• עבודת המידות

    הגדלה

    אחרי פסח, כולנו רוצות להשיל מעט קילוגרמים ולהוריד את המידות... טיפים ורעיונות ישימים להרגלי אכילה בריאים וכיצד מתמודדים עם רעב פתאומי, אבל הכלל הוא: תאכלו הכל, אבל לא את הכל! • "פיה פתחה בחכמה" • לכתבה המלאה

     

    עפרה בדוסה / מגזין עטרת חיה

     

    אז היום אני מאמינה פחות בדיאטות מוקצנות שדורשות התנזרות מטורפת. לא חייבים לעשות צומות של מיצים, או לוותר על כל האוכל שאתן רגילות אליו. אפשר פשוט לסגל לעצמכן תפריט מאוזן עם עוד מספר פעולות יומיות שיהפכו את התהליך של ההורדה במשקל לקצת יותר איטי אמנם, אבל הרבה יותר בריא ושפוי לגוף ולנפש. עברנו את חג החירות, ישבנו על שולחן מלכים ואכלנו, ואכלנו ועוד ואכלנו. פסח הוא חג של אוכל. וככה יוצא שדווקא כשיוצאים מעבדות לחירות, ברגע שמסתיים החג אנחנו מכניסים את עצמנו לעבדות…וזאת כדי להוריד את הקילוגרמים שהעלנו בשבוע של החג ובשבועות שלפני – כשלא היה זמן להקפיד על תזונה נכונה ומאוזנת.

    סדר יום קבוע: בתחילת היום חשוב לכתוב באופן מסודר את התפריט היומי שלך. חשוב שהתפריט יהיה משביע אך עם זאת מוגבל ובנוי ממאכלים בריאים שקל לגוף לעכל. אחד הדברים שגורמים לאכילה מופרזת הוא חוסר סדר באכילה. אנחנו רוצות להרזות כך שנמנעות מלאכול הרבה וכך נוצרים אצלנו חסרים. החסרים הם גם לגוף וגם לנפש. דבר שמביא בסופו של דבר להתקפי אכילה! כך שעדיף לאכול מסודר וארוחות משביעות ולרדת במשקל באופן הדרגתי. בצורה הזו התהליך הופך להיות אורח חיים וניתן לשמר אותו לאורך זמן תוך בריאות נכונה.

    הארוחות: בנו לכם תפריט שיהיה טעים ומושך. אוכל בריא יכול להיות טעים ממש, רק צריך לצאת מההרגלים שלנו, להיפתח לרעיונות חדשים. באופן כללי האביב הוא זמן שמתאים יותר לארוחות קלילות, שישביעו מצד אחד אך שלא יכבידו על מערכת העיכול. תתמקדו בהרבה ירקות, דגנים מלאים, קטניות – כשלהם אפשר להוסיף 'מנה עיקרית' לצורככם: דג (עדיף דגי ים ממים עמוקים), חזה עוף.

    המעיטו במזונות עתירי קלוריות, אוכל תעשייתי על כל גווניו כמו גם מאכלים הקשים לעיכול (אחת הסיבות העיקריות לעלייה במשקל ולקושי בהורדה שלו היא שאנחנו אוכלים מזונות שלא מתעכלים עד הסוף ומתפנים מהגוף). ככל שנבשל יותר ארוחות ביתיות כך נשלוט יותר במרכיבים שאנחנו שמים בהם ונוכל להזין את הגוף שלנו במרכיבים שיתעכלו בצורה מיטבית ויאפשרו גם הורדה במשקל.

    לחם הוא מרכיב חשוב אבל כדאי להמעיט באכילתו אם אנחנו רוצות להוריד במשקל. אם חשוב לך לאכול פעם ביום כדאי לעבור ללחם מחמצת שמתעכל בצורה הטובה ביותר.

    צורת הבישול: את האוכל תמיד עדיף לאדות או לאפות בתנור מאשר לטגן. אם מאוד חסרה לכן השומניות באוכל אפשר להוסיף אותה אחרי הבישול ובצורה מדודה.

    בין הארוחות: אכלו פירות, פירות ועוד פירות. הפרי מכיל כל כך הרבה דברים טובים ויש פירות שהם אפילו יותר טובים ממתקים . כשיוצאים מהבית חשוב שיהיה בתיק משהו בריא לנשנש – בעיקר כשעוברים ליד מאפייה…והריח המשכר ממש משכנע לאכול משהו.

    אוכל בריא זמין: כדאי לבשל כמות גדולה יותר ממה שצריך לאותו יום כדי שיישאר להמשך השבוע. הקפאה היא גם דבר מבורך, מאפשרת להכין ארוחה בדקה וחצי כשאין זמן.

    שתיה מרובה: פעמים רבות יש בילבול בין תחושת צמא לרעב, דבר שמביא להרבה אכילה מיותרת. כמובן שמשקאות מתוקים צריכים לצאת מהתפריט שלנו. הכי טוב לשתות מים, אפשר להוסיף למים טעמים טבעיים כמו: עלי לואיזה, קמומיל, פירות יער ועוד או להוסיף להם נגיעה של לימון. כמובן שאם רוצים לגוון אפשר לסחוט מיצי פירות הדר, מיץ גזר, תפוח וכדומה.

    אם רוצים להוריד במשקל ולהכניס את הגוף שלנו לאורח חיים בריא, פעילות גופנית היא דבר הכרחי. אמרה לי פעם מישהי שלא צריך לתכנן יותר מידי אימונים גופניים "פשוט צריך לשים נעליים ולהתחיל ללכת". לנשים רבות יש מניעות גדולות בתחום הזה (גם אצלי…) אך כל פעם שאני מצליחה להתגבר וללכת הליכה מהירה בפארק הקרוב לביתי כ-1/2 שעה, כל היום שלי נהייה אחרת! אפילו המחשבות נהיות יותר צלולות. כמובן שכל פעילות אירובית אחרת עושה את העבודה: שחיה, פילאטיס וכדו'. הפעילות עוזרת בצורה מאוד משמעותית להורדה במשקל ולעיצוב הגוף. אם סדר היום שלכן ממש לא מאפשר, נסו לשלב פעילות גופנית מתונה בשגרת היומיום שלכן. למשל: עלו במדרגות למשרד במקום להשתמש במעלית, מצאו מקום לאכול בו רחוק יותר מהמשרד ונצלו את הזמן להליכה מהירה. מה שחשוב זה לזוז, לא משנה אם התזוזה מרוכזת בשעת פעילות רצופה או שתתבצע במקטעים קטנים במשך היום. אל תפספסו את זה!

    שינה: בכתבה הקודמת כתבתי על חשיבות השינה לבריאותנו. אחת הסיבות העיקריות לאכילה מופרזת היא עייפות. כשאת מרגישה שעברת את סף העייפות הרגיל לכי לישון!!! אם את לא יכולה בגלל אילוצי הבית, שכבי על הספה ליד הילדים, הרימי רגלים והרפי. המנוחה מחדשת את כוחותייך ומאפשרת לך להמשיך הלאה ביתר שאת. כשאנחנו מותחות את עצמנו יותר מידי נוצרים חללים פנימיים שגורמים פעמים רבות לאכילה מופרזת.

    בכל תהליך שאנחנו עוברות מילות המפתח הן: סבלנות, התמדה והשקעה. כל עוד תהליך ההרזיה מתרחש בקצב נכון ובריא, ניתן לרדת במשקל ולוודא שהוא לא יחזור חזרה לאחר ההשקעה המרובה שלנו. בונוס אדיר בכל התהליך הוא שאכילה בריאה ומאוזנת שומרת לנו על רמת אנרגיה גבוהה שמסייעת לנו בכל משימות היום שלנו. קשה לתאר את ההבדל בין חיים שבהם התזונה לא בריאה לבין חיים שבהם יש שליטה על האכילה ושהתזונה בהם היא בריאה.

    בהצלחה!

    תגיות: ,

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.