• התמודדות במצבי משבר ואסונות • איטא וולמן

    8 | הצג גלריה

    "לפעמים את צריכה פשוט לדבר על מה שהיה. לפעמים ילד צריך להוציא דרך הגוף שלו את החרדה והשוק. לפעמים להיות ביחד עם עוד אנשים עוזר. כלומר, ברגע שנדע שכל אחד הוא שונה ולכל אחד יעזור כלי אחר, נוכל לעזור לעצמינו ולסביבתינו" • לכתבה המלאה

    ברגע שנדע שכל אחד הוא שונה ולכל אחד יעזור כלי אחר, נוכל לעזור לעצמינו ולסביבתינו להירגע, למתן את החרדה, לעבד את הטראומה ולהרגיש מוגנים. גשר מאח"ד השיטה נקראת גש"ר מאח"ד, שזה ראשי תיבות של: גוף, שכל, רגש, מערכת אמונות, חברה, דמיון. לפעמים את צריכה פשוט לדבר על מה שהיה. לפעמים ילד צריך להוציא דרך הגוף שלו את החרדה והשוק. לפעמים להיות ביחד עם עוד אנשים עוזר. כלומר, ברגע שנדע שכל אחד הוא שונה ולכל אחד יעזור כלי אחר, נוכל לעזור לעצמינו ולסביבתינו להרגע, למתן את החרדה, לעבד את הטראומה ולהרגיש מוגנים.

     

    התמודדות עם מצבי משבר ואסונות

    ברגע שנדע שכל אחד הוא שונה ולכל אחד יעזור כלי אחר, נוכל לעזור לעצמינו ולסביבתינו להירגע, למתן את החרדה, לעבד את הטראומה ולהרגיש מוגנים.



    תקופה לא פשוטה

    עברנו תקופה לא קלה בקורונה. להרבה מאיתנו היא הייתה אפילו טראומטית.

    לאור האסון במירון, אני חושבת שכדאי שיהיו לכולנו כלים כדי לעזור לעצמינו ולמשפחתינו לעבד את הטראומה והחרדה, להירגע, ולהרגיש עטופים.

    כולנו שונים ולכולנו עוזר משהו אחר. תקראי את האפשרויות הבאות ותראי מה יעזור לך ומה יתאים לילדים שלך ולמשפחתך.



    גשר מאח"ד

    השיטה היא של פרופסור מולי להד והיא נקראת גש"ר מאח"ד, שזה ראשי תיבות של:

    גוף, שכל, רגש, מערכת אמונות, חברה, דמיון.

    לפעמים את צריכה פשוט לדבר על מה שהיה. לפעמים ילד צריך להוציא דרך הגוף שלו את החרדה והשוק. לפעמים להיות ביחד עם עוד אנשים עוזר. כלומר, ברגע שנדע שכל אחד הוא שונה ולכל אחד יעזור כלי אחר, נוכל לעזור לעצמינו ולסביבתינו להרגע, למתן את החרדה, לעבד את הטראומה ולהרגיש מוגנים.

    *חשוב לציין שלפעמים נערבב בין כמה חלקים או דברים. נסי משהו, תראי מה עוזר לך או למישהו קרוב אלייך.



    הרובד של האמונה:

    יש אדם שיסתמך על ערכיו ואמונותיו כמנחים במצבי לחץ ומשבר. כנשים יהודיות זה כלי חזק ועוצמתי.

    מה תכלס?

    אפשר לדבר על השליחות שלנו, על המשמעות של כאב, אסונות או של מוות. לדבר על ה"למה" ועל הקב"ה ולענות לשאלות שהילדים יכולים לשאול.



    הרובד הרגשי:

    אדם שמתחבר לרובד הזה יעדיף דרך רגשית וישתמש בביטויי רגש: בכי, צחוק, או בדרך בלתי מילולית: ציור, קריאה, כתיבה או לשוחח עם אדם נוסף על חוויותיו.

    מה תכלס?

    תני לעצמך ולילדים שלך לבכות. זה בסדר. תדברו על מה שהיה. על מה מפחיד אתכם. אפשר לכתוב גם ואפשר פשוט לצייר ביחד עם הילדים. אם הרגשות עולים פתאום, אל תדחפי אותם לצד. תני לעצמך להרגיש ולכאוב. קחי זמן לכתוב, לדבר או להביע את הכאב בכל דרך שמרגיש לך נכון.

     



    הרובד החברתי: 

    טיפוס שלישי יעדיף את הדרך החברתית – להיות בקבוצה, לקבל תמיכה של הקבוצה, להיות בעל תפקיד או חלק מארגון.

    מה תכלס?

    יש הרבה אפשרויות להיות חלק. תתרמו דם או תעזרו במה שאתם יכולים. תציירי ציורים עם הילדים ושלחי למשפחות של הפצועים. תהיו ביחד כמשפחה או בקבוצה שאתם נמצאים. תתמכו אחד בשני.



    הרובד הדמיוני:

    הרביעי יעדיף להשתמש בדמיון כדי לעבד את האינפורמציה הקשה: חלומות בהקיץ, מחשבות נעימות, שימוש בטכניקות הרפיה של דמיון או בשימוש בדמיון על-מנת לחשוב על דרכים נוספות לפתרון הבעיה.

    מה תכלס?

    תוכלי לשבת ולהקשיב לדמיון מודרך. (יש ביוטיוב) תוכלי גם לעשות נשימות והרפייה של כל חלקי הגוף (גם עם הילדים.) תני לילדים שלך לשחק עם בובות, לגו וכדומה כדי להביע את מה שהם מרגישים או חווים דרך הדמויות במשחק שלהם.



    הרובד הקוגניטיבי:

    יש מי שהדרך המועדפת על-ידו היא קוגנטיבית התנהגותית. אדם כזה יפעיל אסטרטגיות של איסוף מידע, פתרון בעיות, שיח פנימי, או תרשימי פעילות.

    מה תכלס?

    כאן יש יותר מקום של האדם עם עצמו לחשוב ולעבד. זה משהו שיבוא בד"כ יותר בטבעי. אבל לפעמים הילד שלך ירצה לעבד איתך, למצוא הגיון בדבר.

     

    הרובד הפיזיולוגי:

    יש כאלו שיעדיפו פעילות פיזית הקשורה בהפעלת הגוף.

    מה תכלס?

    אפשר לקפוץ, לרוץ או לרקוד ביחד או פשוט לתת לילדים לשחק ולהשתחרר. אפשר לעשות הרפייה ונשימות כדי להרגיע את הגוף. תוכלי גם לסגור עיניים ולחשוב איפה את מרגישה את הלחץ. תכווני את הנשימות לכיוון אותו מקום שאת מרגישה את הלחץ. ניתן גם להחזיק ידיים, לחבק או לקבל חיבוק, ולעשות כל דבר עם הגוף שמרגיש לך או לילד שלך נוח ונעים.

     

    תראי מה מדבר אלייך ומה מדבר לכל אחד ממשפחתך. קחו את הזמן להיות ביחד ולהירגע.

     

    שנשמע תמיד רק בשורות טובות וגאולה עכשיו!

    תגיות:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.