• הרבי רוצה שנהיה כאן • סיקור לקראת הכנס הארצי

    9 | הצג גלריה

    עצרנו את הרבנית הינדה גערליצקי, יו"ר הכנס הנמרצת, באמצע המרוץ, וביקשנו להציץ אל ההפקה המורכבת. מה זה אומר לארגן כנס? ביקשנו להבין. לפני שנכנסה לפרטים, היא משתפת בסיפור מרגש מלפני כמה עשורים, שמסביר את הטרחה הרבה על מנת שהכנס יהיה הכי מדהים ומושקע, חדשני וחווייתי. לקריאה

    הכנס שכולו בשבילך קורם עור וגידים, שבילי התכנית נסללים, וזה הזמן בו ניגשנו להציץ אל מאחורי הקלעים.

    עצרנו את הרבנית הינדה גערליצקי, יו"ר הכנס הנמרצת, באמצע המרוץ, וביקשנו להציץ אל ההפקה המורכבת. מה זה אומר לארגן כנס? ביקשנו להבין. לפני שנכנסה לפרטים, היא משתפת בסיפור מרגש מלפני כמה עשורים, שמסביר את הטרחה הרבה על מנת שהכנס יהיה הכי מדהים ומושקע, חדשני וחווייתי.

    "זה היה בערב הכנס הארצי של שנת תש"מ, הכנס ה- 17. אנחנו גרנו אז בצפת, בקריית חב"ד הצעירה והמתפתחת כשלוחי הרבי, לצד שלוחים נוספים לארץ הקודש. ארגון הכנס הארצי הוטל באותה שנה על נשות חב"ד בצפת. הכנס התפרס על פני שלושה ימים, שישי- שבת קודש – ראשון. העבודה וההכנות היו רבות. נשות הקריה התגייסו לארח את האורחות המגיעות לכנס מכל הארץ, למשך שני לילות, ליל שבת ומוצ"ש. חשבנו שזה יספיק, כמה נשים תגענה עד צפת הרחוקה? אך הרישום להפתעתנו הוסיף וגדל. בתי תושבי קריית חב"ד כבר היו בתפוסה מלאה. חשבנו להלין את האורחות הנוספות על מיטות צבאיות שניקח מבסיס צבאי סמוך, אותן נציב בחדרי הכיתות של התיכון המקיף בצפת, שבו התקיים סימפוזיון בשבת אחר הצהרים. לא היה בידינו תקציב בשביל לינה בתנאים משופרים יותר. כשבוע לפני הכנס, קיבלנו טלפון מהמזכירות של הרבי. הרב חדקוב התעניין בהכנות לכנס, שאל על הלנת הנשים, ואמר – בצפת יש הרי כל כך הרבה בתי מלון, ודאי אין בעיה למצוא מקום לארח את הנשים. הוא הורה לנו לשכור חדרים במלונות בצפת עבור נשות חב"ד המגיעות לכנס, ואמר שהמזכירות תממן את ההוצאות. אני זוכרת איך רצנו בין המלונות והזמנו חדרים עבור הנשים, במלון אחד תשעה חדרים, ובמלון אחר עוד עשרה, וכן הלאה, כהוראת הרבי.

    מדהים כמה הרבי היה מעורב בהצלחת הכנס, הרבי דאג שהנשים תקבלנה תנאים מעולים, שהכנס יהיה ברמה הגבוהה ביותר, זה היה כל כך חשוב לרבי. זה מה שמנחה אותנו בהפקת הכנסים הארציים, להגיש לנשים את המיטב מכל הבחינות, כך רוצה הרבי".

    "הרבי רוצה שתהיי כאן" – כך אומרות המודעות לקראת הכנס, מסתבר שזו לא סתם סיסמה….

    גם הגב' דבורה בוטמן מהנהלת הארגון, נזכרת באנקדוטה המוכיחה את הקשר והיחס המיוחד של הרבי לארגון נשי ובנות חב"ד ולכנסים הארציים:

    "אני זוכרת שהיינו בכנס שהתקיים במלון "תמיר" בירושלים. בעיצומו של הכנס, בין ההרצאות לארוחה, לפתע קוראים לנו לטלפון במשרדי המלון. על הקו הרב חדקוב, ששואל בשם הרבי – איך הולך הכנס, האם הכול כשורה, האם אנחנו מרוצות, איך מתנהל… אין לתאר את ההתרגשות והתחושה המיוחדת שפשטה בלבנו מהידיעה שהרבי מלווה אותנו בכנס, ודואג בזמן אמת להביע את ההתעניינות והדאגה להצלחת הכנס" ההתרגשות הרבה ניכרת בקולה של גב' בוטמן כשהיא מתארת החיבה של הרבי לארגון נשי ובנות חב"ד ואת שימת הלב המיוחדת לקהל הנשים. היא מעלה זיכרונות משנות הכ"פים, עת התגוררה בקראון הייטס, ומספרת איך הרבי ייחד מדי התוועדות שיחה עבור הנשים, ואיך נערכו התכנסויות לנשים בהן הרב וינברג היה מתרגם את אותן שיחות של הרבי לנשים, ומגיש אותן לפני קהל הנשים דוברות העברית. אחר כך, היא מקריאה ברטט את מכתבי הרבי להנהלת נשי חב"ד, את המסרים המיוחדים של הרבי לנשות חב"ד ואת ברכותיו הקדושות למשתתפות הכנס הארצי.  לסיום היא מצטטת אגרת של הרבי ובה קריאה ל'עזרת הגברים' דווקא, לעמוד לצד נשותיהם בעבודת הקודש – "לפלא שאין האנשים עוזרים להנשים בעבודתן בקודש בארגון נשי ובנות חב"ד, למרות שכבר נתפרסם בתוככי אנ"ש זמן רב דברי כ"ק מו"ח אדמו"ר… בגודל נחיצות עבודתן זו".

    חזרנו אל הגב' גערליצקי, מצאנו אותה אוחזת בידה ספר גדול בכריכה בצבע בורדו, שעורר את סקרנותנו. האותיות המסוגננות על הכריכה, מוטבעות בזהב ומכריזות: "אשת חיל". מהו הספר הזה?

    "זהו אלבום הכנס משנת תש"מ. הכנס בצפת היה מיוחד ומכונן, ובאלבום זה מתועדים התכנים, ההרצאות והווי הכנס. באותה שנה לראשונה יצא אלבום כזה. היוזמה וההוראה על כך הגיעו מהרבי, כמו גם העידוד והמימון להוצאת האלבום".

    האלבום – ספר של ממש – מעוצב בטוב טעם. למרות השנים שחלפו וההתפתחות המואצת בעולם העיצוב והדפוס, ניכר כי האלבום מושקע בתוכן ובצורה, והתוצאה ברמה גבוהה ומכובדת. איורים מרהיבים מעטרים את דפי הספר, לצד רישומים גרפיים אמנותיים, ותמונות מקצועיות,  בשחור לבן אמנם, אך הן משקפות פעילות ועשייה, חיים תוססים וצבעוניים.

    רגע לפני שהרבנית גערליצקי מגלה את הסיבה בשלה היא שלפה את האלבום הישן מן המדף,  נופלות עינינו על הכיתוב המופיע בעמודים הראשונים: "יוצא לאור על ידי המרכז לענייני חינוך, 770 איסטערן פארקוואי, ברוקלין נ.י." מסתבר שלא הייתה זו הוראה מגבוה בלבד, אלא הרבי עמד מאחורי הוצאת האלבום הזה, כפשוטו. "לאחר שהתקבלה הוראת הרבי לתעד את כל תכני הכנס המוצלח באלבום מפואר. לא ממש ידענו איך עושים את זה" מתארת הרבנית גערליצקי. "לא היה לנו שום מושג בעניינים אלה, עיצוב, גרפיקה, הדפסות… הרב אפרים וולף, כממונה על ביצוע הוראות הרבי, תמך וסייע להוציא את הדבר לפועל. בדיוק אז עברנו לתל אביב, כך שעסקתי בהוצאת האלבום באזור המרכז. הרב וולף הביא אותנו לייעוץ אצל הרב מוטי גל שעסק בהפקות, הרב גל הפנה אותנו לאיש מקצוע בחולון. אחר כך הסיע אותנו הרב וולף ברכבו אל המעצב והגרפיקאי בחולון, שהוא גם אייר את האיורים האמנותיים המעטרים את האלבום. וכמובן שהוא גם שילם את כל ההוצאות. הרבי ביקש שיהיו גם תמונות, אך אנו לא תיעדנו את הכנס, מה גם שרובו נערך בשבת. ממזכירות הרבי שלחו אפוא את הצלם ר' לוי יצחק פריידין, שצילם תמונות רבות בקרית חב"ד בצפת, ותיעד את פעילות נשי חב"ד בשיעורים ובמבצעים".

    אבל לא רק נוסטלגיה מביאה אותה לעלעל בין דפי הספר בעיצומן של ההכנות לכנס. היא מצביעה על העמוד הפותח את האלבום, בשיר נוגע ללב – " פמוטות הכסף". שירה של המשוררת זלדה, בת הדודה של הרבי, לצד תמונתה. "אני לא זוכרת איך הגיע השיר הזה לאלבום" אומרת הגב' גערליצקי . "לכאורה אין לו קשר ישיר לתכני האלבום ולכנס. לא הצלחתי לאמת זאת, אך יתכן שהיה אז מסר מהמזכירות, לפנות למשוררת… זכור לי במעורפל ואני חושבת שזה היה 'מגבוה'" העמוד הזה מהווה חוליה מקשרת לכנס הנוכחי, וזו הסיבה שהגב' גערליצקי ניגשה לדפדף בין דפי האלבום המרתק. היא חושפת "השנה בכנס ניגע בדמותה המיוחדת של זלדה, המשוררת מבית רבי. יהיו ראיונות מכלי ראשון עם דמויות שהכירו אותה, ניחשף לקשר שלה עם הרבי, ולרעיונות חינוכיים מעוררי השראה פרי עטה, ועוד".

    מה עוד קורה בתהליך ה'בישול' של הכנס? ומה צפוי בתכנית הכנס?

    "אם את שואלת על בישול הכנס, המרכיב והתבלין העיקרי במתכון הזה, הוא ההשגחה הפרטית…" מחייכת הגב' גערליצקי, "בהכנות לכנסים אני רואה מדי שנה השגחה פרטית מופלאה שמכוונת ומנווטת אותנו אל האנשים, אל הסיפורים, אל הרעיונות. לפעמים אנחנו מתחילים ומתקדמים בכיוון אחד, ולפתע הכול משנה כיוון ואנחנו מגיעים למקום לא צפוי שדווקא הוא מביא את התוצאה הקולעת". היא ממחישה בדוגמה טרייה: "אחד מנושאי הכנס הקרוב הוא" בשבילך – אם  ובת בשביל אחד". בתכנון היה אמור להיות שיר מסוים בנושא, אך בפועל זה לא הלך לפי התכנון, השיר לא הביע את הרעיון ולא היה מוצלח, והוחלט להוריד אותו. הבנתי שאין לנו שיר, ואנחנו קרובים כל כך לכנס… ביקשתי ממישהו שיציע לי שיר אחר, והפנו אותי להתקשר לזמרת גב' דבורה הסופר. לא מצאתי את שלה, ניסיתי דרך הבת שלה, התקשרתי לבת והסברתי מה אני צריכה והיא מספרת לי, שאחותה הוציאה לאחרונה דיסק ובו שיר בדיוק בנושא הזה, שהיא שרה יחד עם בתה הקטנה. שמעתי את השיר, ונפעמתי. השיר מביע את הרעיון באופן מיוחד, והביצוע מדהים ומופלא. הרגשתי שמעבר לביצוע הנהדר, יש בשיר הזה עוצמה, משהו יוצא מן הכלל. דיברתי עם הזמרת, בתה של הגב' דבורה הסופר, ושמעתי ממנה שאכן, מאחורי השיר הזה עומד סיפור מרגש ונוגע. התוצאה החודרת אל הלב יצאה מתוך החיים, ומעומק הלב. בכנס נפגוש את השיר ואת הסיפור שמאחוריו.

    את שואלת על התהליך לקראת הכנס, אני חייבת לציין שהשנה שותפות לתהליך החברות מחוג הידידות של הארגון, "הנשים מהשורה הראשונה". הן נרתמו כשותפות מלאות לארגון, בנוסף לתרומתן הכספית, הן תורמות מזמנן, מכישרונותיהן ומיכולותיהן. מי בהשתתפות בוועדת ההיגוי ומי בגיוס מוצרים למכירה הסינית או בעזרה לוגיסטית, ההירתמות שלהן מרגשת ומעצימה.

    לגבי תכנית הכנס, הנה טעימה ממה שהולך להיות שם:

    • הפתעה מוזיקלית – חסידית שכמוה עוד לא הייתה: "המתוועדות", ההתוועדות הנשית הגדולה בעולם. בהשתתפות הזמרות המובילות, שלצד השירה תשלבנה סיפורים אישיים ודברים מתוך הלב: לאה דרור, דנה ורון, ציפי קולטיניוק, יפוש ברכהן, סמדר מורג, קטי גל, ועוד.
    • הרצאות מעמיקות מפי רבנים ומרצים דגולים, הרב י. שוויכה, הרב רייצס, הרב משה אורנשטיין.
    • ראיונות וידאו עם נשים מכל הגילאים והגוונים. תהיינה שם משפיעות מוכרות כמו הגב' סטערנא אלפרוביץ', הגב' ברכה טברדוביץ', הגב' פראדי ברוד, גם השליחה גב' אלה וורזוב תשתף בסיפורה, לצד נשים ממגוון סגנונות, עדות וקהילות.
    • סיפור חייה הייחודי של הגב' שמש מעטוף, אישה חסידית פעילה במבצעים ובשיעורי תורה, שהיא בת למעלה מ-90. נכדותיה האמניות יעלו מופע מוזיקלי בליווי מחול תימני מיוחד לכבודה, בהשתתפות כל השבט – בנותיה, נכדותיה ונינותיה.
    • ראיונות עם צעירות שחושפות מהו שביל היסוד בחייהן, השביל שנותן להן כוח והעצמה אישית להמשיך לצעוד.

    כל אלה, לצד אלמנטים מקוריים נוספים, סוללים את השביל המיוחד של כנס 'בשבילך'.

    כולנו נהיה שם,  בכנס הארצי, במפגן העוצמתי של העצמה נשית, לנחת רוח הרבי. השביל אל הכנס הוא השביל המוביל אל הגאולה, שביל הסלול מאז בריאת העולם אל התכלית, הקרובה כל כך, ובזכות נשים צדקניות.

    אם עוד לא רכשת כרטיס – הזדרזי להבטיח את מקומך… אוטוטו כולנו נפגשות בשביל הזה, כי הרבי רוצה שנהיה כאן!

     

















    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.