• כך נגרום לילדינו לאכול

    הגדלה

    על בעיית האוכל אצל ילדים ורעיונות לדרבון והגשת אוכל מושך ומעניין... • שני קצבי ורבקה נימץ חולקות איתנו רעיונות, טעמים ומרקמים • באדיבות מגזין עטרת חיה • לקריאה

    דבורה לאה אמיר, עטרת חיה

    השבוע נתבקשתי לכתוב בנושא הנוגע כמעט בכולנו. היום נדבר על תזונה בריאה ומזינה בבית ועל איך ננגיש אותה לילדים בצורה יפה ומעוררת.

    אני מחזיקה בבית זרעי צ'יה וזרעי פשתן. הבן שלי הפעוט קורא להם סוכריות. אני מפזרת לו אותם כמעט בכל דבר והוא מבקש: "אני רוצה סוכריות צ'יה". אין לזה שום טעם וזה 'סופר פוד'! את הזרעים אנחנו שמים כמובן גם בשייקים – בני שם לעצמו בכוס של השייקר את הפירות והירוקים כמו נבטי ברוקולי (שוב 'סופר פוד'!), נבטי חמניה וחסה שהם ללא טעם בולט ובריאים ביותר.

    גם שקדים ואגוזים אנחנו שמים בשייק או מכינים גלידה או קוקילידה מהם וזה ממש־ממש טעים ובריא. את כל העוגות והעוגיות אני מכינה לו מקמח כוסמין או קמח שקדים. אפשר להשתמש גם בממרח שקדים שהוא סופר בריא וטעים בתור ממרח בסנדוויץ' או בשייק.
    רוצות רעיונות נוספים? לשם כך שוחחתי עם שתי נשים – שני קצבי ורבקה נימץ שתחלוקנה איתנו רעיונות, טעמים ומרקמים.

    נעים להכיר:

    שני: "שמי שני קצבי, אנחנו גרים בשליחות ברמת אביב ומהווים חלק מצוות מדרשת 'פנימיות'. בין היתר כותבת 'כיפות קצבי' לגברים וילדים. אמא לשישה ילדים מקסימים, תודה לה' וכן ירבו…

    משפחתיות חשובה לי מאוד ויצירת אווירה טובה ובריאה. בכל סיטואציה חשוב לי להביט על החוויה מנקודת מבטו של הילד – כיצד הוא חווה את המצב, אבל באחריות והכוונת המבוגר. אני מאמינה שכך אפשר להגיב נכון ולהעניק לילד חוויה טובה ומעצימה.

    נקודה זו מתקשרת גם לעניין התזונה, חשוב לי שהילדים יכירו את כל הטעמים והמגוון אך במינון נכון וכן להרגיל אותם לאורח חיים בריא, מזין ומגוון. וכדי לשלב את החוויה הטובה של הילד, ההנגשה המקורית והכיפית משמעותית!"
    רבקה: "שמי רבקה נימץ, ב"ה נשואה ואמא לשלושה מתוקים. אנו מתגוררים בעיר החדשה חריש, אני 'בלוגרית אוכל' ויש לי אלפי עוקבות שצופות בתכנים שאני משתפת. בין היתר, אני מנהלת עסק עצמאי של ייבוא ושיווק פאות במחירים שוברי שוק".

    "לא אוהב!"

    מה לדעתך הסיבה העיקרית לכך שילדים לא אוהבים לטעום טעמים חדשים, או שמסמנים 'איקס' על מאכלים טובים ובריאים רבים?

    שני: "ייתכן שזהו לחץ חברתי… הבן שלי למשל אוהב בננה בבית, אך לבית הספר הוא לא רוצה לקחת. מה אני עושה על מנת שייקח? מציירת עם טוש פרצוף על הבננה – זה מפתיע, ומעניין אותו לשתף בכך גם חברים…

    ייתכן שמדובר במרקם לא מועדף – נסי להבחין מה המרקם המועדף עליו (לא אוהב פירה, אבל כן תפוח־אדמה בתנור). ואחרון חביב, לא תמיד צורת ההגשה מושכת את העין".

    רבקה: "אני לא חושבת שזו בעיה. לילדים יש חוש טעם וריח בדיוק כמו לנו המבוגרים והם מצליחים לזהות את האוכל שאותו הם אוהבים ואת מה שלא. לדעתי, הלחץ של ההורים ש'אם לא תאכל, לא תגדל' הוא זה שגורם לילד להיות בררן באוכל ולא לרצות לטעום טעמים חדשים. אולי ברגע שהוא ירגיש שהשליטה בידיים שלו והוא זה שמחליט אם לאכול או לא, אז הוא כן יבחר בלאכול.

    "לגבי אבוקדו, הרבה ילדים לא אוהבים אבוקדו בגלל המרקם שיש לו, אפשר אולי לנסות להביא כל פעם קצת כדי שיתרגל למרקם אבל לא בכוח, לא יקרה שום דבר לילד שלא אוכל אבוקדו 😉".

    הנגשה

    אילו רעיונות ופתרונות יצירתיים אפשר להציע לילדים ואיך ניתן להנגיש להם אוכל בריא ומזין?

    שני: "כדאי לחשוב מנקודת המבט שלהם מה יגרום להם לאהוב ולרצות את האוכל, מה מצטייר בעולם החוויות של הילד שלתוכו אפשר להכניס את האוכל המזין שאני רוצה שיאכלו כמו־כן חשוב להקפיד על שעות אכילה מסודרות".

    רבקה: "קודם כל, אני מציעה לשתף את הילדים בתפריט הביתי, זאת־אומרת לפנות אליהם ולשאול מה הם היו רוצים לאכול. עדיף לתת להם אופציות שיבחרו מתוכן לדוגמא: 'מה אתה רוצה שאמא תכין היום לארוחת צהרים – עוף עם אורז או תפוח אדמה עם שניצל?' וכדומה. כך הילד יודע מה מצפה לו לאכול כשיחזור הביתה והוא מחכה לזה ויותר חשוב, הוא רוצה לאכול בגלל שאמא הכינה את האוכל במיוחד בשבילו – כי הוא ביקש!

    "אצלי הילדים הכי מתחברים למאכלים שמבושלים ברוטב כמו כדורי בשר ברוטב אדום, אני מוסיפה לזה בכל פעם תוספת אחרת בסיר כמו שעועית/אפונה/גזר וכו' ואני מגישה את זה מעל קוסקוס, זה המאכל האהוב עליהם".

    אוכלים עם העיניים

    לסיום, מה תרצי להגיד לאמהות המתמודדות עם אתגר זה וכיצד ניתן למונעו?

    שני: "תזונה בריאה חשובה מאוד כפי שאומר הרבי מה"מ במכתביו (אגרת ע"ב, עמ' 136): 'יהודי מחוייב להשגיח על בריאותו, שכן בריאות הנשמה תלויה במידה רבה בבריאות הגוף, ושניהם נדרשים לבצע את המקסימום'.

    "כהורים עלינו להבין וללמוד את חשיבותה של התזונה הבריאה ולהימנע מפתרונות מהירים, קלים ולא תמיד בריאים… אני לא מחזיקה בבית סגנון מזון שכזה.

    עלינו לזכור שלכל ילד יש העדפות שונות במאכלים וחשוב שיאכל אוכל מזין, בריא ועשיר. נסביר לילדים את החשיבות, אפשר גם באמצעות סיפורים, נשמע מהם מה כל אחד מעדיף ונעודד אותו לטעום דברים חדשים… תמיד אני אומרת להם: 'מקסימום לא יהיה טעים, אל תאכלו! אבל תנסו לטעום!'… רוב הפעמים הם נהנים ומבקשים עוד מתוך חוויה טובה והנאה משפחתית".

    רבקה: "יש כמה דרכים ושיטות לגרום לילד לאכול אוכל בריא ומזין. אני חושבת שהדבר הבסיסי זה לאכול יחד עם הילדים, כשילד רואה שאבא ואמא אוכלים את זה וזה טעים להם הוא רוצה גם!

    דבר שני, אפשר להניח את האוכל בצלחת בצורה יפה. אומרים שבני אדם אוכלים קודם עם העיניים ואחר־כך עם הפה… לצורה שהאוכל מוגש לנו יש משמעות רבה; לכן, כשאני מגישה לילדים ארוחה אני אניח את הדברים בצלחת בצורה יפה ומפתה, אם זה אומר לחתוך/להניח את הירקות בצורות שילדים אוהבים (לב, כוכב, פרח וכדומה) או לצייר פרצוף מביצת עין, אפשר אפילו להניח את האורז בצורה מעניינת וכדומה"

    לבריאות ובהצלחה!

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.