• תלמידת סמינר: ואם לא מתאים לי ללמוד הוראה?!

    אילוסטרציה. צילום אודליה ש
    הגדלה

    בהחלט יש אנשים שמסלול הוראה מתאים להם וב"ה הם "מסודרים" אבל מה עם אלה שלא?! מה עם בחורה שלא מרגישה נוח במסלול של חינוך?! או במילים אחרות "אין לה את זה"! ואני לא ישתמש בקלישאה "סוג ב'" • תלמידת סמינר תוהה בקול

    כל אחד חווה את יומו בצורה שונה, לכולנו התמודדויות שונות, לאחד יותר לאחר פחות, אז איך בעצם קורה שבסופו של דבר כולנו באותה סירה?!
    כמו בכל סיפור גם פה הכול מתחיל מההתחלה.. יסודי, חטיבה, תיכון, סמינר, ה ו ר א ה. אם גם לכם קיבוץ המילים הללו נשמע מוכר צר לי לבשר לכם גם אתם נדבקתם באותה תופעה!

    ואני שואלת מי קבע?!?! מי קבע שהמסלול הזה אומר מי אתה ולאן אתה שואף להגיע?! ולמה כשאתה לא הולך "בתלם" אתה הופך לשונה?! ולא, אני לא מתכוונת להיבט החיובי של המילה.
    בהחלט יש אנשים שמסלול הוראה מתאים להם וב"ה הם "מסודרים" אבל מה עם אלה שלא?! מה עם בחורה שלא מרגישה נוח במסלול של חינוך?! או במילים אחרות "אין לה את זה"! ואני לא ישתמש בקלישאה "סוג ב'"(למרות שיש את אלה שמקצינים ובשבילם אותם בחורות נקראות סוג ב' ,ובכול אופן הנה השתמשתי..)

    אבל עדיין אצל הרבה מהחברה בחב"ד ישנה צביטה כזו שמשהו פה מוזר, שונה, זה פחות מתקבל! למה?! זה נכון שהרבי ביקש מאנשים שיעבדו בשדה החינוך וזה אכן דבר חשוב וכו.. אך עדיין.. ב"ה כל אדם ניחן בכישורים שונים ואני לא חושבת שבחורה שלא ממשיכה אחרי התיכון במסלול הצפוי של הוראה זה אומר עליה שהיא פחות. שהיא פחות טובה, פחות רצינית, פחות חכמה, ובעיקר זה לא אומר עליה שהיא פחות חסידית! מ מ ש לא!!! להיפך!

    בחורה שממשיכה בסמינר, למרות שמסלול הוראה אולי לא מתאים לה אומר שהיא בחרה להמשיך דווקא בסמינר זה אומר שהיא כן מוצלחת וכן חכמה והיא כן חסידית!! ופה באמת אפשר לראות את השינוי העצום בגישה של מוסדות חב"ד לבחורות האלו, המוסדות מקבלים בנות למגמות אחרות בתוך הסמינר כי הם מבינים את הרצון הזה של בחורות כן לעשות את רצון הרבי ולהמשיך לפחות שנה בסמינר, מה יותר חסידי מזה?! אז הסתכלות המוסדות השתנתה לטובה ב"ה, אבל מה עם החברה שלנו?! עדיין אנשים צריכים לפי דעתי עוד 'פוש' אחד קטן, עוד נגיעה קלה של שינוי גישה שתרחיב את האופקים של החברה. "השונות" הזאת עוד לא מתקבלת בחברה ב100%.
    זה נכון שכשאמא למשל מחפשת לבנה/ לביתה את ההשלמה שלו/ שלה בשידוכים היא רוצה את הטוב ביותר, את הכי מוצלח, ולכן עושים בירורים מקדימים באופן מעמיק ביותר, אבל בסופו של דבר מי אנחנו שנקבע מבחוץ את טיבו של האדם מבפנים, הרי רק הקב"ה יודע באמת את נסתרות ליבו של האדם. ובאמת בתור בני אדם קשה לנו לשנות רושם ראשוני למשל או סטיגמות חברתיות, אך זה לא סותר את המודעות שצריכה להיות לנו ואת העבודה הנדרשת מכל אדם בכל נושא שהוא.

    "והוי דן כל אדם לכף זכות" המטרה היא כן לשנות את הסטיגמות החברתיות ולהיות מה שנקרא עם " ראש פתוח" הרי אף אחד מאיתנו לא סובל סטיגמות חברתיות אז למה בכל אופן אנחנו ממשיכים להזין אותם?!

    ובכלל אני חושבת שהלחץ החברתי הזה והמרובעות שבד"כ באים ביחד גורמים לבחורות לאי יכולת לצאת מהקופסא הזאת גם אם הם מאוד רוצות. עם הזמן (בתור מישהי שחווה את זה על עצמה) המסוגלות לחשוב על מקצועות אחרים שבחורה צעירה יכולה לעבוד בהם נעלמת. אני מוצאת את עצמי יושבת ומנסה לחשוב אלו מקצועות עוד יש בעולם חוץ ממורה מורה ומורה שאני  יכולה לעבוד בהם שיביעו את הכישורים היחודיים לי לידי ביטוי וזה פשוט קשה!! ותמיד יהיו את אלה שמודעים לתופעה אבל אני בטוחה שחלק מהבנות שהולכות למסלול הקבוע הזה כי: ההורים לוחצים, כי כל החברות עושות את זה, כי זה "נחשב" בחב"ד לא שמות לב באמת: האם זה אני?! האם יש לי את הכישורים לכך?! אני רוצה את זה בכלל?! ואלו בנות שב"ה מלאות כישורונות ועם פוטנציאל אדיר בתחומים אחרים רק שאין להם את האומץ לצאת מה"תלם" או כמו שבעצם כתבתי כבר הם לא מסוגלות לחשוב אחרת!! זה לא מחייב שאת כזאת אולי את כן מתאימה ויש לך את הכישורים לעבוד בשדה החינוך אני רק רוצה שלפני ההורים, החברה או המוסדות.. תעצרי רגע, ותחשבי! האם זה מתאים לי?! האם זה מה  שאני באמת רוצה ?! ואם לא, מה כן.

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    14 תגובות

    1. אני
      י״ט באדר ב׳ ה׳תשע״ד (21/03/2014) בשעה 17:29

      כן, אז גם אני עשיתי תואר בהוראה…וכן, גם לי המקצוע לא מתאים. ואת זה הבנתי לקראת סוף שנה ג', כשכבר לא היה טעם לעזוב. במהלך ההתפכחות שלי גיליתי לא מעט בנות שחושבות כמוני. אבל הבעיה אצלנו היא אחרת. אולי לא אחרת, נוספת. מלבד עניין ה"עדר" וה"מה יגידו" (שמעצבן לא פחות), יש את בעיית ה"פשוט אין אופציות". אז תגידו מסלולים חד שנתיים בכפר…נו באמת! בואו נהיה מציאותיות: מזכירות רפואית? גרפיקה?? ולא שאני מזלזלת בהם חלילה…אבל זה נראה כאילו הם עברו על רשימת "המקצועות הכי פחות מבוקשים" ואמרו: את זה! כי תכל'ס, ותתקנו אותי אם אני טועה, אף אחת לא באמת חולמת להיות מזכירה רפואית…בנות שלא רוצות להיות מורות הולכות לעשות שנה כדי לסמן וי. אבל מי שבאמת רוצה ללמוד מקצוע, חוץ מהוראה, מהן האופציות שלה? אין הרבה. אפשר למנות את האפשרויות על אצבעות יד אחת: חשבונאות, הנדסה, סיעוד ו…זהו. פחות או יותר כיסיתי הכל. לגברים אולי יש קצת יותר אופציות. בעיקר מקצועות ריאליים…וגם המוסדות שכן, תנסו להתקבל לעבודה עם תעודה של איזו מכללה עלומה בבני ברק (הכוונה לשוק הכללי, כי קרוב לוודאי שבשוק החרדי יש כבר פיצוץ אוכלוסין). אז גם מי שכבר אזרה אומץ ויצאה ממעגל הקסמים, אין לה לאן. ותאמינו לי, בדקתי. אז אולי הגיע הזמן להשקיע קצת בהרחבת רשימת האפשרויות שלנו, כדי שלא נצטרך לצאת לגמרי מהמסגרת??

      • keila
        כ״א באדר ב׳ ה׳תשע״ד (23/03/2014) בשעה 1:04

        את היי, זו אני שכתבתי את הכתבה..בהחלט צודקת וזו נקודה טובה ,אבל אני לא יודעת מאיפה זה מגיע פשוט אין ביקוש למקצועות אחרים בגלל שהחברה שלנו נותנת משקל כבד לעניין החינוך ומעודדת את זה מאוד ,ושוב… כמו שכתוב.. כל מקצוע אחר שמישהי /מישהו רוצה לעסוק בו נראה מוזר או שונה … ממש חבל!! אם המודעות הייתה עולה אז גם היו יותר עבודות בעולם החרדי משום שהיה ביקוש בעולם שלנו למקצועות אחרים ויש כללל כך הרבה מקצועות!!! פשוט בגלל שהדגש בחבד הוא לא על הגשמי וכו.. אז אין מקום לדברים שהם כיביכול "מותרות"בעיני החברה,דברים שהם נראים בעיני החברה שלנו כפיתוח של כישרון או משהו כזה שבעצם מראה על התעסקות יתר בדברים "שוליים" הכול מצריך להיות מפוקס ומחושב עם יעד מאוד ברור שאכשהו יתקשר לחינוך.. השאר.. זה התעסקות
        שולית..ילי אישית יש כל כך הרבה רעיונות לדברים שאפשר לקדם בעולם שלנו לפתח אותם למקומות טובים שיתנו מקום לעוד אנשים עם כישוריים שהם "שונים" כביכול.. אז אולי באמת זה ישתנה בעז"ה לאט לאט אבל הכול תלוי בנו..בחברה.. אני באופן אישי שואפת לשינוי משמעותי שיוכל לפתוח עוד אופציות …. 

      • אני
        כ״א באדר ב׳ ה׳תשע״ד (23/03/2014) בשעה 17:38

        קיילא יקרה,
        את צודקת. מבחינת בנות כמוך וכמוני המצב די עגום. את אומרת שהמחסור במקצועות ותחומים נוספים בחברה שלנו נובע מהרצון להשקיע את מרב המשאבים בהוראה ומחוסר הביקוש ל"מותרות" או במילים אחרות: שירותים שאינם קריטיים לחיי היום יום. יש בזה משהו. אבל אם לומר את האמת, זה מרגיש קצת כמו הדחקה…אני אסביר: עד לפני כמה שנים אני גם הלכתי "ראש בקיר" במחשבה שככה זה וכנראה גם שככה צריך להיות. הכל שטויות, הבל הבלים. אבל ככל שהדחקתי יותר את הצורך שלי להתפתח ולפרוח בתחום שבאמת מתאים לי ואני טובה בו, השקעתי את כל כולי בהוראה וניסיתי וניסיתי ודחקתי את עצמי לפינה עד כמה שאפשר…התוצאה: הפכתי לבנאדם עצוב וכבוי, שמנסה לחיות לפי קריטריונים של חברה מסוימת, תוך הדחקה אינטנסיבית, אפילו כפייתית, של הרצונות והרגשות שלו. ולמה? כי כמו שכבר היטבת לתאר, זה מה ששמענו במשך שנים. הוראה, הוראה ושוב הוראה. וברור לכולן שמי שלא הולכת בתלם היא סוג ב'. אז לא רציתי להיות סוג ב', לכן הפכתי לרובוט שפועל על אוטומט כדי לעמוד בציפיות שהחברה מכתיבה. ובסופו של דבר, זה מה שקורה לכל אחד שלא מממש את עצמו. זה עצוב, זה רע ואני בטוחה שזה לא מה שניסו להשיג כדחפו אותנו להוראה. אנחנו אנשים עם ייחוד, עם שוני. כשמדכאים יוצרים אדם מדוכא. אז כנראה שלפני שמשקיעים בהרחבת האופציות, צריך להתחיל משינוי התפיסה המיושנת הזו, שכולן צריכות להתאים לקופסת סרדינים אחת. פה קבור הכלב! וסתם בתור הערה צדדית: החברה שלנו לא צריכה פסיכולוגיות? עובדות סוציאליות? עיתונאיות? צלמות? רופאות? תרפיסטיות למיניהן? קלינאיות תקשורת? תזונאיות? להפך, דווקא בחברה שיש בה ביקוש לנשות מקצוע לנשים ואנשי מקצוע לגברים, הייתי מצפה שנשים ילכו ללמוד את המקצועות האלה…

    2. orel
      י״ד באדר ב׳ ה׳תשע״ד (16/03/2014) בשעה 2:24

      אני חייבת לומר משהו אישי, אני בחורה שלא באה מבית חבד"י ותמיד אמרתי לעצמי "איככ מורה, מה הקשר"?!?
      אני זוכרת את עצמי בסוף י"ב לא יודעת מה אני רוצה לעשות(ובטוח שלא מורה..)
      והנה, אני 3 שנים אחרי, לומדת הוראה.
      ומזה באמת ניתן להבין בכיתה י"ב אנחנו לא מבינות מה מתאים לנו, מה אנו רוצות..
      זו גיל מאוד מבולבל, מבחינה חסידית בנוסף.
      וגם את החלטת לא ללמוד הוראה לכי לסמינר(צפת ,כפר חבד, ירושלים) שנה 1 לפחות, זה חשוב מאוד!!
      כל הלימוד הזה, שלא תמצאי אותו בשום מקום אחר לא יחזור.
      ותזדקקי לו לאחר שתתחתני
      הצלחות בננות:)

    3. נחל'ה
      י״ב באדר ב׳ ה׳תשע״ד (14/03/2014) בשעה 13:37

      אני ממש מסכימה איתך!!!!!!!!!
      בתור אחת שלא הלכה למסלול ההוראה ועשתה שנה אחת בסמינר בצפת..
      אני חושבת שנכון לא כדי לחסום את האפשרות של התואר,כי באמת יותר קל לקבל תואר בבית חנה {צפת} יותר מאשר במקומות אחרים.
      ובנות שחושבות שזה היפגע להן בשידוכים אז הן טועות!!!!!!
      החתן נקבע עוד לפני שנולדת!
      ולא האימא שלו קובעת אלה אלוקים קובע!!!!
      ואני יכולה להגיד בתור אחת שעשתה שנה אחת במסלול מקצועי בצפת,אז קיבלתי המווון לחיים האמתיים יותר ממה שחברות שלי בהוראה קיבלו לחיי הנשואין..
      בהצלחה לכולן..

    4. האחת והיחידה
      י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (12/03/2014) בשעה 22:09

      האא!
      זה בדיוק מה שאני תמיד אמרתי!
      אני מאז ומתמיד אמרתי שאני לא מתכוונת ללכת לסמינר וכולם הגיבו: מהה??! וכו'..
      אבל הסברתי להם את הנ"ל ובסוף אמרו שאני צודקת…
      וחלק אמרו שאני לא צודקת… אבל לי זה לא אכפת מה הם אומרים!

    5. מישהי
      י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (12/03/2014) בשעה 19:25

      זו באמת בעיה ובעיה לא רק של היום אלא גם של לפני עשר שנים.
      אני אישית בחרתי ללמוד שם כי חלמתי להיות מורה. ומאד הפריע לי היחס לבנות אחרות שלא למדו הוראה. (אפילו כתבתי מכתב להנהלה, כי היה פער די ברור בין ההתייחסות של *ההנהלה* לבנות הוראה ולבנות שלמדו מקצוע אחר.)
      בסוף עזבתי את בית רבקה כי השתעממתי (ברור לכולן עכשיו מי אני, אה? גם כתבתי מכתב וגם עזבתי כי השתעממתי) ועצוב לי לראות שהמסורת עדיין ממשיכה, חשבתי שכשפתחו אופציות אחרות אולי היחס ישתנה…

      לדעתי אם מספיק בנות חזקות יעמדו ויגידו – אנחנו לא מוכנות!! – ולא ילמדו הוראה היחס ישתנה.

    6. דבורה
      י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (12/03/2014) בשעה 19:16

      צודקת, אני עכשיו בתיכון וברור לי שאני לא ילמד הוראה….
      בתקופה האחרונה בנות רואות מה יוצא מאלה שלומדות הוראה ונעשות מורות גם כשלא מתאים להם … ובאמת מתחילים לחשוב אם אני מתאימה ליטול על עצמי חינוך של דור ואם באמת יש לי את זה….
      בנות שכנות עם עצמם ויודעות שהם לא מתאימות פשוט לא הולכות ללמוד בסמינר….
      ובאמת היום לא כמו פעם בנות פחות מקובעות ובוחנות טוב את מה שהם עושות ..
      ותחשבו האם הרבי היה רוצה שאני בתור אחת שאין לי כישורים להיות מורה טובה לא עדיף שאני ינצל את מה שכן יש בי ואני טובה בו??

      • יחי המלך!
        י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (12/03/2014) בשעה 23:18

        יחי המלך!!!
        "ותחשבו האם הרבי היה רוצה שאני בתור אחת שאין לי כישורים להיות מורה טובה לא עדיף שאני ינצל את מה שכן יש בי ואני טובה בו??"

        צריך לחשוב טוב טוב עם עצמינו לפני שמחליטים, או כותבים עמדות ברורות כל כך בקשר ללימודי הוראה…. חשבת פעם אם עצמך אם את באמת מתאימה או לא? הלואי ואלו יהיו השיקולים של הבנות… כיום אני כמה שנים אחרי התיכון וסיימתי את לימודי, וקיבלתי תובנות אחרות מאלו שהיו לי בתיכון! מאד קל אז בכיתה י"ב לגבש דעות מסוג זה או אחר.. יש צדק לכאן ולכאן אבל דבר ראשון וחשוב לא לעשות צעדים ללא כתיבה לרבי והתייעצות עם משפיעה..

        א. יש דעה ברורה מאד של הרבי בנוגע ללימודים במקצוע החינוך (גם ללא קשר אם נעסוק בזה אח"כ או לא…)

        ב. מחברותי רובם ככולם שמעתי ועדין אני שומעת, כמה הם מצטערות שהן לא המשיכו לפחות שנה אחת במסגרת חבדית, גם ככה בכפר חב"ד קשה מבחינה חברתית – חסידית, כמעט ואין התוועדויות וכנסים סוחפים כפי שהתרגלנו אליהם בתיכון, אבל החברה מאד חשובה בשנה הזו, פתאום להתנתק מהכל ולעוף לאיזה מקום בודד יחסית…
        הרבה מחברותי למדו שנה אחת באור חיה ושנה לאח"מ הצטרפו למעגל הלומדות בסמינר… הרבה התחילו ללמוד לתואר בהוראה השנה, שנה שעברה…
        יחד עם זאת אני חושבת שלימודים למשל באור חיה מועילים מאד… נותנים המון כלים… אבל אל תנידו את עצמכם ישר מהוראה… לפעמים זה עוד שנה לסיים בגרויות ניתן לעשות זאת לצד שנה של לימודי קודש….

        וג. עם תואר בהוראה אפשר להתקדם להרבה תחומים יפים ולא להשאר עם מורה… למשל יעוץ פסיכולוגיה, תרפיה באומנות וכו'….. והלימודים בכפר קלים לעומת כל מוסד אחר שתלכו

        אז תחשבו פעמים, קשה מאד להחליט בכיתה י"ב, והשנה שלאחריה מאד גורלית אבל תמיד תשאירו פתח … אל תסגרו את עצמכם בפני אפשרויות שלולא הייתן חושבות עליהן ללא דעות משותפות הייתן מקבלות אותן אולי עוד חלק מהכותבות פה ימצאו את עצמן עוד כמה שנים יושבות על ספסל הלימודים…

        בהצלחה לכולכן בהחלטות… ואם החלטת במקום לימודים מסויים תיהי גאה בהחלטתך במיוחד כאשר היא נעשתה בייעוץ עם משפיעה וכתיבה לרבי!

    7. העם רוצה משיח
      י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (12/03/2014) בשעה 12:39

      כל מילה בסלע!!! מניסיוני האישי הייתי בסמינר אור חיה לתקופה קצרה של 4 חודשים ובמשך 4 חודים אילו קיבלת המון לעתיד החסידי שלי והמון זה לא גוזמה, כרגע אני כבר שנה וחצי בבית רבקה (אך ורק בשביל התואר) וזה לא מתחיל להתקרב למה שקיבלתי במשך 4 חודשים בלבד באור חיה.
      ולכל התיכוניסטיות אני מציעה ללא ללכת אחרי הזרם, לחשוב טוב מה מתאים לכם ולהתייעץ עם הרבי והמשפיעה בנוגע להחלטה שלכם את זה בטוח שהרבי רוצה:)

      • טובה
        י׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (12/03/2014) בשעה 22:37

        אני הייתי גם באור חיה וגם בבית רבקה והרגשתי בדיוק כמו הרגשתך!!. ואני מלאת רחמים כלפי בנות שמחפשות את הלימוד החסידות הרציני, חיות והווי במכללה ולא מוצאות, ומתוסכלות,כי אמרו להם "הבית לעתיד שלי"……. חבל!!!! רק אם קצת היה אכפת, קצת………

    8. חני
      ט׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (11/03/2014) בשעה 23:58

      צודקת.
      אני עדיין בתיכון, אבל כשאני מדברת על המסלול בו אני רוצה להמשיך (והוא לא הוראה!!!) מיד קופצות החברות מסביב: "נו, באמת, הגזמת! אבל הרבי ביקש! וחוצמזה- מה יגידו עלייך אחר כך?"… וזה מתסכל! כי אני לא חושבת שאני פחות חסידית מהרבה בנות אחרות שכן ימשיכו להוראה, ולא נראה לי הוגן שעל פי זה ימדדו את הבת.
      ומה שבאמת מעניין אותי: מה ב ד י ו ק הרבי אמר בקשר לעניין? הדגש הוא על הוראה (אז מה עוזרת שנה של בזבוז זמן וכסף?), לימוד בסמינר חבד"י דווקא, או שהעניין הוא שבנות ילמדו גם חסידות (ואז, בעצם "לגיטימי" ללמוד במכללה וגם באור חיה, נניח)???

    9. טובה
      ט׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (11/03/2014) בשעה 23:11

      וואוו!!!!!!!!!!!! את פשוט חזקה!!!!!!! או, בחורה אמיתית!, פנימית! אהבתי, סוף סוף מישהי שפויה בחברה העדרית שלנו! סוף סוף רואים גם קצת עגול בתוך כול הריבועים! יקרה, נדירה, תמשיכי לחשוב…… אבל גם לעשות בלי לפחד מאף אחד, תעשי את הבחירות שלך!(ולא את שמכתיבים) יש הקב"ה בעולם!, והוא, ורק הוא יסדר לך את השידוך שלך!!!!!!!!! (ואלה הטוענים שזה חלק מלעשות כלים לברכה, שטויות, בדיוק ההיפך את בעצם מציגה את עצמך כמו שאת לא) ודרך אגב, מי שרוצה להיות שנה במיסגרת חב"ד למה לבזבז זמן וכסף בסמינר, פשוט חבל! שילכו וינצלו תזמן בלימוד חסידות במידרשיה כול שהיא, מה לימוד חסידות רציני מיועד רק לחוזרים בתשובה????וזה באמת יואיל להם לחיים!

    10. מושקא
      ט׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ד (11/03/2014) בשעה 22:28

      יחי!
      באמת לא לכולם מתאים!!!!!
      את יכולה להיות זו שתשבור את מעגל הקסמים!!!!!!!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.