• עוברים דירה? מזל טוב!

    הגדלה

    עוברים דירה? מזל טוב! שיהיה ישוב קל בעז"ה. הבדיחה מספרת שבתחילת האריזה שומרים גם על ציורי הילדים מהגן, אבל לקראת סופה - זורקים גם מזכרות יקרות מדורות קודמים... וכל כך למה? בגלל "בלאי החומר". כשנשחקים שוב ושוב ושוב והסוף לא נראה - אנחנו נוטים לאבד את שיקול הדעת הזהיר ולהגיע להחלטות שנראות על פניו כ"מקצרות תהליכים", לכן בדיוק מצווה תורת חיים "ועשית מעקה לגגך". • לכתבה המלאה

    ב"ה

    עוברים דירה?

    מזל טוב!

    שיהיה ישוב קל בעז"ה.

    הבדיחה מספרת שבתחילת האריזה שומרים גם על ציורי הילדים מהגן, אבל לקראת סופה – זורקים גם מזכרות יקרות מדורות קודמים… וכל כך למה? בגלל "בלאי החומר". כשנשחקים שוב ושוב ושוב והסוף לא נראה – אנחנו נוטים לאבד את שיקול הדעת הזהיר ולהגיע להחלטות שנראות על פניו כ"מקצרות תהליכים", לכן בדיוק מצווה תורת חיים "ועשית מעקה לגגך". מראש, עוד לפני שהגעת לאזור הניסיון, קבע בחוזקה את הכללים והגדרים על פיהם תרצה לנהוג.

    במעבר דירה השחיקה של הגדרים והסייגים יכולה להיות מהירה וגבוהה יותר, ועל מנת למנוע זאת חשוב במיוחד לשים לב לפרטים בהם יש להקים "מעקה".

    בפרקי אבות מסופר לנו על רבי יוסי בן קיסמא שמסרב בכל מחיר לעבור לגור במקום שאין בו תלמידי חכמים, הנחיה נוספת מלמדת אותנו "הרחק משכן רע" וכן הלאה בשולחן ערוך ובמקורות רבים נוספים, הוראות הנראות כמעט משונות בעיני החב"דניק הממוצע הגדל על אידאל השליחות במקומות שלא רק תלמידי חכמים אין בהם, אלא אף מניין לא מובטח לך בימים הנוראים…

    הסוד הוא בכח המשלח. כל עוד "קשורים למעלה", ו"טרודים בהשפעה" הרי נהיה בעז"ה בגדר "חסיד יוצר סביבה" וממילא תלמידי החכמים גם הם יהיו עם הזמן בעז"ה.

    וזהו מסר שחייב לעבור לילדים ולעצמנו – עוד לפני האריזה: אנחנו באים כשלוחים, להפיץ אור!

    לפעמים, בטרדת ימי המעבר הראשונים, הילדים נמצאים קצת יותר בחוץ כדי ש"לא יתגלגלו בין הרגליים" כשהכל מלא ארגזים וכו', וכבר נוצר קשר ראשוני עם ילדי השכונה. חשוב ביותר לשים לב לזמן הקריטי הזה ולהקדיש לו זמן, כי אם כבר מהרגעים הראשונים הילדים שלנו יהיו "השלוחים הצעירים" של השכונה – ממילא כך יתייחסו אליהם. חשוב מאד להזהיר את הילדים שעד שלא יקבלו מכם אישור מפורש, הם לא נכנסים לשום בית בשכונה החדשה, אפילו לא לרגע!

    כינוס ילדים בבית החדש (אפילו לפני יום המעבר) יכול להוות פתיחה מתאימה, וכן בגן השעשועים הסמוך, בחצר הבניין…

    גם כללי התנהגות התואמים את המקום החדש מן הראוי לבחון: האם מקובל להשאיר עגלה למטה? מהן שעות המנוחה בבניין? אילו כללים לא כתובים קיימים בתקשורת?

    הרבי מה"מ מלמד שכאשר באים למקום ו"מדברים בשפתו", דווקא אז הסיכוי להשפיע גדול הרבה יותר!

    גם מבחינת המבוגרים חשוב מאד מההתחלה לשים את גדרות הצניעות: אשה פונה לאשה, וגבר לגבר (דבר שמן הראוי שכל אחד יוודא שאכן כך הוא נוהג – גם אם לא עבר דירה), אם מזמינים שכנים לחנוכת הבית למשל – נקפיד על כל גדרי הצניעות הנדרשים, ואם צריך נשאל רב.

    ולסיום, כמה מילים על הפן הרגשי: לפעמים ילדים מוצאים במקום חדש במה שלא הייתה להם בבית הישן, אך לעיתים יתכן גם להפך, וחשוב ביותר בין כל הטרדות של מעבר הדירה לשים לב גם להתנהלות הילדים, להקשיב לתחושותיהם ולסייע במידת הצורך.

    יהי רצון שנזכה בקרוב לבניין בית המקדש במהרה בימינו, כי גם הקב"ה כבר ממש רוצה "הביתה"!…

     

    הכתבה באדיבות מוסף 'עטרת חיה'

    מדור 'תורת אימך'

    הני אלישביץ

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.