• שליחות? זו החרות האמיתית • מירי שניאורסון

    הגדלה

    איפה אתם ב"סדר"? זאת השאלה הראשונה שכולם שואלים, כמו מה נשמע? כמו מזג האוויר... אז באמת, איפה אתם בסדר? • אתם לא צריכים לענות על השאלה הזו. ואם אתם שלוחים במזרח הרחוק ונאלצתם להתמודד עם בירוקרטיה שגרתית ועם שביתת עובדי משרד החוץ, איש לא ישאל אתכם את השאלה הזו • מירי שניאורסון

    איפה אתם ב"סדר"? זאת השאלה הראשונה שכולם שואלים, כמו מה נשמע? כמו מזג האוויר…

    אז באמת, איפה אתם בסדר? אם אתם נמנים על אלפי משפחות השלוחים שליל הסדר שלהם מקיים הלכה למעשה את הוראת ההגדה "כל דצריך, ייתי ויפסח", אתם לא צריכים לענות על השאלה הזו. ואם אתם שלוחים במזרח הרחוק ונאלצתם להתמודד עם בירוקרטיה שגרתית ועם שביתת עובדי משרד החוץ, איש לא ישאל אתכם את השאלה הזו.

    פעם אחר פעם אני מוצאת את עצמי נפעמת למול שגרת חייהם של השלוחים. קראו סיפור ששמעתי במסגרת טיול מסע שערכתי עם תלמידות סמינר 'חיה מושקא' מירושלים. כחלק מהמסע ביקרנו בבית חב"ד ים המלח, וזה מה שסיפר לנו השליח, הרב שמעון אלהרר:

    "פה במרכז המסחרי ישנה חנות יהלומים. חודשים רבים עברתי ליד החנות ולמרות שנכנסתי לחנויות אחרות, משום מה לא הצלחתי להיכנס לחנות זו. דווקא לפני ליל הסדר החלטתי שבכל אופן אכנס לתת לבעליה מצה שמורה. לתדהמתי האיש פתח את השיחה ואמר לי: 'אני חייב לספר לך סיפור שארע רק אמש. נסעתי באאודי שלי בירידות מערד ולפתע איבדתי את השליטה על הרכב שהתגלגל כמה וכמה פעמים עד שנחבט בסלע ונעצר. למרות שמדובר במכונית חזקה וחסונה, הבנתי שנעשה לי יותר מנס. המכונית הייתה חבוטה וחבולה עד ששוב ושוב מיששתי וצבטתי את עצמי על מנת להיווכח שאני עדיין בין החיים. הייתי מאוד נסער והחלטתי ללכת לעסק ולשבת עם עצמי בשקט בשביל להבין מי שלף אותי ממוות בטוח ולמה. בדיוק נכנסת. האמת היא שאם היית בא בהזדמנות אחרת, הייתי מעיף אותך מהחנות בלי להניד עפעף…'. מאז הפכנו לידידים קרובים והוא שותף לכל הפעילות שלנו", סיפר השליח בהתרגשות.

    סיפור נוסף: "אחד מבעלי העסקים במרכז המסחרי היה נוהג לפתוח את העסק שלו בשבת, כמו עוד הרבה מתחרים במקום. הצלחתי בחסדי ה' להשפיע עליו לסגור את חנותו בשבת על-ידי עסקה שסגרתי איתו: אתה תסגור בשבת ואני אתן לך דולר של הרבי. לא נתתי לו מיד את הדולר ממנו התקשיתי להיפרד. חיכיתי לראות שהוא עומד במילתו. לאחר שבועיים ראיתי שעל החנות נתלה שלט ענק 'חנות זו סגורה בשבת', האיש שלח אליי מישהו שירמוז לי שלא קיימתי את חלקי בעסקה. בצער נפרדתי מהדולר. כאשר נתתי לו אותו, סיפר לי שהוא מפסיד מידי שבוע 5,000 שקל בגלל שהוא סוגר בשבת. הסברתי לו ששבת היא מקור הברכה ולא תיארתי לעצמי שכעבור שבועיים יחזור אליי ויספר שזכה בלוטו בסכום של… 20 אלף שקל. בדיוק כמה שהפסיד. הקב"ה לא נשאר חייב. גם הרבי לא…

    – – –

    למה דווקא אחרי מות בני אהרון מצווה אותו ה' על איסור שתיית יין? הגמרא מסבירה שמותם היה זירוז עבור אהרון. אחרי הטור אודות השמחה שכתבתי באדר, כתבה לי אחת הקוראות (לובה גרליק) את הדברים הבאים אותם אני מביאה בפניכם בחודש הגאולה בשינויי עריכה קלים. שכן המביא דבר בשם אומרו, מביא גאולה לעולם.

    "אני קוראת דברים רבים שאת כותבת ונהנית. כך גם נהניתי מהדברים שכתבת על השמחה. חשבתי שכדאי לפרסם שאת הסיסמה "לא המנצח שמח, אלא השמח מנצח" הגתה אמי ז"ל, בלה גולומבוביץ. הדבר אף פורסם בעבר בעיתון.

    "אני שמחה מאד שהסיסמה הנפלאה הזאת מתפרסמת ועוזרת לאנשים לארגן את הראש. אמי בטח לא חסרה את הפרסום, אבל אם תראי לנכון למצוא את האופן לתת לה את המגיע לה – אשמח. כאשר מכירים את מסכת חייה הרצופה אסונות וניסיונות מבינים עד כמה היא אכן חיה עם הרעיון הזה, באמת ולא כסיסמה. המשיכי להצליח בדרכך היפה".

    – – –

    גם בחודש ניסן, חודש הגאולה, אנו מצווים על השמחה. שיר ילדים עממי מאשר זאת: "שמחה רבה, אביב הגיע, פסח בא". שמחה?! כל-כך הרבה מטלות נופלות עלינו עם בוא האביב בטרם הפסח בא. רוב המטלות נופלות על כתפנו – הנשים – מאיפה לוקחים שמחה לכל הסיפור הזה.

    בראיון רדיו שערכתי עם חיה אורנת ניסיתי להבין כיצד אפשר להגיע למודעות נשית על פי מעגלי החיים בשנה. ביניהם, כמובן, חג הפסח וההכנות הנלוות אליו. וזה מה שהסבירה לי אורנת באותו שידור.

    "מאלול תשרי ועד פורים אנחנו מקבלים הזדמנות להכיר את עצמנו. בפורים אנחנו מתפשטים מעצמנו, מחליפים את הזהות – מתחפשים. בדיוק עכשיו, בין פורים לפסח, אנחנו מתגלים מחדש. עבודות ההכנה הרבות שנדרשות דורשות מאתנו לרדת ממרומי האולימפוס ולחזור לפרטים הקטנים. גם נשים קרייריסטיות, עובדות, משכילות ויזמיות, חוזרות לעסוק בפרטים הקטנים. מסתבר שכדי להיות גדולים, חייבים קודם להיות קטנים…

    יש מטרה מכוונת לכל העבודות וההכנות האלו. בסופו של דבר הן מביאות אותנו להתקרב מחדש אל ה'. זו למעשה הכנה ללידה מחדש לקראת חג הפסח בו נולד עם ישראל בצאתו ממצרים. לא פלא איפה שימים ספורים קודם לכן אנו מציינים את יום הולדתו של נשיא דורנו, שכל חייו היו מוקדשים לאותם פרטים קטנים, לאותן הכנות לקראת הגאולה השלמה. הרבי דרש דו"ח מפורט מכל שליח ושליח, מכל קהילה וקהילה. הוא הנחה אותנו לפרטי פרטים בדבר יישומה של שליחותנו בעולם הזה – להביא לימות המשיח. הפרטים הקטנים הם אלה שמרכיבים בסופו של דבר את התמונה השלמה – תמונת הגאולה.

    – – –

    יום הולדתו של אדם הוא יום בו מזלו גובר, כל-שכן וקל-וחומר יום הולדתו של צדיק. יום זה הוא היום בו גובר מזלם של כל בני ישראל שכן הראש הוא הכל. כיצד נוכל להביע תודה והערכה לרבי על כל מה שפעל ועשה למעננו? איזו מתנה נביא לרבי ליום הולדתו?

    הדרך היחידה והמתאימה ביותר היא ללכת באורחותיו ולהתקשר אליו במחשבה, דיבור ומעשה, על ידי קבלת החלטה טובה לשנה החדשה ויישומה המעשי, רצוי כבר לפני חג הפסח.

    בברכת חג הפסח כשר ושמח!

    הכותבת היא בעלת "הבחירה שלי", מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו

     

    [email protected]

    תגיות: , ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.