• דעת הרבי על אורך החצאית

    הגדלה

    הרבי כותב במכתב: "ידועה דעתי בזה שמדה השווה לכל נפש [בנות ישראל תחיינה] ובכל מקום היא, שתהיינה הברכיים מכוסות אפילו בשעת ישיבה, הכתוב לעיל הוא כאמור, דבר השווה ולכל הפחות". [שערי הלכה ומנהג חלק ד, סימן קמה]. מדברי הרבי האמורים ברור, כי כיסוי הברך בכל מצב, אינו בגדר הידור וזהירות יתירה, כי אם הרמה הבסיסית מעיקר הדין, "דבר השווה ולכל הפחות"

    מדברי הרבי:

    "ואז הרבי אמר שיש עכשיו 'מאדע' [=אופנה] שנשים הולכות בבגדים עד לקרקע, והרבי אמר שזהו המצאה של גוי מטורף אחד בפריז, כך הי' הלשון: "א המצאה פון איינם א גוי א מטורף – אין פריז", והרבי ביטא את המילה פריז
    בחוזק רב: "פריז'ז'"…! כאילו סולד ויורק עליהם… עמדתי ממש משתומם – והרבי תמה בקול: "האם נשות ישראל צריכות ללכת ולציית איינם א גוי אין פריז?! כך צריך להיות"?! כך אמר, בלשון של קפידה וצער". (ספר הצנע לכת עמ' קצ)

    הרבי התייחס בדבריו לאורך הבגדים, ואמר שיש בעי' בשעה שנשים יושבות, שזה לא נראה צנוע כמו שצריך, והרבי אמר שלכן צריך הבגד להימשך לכל הפחות 10 סנטימטר מתחת לברך, ואז אפילו כשישבו, יכוסה הברך, ובשעת ישיבה חייב להיות הברך מכוסה לגמרי". "הרבי הוסיף ואמר: זה אני אומר בתור עצה טובה, לא

    אני הקובע בדיוק כמה סנטימטר צריך להיות – אלא – הרבי אמר לי – "אני רק אמרתי לא פחות מזה" – אבל הרבנים ומנהיגי הקהילות הם צריכים לקבוע בדיוק עפ"י הרבנים ומנהיגי הקהילות הם צריכים לקבוע בדיוק עפ"י פסק הלכה כמה צריך להיות, וזהו מינימום, וכל אשה שתוסיף בזה, "תבא עליה ברכה" זאת אומרת שאפי' לאחר שהרבנים יקבעו את השיעור בזה לכל הפחות, הרי מי שתוסיף בזה "תבא עליה ברכה". (ספר הצנע לכת עמ' קצא)

    הלכה למעשה מתוך חוברת של הרב ביסטריצקי שליט"א:

    כיסוי הברך

    חובת הכיסוי עד אחר סיום הברך בשמלה בעניין כיסוי הרגל כהלכה, נפוצות טעויות רבות הנובעות מחוסר ידיעה בסיסי. לא מעט סבורות כאילו חלק מהדרישות לכיסוי הרגל הם בבחינת חומרא והידור לפנים משורת הדין. אך אין הדבר כן!. ובאופן כללי ניתן לסכם כדלקמן:

    • כיסוי הרגל בשמלה דווקא )ולא חלילה במכנסים או גרבים המכסה לפחות את כל הברך בכל מצב שהוא – הוא אפילו לפי הדיעות המקילות ביותר!

    • כיסוי כל החלק התחתון של הרגל, מהמקום בו נגמרת השמלה על פי הלכה ועד כף הרגל, בגרביים לא שקופות – הוא חובה לפי דעת כל הפוסקים. לרוב הדעות וכן לדעת רבינו הזקן – גילוי מקום זה חמור ביותר והוא בגדר "ערוה".

    • כיסוי כף הרגל הוא חובה על פי הלכה. גם במקרה שהחצאית מכסה רק חלק מהברך ונשאר מגולה שיעור אפילו פחות מטפח – אסור.

    • כיסוי הברכיים בגרביים אינו מועיל: ישנו איסור ללבוש בגד המבליט את אברי גוף האישה שצריכים להיות מכוסים, ומכיוון שיש לכסות את הברך להיותה בגדר "ערוה" – לא די לכסותה בבגד צמוד המבליט את צורתה. ולכן, גם כשהאישה לובשת גרביים אטומות המכסות היטב את עור הרגל, צריכה ללבוש חצאית או שמלה המכסה את הברך בכל מצב

    • חובה להקפיד שהחצאית תכסה את הברך אף במצב ישיבה, בכדי שלא תתגלה הברך הנחשבת כערוה ממש לכל הדעות. כמו כן צריכה החצאית באורך שיכסה את הברך בכל מצב שכיח – כגון בכניסה לרכב, הליכה (וכל שכן בריצה), עליית מדרגות וכדומה. שכן אם תתגלה הברך, הרי היא עוברת על איסור דאורייתא. וכאמור, שאפילו לפי הדעה המקילה, הברך כולה חייבת להיות מכוסה משום שגם היא נכללת בכלל ה"שוק".

    • כאמור אישה או נערה הלובשת בגד המבליט את הגוף בכדי שיסתכלו עליה הרי זו פריצות. לכן, אסור ללכת עם חצאית שיש בה שסע – ובעניין זה לא משנה מה אורך החצאית ומה אורך וגודל השסע

    מהי דעת הרבי בעניין זה?

    הרבי כותב במכתב: "ידועה דעתי בזה שמדה השווה לכל נפש [בנות ישראל תחיינה] ובכל מקום היא, שתהיינה הברכיים מכוסות אפילו בשעת ישיבה, הכתוב לעיל הוא כאמור, דבר השווה ולכל הפחות". [שערי הלכה ומנהג חלק ד, סימן קמה]. מדברי הרבי האמורים ברור, כי כיסוי הברך בכל מצב, אינו בגדר הידור וזהירות יתירה, כי אם הרמה הבסיסית מעיקר הדין, "דבר השווה ולכל הפחות". ומובן כי רצונו הקדוש שהנוהגים לפנים משורת הדין ובדרך החסידות, יהדרו שלא יהיה רק בשיעור כזה בצמצום אלא ארוך

    יותר.

    יישר כח, זכית ללמוד הלכה! בזכותך תבוא הגאולה!


    ואם את רוצה לשמוע עוד הלכה והשקפה מדברי הרבי, תחייגי ל-0733824197, (נשים, או ווטסאפ למספר 0526761787), 0733834644 (בנות יסודי,ז-ח) וכולנו ביחד נזרז גאולה!

    חדש בקו! מכתבים מעודדים של הרבי בנושא שידוכים בשלוחה 4

    לקבלת חוברת הלכות ופרטים על קבלת ספר ’’הצנע לכת’’ במתנה אפשר לשלוח מייל ל-[email protected]

     

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.