• תזונה בריאה בפסח? אפשרי!

    הגדלה

    פסח בפתח,  מרגישים את האינטנסיביות עולה. כל הבית מתחיל להשתנות, סדרים, ניקיונות, תקופה מאתגרת. ודווקא בזמן כזה טוב נכון להתכונן לחג באופן כזה שמצד אחד נהנה ונאכל, אבל מצד שני לא נעלה על המשקל בסוף החג ונגלה שנוספו לנו כמה קילוגרמים... • לקריאה

    עפרה בדוסה, מגזין עטרת חיה

     

    ערבי פסחים במטבח

    לפני שנכתוב על פסח חשוב ליחד כמה מילים לתקופת ההכנה לפסח. זמן משוגע, נקודה. סימן קריאה. אינסוף סימני קריאה.

    לא פשוט בתקופה הזו לחשוב אפילו על לאכול בריא, צריך להגיד תודה שבכלל אפשר לחשוב על אוכל… אבל צריך לדעת שהקילוגרמים של פסח מתחילים כבר מההכנות… אז מה נעשה? הפתרון הפשוט ביותר הוא להקפיא אוכל מעכשיו. כשאת מכינה מרק תכיני אותו בסיר גדול ומה שנשאר תקפיאי. כך בימים שלפני פסח תוכלי לפחות להישאר עם סדר מסוים של ארוחות. צריך לזכור שבשביל שלאמא יהיה כוח, חשוב שהיא תדאג לעצמה. אני כל השנה לא נוגעת במיקרוגל, אבל בימים שלפני פסח זו האופציה היחידה. אני מוציאה אותו מהארון הגבוה והוא משרת אותי נאמנה עד לחג. חשוב לשים לב לאיך אני אוכלת עד פסח ולהבין שכמה שנתארגן יותר נכון מבחינת האוכל, ככה יהיה לנו פחות 'בלאגן' בפסח עצמו.

    אתגר הבריאות הפסחי

    פסח מאז ומתמיד נחשב לחג שקשה לבשל בו טעים ובטח שלא בריא….נראה שהאופציה היחידה להכין אוכל טעים הוא רק בתחום הבשר, הדגים, הביצים, הטיגונים וכמובן שהגזר ותפוח האדמה.

    אבל, האמת היא שחג הפסח הוא אחד החגים שאצלנו בבית ממש מחכים לבישולים שלו! יש בישולים ששייכים רק לפסח וכל שנה שמחים כשהטעמים האלו חוזרים.

    אני אתמקד בכתבה הזו בשתי נקודות שקשורות לאוכל, תזונה ופסח:

    1. איך מצליחים לאכול בריא בפסח?

    2. איך מצליחים לאכול טעים בפסח?

    נתחיל עם הבריאות. בפסח יש אפשרות להתמקד יותר בפירות ובירקות ופחות בבשר, דגים, ביצים וכו'. כמובן שבשביל קדושת החג וחול־המועד אפשר לאכול מהם, אבל גם לזכור שהם לא מרכז הארוחה. לעומת זאת, כמה שנגדיל את כמות הירקות שיש לנו בצלחת כך נעלה את רמת המדרג התזונתי שלה.

    אופציות יש בלי סוף: סלטים מעגבניות עם בצל, מלפפונים ובצל, שורשים (סלק, גזר, שורש סלרי), גזר וקולורבי, אבוקדו עם עגבניות… חוץ מלתבל עם שמן זית ולימון אפשר גם לגוון עם תפוז או קלמנטינה שנותנים טעם מיוחד לסלטים.

    אני דואגת להצטייד בכלי אחסון גדולים ובכל אחד מהם לשים סוג שונה של ירק שאותו אני קוצצת במג'ימיקס ומכניסה למקרר כמה שיותר יבש – כך הוא נשמר לזמן ארוך. אפשר לשים נייר מגבת בתחתית הכלי וכך לשמור על יובש. באופן זה, יש לי תמיד ירקות זמינים. אצלי, כל ארוחה בפסח, קודם כל מלאה בסלטים. תמיד תזכורנה שהירקות מהוות מאזן חיובי כשאוכלים דברים שהם פחות בריאים!

    עם מגוון הפירות שיש בפסח אפשר ממש לחגוג! אני תמיד פותחת את הבוקר בסלט פירות גדול עם אגוזים – מתובל בהרבה מיץ קלמנטינות ותפוז. אחרי צלחת או שתיים כאלו אפשר ממש לשבוע. בנוסף, ניתן להכין הרבה סוגי גלידות וארטיקים. אפשר גם להכין שייק המבוסס על חלב שקדים (כוס שקדים עם 4 כוסות מים, לערבל בבלנדר ולסנן דרך חיתול בד). לחלב להוסיף פירות ולשתות כשייק או להקפיא ולאכול כגלידה.

    מה שהכי מיוחד בפסח הוא שאנחנו לומדות להשתמש בטעמים של האוכל עצמו. זה בגלל שלקחו לנו את כל התבלינים… אבל, בדרך הזו אפשר לגלות שיש המון טעמים בתוך המזון עצמו. אפשר להשתמש בשורשי סלרי ופטרוזיליה, בשורש ג'ינגר, באגוזים לתיבול הסלט וליצירתיות אין גבול…

    אז שיהיה פסח כשר ושמח, משוחרר מכל הדברים שמגבילים או מפריעים בגשמיות וברוחניות. ושנזכה לעלות בקלילות על ענני שמיא ולאכול מזבחי הפסח בבית המקדש השלישי!

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.