• מי לא רוצה מטוס פרטי במתנה?

    הגדלה

    מטוס יכול לקחת אותנו למקומות רחוקים במהירות רבה, אך זאת רק אם בתא הטייס יושב אדם בעל מיומנות מיוחדת לכך. כנראה שלא נאפשר לאדם בעל רישיון לרכב להטיס אותנו במטוס אם חוצים את הגבול - קשה מאוד לחזורלכתבה המלאה

    מאת ברכה קעניג, המוסף לנשים "עטרת חיה"

    אחרוני האורחים עזבו את האולם. הצלם ארז את חפציו ופנה ללכת. שפרה היתה עייפה באמת. השמחה היתה יפה כל כך, ומלכי שלהם, הכלה, היתה חיננית וזוהרת, ואִמהּ, שפרה, ייחלה ששמחה זו תלווה אותה בבניין ביתה לאורך שנים טובות. כל העייפות של חודשי ההכנה התנקזה לרגע הזה של סיום החתונה. הזוג הטרי הפליג לביתו החדש, ושפרה פנתה לאסוף את ילדיה והתקדמה לאיטה לכיוון היציאה. עוד נכונה להם נסיעה של כשעה עד לביתם.

    "היה מקסים, נכון?" אמר בעלה, באושר של אב שחיתן זה עתה את בכורתו "איזו עייפות… אני לא מסוגל לנהוג עכשיו עד הבית…" עיניו נתקלו בשמוליק בן העשר שנראה משום מה ערני להפליא. אולי יתן לו את מפתחות הרכב, שינהג הוא.

    ובכן, מדוע לא, בעצם? מדוע סיטואציה זו נראית לנו מופרכת לחלוטין, ומסוכנת? יש לציין כי שמוליק הוא ילד מוכשר מאין כמותו. את הדרך מהאולם ועד הבית הוא מכיר בעל פה, והוא אף מבין גדול ברכבים. כאשר נוסעים למקומות שונים הוא אוהב להתבונן כיצד אבא נוהג. שמוליק מכיר היטב את אופן פעולת הרכב, מדוע אם כן אינו יכול לנהוג בעצמו? התשובה פשוטה. שמוליק הוא ילד ולילד אין נותנים כלי עצמתי כל כך, כמו רכב, כיוון שזה יסתיים, חלילה, באסון.

    לעומת זאת, על אדם מבוגר בעל רישיון נהיגה, ניתן לסמוך שינהג ברכב ויוביל אותנו בבטחה. אבל האם אותו אדם מבוגר ואחראי ככל שיהיה, יכול לקבל לידיו אחריות על הטסת מטוס? כנראה שלא. מטוס הוא כלי עצמתי עוד יותר מרכב, הוא מסוגל להגיע למרחקים עצומים הרבה יותר ולטוס בגובה רב, ולכן לשימוש בו נדרשת הכשרה מיוחדת, ולא כל אדם מסוגל ורשאי לעשות זאת.

    ככל שהכלי עצמתי יותר, נדרש אדם בעל יכולות גבוהות יותר כדי להנהיג אותו, כיוון שאיננו רוצים להגיע למצב של "מרד המכונות", שהמכונות ישלטו באדם ולא האדם בהן. לכן כדאי לדעת שישנם כלים מסוימים שהם כל כך עוצמתיים וכל כך חזקים, עד שאף אדם בעולם אינו יכול להשתלט עליהם. וגם אם אדם נזקק מאוד להשתמש בכלים אלו, בכל מקרה אין מקומם בתוך הבית שלנו, כשם שמטוס נוסעים אינו ממריא מתוך שכונת מגורים, גם אם מטיס אותו טייס מיומן ומוכשר מאוד.

    מטוס מסוגל להגיע לארצות אחרות ולחצות יבשות תוך כמה שעות, דבר שבעבר לקח מספר שבועות. אולם התפתחות הטכנולוגיה התקשורתית בעשרים השנים האחרונות מאפשרת לכל זאטוט להגיע לכל מקום שירצה תוך מספר שניות. ובעולם יש מקומות רבים… רבים מאוד. ומסוכנים. מקומות לא טובים שאדם עלול להישאב אליהם, חלילה.

    האם אנחנו באמת רוצים את הסופר־מטוס הזה בתוך הכיס שלנו? האם אנחנו רוצים להכניס לתוך הבית שלנו, לתוך הכיס שלנו, כלי שעלול לקחת אותנו להרבה מאוד מקומות שכלל לא התכוונו להגיע אליהם מלכתחילה? ואם נגיע למקומות הללו, האם תהיה לנו דרך חזרה?

    אם חוצים את הגבול – קשה מאוד לחזור.

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.