• שיפוטיות עצמית • עפרה בדוסה

    modern living room interior with furniture. 3d illustration
    הגדלה

    אהוב את הביקורת כי היא תעמידך על הגובה האמיתי" * ביקורת ושיפוטיות עצמית: למה כל-כך קשה לנו לקבל ביקורת, ואיך בזכות אדמו"ר הזקן אנו יכולים לשרוד ביקורת ולהתעלות? * חגית אנקרי, פסיכולוגית ומטפלת זוגית מעניקה לנו תשובות * שפוט עצמך תחילה • באדיבות מוסף עטרת חיה של בית משיח • לכתבה המלאה

    חודש אלול הוא זמן של תשובה. השלב הראשוני בתהליך הוא לראות איפה פגמתי. זהו דבר שלא פשוט לאף אחד, לראות את החסרונות של עצמו. איך אפשר לעבור את התקופה הזו ברחמים? באופן כזה שהתשובה שלנו תהיה אמיתית ומתוך אהבה. פגשתי את חגית אנקרי, פסיכולוגית ומטפלת זוגית כדי לקבל על כך תשובות.

    פחד קיומי – בגלל הילד שבנו

    מה לדעתך הסיבה לכך שקשה לנו לקבל ביקורת? הרי בלי הביקורת אי אפשר להשתנות?

    "הסיבה שקשה לנו לקבל ביקורת היא כי היא שוללת את הקיום האישי שלנו. זה דפוס שקיים בנו עמוק מילדות. למרות שגדלנו והתבגרנו אנו עדיין נושאים בתוכנו את הילד שפעם היינו. הקושי שלנו לקבל ביקורת קשורה לחוויה עמוקה שקשורה לילד שבנו שהוא 'לא בסדר' כשכועסים עליו.

    חוויה זו מפתחת מנגנוני פיצוי שמצדיקים את הקיום של אותו ילד שבתוכנו ונותנים לו תחושת התחזקות אשלייתית. מנגנוני הגנה אלו שייכים כמובן לנפש הבהמית.

    ככל שהילד שבנו יעטה על עצמו יותר שכבות של מנגנוני פיצוי כך הוא יתרחק יותר מעצמו ומהכוחות הפנימיים האמיתיים שלו (כוח הרגש וכוח ההבנה הטובה שהיא חיבור המחשבה לרגש)".

     

    את יכולה להסביר קצת יותר?

    "חוסר היכולת שלנו לפגוש את החסרונות שלנו מעורר בנו תחושת הצטדקות כדי לפצות ולחזק בעיני עצמנו ובעיני הסביבה את התדמית של 'אני בסדר'.

    בחוויה הגלויה והמורגשת שלי אני חווה את עצמי שלמה, 'אני בסדר' ולכן יש לי זכות קיום. אבל התחושה הזו שבי הינה אשליה כי האמת היא שעמוק בתוכי נותרת אותה חוויה עמוקה של 'אני לא בסדר', חוויה של אשמה או נחיתות שאותה אני לא מסוגלת לפגוש בתוכי.

    חווית האשמה הקיומית שלי עשויה לפתח אצלי דפוסי חשיבה והתנהגות ביקורתיים (השלכה של תחושת ה"לא בסדר" שבי על הסביבה) או לחילופין של הלקאה עצמית ונטייה לדיכאוניות.

    בגלל שחווית ה'לא בסדר' ירדה לרובד נסתר, היא ממשיכה לנהל אותי וגורמת לי להיות בתנועה נפשית של הצטדקות מתמדת כדי לשמור על התדמית הלא אמיתית שלי.

    הנטייה הזו שלנו להצטדק היא משהו מאוד שורשי שהתחיל עוד בחטא אדם הראשון. הבעיה היא לא בזה שאנחנו נופלים ונכשלים אלא בזה שאנחנו לא מכירים בזה, לא לוקחים אחריות ואף מצטדקים".

     

    מה המחיר שמנגנון הפיצוי הזה גובה מאיתנו?

    "המחיר הוא שאני לא פוגשת את המציאות האמיתית וגם לא את האני האמיתי שלי. יש פה התרחקות רגשית מהלב. ככל שאני פחות מרגישה כך אני פחות מבינה את  המציאות.

    מנגנוני הפיצוי מהווים מסך ביני לבין האני האמיתי שלי. לאורך זמן מנגנוני הפיצוי הופכים לחלק מהאישיות שלי וכתוצאה מכך אני מתרחקת ושוכחת מי אני באמת ומאמצת תדמית לא אמיתית על עצמי.

    שימי לב, מנגנוני הפיצוי הם גם מסך ביני לבין השפע האלוקי!".

    התרופה למכה:
    הכרת החלק האלוקי שבנו

    "התרופה היא כמובן להשתחרר ככל האפשר ממנגנוני הפיצוי ולפגוש מחדש את האני האמיתי שלי ומי שעוזר לנו לחשוף את האני האמיתי שלנו הוא אדמו"ר הזקן.

    ספר התניא מפגיש אותנו עם שני חלקי הנפש שלנו: האלוקית – שמבטאת את האני הפנימי שלנו, והנפש הבהמית – המבטאת את המימד החיצוני של הנפש והוא האתגר שלנו והמנוף להתפתחות שלנו.

    עצם ההכרה בחלק האלוקי מחזקת את הערך העצמי שלנו ובאופן לא מותנה. וזה מאפשר לנו לפגוש את החסרונות שלנו מבלי להיות מאוימים ומבלי להצטדק.

    בפרק כ"ז בתניא אדמור הזקן מסביר שאל לנו להתפעל מהנפילות שלנו, ועצם ההתפעלות מהן היא מגסות הרוח והגאווה. תדמית המושלמות שאנו מנסים לסגל לעצמנו הופכת בעצם להיות בית הכלא שלנו!!!

    אבל, אם אני מכירה בנפש הבהמית  שלי, בחסרונות שלי, אני יכולה לקבל את עצמי עם החולשות שבי. אני לא נצמדת לתדמית המושלמת. אני מרגישה הרבה פחות מאוימת ויותר משוחררת  ואז אני יכולה לקבל ביקורת אמיתית ואף לצמוח ממנה".

    היכולת לקבל ביקורת עוזרת בעבודת ה'

    "היכולת שלנו לקבל ביקורת ממקום נקי, לא מתגונן ולא מאוים מאפשר לנו להכיר בחסרונות שלנו ולעשות תשובה.

    חלק גדול מעבודת התשובה שלנו היא להשתחרר מה'לא בסדר' הקיומי של הילד שבנו. ככל שנשתחרר מתחושת הלא בסדר הקיומית כך נוכל להתקרב אל העצמי האמיתי שלנו ולתקן את הדרוש תיקון ולא ממקום מאוים.

    קבלה של כל החלקים שקיימים בתוכי, גם אלו הפחות אטרקטיביים – מהווה את תחילתה של העבודה שלי.

    חודש אלול הוא עבורנו מתנה גדולה במובן הזה. זאת מכיוון שבחודש זה מתגלות י"ג מידות הרחמים, דרכם אפשר להרגיש את אהבת ה' אלינו שנמצאת זמינה ובאופן גלוי, והיא נותנת לנו את הכוחות לפגוש את החולשות שלנו ולרצות לתקן אותן.

    עבודת התשובה של חודש אלול יכולה לעזור לנו לתקן את הדרוש תיקון ובכך להסיר מעלינו את המסכים שמסתירים לנו את האור האלוקי.

    המטרה היא לראות את הפגמים שלי, שמסתירים לי את ה', על מנת שאוכל לנקות ולתקן אותם ובאופן זה להתקרב אל הפנימיות שלי ואל ה'. אני רוצה לתקן את החסרונות שלי כדי להתקרב אל השם באמת ולא כדי לשמור ולתחזק את התדמית האישית שלי.

    ונסיים עם ה"יום-יום" הידוע: 'אהוב את הביקורת כי היא תעמידך על הגובה האמיתי'; באופן הזה, הביקורת תגלה את המקום הכי פנימי שלך, את הקב"ה שבתוכך!".

     

    לשאלות נוספות אפשר לפנות אל חגית אנקרי: 055-49094770 [email protected]

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.