• מ"משודכת לעתיד" ל"נשואה" –...

    הגדלה

    היא נכנסה למעגל השידוכים, אך השידוך בושש מלהגיע. ימים, חודשים, שנים – ובינתיים חנה מפנה את הדרך לאחיותיה הקטנות. חיה, דבורי, רבקי, זוכות להקים את ביתן, אחת אחרי השניה. וחנה? שמחה בשמחתן, מתפללת, מתמודדת. מסע מתיש של המתנה. יום אחד היא קיבלה הודעה מפתיעה. מפגש שדכניות ומשודכות לעתיד, כנס יסוד "לחיים ולברכה". נשמע מעניין, אבל להגיע? לא.... לא נעים. להיחשף, לקבל באופן רשמי תווית של "רווקה מבוגרת", מסכנה... • לקריאה

    ערב שבת פרשת "חיי שרה", העוסקת באריכות בפרטי השידוך הראשון בתורה, והשליחות לביצועו, מוגשת טעימה מפעילות ארגון "לחיים ולברכה", המתמסר לשליחות החשובה לקדם את שידוכי בני ובנות אנ"ש המתבגרים.

    בקיץ תשע"ז נוסד ארגון "לחיים ולברכה" מבית עמותת 'עדי עד', ארגון חדש – וחדשני, נושא בשורה ייחודית. הארגון רק נולד – וכבר החל בהתפתחות מואצת, בעשייה בלתי פוסקת, יצירתית ורבת זרועות. אבל לפני הפעילות וההתפתחות, קצת על הארגון עצמו:

    בין ארגוני חסד ותמיכה רבים, שאכן ממלאים מטרות חשובות, עלה מן השטח צורך חשוב – שלא זכה למענה. הנושא לא זכה אפילו למודעות ולתשומת לב, ובוודאי שלא לטיפול ולסיוע.

    מדובר בבני ובנות אנ"ש, שעלו על מסלול השידוכים יחד עם כל בני גילם, אבל הזמן חלף,  ולפתע הם מצאו את עצמם 'רווקים מתבגרים', 'מאותגרי שידוך'. התמודדות לא פשוטה שנחבאת כאילו בטבעיות במרקם החיים הקהילתי, ולמרות הצורך הגדל, לא זכתה להכרה, למענה, למערך מסודר שיסייע. עד שהגיע ארגון "לחיים ולברכה", פקח עיניים, ולב, ובתנופה אופטימית וחגיגית כשמו, הבטיח 'להרבות שמחות בישראל'. לשם כך הוא מושיט יד פעילה, תומכת, מחבקת ומקדמת, במגוון דרכים יצירתיות.

    ארגון "לחיים ולברכה" הוא למעשה ארגון בת של "עדי עד" – קרן "ישראל צבי" להכנסת כלה המסייעת לכלות אנ"ש בארה"ק. את "עדי עד" הקימה משפחת הבר ונטלה על עצמה את הארגון הגב' ברכה טברדוביץ' לפני עשר שנים,  ע"ש אביהם הרה"ח הר' ישראל צבי הלוי הבר ע"ה. ארגון "עדי עד" הוא מפעל של עשייה אדירה למען כלות ומשפחות אנ"ש. הקרן תומכת ומסייעת לכלות אנ"ש בהיקף עצום, ומספקת נדוניה איכותית ומגוונת במחיר סמלי למאות כלות בשנה, כשכל העת מתפתחת העשייה וסל הנתינה לכל כלה מתרחב ומשתדרג.

    בסיוון תשע"ז נפטרה, האם הגב' צפורה הבר ע"ה, ובימי השבעה, חשבו בני המשפחה: הרה"ח הר' אברהם הלוי הבר מנחלת הר חב"ד, הרה"ח הר' שמואל הלוי הבר מניו יורק, הרבנית הנדל מצפת והגב' טברדוביץ מכפר חב"ד כיצד לפעול ולהנציח את זכרה. אז עלה הרעיון: לייסד מחלקה חדשה לעילוי נשמת גב' הבר, שהייתה ממייסדות ארגון נשי חב"ד בארץ הקודש – ארגון 'לחיים ולברכה'. ארגון בת ייחודי לעמותת 'עדי עד', רובד נוסף ועמוק למשמעות מצוות הכנסת כלה.

    לא קל היה לצאת לדרך – כי לפני הפעולות המעשיות נדרש שינוי גישה. היה צורך לנער שכבות של חששות מסטיגמה ומשיפוטיות, ולפרוץ את מעגל הבדידות. ב'לחיים ולברכה'  עשו זאת, ובגדול. מתוך ראייה חסידית וחיובית, על פי דרכו של הרבי, ב'לחיים ולברכה' פועלים להרבות שמחה, ובגישה בונה זו, יחד עם הרבה סייעתא דשמיא מופלאה, מצליחים לגבור על דעות קדומות ולנפץ מיתוסים שנטמעו עמוק.

    כנסים ומפגשים

    כנס היסוד ל'לחיים ולברכה', שנערך בט"ו באלול תשע"ז, יצא בקונספט ראשוני מסוגו, אפילו נועז משהו: הכנס הזמין שדכניות ומשודכות לעתיד, בצוותא, למפגש משותף, הכולל תכנית מקצועית ומאלפת. מחסומים לא פשוטים עמדו בפני המשודכות לעתיד, להתגבר על הספקות והחששות, לצאת מהבדידות ומהמסכנות… להעז להיחשף ולהיפגש יחד. אך הנס קרה. כ-200 משתתפות, שדכניות ומשודכות, מילאו את האולם… בברכת הרבי, הכנס נחל הצלחה שמיימית, מפתיעה!

    ומכנס היסוד – להמשך פעילות נמרצת. אחת לתקופה נערכים בקביעות כנסים ייחודיים לשדכניות, הכוללים תכנית מעשירה. הכנסים והמפגשים, מחזקים את הקשר בין השדכניות, לתועלת העבודה המשותפת, ומעצימים את השליחות החשובה בהשקעה בשידוכים היותר מאתגרים. בכנסי השדכניות הושקו גם היוזמות הבאות…:

    קבוצת תקשורת שדכניות וספר השידוכים

    ארגון 'לחיים ולברכה' יסד קבוצת תקשורת פעילה וייחודית לשדכניות, לתיאום ולעבודה משותפת. את הקבוצה הפעילה מנהלת ביד רמה הגב' נחמה אמיתי, והתקשורת בקבוצה דינמית ושוקקת הצעות, שכולן מועברות באופן מכובד. עשרות שדכניות מהארץ ואף מהעולם חברות בקבוצה, המהווה פלטפורמה ייחודית להרחבת מעגלי העשייה, תוך עידוד והנעה לקידום ההשקעה בשידוכים אלה. השדכניות כולן, ראוי לציין,  עובדות בתיאום מלא, משלבות זרועות ומפרגנות מכל הלב זו לזו, בבחינת "איש את רעהו יעזורו", כדי להרבות שמחות. בקבוצה נרקמים רעיונות רבים, שכמה וכמה מהם כבר הביאו לסגירת שידוכים, ולהקמת בתים חסידיים. כן ירבו! הבשורות הטובות גם הן מתפרסמות מיד בקבוצה, לשמחת כולן.

    בנוסף, הושק מאגר ווירטואלי ייחודי – ספר השידוכים של חב"ד.  המאגר נבנה ביסודיות ובהשקעה רבה, בהתאמה מדויק עבור קהילת חב"ד. איך זה עובד? פשוט וקל. כל אחד יכול להכניס את עצמו למאגר, או להזין פרטים של מכר/ה. במאגר יש מקום מיוחד להורים להכניס את שם בנם או בתם. הצפייה בשמות שהוכנסו למאגר אפשרית  לשדכנים ולשדכניות שאושרו בלבד.

    גיבוש ופעילויות למשודכות לעתיד

    בדרך הארוכה אל השידוך, לצד הניסיונות, מלווה גם בדידות את המשודכת לעתיד. אבל היום – בזכות 'לחיים ולברכה' – היא כבר לא לבד, אלא חלק מקבוצה חמה ואיכותית של חברות החולקות ניסיון משותף, ומעצימות זו את זו. ב'לחיים ולברכה' רואים מטרה חשובה בגיבוש ובהעצמת המשודכות לעתיד, ומעניקים להן מגוון חוויות מעשירות: מפגשים והתוועדויות, אפשרות למפגש אישי עם שדכניות, סדנאות מקצועיות, ותכניות מרתקות. בנוסף, נערכות פעילויות מקוריות ואטרקטיביות: נופש חווייתי-חסידי בקפריסין, לבנות חב"ד בנות 25 + נערך בחנוכה, בחול המועד פסח אורגן טיול מהנה למצפה רמון. בקיץ יצאו המשודכות לעתיד למסע תפילה מרומם בהאדיטש ובקברי צדיקים נוספים באוקראינה. ולאורך השנה כולה מתקיים מפגש וירטואלי קבוע – שיחת ועידה טלפונית המאפשרת לשמור על קשר שבועי, ולהטעין מצברים. בכל שבוע מועבר תוכן ייחודי מפי אשת מקצוע או מומחית, בנוסף למפגש החברות המעצים בפני עצמו. כאשר מגיע הרגע המיוחל, ואחת מה'משודכות לעתיד' הופכת למשודכת-בהווה, מרגש לראות את הפרגון הרב של חברותיה, השמחות אתה מכל הלב.

     "לכולנו אכפת"!

    ב'לחיים לברכה' לא מסתפקים בעשייה הפורייה בקרב השדכניות והמשודכות לעתיד, אלא שואפים למנף את העזרה למשודכים לעתיד, ולגייס את כלל הקהילה. ב'לחיים ולברכה' לא נרתעים מאתגרים, ויוצאים בקמפיין פורץ דרך באמצעי המדיה החב"דיים. הטיזרים מסקרנים – "הוא למד אתך בקבוצה" "הוא מתפלל במניין שלך" "היא יכולה להיות הגננת של הבת שלך"  "פגשת אותה בכנס נשי ובנות חב"ד"… לאחר שבוע ימים נחשף המיזם החדש: "לכולנו אכפת"! כל אחד יכול לנסות לסייע ולפעול. לצד הקריאה לפעולה, נבנה מערך ייחודי כמבצע מעורר מוטיבציה – כל אחד ואחת שמעלה הצעה מעשית, המביאה לפגישת שידוכים, ייכנס להגרלה. המבצע יצא לדרך, בזכות ה'אכפתניקים' כבר נרקמו שידוכים והתרבו שמחות! ובעז"ה בי"א במר חשוון, במפגש השדכניות, תיערך ההגרלה השנייה, והפעם על טיסה לרבי.

    הפרשת חלה ותפילת רבים

    בט"ו באב – יום מיוחד ויום סגולה, נערך מיזם נוסף בו התאחדו נשות ישראל – כולן יחד, כל אחת בטריטוריה הפרטית שלה, במטבח המקודש, בעת הפרשת החלה, לתפילה רבתית עבור החתנים והכלות לעתיד, בצירוף החלטה טובה לזירוז השידוכים…

     

    עשייה ללא הפסקה

    טעמנו מעט מהעשייה האינטנסיבית של "לחיים ולברכה". איך מצליחים לייסד ולמנף פעילות כל כך ענפה ונרחבת, בלי הפסקה? אנחנו שואלים את הגב' טברדוביץ', מתפעלים מהפעילות השוקקת ב'לחיים ולברכה', ובד בבד, מביטים בהשתאות על ארגון הגג 'עדי עד' שממשיך במעגלי החסד המופלאים. נתינה שיש בה סיוע אדיר לכלות ולמשפחות: נדוניה נרחבת ואיכותית הכוללת מכשירי חשמל, כלי מיטה ומצעים, סירים ואביזרים לבית, במחיר סמלי של 770 ₪.

    איך עושים את זה? הגב' טברדוביץ' מספרת על צוות מסור, אנשים ונשים עם לב רחב ועשייה מדהימה, שכולם נרתמו בהתנדבות מלאה כשותפים. זה המקום להודות להנהלת ארגון "עדי עד": הגב' א.א. פייקובסקי, הג'ב מ. אהרון, הגב' ח. מארק ולכל חברות ההנהלה: הגב' ר. הנדל, הגב' מ. קסלמן, הגב' ח. גולדברג, הגב' ח. קורנט, הגב' ח. אהרונוב, הגב' ר. פינסקי, הגב' נ. אהרון, הגב' ב. הכט, הגב' ח.ר. הבר, הגב' ח. רומנו, הגב' מ. שניאורסון, הגב' ג. כהן,  הגב' ש. בליזינסקי, הגב' ש. נפתלין, הגב' י. טויסטר, הגב' ד. הלפרין, הגב' ג. בורגן והגב' פ. בורקיס.

    בהנהלת ארגון "לחיים וברכה", חוברות יחדיו נשים נשואות לצד ה"כלות שבדרך…", והן:

    א.א. פייקובסקי, נ. אמיתי, ח. גולדברג, פ. פרידמן, ש. כהן, ח. גליס, ר. בלוי, מ. לנדו, ב.א. ברבוט. מצטרפות אליהן ח. וייסברג ומ. אפל,  ולצידן: הגב צ. אלבז, ב. קניג וי. פרוס.

    חברות ההנהלה הן הצוות המוביל, בהתמסרות רבה,  ובכל זאת, איך מניעים את גלגלי הפעילות? היוזמות החדשניות והצדקה בהיקפי ענק שכאלה דורשים משאבים עצומים…

    את הקרדיט נותנת הגב' טברדוביץ' לתורמים התומכים בפעילות המדהימה. לא מדובר על גבירים ובעלי הון, התורמים הם אנשים ונשים מתוכנו, מקרב קהילת חב"ד. "בעבר קיימנו דינרים מרגשים, וזכינו לראות מופתים מתגלגלים. התורמים ראו באופן מוחשי איך התרומה חוללה מפנה בחייהם והביאה להם ברכה וישועה במצטרך להם. כל מי ששותף זוכה בהכנסת כלה, שפירותיה בעולם הזה והקרן קיימת לעולם הבא, ובנוסף – להיות שותף בבניית בתים חסידיים, בנייני עדי עד! ראינו במוחש שעל השקעה בעניינים נצחיים שכאלה, גם הברכות הן אינסופיות. ברוך ה', זכינו לראות נסים ממש. כל אחד ואחת מוזמן לתת ולקבל ולראות בעז"ה ברכה בביתו".



    מ"משודכת לעתיד" ל"נשואה" – לחיים ולברכה! | סיפור

    היא נכנסה למעגל השידוכים, אך השידוך בושש מלהגיע. ימים, חודשים, שנים – ובינתיים חנה דרורי מפנה את הדרך לאחיותיה הקטנות. חיה, דבורי, רבקי, זוכות להקים את ביתן, אחת אחרי השניה. וחנה? שמחה בשמחתן, מתפללת, מתמודדת. מסע מתיש של המתנה.

    יום אחד היא קיבלה הודעה מפתיעה. מפגש שדכניות ומשודכות לעתיד, כנס יסוד "לחיים ולברכה". נשמע מעניין, אבל להגיע? לא…. לא נעים. להיחשף, לקבל באופן רשמי תווית של "רווקה מבוגרת", מסכנה… חברתה לא הרפתה, עד שחנה הסכימה להגיע. ולא התחרטה. המבט החיובי כ"משודכת לעתיד", העוצמה של קבוצת הבנות האיכותית, שכולן חולקות התמודדות משותפת, הגישה המכובדת והאופטימית – כל אלה נסכו כוחות, הפיגו בדידות, האירו את הלב בעוצמה.

    "אחרי הכנס, הרגשנו שממנו תצא ברכה שפועלת ומשפיעה ויהיו בשורות טובות מהכנס הזה" זמן לא רב לאחר הכנס, הציעו לחנה את בעלה לעתיד. "כשנפגשתי עם בעלי, השתמשתי בכלים שלמדתי בסדנה בכנס של 'לחיים ולברכה'." מסכמת חנה, היום כהן, את המסע האישי שלה – "ברוך ה', אני בת שלושים, נישאתי לפני מספר חודשים, ואני רוצה להודות לנשים היקרות שעוסקות במלאכה הזו. ברוך ה' שיש את הארגון הנפלא הזה שלקח על עצמו לעזור ולהקים בתים חסידיים".

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.