• תזונה בתדר הנכון

    הגדלה

    החיים רצים ומהר. כולנו בסיפור הזה. בית, בעל, ילדים, משימות אינסופיות כדי לדאוג לבית שלנו לתפקד באופן מיטבי. רק לבית צריך משרה מלאה... ובמציאות העכשווית בה הרבה נשים עובדות - לשלב את שני אלו זה לא פשוט! היכרות עם המערכות הפנימיות שלנו תסייע בעדנו להתמודד עם עומס עבודה • מאת: עפרה בודסה • לקריאה

    עפרה בדוסה, עטרת חיה

    נתחיל מכך שלהכין אוכל בריא דורש מאיתנו להתגייס למענו. אבל חשוב להבין שההתגייסות הזו נותנת לנו אנרגיה וכוח לכל העיסוקים היומיים שלנו. אוכל בריא מאפשר ריכוז יותר טוב, חיות, שמחה והרבה יותר אנרגיה. אז אם יש איזה קול של הנפש הבהמית שמתעצלת או מתמרדת נגד הרעיון הזה, שכנעי אותה שזה כדאי לה, שיהיה לה טוב וכיף יותר בזכות זה! גייסי אותה למטרה החשובה הזו!

    נרד למעשה

    כשזמננו צפוף ויחד עם זה יש רצון לשמור על בריאות הגוף, חשוב מאוד להיות מסודרות ופרקטיות. ובעיקר, לדאוג שבמהלך היום – גם בעבודה וגם בבית – יהיה אוכל בריא וזמין.

    לעבודה: חשוב מאוד לקחת אוכל שיספיק וישביע אותנו. כדאי לפחות בארוחה הראשונה של היום לאכול פירות. פירות הם האוכל המיטבי בשבילנו לאנרגיה זמינה, הם קלים לעיכול ועם המון נוטריינטים החשובים עבורנו. בנוסף, הכנתם קלילה ממש. פשוט מכניסים לשקית ויוצאים מהבית…

    חשוב: מי שיש לה טרום–סוכרת או סוכרת צריכה הנחייה מיוחדת בנושא הפירות.

    הדרך הנורמטיבית ביותר כיום לארוחה בעבודה, היא סנדוויץ' שמקסימום 'דוחפים' לתוכו חתיכת עגבנייה. אז מי שרגילה ואוהבת כריך, אמליץ לה במקום לחם לבן לקנות לחם (עדיף מחמצת) מקמח בריא (כוסמין, שיפון, מלא, שיבולת שועל וכדו'). מניסיוני, הלחם של 'ד"ר מארק' הוא הבריא ביותר הקיים כיום בשוק.

    מבחינת ממרחים, הטובים ביותר הם: טחינה, אבוקדו, פסטו, ממרח פלפלים ועוד. לכריך הוסיפי קופסת ירקות חתוכים, אפשר גם לשלב חסה וירוקים ולתבל בלימון.

    מי שרוצה לגוון ולהעשיר את הארוחה שלה יכולה לקחת בקופסא אוכל מבושל קר (מהתבשילים שהכנת לארוחת הערב ביום הקודם): תבשילי עדשים, אורז מלא, כוסמת ועוד. לקופסא נוסיף גם סלט מתובל.

    כשאת אוכלת ארוחות כל–כך בריאות, טעימות ומשביעות, כשתגיעי הביתה תהיי פחות רעבה!

    שייק אחר–הצהריים: הצעה נחמדה היא לשתות שייק! כן, כשחזרנו מהעבודה והילדים 'על הראש' שלנו (חמודים–חמודים אבל עדיין על הראש….), פשוט לשים בבלנדר פירות שאוהבים. אפשר לשלב פירות טריים עם קפואים, להוסיף: תמר, פירות יער- תמיד משבחים את השייק. ולשתות…. טעים, מרווה ומלא במרכיבים מעולים בשבילנו.

    בריא וזמין בבית: אני דואגת תמיד שיהיה לי במקרר אוכל בסיסי ומוכן שיכול להתאים למצבים שצריך אוכל מיידי. זה יכול לקרות כשחזרתי עם כל הילדים הביתה ואני פשוט רעבה, אבל ממש. במצב כזה, אם אני לא אוכל ומיד אני 'אפול' על האוכל הכי לא בריא שיש ובכמויות…. לכן, טוב שיהיה במקרר קינואה, כוסמת, בורגול או כל דגן אחר מוכן שאתן אוהבות. לדגנים אלו אני מוסיפה בכל פעם תוספות אחרות. אפשר להוסיף ירקות, לקינואה ולבורגול להוסיף הרבה ירוקים חתוכים (כוסברה, פטרוזיליה וכדומה), חמוצים וסלרי חתוך ולתבל בשמן זית ולימון.

    סטופ: כדאי וחשוב מאד לסיים לאכול כשלוש שעות לפני שאנחנו הולכות לישון. זה פרט שולי אבל חשוב מאוד לבריאות ולאנרגיה שלנו! אנרגיה שמאוד חשובה, בעיקר לאימהות שהן גם עובדות ועם הרבה עומס עליהן.

    ביני לבין קוני: הדבר שבעיניי הכי חשוב לבריאות שלנו, בעיקר בתקופות שהן מאוד לחוצות ומאתגרות הוא לתת זמן לעצמנו ולעבודת השם שלנו. החיבור שיש בתפילה ובלימוד הוא זה שנותן לנו את הכוח לאחר מכן, לפעול בעולם נכון. זו אמיתה פשוטה, אבל אתן גם הסבר מדעי לזה כדי לחזק ולהראות איך ה' יצר את הגוף שלנו באופן כזה שעבודת ה' שלנו היא זו שגורמת לנו לבריאות כפשוטה.

    הסימפתטית והפאראסימפתטית

    לאדם יש שתי מערכות מאוד חשובות – המערכת הסימפתטית – האחראית על התגובות שלנו בשעת דחק, לחץ וכדו'. לדוגמא, כשנמר רודף אחרינו – שנוכל לרוץ באופן שנינצל, או כשנופל על הרגל שלנו משקל כבד מאוד, אנחנו יכולים להרים אותו בכוחות שבדרך–כלל אין לנו.

    לעומתה, המערכת הפאראסימפתטית שהיא המערכת האחראית על הגוף בזמן רגיל של רגיעה. כל הפעולות הפנימיות בגוף של בנייה, עיכול וכדו' מתרחשות בזכות המערכת הזו. אחת הבעיות העיקריות של העולם המודרני הוא שרוב הזמן אנחנו בתדר של המערכת הסימפתטית, דבר שיוצר נזקים רבים בגוף. עבודת ה' של היהודי – כמו גם שמירת השבת וקיום כל שאר המצוות – נותנת לנו את הזכות, לעצור, להתחבר ובגשמיות לעשות אותנו יותר בריאים!

    אז שנזכה לעשות לו יתברך דירה בתחתונים עם גוף ונפש בריאים.

     

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.