• תצווה-מי מחליט עלי? • מירי שניאורסון

    הגדלה

    ואתה תצווה. מדוע דווקא בלשון ציווי? איפה "כה תאמר", "דבר אל בני ישראל" ועוד ביטויים רבים ונפוצים בתורה? • על פרסומת שנפסלה לשידור, ולהבדיל, על קונטרס שחילק הרבי לפני יותר מעשרים שנה • לטור המלא

    תצווה אתה כן מחליט עליי!

     המאמר 'ואתה תצווה' של שנת תשמ"א, היה האחרון שזכינו לקבל מידיו הקדושות של הרבי מליובאוויטש נשיא דורנו. בסיום תפילת ערבית של אחד מימי חודש אדר תשנ"ב, חילק הרבי את הקונטרס המדובר במארז פלסטיק אליו צורפו שני שטרות של דולר וחתיכת לעקאח* (עוגת דבש, מאידיש). קהל עצום נהר לבית מדרשו של הרבי באותן שעות. כ-8,000 אנשים קיבלו את הקונטרס מידיו הקדושות.

    אחת מתלמידותיי הרבות מספרת: "לפני זמן מה ישבתי במונית שירות. במונית ישבו כמה נערים צעירים שניסו לכוון את הנהג בנהיגתו. בין שלל הדברים שנזרקו לחלל המונית היה גם המשפט הבא: 'אתה לא מחליט עלינו'.

    "נזכרתי שזו אינה הפעם הראשונה בה שמעתי את הביטוי הזה. שמעתי אותו גם מנכדתי בשעה שהצעתי לה לאכול את המרק הבריא שהכנתי. 'את? את לא מחליטה עליי', ענתה לי הזאטוטה בחוצפה מעושה.

    "לקח לי זמן רב עד שחיברתי את הקצוות והבנתי שהמשפט הטרנדי הזה לקוח מתוך פרסומת לבמבה. פרסומת שנפסלה לשידור על ידי הרגולטור לאחר שהורים רבים התלוננו על היותה מפגע חינוכי".

    האמת, הסיפור שהיה מצחיק הרבה יותר מכפי שהצלחתי לכתוב אותו, וכלל העוויות פנים וקול שגרפו פרצי צחוק רמים מצידי, עורר אותי לשאול את עצמי את השאלה הבאה:

    האם אנחנו, ההורים, יכולים לצוות על ילדינו לעשות את הדברים הנראים לנו נכונים? האם אני בתור אימא מצווה לצוות את ילדיי על מנת לחנכם?

    מעניין שאת אבא שלי עליו השלום זה מעולם לא הטריד. זאת אומרת, השאלה הזו כלל לא עלתה על דעתו. הוא גדל להורים שציוו בתוקף לקיים את רצונם ואכן זכו ל-14 ילדים בנים ובנות יראי שמיים שהלכו בדרכם.

    כן. אצל אבא לא היה משפט בלי סימן קריאה. "את תישארי בבית!". הייתי בוכה ומתמרדת. אך הוא בשלו. "אין למה! ככה. כי זה מה שאבא אמר".

     בקונטרס האמור אותו חילק נשיא דורנו באותה הזדמנות נדירה (ואחרונה), מסביר הרבי את הקשר העמוק והמיוחד שבין החסיד ורבו ואת הקשר שבין עם ישראל לבוראו. השבוע, כאשר למדתי את המאמר הזה, הכתה בי ההכרה – כן. אני כן אמורה להחליט עליהם!

    ההוראה הזו מגולמת בשמה של הפרשה – ואתה תצווה. זו זכות וכבוד גדול הוא להיענות לציוויו של אבא וכל שכן וקל וחומר בן בנו של קל וחומר לציוויו של אבינו שבשמיים. אבא רוצה בטובתם של ילדיו.

    כן. אבא. אתה כן תחליט עליי!

    שורת סיכום:

    הורים צריכים לצוות על ילדיהם לשמור תורה ומצוות.

    זהו טור מהספר 'פרשה באהבה' של מירי שניאורסון

    הכותבת היא בעלת "הבחירה שלי", מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו

     

    [email protected]

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.