• טעימה לנשמה מתאילנד

    הגדלה

    ד"ר גוטמן "חוקר האהבה" בארה"ב חקר במשך שנים ארוכות את סוד ההצלחה בנישואין. הוא ביקש מבני זוג להתווכח ביניהם על נושא מסוים שנוי במחלוקת וצפה בדרך שהם מתווכחים. באמצעות מחקר ותצפית על זוגות רבים יכול היה להעריך בדיוק של כמעט %100 את עתיד הנישואין שלהם • לקריאה  

    פרשת קורח

    ד"ר גוטמן "חוקר האהבה" בארה"ב חקר במשך שנים ארוכות את סוד ההצלחה בנישואין. הוא ביקש מבני זוג להתווכח ביניהם על נושא מסוים שנוי במחלוקת וצפה בדרך שהם מתווכחים. באמצעות מחקר ותצפית על זוגות רבים יכול היה להעריך בדיוק של כמעט %100 את עתיד הנישואין שלהם.

    האם אנחנו יודעים להתווכח? כמעט כל אחד מאיתנו חי במחיצת אדם שיש לו אתו חוסר הסכמה. עמיתים לעבודה, שכנים, חברי קהילה, בני זוג ובני משפחה. כפי הנראה תמיד יהיו בינינו חילוקי דעות וחוסר הסכמה. אז
    איך חיים את זה נכון? האם אנחנו חייבים להיות אחידים כדי להיות באחדות? ואלי שאלת השאלות- מי לוקח את האחריות?

    פרשת "קורח" מציפה את הסיפור המביש של הערעור על מנהיגותו של משה. קורח, בן הדוד, הכריז מרד נגד משה ואהרון, במטרה לתפוס את מקומו של אהרון ככוהן הגדול. המרד הכושל שלו הגיע לקיצו המר כאשר האדמה נפתחה ובלעה את קורח ואת אנשיו, ובכך הוכח קבל עם ועדה שמשה ואהרן אכן נבחרו על ידי אלוקים.

    זו לא פעם ראשונה שעושים למשה חיים קשים, אך בשונה מכל החטאים הקודמים של העם הצעיר שיצא ממצרים,
    הפעם זו מכה ישירה למעמדו של נשיא הדור. מחלוקת שיוצרת סדקים לא פשוטים במהותו של "משה רבינו"

    "כל מחלוקת שהיא לשם שמים-סופה להתקיים ושאינה לשם שמים אין סופה להתקיים. איזוהי מחלוקת לשם שמים- זוהי מחלוקת הילל ושמאי איזוהי מחלוקת שאינה לשם שמים- זוהי מחלוקת קורח ועדתו"
    רגע, ממתי מחלוקת היא דבר חיובי שצריך להתקיים?
    אם מחלוקת היתה שלילית, לא היו מלאים ספרי המשנה והגמרא במחלוקות.. ויכוח הוא דבר בונה ולגיטימי. באמצעות דיון פורה והקשבה לדעות שונות, ניתן להגיע לשורש ואמיתות העניין. הבעיה מתחילה כשהמחלוקת היא לשם מריבה. הילל ושמאי ידעו לכבד זה את דעתו של זה, להפריד את הנאמר ממי שאמר, להקדים את דברי השני לדבריהם ולחזור עליהם. הם ידעו להתווכח נכון.

    קורח טען "כל העדה כולם קדושים, ומדוע תתנשאו על קהל ה'"? כולם שווים, טוען קורח. אסור שיהיו הבדלי מעמדות או דעות שונות! ואם כולם אותו דבר גם אני ראוי להיות מנהיג. אך משה רבינו מלמד אותו שרק באמצעות השוני והמיוחדות של כל אחד- ניתן ליצור אחדות אמיתית. רק תזמורת של כלים מגוונים, שכל אחד מנגן את הצליל שלו, תייצר הרמוניה נפלאה.
    בעם ישראל יש כהנים, לווים וישראלים, יש רבנים, תלמידי חכמים וגם יהודים פשוטים ובעלי מקצועות שונים. הגבולות צריכים להיות מאוד ברורים כי לכל אחד יש תפקיד ושליחות ייחודית.
    וכאן נכנסת לתמונה האחריות הנשית שלנו. (אוף, שוב אני אחראית🤦‍♀️) מה גרם לנפילה הזאת? "קורח, שפיקח היה ,מה ראה לשטות זו?!" מי הניע את קורח להתקומם נגד משה בצורה כל כך לא חכמה?
    אחד מהנסחפים אחרי קורח נקרא און בן פלת. ברגע האחרון הוא פרש מן הסכסוך וניצל מגורלם הנורא של קורח וחבר מרעיו. מי הציל אותו ??
    חז"ל מגלים לנו שבשני המקרים הייתה זו אישה שמשכה בחוטים, פעלה מאחורי הקלעים והייתה אחראית לגורלו של בעלה ומשפחתה. ועליהן אמר שלמה המלך בשיר השירים "חכמת נשים בנתה ביתה ואיוולת בידה תהרסנה".
    אשת קורח היתה זו ששכנעה אותו לצאת למלחמה המיותרת הזו, היא רצתה שבעלה יקבל מעמד מכובד יותר, יום ולילה הכעיסה את בעלה ודחפה אותו לרדוף אחרי השררה ולהילחם במשה. היא זו שהובילה את בעלה וחבורתו לאבדון.
    לעומתה, אשת און בן פלט הצליחה להציל את בעלה רגע לפני הסוף. כשלא הצליחה לשכנע את בעלה לוותר על המריבה, עשתה מעשה. היא השקתה את בעלה ביין משובח וכשנרדם, ישבה בפתח אהלה, פרעה את שערה וישבה כך גלוית ראש. קורח ועדתו באו לאסוף את און בן פלת אך לא העיזו להיכנס (מעט כבוד עוד נשאר..) הוא היה היחיד שניצל.

    אישה הורסת? אישה בונה! גם הדרך שבה אני מתמודדת עם חוסר הסכמה, עם חילוקי דעות בזוגיות, במשפחה, ובכל המעגלים שסביבי, היא זאת שתקבע את איכות הקשר.
    אז הנה כמה טיפים לוויכוח בונה ממשנתו של דר' גוטמן: במקום לפתוח בביקורת- להתחיל במילים נעימות שיוצרות נכונות להקשבה. לקחת אחריות, להשתמש במילים של כבוד והערכה ולתאר את הצרכים והרגשות שלי בצורה ברורה וללא זלזול בשני. כך אצליח ליצור תקשורת בריאה שהיא הבסיס לבית יציב וחיים מאושרים.
    אישה בונה- כבר אמרנו??

    נחמי, בית חב"ד בנגקוק

    תגיות:

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.