• פירות יבשים – הויטמינים נשארים?

    הגדלה

    מזל כהן המתמחה בבריאות טבעית, פותחת את סל הפירות ועורכת לנו איתם היכרות בריאה > "פירותיך מתוקים" • לקריאה

    בילדותי, כל שנה בט"ו שבט, אמא הוציאה לנו מגוון פירות יבשים מהארון יחד עם תפוזים, אשכוליות ופומלות. אנו היינו מקשטים את הפירות עם קיסמים ופירות יבשים ואוכלים יחד בסעודה חגיגית את כל מה שהכנו. זו חוויה מיוחדת הזכורה לי.
    היום, כשהמודעות הולכת וגוברת, מאכלים רבים שהיינו בטוחים שהם 'סופר בריאים', מתגלים כמצרך לא בריא כלל. אז לכבוד ט"ו שבט, ראש השנה לפירות האילן, שוחחתי עם מומחית בתחום הבריאות הטבעית, מזל כהן מפתח תקווה. מזל היא אֵם לשניים, מדריכה לאורח חיים בריא ומקימת "זול בריא" – חנות און ליין למזון בריא.

    הסוכר מיותר
    פירות יבשים מזוהים אצלנו כמאכל מסורתי של ט"ו שבט. הם מתוקים, טעימים ולחלקם אין תוספת סוכר. טעמם המתוק מגיע מהסוכרים הטבעיים של הפרי. בשל איבוד הנוזלים בתהליך הייבוש, אנו מקבלים את המתיקות בצורה מרוכזת.
    ייבוש פירות הוא תהליך עתיק שנולד מתוך הצורך לשמר פירות בהיעדרם של אמצעי קירור.
    ייבוש הפירות איפשר לאבותינו ליהנות מהפירות המתוקים גם מחוץ לעונה, וכך גם יכלו לשמור את עודף התוצרת בעונה לטווח רחוק.
    מבחינה תזונתית, כאשר מייבשים את הפרי, ערכו הקלורי עולה. ישנם פירות יבשים המקבלים במהלך השימור תוספת סוכר, אך זה בהחלט מיותר. ניתן ליהנות מהמתיקות הטבעית של פירות יבשים ללא סוכר, כך זה גם הרבה יותר בריא.
    בדרך כלל בפירות יבשים כמו בננה, אננס ופפאיה, נהוג להוסיף סוכר. לכן חשוב לוודא שרוכשים פירות יבשים עליהם מצוין כי הנם ללא תוספת סוכר.
    היתרון המרכזי של פירות יבשים הוא שהם דלים בנתרן ועשירים באשלגן. תכונה זו עוזרת להם להילחם בבעיות של יתר לחץ דם.
    בנוסף, הפירות היבשים עשירים בסיבים תזונתיים אשר מסייעים בהקניית תחושת שובע וטובים עבור מי שרוצה לרדת במשקל. כמו כן, סיבים תזונתיים מסייעים בבעיות עצירות וחוסר סדירות ביציאות.
    זה עוד לא הכל, בפירות יבשים תוכלו למצוא מינרלים נוספים כמו סידן וברזל אשר גם הם חשובים מאוד לגוף.

    פירות יבשים – סוגים ויתרונות
    תאנים – התאנים הם אחד מסוגי הפירות היבשים הפופולריים ביותר. הן מתוקות וטעימות מאוד, וניתן אפילו להשתמש בהן בתבשילים. כמות הסידן בתאנים היא גדולה מאוד וב–6–7 תאנים תמצאו את אותה כמות סידן שיש בחצי כוס חלב.
    כמו כן תמצאו בהן אשלגן וסיבים תזונתיים. בזכות כמות הסידן הגדולה, הן טובות למניעת אוסטאופורוזיס. (הערת המערכת: נגיעותן גבוהה, ראו הוראות כשרות לבדיקתן).
    תמרים – כמו בכל הפירות היבשים, תמצאו בתמרים סידן, אשלגן וסיבים תזונתיים. התכונה המנצחת של התמרים היא הריכוז הגבוה של מגנזיום: 8 תמרים יכולים לספק לכם ⅓ מכמות המגנזיום היומית של אדם מבוגר. בתמרים ישנם פוליפנולים שהם נוגדי חמצון חשובים. ישנם מחקרים המעלים סברה כי נוגדי חימצון אלו מונעים את חימצון הכולסטרול מסוג LDL ומסייעים להסיר משקעי כולסטרול מדפנות העורקים, ובכך מסייעים למנוע מחלות לב וכלי דם.
    צימוקים – בצימוקים ישנה כמות גדולה מאוד של סוכר, ולכן הם נחשבים למקור אנרגיה מעולה. יש בהם נוגדי חמצון חשובים, אשלגן וגם ויטמין B6. צימוקים נחשבים כמפחיתי סיכון לסרטן המעי הגס. (הערת המערכת – לנגיעות יש לבדוק כך: 1. להשרות את הצימוקים במים חמים כרבע שעה. 2. לשפשפם היטב ביד ולהמתין דקה. 3. להעביר את המים העליונים לצלחת לבנה ולהתבונן אם מצויים תולעים/חרקים חומים במים. במידה ונתגלתה נגיעות, אין להשתמש בצימוקים. 4. אם לא נמצאה נגיעות – לשטוף היטב את הצימוקים תחת זרם מים חזק.)
    אוכמניות – באוכמניות תוכלו למצוא ויטמין C, ויטמין K, אשלגן, מנגן, מגנזיום ונחושת.
    תכונה מיוחדת של האוכמניות נמצאת בפיגמנטים כחולים המחזקים את כלי הדם והופכות אותן לתוסף תזונה חשוב עבור מגוון של מחלות כלי דם. כמו כן, הן מסייעות להפחתת כמות הכולסטרול בדם.
    האוכמניות גם מסייעות לשיפור הזיכרון, שיפור יכולות הקשב והריכוז וייתכן כי מסייעות במניעת אלצהיימר. (הערת המערכת: מכיוון שקשה לבדוק אותן מיובשות, יש לרכוש רק את המשווקות תחת כשרות מהודרת.)
    מנגו – במנגו מיובש תוכלו למצוא כמות גדולה של ויטמין A המסייע לשמור על עור בריא, וגם עוזר להגן עליכם מפני בקטריות ווירוסים ושומר על בריאות העין. גם ויטמין B תמצאו במנגו, דבר שיסייע לכם להיות אנרגטיים ומסייע לייצור כדוריות דם אדומות. מנגו מיובש הוא מעולה לשיפור התפקוד של מערכת העיכול. (הערת המערכת: יש להתבונן משני הצדדים אם נצמד זבובון או חרק, רצוי לשטוף.)
    לסיכום, כדאי מאוד לכלול פירות יבשים בתפריט היומי, אך בשל תכולת הסוכר הגבוהה יש לעשות זאת במידה הנכונה. פירות יבשים יכולים להיות פתרון מעולה כאשר בא לכם לנשנש משהו ואינכם רוצים חטיפים מלאי סוכר.
    לבריאות!

    באדיבות מגזין עטרת חיה

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.