• מאחורי הקלעים של ארגון אירוע • לאה כהן

    הגדלה

    ראיון עם הגב' לאה כהן, העומדת מאחורי הקלעים של פרויקטים ותחומי עשייה נשיים רבים, כמו ארגון כנסי נשי חב"ד. על העבודה מאחורי הקלעים, על השינוי בתקופתינו ועוד. מאת אסתי לנצ'נר, באדיבות מגזין עטרת חיה • לכתבה המלאה

    כבר שנים שאני מגיעה באדיקות לכנסים של נשי חב"ד. משהו באירועים המושקעים האלה עד לפרטים הקטנים לא נותן לי להפסיד אותם. לא פעם שאלתי את עצמי. מי המוח שעומד מאחורי הרעיונות המרתקים, מי זאת שמצליחה כל שנה מחדש להחיות את השיחות המוכרות? ומי אלו שהשקיעו כל כך בפרטי פרטים של הדברים? כבר שנה שלימה שאירועים מעין אלו מתקיימים שלא במתכונת הרגילה שלהם. דבר שמאכזב כשלעצמו ואנו מצפות לשוב ולהיפגש כולנו יחד בקרוב ממש.

    אני מתיישבת לשיחה עם לאה כהן, אחת הנשים שעומדות מאחורי המפעל האדיר הזה. היא מספקת לנו הצצה נדירה אל מאחורי הקלעים של הכנסים המושקעים. ומשתפת אותנו עד כמה לא פשוט להרים כזה אירוע, כמה מחשבה יש מאחורי כל מופע מושקע, תכנים מרתקים ובר אוכל מפנק.

     

    שעתיים של כנס, חודשים של מחשבה

    "לא הרבה יודעות אבל ההכנות לכנסים הגדולים והמושקעים שכולן מכירות מתחילות קצת אחרי שהכנס הקודם הסתיים. מדובר בצוות נשים שעושות לילות כימים בעבודה מאומצת ובמחשבה על כל פרט ופרט באירוע המיוחד הזה. מאחורי הצוות, ימים רבים ללא שינה, שעות של מחשבה על איך לחדש, איך להעיר את אותו נושא בדיוק שנה אחרי שנה ושכל פעם זה יהיה רלוונטי ומדויק לתקופה וידבר אל הנשים, איך לגרום לרבי 'להרגיש בבית' בכנס הזה ועוד.

    "לצד מחשבה מאומצת על הצד הרוחני ישנה לא מעט מחשבה על הצד הגשמי של הערב והוא חשוב לא פחות. כאשר הצוות המסור עומל על הכנס, חשוב לו קודם כל שהנשים שעושות מאמץ ובאות תהננה. לשם כך מושקעת מחשבה רבה בערכה מושקעת, תוכנית אומנותית מיוחדת ואווירה כללית טובה. בתחום הזה נעשתה קפיצה גדולה מאוד בשנים האחרונות. עם הזמן הבנו שכדי להוציא נשים מהבית אנחנו צריכות להשקיע בנראות של האירוע. שהאישה שמגיעה תרגיש שהיא באה לאירוע על רמה. כי השקעה גשמית בפרטים הקטנים מביאה המון רווח רוחני. הכנסים הפכו למושקעים לאין ערוך ממה שהיה בשנים שקדמו להם. אם זה ברמת ההפקה, התכנים, הגרלות יקרות ערך ועד לפרטים הקטנים של סידור וארגון האולם לקראת הכנס. הכל כדי לתת מקסימום רוחניות במקסימום חוויה.

    "מאחורי כזה כנס ישנה חשיבה על כל פרט ופרט שיגרום לעוד אישה להגיע לכנס מתוך שמחה וידיעה שהיא הולכת לקחת חלק בערב מהנה ומיוחד. כשבכנס מוגש אוכל איכותי בהגשה אישית והכל מדויק ומתקתק, הדברים הנאמרים בכנס מקבלים משמעות אחרת. אנחנו לא מחפשים ראוותנות או להדמות לדברים אחרים אך בהחלט הבנו שכאשר אישה מגיעה ורואה את ההשקעה והנראות, היא כלי לקבל הרבה יותר. ההשקעה הרבה בצד הגשמי של הכנס נולדה מתוך הבנה שזה הצורך של הדור. הוא זקוק לקצת אוכל טוב, הגרלה על דברים יקרי ערך כדי להיות פנוי לקבל רוחניות".

     

    יוצאות מאזור הנוחות

    "אחד הדברים העיקריים שלמדתי מהעבודה בצוות של כנסים מעין אלו, זה שכאשר ניגשים לחשוב על מבנה ותוכן הכנס צריך לעלות שלב מהאירוע הקודם. לקפוץ מעל היכולת ולצאת מאזור הנוחות. יש להשתדל כל הזמן לחשוב מה הדבר שהכי יתפוס ומה הכי יצליח. אי אפשר להתעלם מכך שהרבה מהדברים קשורים בתקציבים. כנסים כאלה מתקיימים בניסים. מאחורי הכנסים הגדולים האלה עומדות נשים צדיקות שלא פעם ולא פעמיים לוקחות על עצמן התחייבויות ומשלימות את החסר מכיסן הפרטי(!) דבר שכשלעצמו לא קל לאף אחת וב"ה הן מעידות כי הרבי החזיר את ההשקעה.

    "צריך אמונה מאוד גדולה כדי לקחת על עצמך התחייבות כזו אבל להן ברור שהרבי הוא הכל והן מוכנות לעשות בשבילו את המסירות נפש הגדולה הזו. כמובן שכאשר אישה לוקחת על עצמה דבר כזה היא עושה את זה כשזה מלווה בברכות של הרבי מה"מ, אין עניין להשתולל בהוצאות על דעת עצמנו ולהגיד 'הרבי ישלם'. גם שמענו סיפורים שהרבי דרש שלא להיכנס לחובות בשביל עניינים מסוימים ויש לבחון כל עניין לגופו. מהניסיון שלי בעריכת כנסים, בתחום הכספי מתגלגלים ניסים, זה מדהים לראות כמה הרבי לא נשאר חייב כאשר עושים משהו כל כך גדול בשבילו. ולמרות שאנחנו 'מורגלות' בניסים זה מדהים לראות כל פעם מחדש איך הכנסים האלה מכסים את עצמם בגדול".

     

    כנס למעלה מהטבע

    "לפני מספר שנים 'נקראתי לדגל' לנהל את כנס כ"ב שבט השנתי בעיר מגוריי. כשנכנסתי לזה חששתי מאוד ולא ידעתי לקראת מה אני הולכת. אבל דבר אחד היה ברור לי. אני אתמסר לעניין בשביל הרבי, והוא  לא יישאר חייב.

    "כל שנה מחדש בעת ההכנות לכנס. הצוות שלי ואני מחפשות את המסר המדויק איתו האישה תצא, אנחנו מחפשות את ה'צידה לדרך' שהאישה תיקח איתה. שזה לא יהיה עוד כנס של דיבורים יפים ושבזה זה יסתיים. אנחנו רוצות שהנשים שעושות מאמץ כל כך גדול לעזוב הכל ולהגיע תקבלנה תכל'ס מהכנס. שהן תגענה הביתה ותדענה בדיוק מה עליהן לעשות ככל אשר ביכולתן להביא משיח.

    "השנה, היה לנו אתגר לא פשוט בקורונה לקיים את הכנס בצורה מכובדת. החלופה היחידה הייתה לקיים את הכנס ב'זום'. רצינו שכל אחת תרגיש חלק על אף שזה מועבר מהבית. לא רצינו שזה ירגיש כמו סתם צפייה בסרט וניסינו לחשוב איך לגרום לנשים להיות פעילות. בהרשמה מראש שלחנו לכל אחת מנת אוכל מכובדת וערכה מושקעת. בנוסף, ערכנו הגרלה שבה אנו מעלות לשידור את הזוכות. קיבלתי אחר־כך לא מעט הודעות נרגשות מנשים שנהנו, התלבשו יפה והתאפרו לכבוד האירוע בעקבות המחשבה שאם הן תזכנה הן תעלנה לשידור מול כמה מאות צופות. הפעולה הקטנה הזו גרמה לנשים להרגיש שהן ממש יוצאות מהבית לאירוע קהילתי".

     

    ערב שהוא מסע

    "בעת יצירת התוכן לכנס המחשבה העיקרית היא על האישה שתשב בכנס. חשוב שהיא תעבור איזשהו מסע בתוך הכנס. שיחות המלך הרי לא השתנו וכל שנה מחדש צריך למצוא את החיבור הרלוונטי לאותה נקודה בזמן שתדבר אל הנשים ועם איזה מסר הן תצאנה. אנחנו רוצות שהכנס יתמקד בנושא מכיוונים שונים שיעבירו את המסר. היה חשוב שזה יהיה משהו שיובן בקלות, שזה יהיה משהו מעשי שאישה יכולה לעשות בתוך הבית שלה, שהיא תשמע הצלחות של נשים אחרות וזה יתן לה כוח לעשות בעצמה. השאיפה היא שאישה תצא מהכנסים האלה ותגיד 'וואי נפל לי האסימון', 'לקחתי מפה משהו' וזה משהו שהוא בראש העשייה של הכנסים כולם".

     

    קודם להשקיע בצוות

    "ב"ה, התברכנו בצוות מסור מאוד. מדובר בצוות של נשים המגויסות לעניין בכל נימי נפשן, נשים שלא ישנות ימים שלמים כדי שכנס כזה יצא מושקע ומהנה ברמה הכי גבוהה שאפשר.

    הדבר שעמד כל הזמן לנגד עיננו היה שזה בשביל הרבי ואנחנו מביאות לו את הכי טוב. מהניסיון שלי אני יודעת שחשוב מאוד להשקיע בצוות. פעם היה מאוד מקובל לנדב נשים לעשייה ולהגיד: 'תתנדבי, זה בשביל הרבי', 'תתני מעצמך', 'הרבי ישלם' וכו'. זה מאוד יפה, אבל זה אפקטיבי עד גבול מסוים אחר־כך לאנשים כבר נגמר הדלק והמוטיבציה להתנדב. הצוות שלי מורכב מנשים שיש להן ב"ה ילדים, עבודה, בית לנהל וזה לא הולך ונהיה קל. לכן אחד הדברים שהכי חשובים לי זה להשקיע בהן. זה מתבטא בלתת להן מתנה בסוף הכנס, לעשות להן ארוחות מפנקות. ההשקעה בצוות מפיקה השקעה הרבה יותר גדולה חזרה מצידן. המסר שלי לצוות הנשים המסורות שעובדות איתי זה שאנחנו צריכות כל הזמן לראות מול העיניים שלנו את מטרת־העל שלנו – קבלת פני הרבי משיח צדקנו. באמת, אנחנו חיות את המחשבה הזו כל הזמן. עושות מה שצריך ולא מתפשרות".

     

    לסיכום

    "כנסים מעין אלו דורשים הרבה מאוד חשיבה בכמה חזיתות. אישה שמגיעה לכנס לא משערת בכלל כמה השקעה יש מאחורי כל מה שהיא מקבלת. הצוות שעומד מאחורי זה עושה הכל כדי שהכנס יהיה מוצלח מכל הבחינות, ההשקעה בכל ערב כזה היא עצומה וללא הגב החזק של הרבי שליט"א זה לא היה יכול לקרות. הכל בשבילו והכל בזכותו".

    כולנו תפילה שנזכה בקרוב ממש לקיים כינוס נשים אדיר בבית המקדש עם הרבי שליט"א בגאולה האמיתית והשלימה.

     

     

    כתבות נוספות שיעניינו אותך:

    לכתוב תגובה

    עלייך להיות רשומה למערכת כדי לכתוב תגובה.