• איך מתכוננים לפסח כשכולם נמצאים בבית?

    הגדלה

    שייך להגיע לליל הסדר בלי לבזבז זמן על כפילויות וזוטות? הסופרת הדר מזרחי בשיחה אחת על אחת עם היועצת יעל זלץ מ"הבית - העסק הנבחר" על התמודדות עם ההכנות לפסח השנה כשהילדים מסתובבים בכל הבית... • סוד הסדר • לקריאה

    מוסף עטרת חיה, בית משיח

    עושה רושם שהנבואה "נקבה תסובב גבר" מתגשמת לנגד עיננו. אולי חשבנו לעצמנו שזה יקרה בצורה קצת שונה, יותר מיסטית, פחות פרקטית, אבל הנה – אנחנו מוצאות את עצמנו בפתחה של תקופה חדשה כאשר עקרת הבית זוכה סוף סוף לכתר המלכות. כולם–כולם רואים עכשיו ב–ZOOM את אותו חלק עיקרי שבמשך שנים רבות נזנח והפך להיות פרט שאינו מופיע בקורות החיים שלך. אבל הנה בא הקב"ה וטורף את מגדל הקלפים המודרני, מוכיח לכל העולם מה עיקר ומה טפל. מה נצחי ואמתי ומה כלה ונפסד.

    אשה בבית – "אשת חיל". מנהלת, מבשלת, מתווכת, מנדנדת, מפתיעה, מחדשת, משמחת, מכילה, מנקה, מטפחת, מעודדת, מתאמצת, מתרוצצת והרשימה עוד ארוכה. (משתגעת? מתאכזבת? ממורמרת? – תרענני ב'אתכפייא' ותצאי ממצרים!)

    חסד נפלא עשה ה' עמנו שעצר את כל המירוץ המטורף הזה והפגיש אותנו עם עצמנו.

    – נכון – זה לא קל בכלל, אבל איזו הזדמנות נהדרת יש כאן לקבל תמונת מראה שמאפשרת לנו לדייק את עצמנו ולחזק את יסודות בניין הבית הפרטי, להכשיר אותו לקראת האורות הנעלים המתרגשים ובאים עלינו.

    כל ההקדמה המעצימה הזו באה לרומם את רוחנו לקראת המשימה הלא–רגילה שעומדת לפנינו השנה – להגיע מוכנות לחג הפסח עם כל ה'בלגן' שמסביבנו – כאשר עושה רושם שעלינו לצאת ממצרים כבר ברגע זה. כן גבירותיי, זה הזמן לצאת מהרגילות, לבוא ממקום של גמישות והתחדשות, לשמוח במה שיש, לדעת מה עיקר ומה טפל – אז קדימה מוכנה? הדקי את הכתר על הראש כי אנחנו ממריאות.

    התמודדות מורכבת

    פניתי לגברת יעל זלץ – יועצת לעסקים וארגונים, מחברת הספרים "הבית העסק הנבחר" (שמתאימים כלים מעולם העסקים למנהלת הבית), כדי לקבל ממנה טיפים כיצד להתמודד דווקא השנה עם ההכנות לחג הפסח ולהבין כיצד לנצל את הזמן בצורה המיטבית ביותר מבלי להתבזבז על כפילויות וזוטות.

    "ברור שאנחנו נמצאות השנה בהתמודדות מורכבת" פותחת יעל.

    "זה פוגש אותנו בתמונות מצב שונות: בראש ובראשונה העובדה שכל הילדים נמצאים בבית וזה דורש מאיתנו הרבה מאד התעסקות בניהול ותחזוקה שוטפת. בנוסף, יש נשים שצריכות גם לעבוד מהבית – כאשר הילדים נמצאים שם כל הזמן – בהחלט מצב מאד מורכב. גם אם אנחנו רגילות לעזרה מבחוץ היא פחות נגישה השנה, בנוסף, יש גם את אוכלוסיית הנשים המבוגרות שפעמים רבות נעזרות בנכדים/ות וכעת מוצאות את עצמן כאוכלוסיה בסיכון גבוה ולכן – ללא עזרה. יש כמובן גם משפחות רבות שנוהגות לעשות פסח מחוץ לבית וכעת מוטל עליהן אתגר הכנת הבית לחג אחרי שבמשך שנים לא תורגלו בכך.

    השנה נצטרך לנקות את הבית, לארגן ולסדר אותו בשיטות שונות מאשר התרגלנו, כי המצב אינו המצב הרגיל".

    ניקיון בגישה גאולתית

    "אנחנו רגילים לרכז את העבודה לכמה ימים צפופים, בעיקר מראש חודש ניסן, ואולי אפילו לארבעה ימים – שבוע, כמעט בשיטת ה"זבנג וגמרנו"; אבל השנה נצטרך להתארגן במנות קטנות, לאט–לאט לאורך תקופה ארוכה יותר.
    "איך עושים את זה למעשה בשטח? הנה דוגמה: כשאת רוצה לסדר ארון את מוציאה את כל הבגדים, מנקה, ממיינת ומחזירה. כשעושים סדר – יש בלגן, כן?

    לאור המצב עדיף לבצע כל משימה בקטן: מגירה–מגירה, מדף–מדף, כדי שנצליח לסדר בצורה מסודרת.

    "בגמרא מסופר שרבי יהושע בן–לוי שאל את אליהו הנביא מתי יבוא משיח. ענה לו אליהו: 'משיח נמצא בפתחה של רומי, לך ושאל אצלו'. 'ומהם סימניו?' שאל רבי יהושע – השיב אליהו: 'הוא יושב בין עניים סובלי חולאים המסירים את כל תחבושותיהם בבת–אחת, מנקים את פצעיהם וחוזרים וחובשים אותם, ואילו המשיח מסיר תחבושת, חובש אותה, ואחר–כך מסיר את השנייה וחובש ואחר–כך את השלישית וכו'. זאת, כדי שאם ייקרא לבוא, לא יתעכב לרגע!
    "אנחנו צריכות לקבל השראה מהסיפור הזה באופן ביצוע המשימות שלנו – לעבוד בחלקים באופן כזה שנוכל לעזוב כל משימה אם נידרש לעבור לתפקיד אחר.

    "עשי לך כלל: את מטפלת בכל דבר רק פעם אחת! את פותחת את הארון שאותו את מסדרת, אל תוציאי את התכולה. קחי בגד אחד ומיד טפלי בו: קפלי או העבירי לשקית האחסון בבוידעם לשנה הבאה או שימי בצד למסירה. קחי עוד בגד – כנ"ל.

    בשיטה הזו, הרעיון הוא שתמיד את יכולה לסיים משימה ולהתפנות לעניינים דחופים מבלי להשאיר משימה במצב–ביניים מבולגן".

    משימות שנקטעות ולא מסתיימות – מתסכלות, לא?

    "אכן המציאות הזו של 'עוברת מדבר לדבר' מתסכלת ולכן מראש תגדירי לעצמך משימות קטנות. במקום לחשוב "איך אני מסדרת את החדר" – הגדירי מראש "מסדרת את המדף הזה", "מסדרת את המכתבה".
    כדאי שההתייחסות תהיה נקודתית. גם כשאני הולכת לשטוף כלים אני חושבת על הסיר שאני שוטפת כרגע, אחר כך נראה הלאה. כך אני שומרת על מיקוד ועוברת מנקודה לנקודה עד שנוצר לי ציור שלם. כנ"ל גם עם המשימות שאני מאצילה על הילדים – לחשוב ולבחור משימות שהם יכולים להתחיל ו…לסיים!".

    תכנית עבודה יומית?

    "בהתאם להרגלים שלכם עד היום! אל תעשו שינויים גדולים. יש עוגנים כמו אלו של שעת קימה, צהריים, שעת שינה. בין לבין יש מרווחי זמן אותם אני מייעדת לביצוע משימות – בהגדרה של 'מה אחרי זה' ולא לפי השעון. תזרמו".

    הספקתי פחות משתכננתי

    "בדרך כלל, אם התכנית לא הגיונית לא מספיקים מה שרוצים. את צריכה לחשוב מה את יכולה לעשות ולהשתדל להיות ראלית. אין צורך למלא את הלו"ז בלי טעם ומידה ואז להצטער על מה שלא עשיתי.

    תראי למה את מתחברת, כי שם תמצאי גם את המוטיבציה שלך!

    זה לא הזמן לעשות חידושים שלא מתאימים לאופי שלך, לדוגמא – אם טבלאות אינן לטעמך, אל תסתבכי עם זה בגלל שככה החברה שלך עושה או בגלל ששמעת שאיזו מומחית המליצה לעבוד בצורה כזאת".

    על מה נוותר?

    "חשוב לחשוב בתור בסיס מה את חייבת לעשות. אני חושבת שכדאי לוותר על מה שאת לא אוהבת… סדרי עדיפויות זה לאו דווקא לעשות מה שחייבים אלא לדעת מה שנותן לי כוח, מקדם אותי ומשמח, כמובן מתוך שיקול דעת בהתאם לצורכי החג".

    מוטיבציה: כך נהפוך משימות לכיף

    "לחשוב באופן יצירתי – לשים מוזיקה, לעשות תחרות, להפוך את העבודה למשחק. חשוב מאד לעשות חלוקת תפקידים ולתת לעצמי את הזמן שלי. לכן, ככל שנתחיל מוקדם יותר נוכל לעבוד יחסית בנחת".

    בין עיקר לטפל

    "רמת החמץ שונה ממשפחה למשפחה ולכן שיקול הדעת צריך להיות בהתאם. לכל משפחה הייחודיות שלה. לדוגמה, אם למשפחה יש בית עם שתי קומות ולא מכניסים לקומה העליונה מזון אז למעשה אין צורך לנקות למעלה. בנוגע לקניות – אנחנו חיים היום בתרבות של שפע. התרגלנו לצרוך דברים שאינם בהכרח נחוצים. השנה נצטרך יותר מתמיד לחשוב מה לא הכרחי ובהקשר זה חשוב לציין שגם אם נגיע לחג ללא בגדים חדשים – לא יקרה כלום. לנוכח המצב, יש לנו הזדמנות להשתחרר מהרגלי הצריכה המוגזמת ולקנות באמת רק מה שצריך".

    כך נקבל עזרה מבני הבית

    "אם את רוצה שיעזרו לך את צריכה להיות מתוכננת, הוגנת ולהכיר טובה:

    את לא יכולה לקבל עזרה אם את בעצמך עדיין לא החלטת מה את רוצה להספיק היום ומה מחר, ואם כן או לא רוחצים את הבובות או שרק שואבים אותן ומעבירים מטלית לחה… החליטי בעצמך מה מנקים ומה מסדרים ומתי את רוצה שהדברים יתבצעו ואז שתפי את בני הבית, אחרי שאת כבר החלטת בעצמך. תני להם לבחור מה כל אחד עושה, ואיך הם מעדיפים לבצע, אבל לך תהיה תשובה לכל שאלה שלהם.

    "להיות הוגנת זה לתת משימה בפרופורציה נכונה ולהגדיר אותה מראש בדיוק כפי שהיא. בעולם העסקי אנחנו יודעים שכאשר עובד מרגיש שמתנהגים אליו בצורה הוגנת, הוא יחזיר למעביד באותה צורה. ולא פחות חשוב להודות מכל הלב לילדים ולבעל שעוזרים לך מכל הלב.

    "כמו כן, חשוב לעשות 'הערכת חסר' – לחשוב למה הילד או הבעל מסוגלים – ולא להקפיץ אותם למשימות מורכבות שהם מעולם לא התנסו בהם".

    להתחיל מהמטבח?

    "כשכולם בבית, עדיף להתחיל מ…כל הבית. כל אחד במקום אחר. שלא יעבדו על מקום אחד ועל דבר אחד ביחד. כדאי לנסות לפזר את הילדים הגדולים עד כמה שניתן ולתת להם משימות שונות – הפרדת כוחות מונעת קונפליקטים.

    "אם אנחנו עם ילדים קטנים עדיף להתחיל ממה שאי אפשר לוותר עליו – כלומר מהמטבח. את אותה המלצה אני נותנת לאנשים שרגילים לעשות פסח מחוץ לבית. תזכרי שאת, האם, מנהלת הבית – ומנהלת היא תפקיד מוביל.

    "בזמן של בלבול, כשלא יודעים מה יהיה מחר, יש מקום ברור של ערכים – פסח מגיע ואנחנו מקיימים בשמחה את 'לא ייראה חמץ בכל גבולך'.

    שנזכה לקיים את הפסח השנה בירושלים הבנויה, 'ונאכל שם מן הזבחים ומן הפסחים שיגיע דמם על קיר מזבחך לרצון'".

    רוצה לקבל עוד טיפים מיעל זלץ? כנסי לאתר: yaelzals.co.il

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.