• כולם אחריי לסדר • כתבת טיפים

    הגדלה

    תובנות על תקופת הסידורים והניקיונות: זו הזדמנות לקרוא את הילדים לסדר וללמד אותם להשתלב וליטול חלק במטלות הבית · זה כבר לא "או פסח או ילדים", קבלו את גרסת "גם וגם".  באדיבות מוסף עטרת חיה של בית משיח • לקריאה

    המצוה והדרך אליה

    אחת מהמצוות המהותיות בליל הסדר היא "והגדת לבנך ביום ההוא לאמר בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים" (שמות יג', ח'). מצוה זו היא חשובה ביותר כי לשמה נערך ליל הסדר!

    צריכים להגיע לליל הסדר עם סבלנות, כוחות פיזיים ונפשיים לקיום המצווה החשובה, על-מנת שתיעשה באופן אהוב על הילד, וכך ישאר לו רושם טוב, וטעם של עוד, מכל החוויה של חג הפסח!

    ההכנות המרובות לחג הינם חלק מחווית החג, וכמו כל חוויה משפחתית, יש לתת לכל אחד מהמערכת המשפחתית להרגיש שייך גם בהכנות לחג. לזה נדרשת הסתכלות נכונה על הנתונים הרגעיים של אותה שנה (האמא לפני / אחרי לידה, דרישות העבודה מבני הזוג בזמן ההכנות, היכולת הכלכלית, מארחים / מתארחים השנה, מצב בריאותי של כל אחד הקשור למשפחה, היערכות למסיבה משפחתית קרבה וכו') ועל הנפשות הפועלות במשפחה שלי ספיציפית.

    לפיכך נוכל לקבוע סדר עדיפות בהכנות לחג, מה נבחר לנקות השנה וכמה נוכל להשקיע בנקיון, וכן נוכל להחליט עד כמה נשתמש באפשרות הניתנת על-פי ההלכה – לסגור חלק מהמקומות בבית ולמכור לגוי, בבטחון מלא וברוגע נפשי, בידיעה מראש, שזו החלטה לשנה זו בלבד. השיקול החשוב ביותר בהחלטה זו הוא קיום המצוה "והגדת לבנך" באופן הנכסף.

    שילוב מועיל

    על-מנת לשלב את בני המשפחה בנקיונות ובהכנות, נדרש מאיתנו:

    לקבל את הטעויות שלהם (כי גם אנחנו טעינו כמה פעמים עד שלמדנו והצלחנו לעשות ברמה הרצויה). קבלה זו מתבטאת בתגובות שלנו. התגובות שלנו כלפי הסובבים אותנו הם הגורם והמניע להמשך שיתוף הפעולה או הימנעות משיתוף פעולה. על כן נזכור להעצים את הטוב, לתת מחמאה ולעודד, וכך לבנות את הביטחון העצמי של הילד ביכולות שלו.

    להתאמץ ככל האפשר ליצור אווירה נעימה וחוויות משמחות מכל רגע בחיי המשפחה בכלל ובהכנות לפסח בפרט. במטרה שהילד יזכור את הרגע הזה לטובה וירצה לחוות אותו שוב.

    להקפיד להתייחס ליכולות, לחוזקות ולכשרונות של כל אחד מבני הבית, ובאותה מידה גם לקשיים, ולחולשות של כל אחד מהם (לילדים מסויימים מתאים לתת תפקיד רגוע ומיושב יותר ולאחרים מתאים לתת תפקיד המוציא הרבה אנרגיה).

    להשקיע מאמץ לתת לכל אחד מבני המשפחה את התפקיד הרצוי עליו, כך נקבל תוצאה מהנעשה עם רצון טוב. כמובן שלעיתים יש לדרוש מהם דברים שהם צריכים ללמוד לעשות, אפילו שאינם אוהבים, אך יש לשלב ביניהם בפרופורציה נכונה.

    להסביר לילד / לבעל / לעוזרת מה הציפיות שלי מהעבודה שביקשתי מהם. להראות (להדגים ממש) או לפרט כיצד ובאיזה אופן לנקות או לסדר.

    רעיונות לביצוע יעיל ונעים

    להלן כמה טיפים ליישום הדברים הנ"ל:

    כ להכין מצלמה כדי לתעד כל רגע מעניין המזדמן במהלך ההכנות לפסח (דבר המאפשר להפוך 'פאשלות' לרגעים שמחים). למשל-כשמוצאים בגדים ישנים ומצחיקים וילד לובש אותם, ילד שנכנס מתחת למיטה כדי לנקות ורואים בחוץ רק את רגליו, ילד שהגיע הביתה עם קניות של כמה תבניות ביצים וכשפתחו לו את הדלת נפלו ונשברו רוב הביצים וכדו'). כדאי למנות ילד אחד כאחראי על הצילומים.

    כ לנצל חפצים ישנים ומקולקלים ליצירת משחקי ילדים יחד עם הילדים, כגון בובות לתיאטרון, בובות מגרביים ישנות.

    כ לשים מוזיקת רקע רגועה – ניגונים.

    כ לצ'פר כל אחד שעוזר לפי מה שהוא אוהב: כסף (כמובן שהשימוש בכסף יעשה בפיקוח של ההורים), יציאה לסידורים (רק הילד) עם אחד ההורים – ובאותה הזדמנות לקנות לו משהו שהוא אוהב, או לשבת לאכול יחד בחוץ.

    כ לדעת מראש שילדים לא מסוגלים בדרך כלל לעזור במשך הרבה זמן רצוף. אפשר מראש לקבוע איתם שיעזרו פרק זמן מסויים, קצר יחסית, ויקבלו חופש כפול מהזמן שעזרו. ניתן לחזור על כך מספר פעמים באותו יום.

    כ לעשות הפסקה באמצע יום עבודה, לפעילות גופנית עם ניגון מתאים ברקע וסמרטוטים בידיים.

    כ לעשות שינויים במיקום חלק מהרהיטים בבית בשיתוף פעולה עם הילדים.

    כ לבחור באחד מקירות הבית ולצבוע / לקשט אותו בשיתוף פעולה עם הילדים.

    כ לשטוף ולנקות דברים במים ובסוף העבודה לשחק במים – כשמתאים (בעיקר בימים החמים). לשפשף דברים בתוך האמבטיה, לנקות כסאות פלסטיק בחצר, לשטוף את המכונית.

    כ לעשות החלפת תפקידים מתואמת: הילדים עוזרים במשך זמן וההורה מכין מאכל מיוחד שהם בוחרים.

    כ כולם מתגייסים יחד למשימה עד שעה מסוימת ואחר כך יוצאים לארוחה משפחתית מפנקת או לטיול.

    או: יום עוזרים ומתקדמים בהכנות לפסח ויום אחר יוצאים לטיול משפחתי.

    כ לקנות בהפתעה מתנה לילד. מתנה שעונה לכמה צרכים בו זמנית: מתאים כקניה לכבוד פסח, כצ'ופר על העזרה ומשהו שאת יודעת שהילד מאוד ישמח בו.

    לדוגמה: סט סדינים / שמיכת קיץ / שידה קטנה / משחק חדש / ספר / קישוט לחדר / תכשיט / סרט / אביזר לטיולים ( – תיק, מכשיר ל'על האש', מימיה, קופסה לשמירת קור) וכדומה….

    להתמקד במטרה

    כדי לאפשר התנהלות כזאת, יש לחזק בתוכנו את המטרה האמיתית של הנקיונות לפסח. למנוע את ההשוואות בין השכנות ובין בני המשפחה לגבי הספק הניקיונות ורמת היסודיות.  לזכור שלא מדובר בניקיון שנתי בכל פינה מהבית, אלא במצווה ש'בל יראה' ו'בל ימצא' חמץ במקומות ובחפצים בהם נשתמש בחג הפסח.

    אמנם הנקיונות לפסח לוקחים מאיתנו הרבה זמן, מחשבה ואנרגיה, אך יש לקחת בחשבון שהחיים ממשיכים להתנהל כרגיל (אוכל, כביסות, עבודה וכו'). אדרבה, משום מה, התקופה שלפני פסח זו תקופה של אסיפות הורים, הרצאות, אירועים קהילתיים ( – י"א ניסן) ומשפחתיים.

    גם לאחר כל התכנונים תמיד יש הפתעות לא צפויות, וחלק מתפקידנו הוא לראות את ההשגחה הפרטית בכל דבר, כי גם הנסיון הזה מאת ה'. יש להתחזק במטרה שלנו לחבר את הילד לחג, והמקסימום שזה דורש מאיתנו זה לחשב מסלול מחדש.

    זו הזדמנות לאיחוד המשפחה, לחיזוק הקשר והאהבה ליהדות, לקידום ופיתוח ידע מעשי שישמש כל ילד בחייו. כל השקעה שלנו ההורים היא כדאית, כפי שמתייחס לכך הרבי מה"מ באגרות קודש "משקיעים בו כח נצחי" "כל ילד הוא גרעין".

     

    הכנות נעימות ומשמחות! פסח כשר ושמח!

    רחל טרעגער – מנחה בהורות ובזוגיות

    054-6761301

    [email protected]

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.