד יש בידנו תשובות מספקות.

    השאלה הגדולה היא: מה בידנו לעשות? כיצד נצליח למרות הכל לנצל ימים אלו לזמני איכות מעצימים בינינו לבין ילדינו? הנה כמה טיפים:

    1 כדאי מאוד לתכנן נכון את ימי החופשה מבעוד מועד. תלו לוח שנה במיקום מרכזי בבית, וציינו מדי יום פעילות מסוימת אותה תעשו בצוותא עם הילדים. זה יכול להיות פעילויות זעירות כמו בישול או אפייה ביחד, יציאה לקניות, שתילת זרעי ירק בגינה, או יציאה משותפת לגן משחקים ציבורי. ילדים מטבעם אוהבים סדר. כשילדים בבוקר יידעו שבערב מצפה להם פעילות, אפילו לא ממושכת, כבר נחזה בכך שמפלס התלונות ירד פלאים. כדאי מאוד לתכנן את הלוח יחד עם הילדים.

    2 תנו דוגמה חיה. כשילד שומע הורה מתלונן ומצפה כבר שהחופש יסתיים, הוא עלול לפרש זאת לכיוונים לא נכונים; שלאבא או אימא קשה לשהות איתנו. סיפר לי מישהו שילדו אמר לו שהוא בחיים לא ירצה להיות אבא. כשנשאל מדוע, ענה 'כי זה ממש קשה'… רגע קודם לכן התלונן האב באוזני רעייתו על האנרגיות הרבות שהחופש הזה סוחט ממנו, והילד ששמע, תרגם זאת בהתאם להבנתו. יש לכם תלונות? לא ליד הילדים. בכלל, כדאי לנצל את השעות הפנויות להיות נטו עם הילדים. סגרו את הטלפון הנייד לשעה ביום (כן.. כן…) ותהיו עם הילדים.

    3 ימי החופשה הם זמנים מועדים לבדיקת גבולות מצד ילדינו. כדאי מאוד לא להעצים או להפחית גבולות תוך כדי תנועה. אספו את ילדיכם טרם היציאה לחופשה, או בראשיתה, והבהירו בפניהם את חוקי ההתנהגות הבסיסיים אותם אתם מצפים מהם. כמו כן כדאי מאוד להגמיש מגבלות עליהם אתם עומדים בימים כתיקונם שלא נחוצים בימי החופש (כמו זמן שינה וכדומה).

    4 לרבים מאתנו, אחד הקשיים הכי גדולים הוא לא הטיול עצמו אלא משך הנסיעה אליו עם הילדים. הללו מטבעם משתעממים מהר ומתחילות מריבות והצקות הדדיות. מה עושים? ראשית, עושים הכנה נכונה לפני הנסיעה. אנחנו, הנהגים, ישנים טוב, אוכלים טוב ומתכננים בקפידה את המסלול. לגבי ילדינו, יום קודם לכן אוספים אותם בסלון הבית, משתפים אותם במסלול ובמה שעתידים לפגוש במהלכו, מחלקים תחומי אחריות ביניהם, ודורשים מהם לעמוד בכללים שאתם קובעים מראש. כמו כן כדאי להתארגן עם משחקים ומיני מתיקה.

    5 הטיפ החמישי והאחרון נוגע לחופשה, אך את פירותיו נקטוף במשך השנה כולה. בזמן הזה אנו מוצאים את עצמנו מבלים זמן רב יותר עם ילידנו; הבה נהיה סבלניים ונלמד אותם לתקשר בצורת דיאלוגית. למדו אותם להקשיב, ולפתור קונפליקטים שיש להם עם האחים בצורה נכונה, על ידי ויתור והצעת הסכם שכולם יוצאים ממנו נשכרים ומרוצים.

    10 טיפים לפעילויות פרקטיות בימי החופש

    1 בשלו יחד. אם בימים רגילים אין לכך די זמן, הרי שבחופש כדאי להכניס את הילדים למטבח, להציע בפניהם בחירה מה לאכול, ולבקש שייטלו חלק בהכנות. אפשר לשחק כמו שאתם נמצאים במסעדה עם תפריט.

    2 חידונים בנושאים משתנים. מדי כמה ימים הכינו שאלות בנושא מסוים אותו תקבעו מראש, תלמדו אותו, או שתתנו מראש לילדים חומר קריאה על הנושא, והטמינו את הפתקים עם השאלות במרחב הביתי או בחצר. על הילדים יהיה לחפש את הפתקים ולענות נכונה על השאלות.

    3 משחקי קופסא ביתיים. הכינו מבעוד מועד מספר משחקי קופסא. בדרך כלל ילדים בגיל ה'עשרה' מתחברים מאוד לפאזלים של חלקים רבים. הרכיבו יחד.

    4 שותפים לניקיון. תרתמו את הילדים לסייע בידכם לנקות ולארגן מקומות בבית בצורה יסודית, מקומות שבימים רגילים לא מגיעים אליהם מפאת חוסר הזמן.

    5 טיולים משותפים. צאו לטיול בטבע, קחו כדורגל או עזרים אחרים פשוטים, ותיהנו מהטבע. אפשר לקחת גם שמיכה ולפרוש בחורשה מוצלת וליהנות מהשקט והשלווה, מה שלא ניתן כמעט לעשות בשאר ימות השנה.

    6 היו יצירתיים. חפשו מלאכות או יצירות פשוטות שניתן להפוך אותם ליצירה מושלמת שתשמש אתכם לכמה מפגשי איכות. למשל, כולנו מכירים את תופעת הגרב הבודדת שיוצאת מהמכונה ללא בת זוג. במקום לזרוק, השתמשו בהן ליצירת תיאטרון בובות ביתי. כל מה שצריך זה לקשט את הגרביים בכפתורים בתור עיניים, לשלב שלל חוטים לשיער, ולהוסיף מדבקות צבעוניות לקישוט. אותו הדבר ניתן לעשות עם חולצות ומכנסיים קרועות, או צלחות וכוסות.

    7 קומזיץ לילי. מדוע שלא תעשו 'קומזיץ' לילה משותף? ארגנו מראש מקום מתאים, הכינו עצים מתאימים. הביאו שמיכה ואוכל, וביחד עם הילדים כולם שבו ליד המדורה. הכינו מראש סיפור מרתק, או נושא לשיחה שיכול לעניין את הילדים.

    8 חיילים בשירות הרבי. החופש הוא זמן מושלם לתת את הטון החינוכי הלא–פורמאלי. צאו עם הילדים לפעילויות של התנדבות, עודדו אותם. כמובן כדאי לצאת עמם יחד כדי לקיים את מבצעי הרבי. בחרו מבצעים מתאימים, קיימו הכנה מתאימה ובצעו אותה ביחד.

    9 מעגלי משפחה. זהו זמן טוב לביקור אצל סבא וסבתא או אצל דודים שגרים במקום מעניין. בכלל, החופשה היא זמן מיוחד ללכידות משפחתית. צלמו תמונות משפחתיות המאפיינות את החופשה וערכו מצגת במחשב, או יותר פשוט פתחו את התמונות וצרו תמונה משפחתית גדולה שבתוכה גזרי תמונות שצילמתם.

    10 פעילות ירוקה. למי שיש גינה, הכשירו חלקת קרקע ושתלו שתילי ירק ותבלין. משפחה שמתגוררת בעיר אורבנית צפופה, יכולה להסתפק בחקלאות על גבי אדניות במרפסת, או ביתית – כמו הנבטת קטניות בצמר גפן וכדומה.

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.