• ושמחת בחגך בלי לשחוק את כיסך • טור כלכלי

    הגדלה

    אביב הגיע פסח בא. תחושה של ניקיון באוויר, התחדשות, התעוררות מתרדמת החורף המבורך שהיה לנו. יחד עם זאת, חג הפסח טומן בחובו אתגרים לא פשוטים של הוצאות גדולות מהרגיל. זוהי אחת התקופות המעמיסות ביותר על חשבון הבנק. רבים ממשקי הבית בישראל אינם נערכים כיאות לתקופה זו, על אף שהיא מגיעה בדיוק באותו הזמן • לטור המלא

    אביב הגיע פסח בא. תחושה של ניקיון באוויר, התחדשות, התעוררות מתרדמת החורף המבורך שהיה לנו. יחד עם זאת, חג הפסח טומן בחובו אתגרים לא פשוטים של הוצאות גדולות מהרגיל. זוהי אחת התקופות המעמיסות ביותר על חשבון הבנק. רבים ממשקי הבית בישראל אינם נערכים כיאות לתקופה זו, על אף שהיא מגיעה בדיוק באותו הזמן. חברות האשראי, הבנקים, מימונים חוץ בנקאיים מודעים לכל זה, ולכן מפרסמים חדשות לבקרים הלוואות בתנאים "אטרקטיביים", וגורמים להידרדרות כלכלית של בתים בישראל. הפעם ברצוני לשתף אתכן כיצד ניתן לצלוח את חג הפסח בשלום מבלי להיגרר לחובות מיותרים.

    כאשר אני נפגשת עם מתאמנים לראשונה, מלבד היכרות מעמיקה, אני מנחיתה עליהם משימה ראשונית, והיא הכנת מאזן של הוצאות כנגד הכנסות. הדבר שם להם מראה בפרצוף, והם מגיעים אליי שוב כשהם בהלם מוחלט מצד אחד, אך עם תובנה של חשיבות בניית תקציב מוגדר מראש. זהו הטיפ החשוב ביותר שאני יכולה להנחיל לכן: תכנון, תכנון, ועוד פעם תכנון. בניית תקציב מוגדר מראש לאורך חודש ניסן כולו, כולל השוטפות, הינה הבסיס האיתן עמ"נ שלא להגיע לחריגות מיותרות בבנק. שבו עם בני זוגכן בנחת, ועשו רשימה מדוייקת של כל ההוצאות הכרוכות בחג הפסח: מזון, ביגוד, מתנות, טיולים ועוד. ההוצאות די חוזרות על עצמן מדי שנה, ומי אם לא אתם מכירים את משק הבית הכי טוב. למדו מניסיון העבר. לאחר שערכתם אל כל ההוצאות המתלוות לתקופה זו, שבו ביחד, ותנו ציון חשיבות לכל סעיף וסעיף. פה אני רוצה להדגיש לכן, אין נכון או לא נכון בכלכלת משפחה. מה שחשוב לאחד, כלל לא בראש מעייניו של האחר, וזה בסדר להגיע עם דעות שונות לשיחה על תקציב החג, העיקר שתגיעו להסכמה מוחלטת.

    עכשיו כשאנו יודעים בדיוק על מה אנו עומדים להוציא את מיטב כספנו, מה היא מידת החשיבות של  כל הוצאה והוצאה, וניתן לתקצב מראש כל סעיף וסעיף. בצורה כזו לא נצטרך להתמודד עם הוצאות מיותרות שלא תמיד הכרחיות ובאות ממקום רגשי, לא נתפזר יתר על המידה, ונדע לערוך כל קניה וקניה בצורה הרבה יותר מושכלת. מכאן אפשר לרדת לפרטי פרטים:

    א. הוצאות מזון
    1. כבר יש לכם תכנון איפה אתם הולכים לבלות את ימי החג? האם אתן מארחות? מתארחות? אם השנה יזכו מכרים שלכן לטעום מפרי מעשי ידיכן, תכננו מראש את ארוחות החג עד לירידה לפרטים הקטנים: מהמנה הראשונה, הסלטים, דרך המנה העיקרית ועד הקינוח. בררו עם האורחים מה הם באמת אוהבים לאכול, ו/או היעזרו בידע שלכן משנים עברו. בדרך זו תדעו מה להכין. דבר זה יגרום לכן לתפוס יותר משתי ציפורים במכה אחת. תוכלו לערוך רשימת קניות מדוייקת ללא עודפים במזווה, תחסכו כוחות ואנרגיה בהכנת התבשילים, וגם תמנעו מאוכל שילך אחר כבוד לפח האשפה, כלומר בל תשחית. אל תתביישו לבקש עזרה בארוחת החג. בררו עם אחרים מהם יכולים להביא, וכך תקלו על הוצאות הארוחות.

    2. עשו סקר שוק לגביי סל הקניות. אל תסתכלו על מוצרים בודדים, אלא על סך הקנייה כולה. רכזו ככל האפשר את הקניות למקום אחד שעונה על כל צורכיכם. דבר נוסף, אל תחכו לרגע האחרון. נסו להקדים ככל שניתן את הקניות, ובצורה כזו תמנעו מעליית מחירי ירקות ופירות שקופצים להם ככל שמתקרבים לחג (וגם תמנעו מהתורים המתישים). אל תתפתו למבצעים שלא לצורך. זו שיטה מצויינת של הרשתות לכסח לכם את הארנק. חשבו באמת עד כמה המוצר הזה בכמות הזו נחוץ.

    ב. ביגוד והנעלה: 

    כמו בסעיף הקודם, מרכזו את הוצאות קניית הבגדים. הסתכלו היטב בארון, בחנו באמת מה חסר (זוהי עצה של כל סטייליסטית מנוסה). אם אין באפשרותכם לקנות מלתחה שלמה, קנו בגד אחד שיכול לשדרג את האאוטפיט, לכל אחד מבני המשפחה. נסו למצוא חנויות עודפים שבהן ניתן לרכוש בגד חדש במחיר שפוי.
    ג. מתנות: 

    כרגיל, חפרתי על כך לא מעט, תקציב. הגדירו מראש כמה אתם מוכנים להוציא למתנה לכל מארח, ילד, בני משפחה ועוד. נסו לגלות בהתחכמות קלה מה הבן אדם רוצה, וגם אם לא קלעתם בול, תמיד יש פתק החלפה. אם קיבלתם שי ממקום העבודה, אולי מישהו יחפוץ בו. אני חושבת שתו קנייה מוצלח לא פחות מסט צלחות או כלי הגשה.
    ד. תרומות והוצאות קודש: 

    הרי אתם יודעים מראש פחות או יותר את ההכנסות. חשבו מראש כמה אתם הולכים להוציא לתרומות והוצאות קודש. היוועצו עם רב מתי מותר להשתמש בכספי מעשר לצורך הוצאות מצווה.
    ה. בילויים בחול מועד: 

    כאן הכניסו את ילדיכם לתמונה. תכננו יחד לו"ז משפחתי לימי חג הפסח. חרשו את האינטרנט, בררו עם אנשים על מקומות בילויי חינמיים. תגלו עד כמה ילדיכם נהנים בחיק הטבע, שינה באוהלים, או כל טיול שכזה  גדוש בחוויות. אם בכל זאת החלטתכם להוציא קצת כסף על בילויי כלשהו, הגדירו, נו אתן כבר יודעות, תקציב מוסכם יחד עם הצאצאים.

     

    לסיום, מה לא לעשות? אל תתפתו להלוואות שלא לצורך, תשלומים באשראי (כן, גם זו הלוואה) וכו'. אני יודעת עד כמה זה קשה, אבל אם הגעתן עד לפה, אתן כבר מבינות שאין צורך. אם באמת כלו כל הקיצין, נסו להימנע מפריסת תשלומים ארוכה ככל שניתן. הלוואות בכרטיסי אשראי צורכות ריבית גבוהה יותר מהבנק. גם כאן, עשו סקר שוק.

    דבר קטן, אחרון , אך חשוב, קבלו על עצמכם החלטה טובה. הכינו עצמכם מראש, כלומר חיסכו כבר לשנה הבאה. הרי אתם כבר יודעים כמה עולה לכם הוצאות חג הפסח. בצורה כזו לא תהיו מופתעים, וכל הלוואה שמושמעת לכם באוזן, תהפוך להיטלולא.
    מאחלת לגולשות "נשי חבד" ולכל בית ישראל, חג פסח כשר ושמח.
    רויטל מרקוספלד, מאמנת ויועצת לכלכלת משפחה והון אישי.

    [email protected]

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.