• זה כל הסיפור? • הוראה מתקנת בחופש

    הגדלה

    הילד מעדיף לראות סרט או לשחק במקום לקרוא... אז איך גורמים לילד לרצות לקרוא? ליהנות מהעולם המופלא של הסיפור? וכמה אני יכולה להשפיע עליו שזה יקרה? * פנינה אבן חיים מורה להוראה מתקנת מדריכה אותנו כיצד להפוך את הקריאה לחזון שמתגשם • באדיבות מוסף עטרת חיה של בית משיח • לקריאה   חדווה ניסים

    "הרצון שלך שהוא יקרא מאוד נכון, כי באמת הקריאה מאוד חשובה עבור הילד" פותחת פנינה. "ספר מפתח אצל ילד ידע עולם רחב, עולם דמיוני עשיר אשר נותן לילד עצמאות, הכרות עם עולם מושגים אחר, וחוסר פחד מהתמודדות עם מציאות אחרת או שונה.

    בנוסף, קריאה מפתחת בילד הרבה ביטחון עצמי, הכרות עם שינויים, נותנת לו זרימה חברתית, וידע כיצד להתמודד עם חברים. הידע הזה יעזור לו גם לטווח הארוך יותר".

    אז מתי מתחילים?

    "יש לחשוף את הילדים מגיל קטן ממש לספרים, אפילו שאין בהם כמעט כיתוב, הילד לומד לדפדף, להסתכל בתמונות, לעקוב אחר רצף של תמונות לפי הסדר ואחר-כך נכנס שלב הכיתוב.

    כאשר מילים חוזרות על עצמן הן מצטלמות במוח של הילד ואחר-כך הוא שולף אותן בקריאת עיתון או ספר אחר וכך יודע לכתוב מילים על-פי הצילום במוח.

    יש לעודד ילדים מגיל קטן להכיר את הספר ולהתחיל לקרוא ממש ברגע שילד יודע לקרוא".

    אז איך עושים את זה בתכל'ס?

    "הנה כמה טיפים קטנים:

    דבר ראשון זה מתחיל מהדוגמא האישית שלכם:

    אם הילד רואה שאימא ואבא קוראים ספרים, שספרים הם חפץ חשוב בבית. כשהוא רואה את האחים שלו רבים על ספר או עיתון, הוא מבין שספר זה דבר חשוב ומעניין.

    אל תעשו השוואות עם האחים:

    כל ילד קורא לפי קצב הקריאה שלו. היו סבלניים כלפיו, אל תראו לו שאתם מאוכזבים – זה יגרום לו לקרוא פחות.

    3. הקריאה צריכה להיות נגישה לילד: יש לדאוג שיהיו לו כמה ספרים, בחדר הילדים, ליד המיטה. כך יש יותר סיכויים שהוא ייגש לקרוא.

    4. שבחו אותו כשהוא קורא: גם אם זה לא קורה הרבה.

    נכנסת לחדר שלו בערב וראית שהוא קורא, תגידי מילה טובה.

    5. אל תתנו פרסים עבור קריאה: משום שכל המבצעים והפרסים מעבירים מסר לילד שהספר אינו הנאה, אלה משהו שיש לקבל עבורו "תשלום", כלומר שבלי הפרס הספר אינו שווה…

    וכך מונעים מהם את התפיסה שספר זה דבר אהוב מלכתחילה".

     

    אני מקווה שעזרתי לכם

    לתת לילדיכם את אהבת הקריאה

    זה קטן עליכם!

    לא כזה סיפור…

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.