• מותר להשתתף בהופעת זמר מעורבת?

    הגדלה

    "חברים רבים ובני משפחה הולכים להופעה של פריד, הישיבה שם מעורבת אך הרוב זה זוגות נשואים שיושבים יחד, יתכן שתהיה שורה מיוחדת למשפחה ולידידים, כאמור נשב בזוגות אבל באופן שלא יישב גבר בין שתי נשים ולא להיפך. האם זה אפשרי?" • לתשובה

    מאת הרב משה קורנוויץ, רב בית כנסת חב"ד בשכונת הר יונה, נצרת עלית. מתוך שו"ת SMS לרב של מכון הלכה חב"ד:

    שאלה:

    חברים רבים ובני משפחה הולכים להופעה של פריד, הישיבה שם מעורבת אך הרוב זה זוגות נשואים שיושבים יחד, יתכן שתהיה שורה מיוחדת למשפחה ולידידים, כאמור נשב בזוגות אבל באופן שלא יישב גבר בין שתי נשים ולא להיפך. האם זה אפשרי?

    תשובה:

    ישיבה מעורבת הינה פירצה גדולה ביותר של גדרי הקדושה והצניעות והיא מנוגדת לגמרי לכללי התורה ולנפסק בשו"ע.

    בשו"ע (או"ח סימן שט"ו) נפסק שאף בשעת ה'דרשה' של הרב היינו בעת אמירת ד"ת חייבת להיות מחיצה בין הגברים לנשים וכן הורה הרבי שליט"א למעשה שאין לקיים שיעורי תורה בתערובת אלא חייבת להיות הפרדה.

    בנוגע לדינר שבו הישיבה איננה בהפרדה אלא מעורבת כתב מפורשות הרבי לכו"כ כי בשום פנים אין לקיימו בלי מחיצה אף אם מחמת כך חלק מהתורמים לא ישתתפו בדינר ובלשונו הק' "למה ידחו ודאי דיראת שמים – (ודכל הנוכחים שי') – מפני ספק דממון דאחדים שי'?!"

    ובמענה נוסף כתב הרבי שליט"א – "התערובת איסור ודאי, הגרעון ספק, ואין ספק מוציא מידי ודאי".

    ופשיטא וק"ו וכו' שיש איסור גמור ומוחלט להשתתף בהופעות וכדו' שבהם הישיבה היא בתערובת.

    *

    לשלימות הענין אנו מביאים כאן דברים שסיפר הזמר ר' מרדכי בן דוד בראיון לפני מספר שנים:

    כידוע, מידי שנה מתקיים מופע "האסק" המסורתי בניו-יורק, בו מופיעים גדולי הזמר החסידי. "בשנה הראשונה של "האסק"", הוא מספר, "הזמינו אותי להופיע שם, וכמו בכל פעם, אני התניתי את השתתפותי בתנאי שההופעה תהיה נפרדת, ללא פשרות. בשביל המארגנים זה היה בעיה גדולה והם מאוד חששו שחלק מהקהל לא ירצה לבוא.

    "אני הצעתי להם שיבואו איתי ל"חלוקת דולרים" ביום ראשון הקרוב ונקבל את ברכת הרבי. הם נאותו להצעה ואכן, ביום ראשון שמנו פעמינו לרבי. אני הצגתי אותם בפני הרבי וסיפרתי על ההחלטה לקיים השנה את המופע בנפרד וכי אנו מבקשים את ברכת הדרך. הרבי העניק לכל אחד מאיתנו את ברכתו הקדושה וההכנות למופע הגדול, יצאו לדרך.

    "אולם, כפי שציינתי, המארגנים מאוד חששו ובעיות גדולות גם צצו בדרך. מספר ימים לאחר תחילת הפקה האירוע, מצלצלים אליי מנהלי האירוע ומספר לי, שלא נמכר ולו כרטיס אחד בגלל העובדה שזה הפעם הולך להיות מופע בישיבה נפרדת. אחד המנהלים, הציע שאולי המופע אכן יהיה נפרד, אך יהיה חלק בו תהיה "ישיבה משפחתית"… כהגדרתם. אני החלטתי לא לוותר והצעתי שנכתוב על-כך לרבי.

    "מארגני המופע הסכימו להצעה וכתבו לרבי מכתב, בו פרטו את הצעתם ואף הדגישו כי עד לרגע כתיבת המכתב, אף אדם לא קנה כרטיס למופע. תשובת הרבי, הייתה נחרצת: 'כל הנ"ל אינו משנה את השולחן-ערוך, ברכה והצלחה'. התשובה הזאת הייתה ברורה גם למארגנים והם הבינו שאין אפשרות 'לשחק' עם ההלכה.

    "הסוף, היה מפתיע. האולם היה מלא וגדוש באנשים וההופעה הייתה נפרדת לחלוטין. מההופעה הזאת, אגב, יצאו הרבה תקליטים איכותיים ומשובחים לציבור הרחב ואין ספק כי ברכת הרבי השפיעה.

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.