• רחובות במעגלי הצניעות • רב שיח מרתק

    הגדלה

    התיישבתי סביב שולחן עגול עם חמש נשים ממשתתפות סדנת 'מעגלים' ברחובות לשיחה מרתקת על נושא "נדוש"... החיות שבה דיברו הנשים, הסיפורים על ה'מעגל' ועל התהליך שקורה בו הבהירו לי שהפעם זה באמת אחרת. כן, לדבר על הצניעות זה אפשרי ואפילו מעניין!

    התיישבתי סביב שולחן עגול עם חמש נשים ממשתתפות סדנת 'מעגלים' ברחובות לשיחה מרתקת על נושא "נדוש"… החיות שבה דיברו הנשים, הסיפורים על ה'מעגל' ועל התהליך שקורה בו הבהירו לי שהפעם זה באמת אחרת. כן, לדבר על הצניעות זה אפשרי ואפילו  מעניין!

    הכירו את: רויטל – מקימת המעגל, אורנה – מעצבת אופנה ודוגמנית בעברה, ליאת (שם בדוי) – הצטרפה סתם בשביל לנסות ונשאבה פנימה, סמדר – אחרי שכנועים נכנסה ואם תשאלו אותה היום זו המתנה שלה מהרבי, מרים 0שם בדוי) – כל המשפחה שותפה לתהליך.

    באדיבות מגזין 'עטרת חיה'.

    למה מעגלים?

    רויטל: "חזרתי בתשובה בגיל 36 כחלק מתהליך התשובה נדרשתי כמובן לשנות את הלבוש. רציתי לדעת מה הדעה של הרבי בנושא… כתבתי לרבי והתשובה כולה עסקה בנושא הצניעות (כרך כ"ו עמ' שכד). הרבי הורה: שתשפיע על חברותיה ולהפיץ ברבים. צילמתי את המכתב מעל מאה עותקים, הכנסנו יחד כמה חברות, למעטפות עליהן נכתב "סוד הברכה מהרבי אלייך". חילקנו את המעטפות בשיעורי תורה ובבתי כנסת ושמענו תהודה גדולה בנושא הצניעות. בכנס של נשי חב"ד היתה הרצאה משעשעת מלווה במצגת, ולהפתעתנו זה היה על בסיס אותה איגרת! אז המסר עבר. בהמשך, קיבצנו תכנים בנושא, קיצרתי את הפאה, אבל היה לי פחד – עד לאן צריך להגיע? כמה מסירות נפש עוד נדרש ממני?

    ואז שמעתי על "מעגלים" והבנתי שיש פה כלי חזק להצליח ליישם את השינוי בצניעות. התגבשנו קבוצת נשים והמנחה שלנו הובילה אותנו, לאט אבל בטוח, עם הרבה תמיכה מהקבוצה נוצרו שינויים גדולים אצל הנשים, וזה מהדהד הלאה…"

    אורנה: "התחלתי ללמוד עיצוב אופנה בגיל 14 בפריז. השקעתי שנים ארוכות בלימודי יוקרה. השתתפתי בדוגמנות ומעולם לא פספסתי את האופנה העכשוית. הכי יקר בגשמיות והכי נמוך ברוחניות. אחרי הכל צרפת זו צרפת… ב"ה שזכיתי לחזור בתשובה. היום יש לי חנות בגדרה, אני תופרת, מתקנת ובעיקר מייצרת בגדים ב'ליין' צנוע. לאחרונה ייצרתי חולצת בסיס בגזרה שמכסה היטב, אורך החולצה ושרוולים כנדרש. כששמעתי על מעגלים רציתי להצטרף ולשמוע מה הרבי אומר, להתקדם בקצב שלי ולהצליח לחבר בין עולם האופנה לצניעות במיטבה".

    סמדר: "לפני שנתיים ניסתה חברה מהקהילה לשכנע אותי להצטרף למעגלים. התנגדתי, לא הייתי בעניין מכל מיני סיבות. בקבוצה הבאה שנפתחה הצטרפתי ומהרגע הראשון הרגשתי שקיבלתי מתנה מהרבי. כבר שש שנים אני עם פאה אבל תמיד המודל שלי היה הסביבה. אמנם הכרתי את התקנון אבל הוא נשאר על הדף. פתאום, כשנכנסתי למעגל הבנתי והרגשתי שהמודל הוא רצונו של הרבי, לא הסביבה. זה גרם לי לעשות שינויים מאוד משמעותיים".

    ליאת: "המעגל הוא סביב נושא הצניעות ולא ממש ידעתי בשביל מה אני זקוקה לכך, לא הרגשתי שאני צריכה שינוי גדול בצניעות ולא היה נראה לי מעניין למקד תהליך שלם רק בזה. אבל שמעתי ממישהי שנמצאת המלצה חמה לבוא. הצצתי 'ונפגעתי'. המעגל נותן הנחיה ברורה עם קו נהיר ומעשי ויחד עם זאת כל אחת מתקדמת בקצב שלה, מהמקום שלה, אף פעם לא תהיה עליה ביקורת ותמיד תהיה תמיכה על כל צעד… התחדדו לי דרישות הצניעות ומה הרבי רוצה מאיתנו בנושא. לא מיד רצתי עד הסוף. אני בתהליך. צריכה עוד ליישר קצוות ויש התלבטויות… אבל הגישה היא מיוחדת: קבלה בלי בקורת, הערכה של כל שינוי אפילו קטן".

    מרים: "הגעתי אל המעגל כדי להתקדם בצניעות כי זה מדבר אליי. מאז ומתמיד צנוע היה בעיניי מכובד, אלגנטי, אצילי ופנימי אבל איפשהו בעומס של היום–יום לא מצאתי את הזמן להשקיע בזה… המעגל הוא מקום מדהים, נעים, קבוצה קטנה ואינטימית עם חברות רציניות ותומכות. אני ממש מחכה לו! יש אוירה פתוחה שמאפשרת שיח אמיתי".

    מהנעשה בשטח

    ליאת: "מידי פעם אני מגיעה למעגל עם שקית ושולפת בגד שיש לי עליו שאלה, ומעלה אותו לדיון. אני יוצאת עם מענה ועם כוח. המנחה מוסרת לנו מגוון תכנים שנוגעים בנושא הצניעות בפן הרחב שלו ולפעמים מגיעים מרצים חד פעמיים. לדוגמא, כעת המנחה משלבת את התכנים עם לימוד מאמר מיוחד של הרבי הריי"צ. המאמר עוזר לנו להבין את עצמנו: מה הקשיים שלנו? מהיכן נובעים המאבקים הפנימיים? הכל כדי לדעת מה עומד מאחורי ההתמודדות הזו".

    רויטל: "אני אישית קיצרתי את הפאות שלי. הוצאתי מהארון בגדים שפחות התאימו וקניתי חדשים".

    מרים: "בערב פסח החלטתי שאני מקצרת את הפאה, וכשעשיתי את זה הרגשתי הרבה יותר מכובד. כמו כן התחלתי ללבוש חולצות יותר מכובדות, וללבוש עליוניות מעל חולצות טריקו. אני מרגישה את ההשפעה של המעגל על כל הבית. הילדים שלי נותנים לי 'פידבק' חיובי על השינוי. השיח שלי היום עם הבת שלי הוא 'יפה וצנוע'. אני משתדלת ללכת איתה לקניות ומשקיעה בכך שהבגדים יהיו יפים וצנועים. אני רואה את ההשפעה גם על המשפחה הלא–שומרת תורה ומצוות לעת עתה, הם רואים דוגמא חיה שניתן להיות צנועה ויפה. כל התהליך הזה מאוד קישר ביני לבין בתי".

    סמדר: "בתחילת התהליך שאלתי את המנחה: 'מה אני זורקת מהארון?' והיא דווקא האטה אותי. יש מקום לתהליך. בשיעור אחד דיברנו על אדום. אני מאוד אוהבת להתאים פריט אחד אדום בלבוש, אבל אז הבנתי שיש בעיה עם האדום. הבאתי את הפריטים האדומים לשיעור: מעיל צמר אדום מהמם, נעליים… שלפתי מהשקית פריט אחר פריט וכל משתתפות המפגש היו ממש איתי וזה נתן לי כוח. למותר לציין כי תיק הפריטים האדומים יצא מהארון. לא הרגשתי 'קורבן' אלא זכות גדולה. זה בא ממקום מאוד אמיתי, להחזיר לרבי על כל הטוב שהוא עושה איתי.

    כשזרקתי את השקית האדומה, בדם ליבי, הקדשתי אותה לרבי ולילד שלי. בעלי לשעבר לא שומר תורה ומצוות, והילד, בניסי ניסים, לומד בתלמוד תורה. ובעבר, כשאבא שלו גילה שהבן לומד בחינוך חרדי התקשר לצעוק, כיום, הוא מגיע ל"אבות ובנים", עם קוקו ועגיל. ובימים האחרונים התבשרתי שהניח תפילין (בזכות שליח הרבי מגדרה שבא אליו לעבודה). ברור לי ללא כל ספק שברכת הרבי חלה פה בזכות מסירות הנפש שלי בצניעות".

    פעם… והיום

    ליאת: "פעם, הייתי טיפוס הרבה יותר ביקורתי. באופי שלי אני כזאת. יש לי נטיה לעמוד על דעתי, מתקשה להיות סובלנית. היום, במעגלים, אני מקבלת דוגמה שונה – מכילים את מי שנמצאת במקום אחר, שמרגישה וחושבת אחרת, שקשה לה… יש הבנה למקום שבו נמצאת כל אחת. זה עשה לי מהפך. כמו ששמעתי מאחת הנשים במעגל: 'פעם חשבתי שצריך לתקן את העולם, היום אני יודעת שהשינוי מתחיל בי'".

    סמדר: "פעם, פחדתי לשנות את המראה, להיראות חנוקה מידי. היום, כשהוצאתי את הטריקו, הג'ינס, האדום, הרווחתי בגדים הרבה יותר יפים. זכיתי בצבעים עדינים ומדהימים. אני מרגישה יותר מכובדת ומייצגת את הרבי".

    ברכה: "פעם הרגשתי שאין לי זמן להשקיע בזה. היום באופן טבעי זה קיבל סדר עדיפות שונה".

    משפט לסיום

    רויטל: "צניעות זה היופי של האישה".

    אורנה: "צניעות יוצרת תחושת ביטחון וביטוח".

    ליאת: "כשיודעים ממה נובע המאבק הפנימי בצניעות, קל יותר להתמודד".

    סמדר: "להיראות מכובד וצנוע – זו שליחות".

    מרים: "צנוע זה הכי יפה שיש".

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.